Samojed! (side 2)

Jeg har hatt samojed tidligere og spesielt en hannhund som het Igloo. Stor og sterk, og samtidig en flott kosebamse. Beholdte han fra et valpekull vi hadde.
Han trakk pulk med barn eller utstyr, eller han ble brukt til snørekjøring når noen ble sliten av å gå. Dro sykkel gjorde han også, og jeg brukte han som kløvhund når jeg handlet på butikken. Han elsket å være til nytte, og fikk brukt seg selv fysisk.
Veldig praktisk, og turene ble ikke de samme etter at han ble borte.
Vi la stor vekt på forskjellen mellom sele og bånd. Seletøy: Trekkhund og jobb.
Bånd: Kosehund og bytur.
Min erfaring: Ved båndtrening så er det lurt å ha helt kort bånd så du har kontroll på hunden. Den skal gå helt inntil deg. Den skal ikke få langt bånd før den er rolig og du har kontrollen.
Et godt råd når det gjelder hund i bånd eller sele: Lær den å 'gå bak', og ikke la den komme frem før den får beskjed om det. I mange situasjoner er det praktisk at hunden går bak deg: Du er sjefen, dere møter andre hunder, du skal ned en bratt bakke osv. Spesielt viktig hvis det er barn i pulken.
Og glem ikke at polarhunder er polarhunder. De må aldri få stikke av for da våkner gjerne villdyret i dem. Garantert hvis de er to på rømmen.
Lykke til

Jeg har også trekkhund, en alaskan husky. Vi trener etter klikkermetoden, og har hatt suksess med det. I starten fikk hun godbit med en gang båndet var slakt, og da hun skjønte det, utvidet vi med at båndet måtte være slakt i 3 meter, 5 meter, 10 meter, 20 osv, og det tok ikke lang tid før hun skjønte tegninga=) Dro hun, snudde vi og gikk baklengs til hun så på oss, da fikk hun belønning. Da lærte hun altså at hun ikke kom noen vei med å dra. Jeg skjønner dette er flaut for deg, det syntes jeg også da jeg gikk to skritt fram og et tilbake ned gata, og brukte 5 minutter på å komme 50 meter, men det går over:P Til slutt har du en hund som forhåpentligvis går pent, og de som så rart på deg der du gikk fram og tilbake, treffer du aldri igjen uansett:P

Ser at du nevner at hunden ser bare på deg når du trener med godbit. Det er ikke negativt, hunden holder bare kontakten med deg, og kontakt er uansett noe man bør trene på, slik at den er oppmerksom på hva du gjør og sier i ulike situasjoner. Det er for eksempel bedre at hunden kikker på deg for å forsikre seg om det er greit at den hilser på de du står og prater med, enn at den bare buser frem=)

Dersom du mente at den bare går og kikker på deg, og ikke bryr seg videre om turen, så er ikke dette så uvanlig. Jeg tror det er fordi den vet den får godbit, men ikke er helt sikker på hvordan den får deg til å gi godbiten, og derfor prøver å "tyde" deg litt. Det faller nok på plass etter hvert, de hundene jeg har vært borti som er trent med denne måten, kikker etterhvert bare opp nå og da, eller dersom de kommer i en situasjon de er usikre på hva du forventer av den.

Ellers er det et godt tips det Shiramor nevnte, skill på fritid og jobb med å bruke halsbånd når dan skal gå pent, og seletøy om den skal trekke. Vi har også lagt på en kommando på når hun skal trekke og når hun skal roe farten eller stoppe, for å få bedre kontroll. Også det å lære den og gå bak er lurt. Om det er mye snø, kan du forsøke å tråkke deg en løype i snøen, akkurat så liten at hunden ikke kommer forbi deg, og må gå bak. Dette går ikke dersom hunden liker å hoppe rundt i dypsnø, men er verdt et forsøk:P

Nå har aldri frøkna mi vært noen "typisk" husky og trekkhund i sinn, det eneste man ser det på, er hennes isblå øyne. Hun var likevel en god håndfull som valp og unghund, som mer enn gjerne ville trekke oss på magen bortover isen dersom hun hadde sjansen:P Hun nærmer seg nå og bli en voksen hund, og hun går heldigvis på slakt bånd, selv om det tar tid å trene på dette. Når jeg finner frem trekkselen og kjøreutstyret derimot, DA blir hun livlig da, men trekker ikke nevneverdig før jeg gir henne beskjed=)

Og jeg må nevne igjen dette med at treningsprosessen kan være pinlig, studer andre hunder på tur, og du vil se alt fra intens trekking, bjeffing, biting i båndet og andre rare atferder. Jeg la ikke merke til andres problemer før jeg selv studerte hundeeiere etter at jeg fikk hund, så ikke bry deg om det. Folk har som regel nok med å tenke på seg og sitt
Shiramor
Jeg har hatt samojed tidligere og spesielt en hannhund som het Igloo. Stor og sterk, og samtidig en flott kosebamse. Beholdte han fra et valpekull vi hadde. Han trakk pulk med barn eller utstyr, eller han ble brukt til snørekjøring når noen ble sliten av å gå. Dro sykkel gjorde han også, og jeg brukte han som kløvhund når jeg handlet på butikken. Han elsket å være til nytte, og fikk brukt seg selv fysisk. Veldig praktisk, og turene ble ikke de samme etter at han ble borte. Vi la stor vekt på forskjellen mellom sele og bånd. Seletøy: Trekkhund og jobb. Bånd: Kosehund og bytur. Min erfaring: Ved båndtrening så er det lurt å ha helt kort bånd så du har kontroll på hunden. Den skal gå helt inntil deg. Den skal ikke få langt bånd før den er rolig og du har kontrollen. Et godt råd når det gjelder hund i bånd eller sele: Lær den å 'gå bak', og ikke la den komme frem før den får beskjed om det. I mange situasjoner er det praktisk at hunden går bak deg: Du er sjefen, dere møter andre hunder, du skal ned en bratt bakke osv. Spesielt viktig hvis det er barn i pulken. Og glem ikke at polarhunder er polarhunder. De må aldri få stikke av for da våkner gjerne villdyret i dem. Garantert hvis de er to på rømmen. Lykke til :-)

Takk for flott svar )
Nye båndteknikker er satt til verks nå! Ja, hun liker godt å stikke fra meg i skogen :-P Møter veldig mange som har hatt samojed før, eller når de var små, men ikke nå.. Lurer på hvorfor det er sånn..
Og har noen noen ideer om hvordan jeg kan få henne til å holde seg litt i hundehuset når hun er i utegården? Hun bare står ute og ser inn vinduet hele tiden, uansett vær.. Hun er ikke redd for huset sitt eller noe, hun går inn dit uten problem visst jeg har en godbit.. Tusen takk )
Haha, jo håper hun ender opp som din hund
Elsker de isblå øynene...
Takk for mye gode tips og råd C:
Når hun trekke så snu deg og gå andre veien. Gjør det helt til hun har sluttet å trekke.
Buska
Har hørt,men vet ikke med sikkerhet om det er sant, at konstant draing i båndet utløser endorfiner i hjernen på hunden, og at den derfor drar enda mer, særlig om man holder tilbake. Og at det da blir en ond sirkel. Håper at du finner noen tips her, som du kan prøve og som vil hjelpe deg og hunden din, så dere begge nyter å gå tur :-)

Om det er endorfiner eller ikke kan jeg ikke si for sikkert, men hundene lærer seg i alle fall at det lønner seg å holde båndet stramt. I et stramt bånd blir ikke rykkene like harde som med slakt bånd, disse dyrene er ikke dumme.

Kan jeg spørre hva trådstarter bruker samojeden til? Hvorfor akkurat denne rasen, og med hvilket formål?
Plussmedlem
Med tanke på at siste innlegg fra TS var 4/12 - 2010 så er det jo ikke sikkert han følger så nøye med i tråden lengre.... :-p
Hehehe, såpass ja. Du sier noe der, gitt. Får håpe båndproblemene er løst innen nå!
Tilfeldig bekjentskap
© Johan Blixhavn Mæland
Reklame for plussmedlemskap