- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Kjære dere med sinte sneglehuslekere... (side 2)
Kjære dere med sinte sneglehuslekere... (side 2)
Er ingen biolog, og det er for meg helt nytt,
at fisk skal være så raskt tilpassningsdyktig som den glade amatør her skisserer.
Så lærte jeg ihvertfall noe nytt idag.
Det er iallefall godt nytt for de fleste av oss som driver med akvarier om det er sant
Jeg sa vel ikke at man ALDRI kan se på fisk om de har det bra,
men at man som regel ser mistrivsel alt for seint.
Med det mener jeg at hvis man ikke følger med på vannverdier og kvalitet
kan skaden være ubotelig når den først oppdages.
Ikke alle mistrivselstegn eller sykdomssymptomer er lette å se i tidlige stadier.
Fisk yngler jo for at genene dens skal overleve, dette er hva den er "programert" til å gøre.
Noen i frykt for å dø, andre i lykkerus av å leve
For å skape trivsel har man jo faktisk tatt seg bryet med
å analysere vannverdier og biotopene der fiskene kommer fra.
Dette gir oss en god pekepinn på hva som skal til for at fisken skal trives!
Og det er for meg svært vanskelig å fatte hvorfor enkelte, gjennom alle tider,
plent har ønsket å trosse dette og satset på at det går bra.
Jeg mener at det grenser til dyreplageri, ja!
Men det er tydelig at ikke alle her er enig i det.
Vel, hver feier for sin dør...
at fisk skal være så raskt tilpassningsdyktig som den glade amatør her skisserer.
Så lærte jeg ihvertfall noe nytt idag.
Det er iallefall godt nytt for de fleste av oss som driver med akvarier om det er sant
Jeg sa vel ikke at man ALDRI kan se på fisk om de har det bra,
men at man som regel ser mistrivsel alt for seint.
Med det mener jeg at hvis man ikke følger med på vannverdier og kvalitet
kan skaden være ubotelig når den først oppdages.
Ikke alle mistrivselstegn eller sykdomssymptomer er lette å se i tidlige stadier.
Fisk yngler jo for at genene dens skal overleve, dette er hva den er "programert" til å gøre.
Noen i frykt for å dø, andre i lykkerus av å leve
For å skape trivsel har man jo faktisk tatt seg bryet med
å analysere vannverdier og biotopene der fiskene kommer fra.
Dette gir oss en god pekepinn på hva som skal til for at fisken skal trives!
Og det er for meg svært vanskelig å fatte hvorfor enkelte, gjennom alle tider,
plent har ønsket å trosse dette og satset på at det går bra.
Jeg mener at det grenser til dyreplageri, ja!
Men det er tydelig at ikke alle her er enig i det.
Vel, hver feier for sin dør...
Postet 11.12.10 kl 00:51
Hmm.. Ja, det hadde vært kjempegreier! =)
Noen ferskvannsfisk går jo ut i havet til tider, der har man tilpassningsdyktighet! Laks for eksempel går jo mye imellom feskvann og saltvann! Ganske imponerende spør du meg!
Men en annen sak det kanskje..
Joda, sant nok det at fisken lever for å gi genene videre. Men jeg tenker nå at det er et tegn på at jeg gjør NOE riktig, hvis fisken yngler..
Uten at jeg egentlig bør uttale meg.. Er veldig ivrig på å lære!
Er det noen fisk jeg kan holde i springvann da?
Noen ferskvannsfisk går jo ut i havet til tider, der har man tilpassningsdyktighet! Laks for eksempel går jo mye imellom feskvann og saltvann! Ganske imponerende spør du meg!
Men en annen sak det kanskje..
Joda, sant nok det at fisken lever for å gi genene videre. Men jeg tenker nå at det er et tegn på at jeg gjør NOE riktig, hvis fisken yngler..
Uten at jeg egentlig bør uttale meg.. Er veldig ivrig på å lære!
Er det noen fisk jeg kan holde i springvann da?
Postet 11.12.10 kl 10:40
VannstiHmm.. Ja, det hadde vært kjempegreier! =) Noen ferskvannsfisk går jo ut i havet til tider, der har man tilpassningsdyktighet! Laks for eksempel går jo mye imellom feskvann og saltvann! Ganske imponerende spør du meg! Men en annen sak det kanskje.. Joda, sant nok det at fisken lever for å gi genene videre. Men jeg tenker nå at det er et tegn på at jeg gjør NOE riktig, hvis fisken yngler.. Uten at jeg egentlig bør uttale meg.. Er veldig ivrig på å lære! Er det noen fisk jeg kan holde i springvann da?
Er ikke sikker på hva du mener med springvann, men mener du vannverdier ut fra det som er i springvannet med den Ph en etc har jeg aldri hatt noe annet. Har aldri brygg meg nevneverdig om vannverdier eller å tilsette kjemikalier da jeg har god rutine på vannbytter og vedlikehold. Har hatt det meste av "normal" fisk. En haug med ciklider, corydoras, levendefødere i haugevis, prinsesser, apistogramma, malawi, ancistrus, aspidoras og kan fortsette lista....
Fisk kan til dels tilpasse seg vann temperaturer etc og har hørt det har vært fanget Apistogramma helt nede i +5 grader celsius!! Etter min menig ganske så ekstremt.
Et annet eksempel er jo å se på fisken som finnes i norske hav og innsjøer. Tenker da på vinter og sommer temperaturer. Fra minus grader i vannet til godt over 20 grader på sommeren
Postet 11.12.10 kl 11:12
Jeg mener med springvann at jeg tar vann fra springen, og uten noe videre tilsettninger lar fiskene gå i det. Det har gått helt fint det! Men sant nok, så forteller jo ikke fisken meg at den har det bra heller.. Jeg har bare tatt det som at de har det bra når dem er godt aktive og sprundlende!
Ja, noen fisker er iallefall vant med store endringer!
Ja, noen fisker er iallefall vant med store endringer!
Postet 12.12.10 kl 13:21
LOFFAEt annet eksempel er jo å se på fisken som finnes i norske hav og innsjøer. Tenker da på vinter og sommer temperaturer. Fra minus grader i vannet til godt over 20 grader på sommeren
Man må huske på at vanntemperaturen ikke er den samme i overflaten som lenger ned.Vann er tyngst ved 4grader C og vann med denne temp vil samle seg på bunnen. Solstråling om sommeren varmer bare opp de øverste vannlagene, og som vi vet stiger varmt vann til overflaten, og på den måten får vi en oppvarming av den øverste metern med vann til nærmere 20grader, men dykker man særlig dypere enn dette vil man merke at vannet blir raskt kaldere for hver meter ned man kommer..
Dette gjør at fiskene har tilgjengelig en relativt jevn temperatur på vannet året rundt, eventuelt ved å endre vannlag den oppholder seg i noe.. Selvfølgelig - i områder med sterk strøm/elver vil ikke denne effekten vises da vannet blandes og temperaturen utjevnes pga sirkulasjonen. Tilsvarende i grunne innsjøer kan man få en oppvarming av hele vanninholdet om sommeren.
Fisk overlever ialle fall ikke minusgrader på vannet, men siden det vannet legger seg oppå det med 4grader C fryser innsjøer fra overflaten og ned (heldigvis) og vi får en isolerende effekt som gjør at fisken overlever.
Setter du en sirkulasjonspumpe i koidammen din som lager så mye strøm at vannet ikke får lagdelt seg, ender du med at dine koi fryser ihjæl lenge før isen legger seg, mens i naboens dam uten sirkulasjonspumpe overvintrer koi'en helt fint selv om det frøs is på den dammen tidlig. Dette fordi naboens koi har et vannlag nederst i dammen som holder 4grader C som den kan oppholde seg i hele vinteren. (selvfølgelig forutsatt at begge dammene er så dype at de ikke bil bunnfryse)
Postet 12.12.10 kl 14:37
Endret: 12.12.10 kl 14:42