Sammensetning av fisk i 1000l (side 2)

Inaktiv bruker
Står igjen med tre ganske ulike alternativer som jeg skal tenke gjennom

1. Amazonas
-8 discus (tenker viltfanget om jeg får råd)
-100 kardinalneon
-25 corydoras
-Algespiser (antar ancistrus)

2.Tanganyika
-30 tropheus (regner med at det blir billigvarianten duboisi)
-4-6 hesteneser

3.Vest-afrika
-Sommerfuglfisk 4 stk
-Kongotetra 20-25 stk
-Pelvicachromis taeniatus 2 par
-Pukkelhodecichlider 2 par
-Algespiser

Kom gjerne med begrunnelse for hvorfor jeg bør velge det ene eller det andre. De to første er nok mest aktuelt. Den første på grunn av formen på karet og den andre fordi vannverket her sender ut vann med ph på 8,0

Har eksempler på alle tre sammensetninger fra nettet, legger det kanskje ut seinere
Jeg har følgende kommentarer:

I alt. 3 så bør du kutte pukkelhode ciklider. De er for store og for agressive for de andre på lista.

Ellers så hvert enkelt alternativ har sitt sjarm. Men alt. 2 med Tanganyika biotop skiller seg ut fra de to andre på følgende:
* Enklere (bare sand og stein) å få det til, men tøff oppsett.
* Krever mindre vedlikehold grunnet ingen planter, røtter som kan forutrense vann
* Lett å ommøblere/endre på oppsett
* Mye fart og spenning i fiskene. Du ser tydelig sosial omgang mellom dem.

Du kan faktisk holder flere typer Tropheus sammen. F.eks. 10 Duboisi. 10 Ikola og 10 Moorii. Eller kombinasjon av Tropheus+Petrochromis+Hestenese.

Jeg har tilgang til forskjellige fisk fra Tanganikasjøen hvis du er interessert.
Jeg støtter Badat...3 Tropheus grupper er jo konge! Kan vel ha i da en hel masse sneglehuslekere + flere forskjellige typer Julidochromis? Eretmodus og Frontosa?
Bare ikke blande kjøttetere med algeetere så går det bra.
Inaktiv bruker
Eksempler fra nettet
Tenkte jeg skulle dele med dere andre hvor jeg har funnet inspirasjon til de tre oppsettene jeg vurderer:
]Et flott tysk nettsted med mange gode eksempler : Einrictungsbeispiele.de[/URL]

Her har jeg hentet inspirasjon til både Amazonas -oppsettet og Tanganyika

Tanganyika (tar kontakt med deg Badat om jeg velger den):

Vest-afrika
NB: fiskene jeg kalte pukkelhodecichlider er steatocranus, ikke frontosa, som selvsagt er for store og kommer fra øst-afrika

Amazonas

Blir ikke lett å velge, tar beslutningen i juleferien og glad for de som hjelper meg å velge. Gleder meg til å begynne å innrede karet også, uansett alternativ. Har bestilt Fluval FX5 som filter, om jeg trenger ytterligere filter avhenger av hvilket valg jeg gjør
Hvis du ønsker deg en ganske stor pleco pardalis er det mulig at de har en på 20-25 cm i dyrebitikken på Kolbotn senteret.
Jeg leverte inn vår der i romjula siden jeg syns den hadde blitt for stor til vårt 60L akvarie.
Inaktiv bruker
Heisann
Om den er der om 2 mnd så er den aktuell, en fin fisk i et sør-amerika kar
alvdal
Om den er der om 2 mnd så er den aktuell, en fin fisk i et sør-amerika kar :-)

Du får ta kontakt med den butikken å høre om den er der fortsatt hvis du bestemmer deg for at du skal ha en sånn.
Her kommer ett bilde av Pleco.
Bare at nå er den mye større.
Inaktiv bruker
Karet i hus
Da var akvariet vel i hus. gleder meg til å innrede og planlegge fisk
Jeg gleder meg til å følge med på hva som skjer hos deg også.
Må bare kommentere slik at jeg kan følge med på hva som skjer.
Spennende med så store akvarium.
Har jeg hatt plass til et slikt har det blir discus.
Mange discus.
Har discus nu, men begrenser seg litt på hva man har i en 325L.
Inaktiv bruker
Karet i hus, uten vann
Nå er karet i hus. Fortsatt 250 cm langt og 57 cm bredt, men 64 cm høyt, altså 8,5 cm lavere enn selger hadde oppgitt (rett over 900 liter i stedet for rett over 1000). Den positive siden av det er glasstykkelsen på 12 mm er godt og vel tilstrekkelig for denne høyden. Og ikke faretruende tynn slik jeg fryktet
Inaktiv bruker
De første innbyggerne

Vet sneglen ikke er endemisk til Tanganyika, men de kan sikkert gjøre en god jobb som rengjøringspersonale, i alle fall i en oppstartsperiode
Hei T. og takk for igår.

Snegler kommer til å trives godt i et Tanganyika akvariet som er rikelig med kalk og mineral. Og gratulerer med nye Brevis. Du får forslå til fruen en middag med snegler slik at du får sneglehus til Brevis'ene dine.

Siden du starter med Brevis så har jeg et forslag til deg:
* Brevis sneglehuslekere i bunnlag.
* Prinsesse av Zambia i midten
* Og Leptosoma på toppsikt.

Start med disse tre og observer situasjonen. Senere kan du føye til Julidochromis, Leleupi ... Du bør ha en god del hulesteiner i karet for lek og gjemmested.

Legg ut bilde så får vi andre følge med på prosjektet ditt.
Inaktiv bruker
Heisann
Takk for i går Badat. Mange spennende fisk du har. Forslaget ditt høres morsomt ut . Ettersom karet mitt er ganske langt vil jeg i hvertfall ha de svømmeglade cyprichromis i de øverste vannskikt. Jeg har ikke fått internett på plass hjemme enda så bilde av selve karet har ikke (har nettopp flytta).
Selve karet er Jin Long (kinesisk):

Jeg har typen AG2500 (det rommer rett over 900 liter, ikke 1038 liter som oppgitt).

Ellers har jeg fire moduler fra Back to nature (bl.a. B, O, M...den siste husker jeg ikke). FX5- filter pluss to pumper på 2500 l/t for å skape strømninger i vannet. Det er satt inn noe granitt og et par anubias-planter. Skal kjøpe mer fisk om et par uker.

Fisken til Badat har det som "fisken i vannet". 8 sneglehuslekere på 900 liter gir bra boltreplass . Fiskene har tomme snglehus å leke i fra Tanzania, men jeg skal få tak i skikkelige sneglehus, de jeg har nå er fra en tur til Zanzibar for åtte år siden
Inaktiv bruker
Bilde på profilen
Dårlig bilde foreløpig, men det ligger på profilen
Hei
Er spent på hva du skal gjøre med karet.
Skal du ha Pleco?
har du sjekket om butikken fortsatt har den inne?
Tilfeldig bekjentskap
© Sharon Mari Habbestad
Reklame for plussmedlemskap