Innrede scalare kar (side 2)

Din anekdotiske bevisføring på grunnlag av observasjoner i et akvarium er mindre troverdig en noen som har forsket på fisken i naturen og publisert en rapport, så det er helt klart noe å diskutere..

Spent på å høre hva noen har å tjene på å forfalske forskningsrapporter om parringsmønsteret til en fisk..
kindafishy
Din anekdotiske bevisføring på grunnlag av observasjoner i et akvarium er mindre troverdig en noen som har forsket på fisken i naturen og publisert en rapport, så det er helt klart noe å diskutere.. Spent på å høre hva noen har å tjene på å forfalske forskningsrapporter om parringsmønsteret til en fisk..

vet du egentlig va en fisk e for nokke?
Hva jeg vet eller ikke vet spiller ingen rolle. Vet ikke om du forstod hva jeg skrev siden du svarer på den måten, men jeg påpekte at du ikke kan forvente at folk tar din erfaring med scalare i akvarium mer seriøst enn en forksningsrapport som er gjort på fisken i dens naturlige miljø..

Anekdotisk bevisføring

Hvem av dere som har rett anngående scalare bryr meg egentlig der sola ikke skinner, det samme gjør hva folk som ikke eier folkeskikk tror og mener.

Ha en trivelig kveld. Gir meg her..
selvfølgelig vet jeg va det betyr, meinte det med fisk at du er tross alt veldig ny her på akvforum. og med tanke på at du har blandet fisk med forskjellige behov og tilhørlighet, så vet jeg at du ikke har en anelse om va du snakker om. ogtenke mej du vet vell knapt hvordan en scalare ser ut.

men no har det sporet så mye av at det er ikke noe mer og diskutere, ditte er et forum som skal HJELPE nybegynnere og eldre i faget om fisk, planter, skaldyr osv, så e det idioti å kjefte og bare skape j.skap når en nybegynner spørr om råd.
Christian K
"Lærte mye av bøker, samt av og prøve og feile." her ser du et sitat fra tunderbrd, som også hadde en fryktlig stor flokk med store gullfisk i en 128l....

Jøss, så du sitter rett og slett og finner slike sitat for å forsvare at alle skal måtte begå samme feilene!? :o
Hvorfor pokker tror du at vi idiotisk selvgode "veteraner" gir disse rådene
hver gang vi ser noen som på død og liv (bokstavlig talt)
skal holde fisk i alt for små kar, under feil vannverdier
eller med fisk de slett ikke går sammen med.
Det florerer av slike tråder her på dette forumet,
og hver gang noen får svar som i denne tråden
blir det et helsikkes spetakkel fordi noen ikke liker svarene.

Du vet hvordan noen sier at der ikke finnes dumme spørsmål?
Vel, de tar feil!

Jada, jeg har gjort feil, men ikke bevisst!
Når jeg skriver at jeg også lærte av å prøve og feile
betyr ikke det at jeg eksperimenterte villt og hemningsløst
på tvers av hva bøkene lærte oss bare for å teste om vitenskapen hadde rett!
Jeg snakker om erfaringer som:
*Guppy yngler som gale, og klarer ikke selv å holde bestanden nede.
*Ja, sverddragere og Platy kan visst finne på å krysse seg.
*Feriefôr er mer søl enn nytte.
*Kuhlii er mye mer fremme om de har mange gjemmesteder, paradoksalt nok.
Altså lærdom fra livets skole.
Ikke sadisme og dyreplageri pga trass og manglende evne
til å lytte på folk med erfaring og på vitenskap.
Men vitenskapen er vel korrupt, så...

Hadde jeg hatt internett og slikt nettverk av akvarievenner jeg har her idag
den gang jeg startet opp hadde jeg kanskje sluppet under med 0 feil!?
Men om man spør om råd, får råd og så blir sint og sur fordi rådet ikke passer en,
ja da må man bare la være å spørre mener jeg.

Gullfiskene du viser til ble oppbevart en ørliten periode i en 128L.
Det ble gjort da vi flyttet, da dammen ikke var så lett og flytte,
men derimot måtte bygges på ny ved det nye huset.

Så masse rare påstander og anklager vi idiotisk selvgode "veteraner" får når vi deler av vår kunnskap og erfaring
så er det jammen rart der er noen veteraner igjen her inne, synes jeg...
Christian K:

Hvis du idet minste hadde klart å lese hva jeg skriver så hadde det nok gått litt bedre for deg. Jeg har fortsatt ikke påberopt meg inngående kunnskaper om hverken scalare eller annet.

Det er virkelig triste greier det du holder på med.. Direkte personangrep.

For det første så vet du ikke hva som foregår i mitt akvarie. For det andre så er det ingen av de fiskene det står her at jeg har som ikke kan gå i de forholdene jeg gir dem til enhver tid.

For det tredje så diskuterer vi sak, og hvis man ikke har noen argumenter som går på det, så kan man heller la være å diskutere.

Det er ikke jeg som sprer jævelskap her, jeg kom med en saklig innvendig og du går til frontalangrep på meg, og nevner ikke et ord om det jeg faktisk innvendte..
Inaktiv bruker
nå har jeg tenkt på et 250 liter akvarium,men hvor mange scalare kan jeg ha der og kan jeg ha black molly oppi der og en slørhale??? hvor gamle er scalarene når de begynner å legge egg?? har 6 black molly. og kunne tenke meg i hvertfall en 6-8 scalare der om det går...?

mvh Kristian.
Black Molly:

Min. størrelse i liter: 60 Liter
Temperatur: 18-28o C
PH i vannet: 7.0 - 8.2
GH (Hardhet): 11 - 30o dH

"Vanlig" Scalare:

Min. størrelse i liter: 250 Liter
Temperatur: 24-28o C
PH i vannet: 6.0 - 7.5
GH (Hardhet): 0 - 8o dH

Gullfisk:

Min. størrelse i liter: 200 Liter
Temperatur: 10-35o C
PH i vannet: 6.0 - 8.0
GH (Hardhet): 5 - 20o dH

Som du ser ønsker Black Molly seg mye hardere vann en hva de øverignevnte fiskene krever, og er derfor ikke veldig gunstig. Gullfisken går fint.
Hvis du velger dvergscalare istedenfor vanlig scalare kan du ha 3-4stk.
black molly er også brakkvann og ferskvannsfisk.
Hei
ta å kjøp 4- 5 små scalare , når du ser at du har et par, selg
de andre........da kan paret ha det fint i ditt akva.........................
tips...... sett røtter fra toppen og nedover i akva........
NB hør på alle med stor respekt , men prøv selv. stå så , du får det til
her er et av mine akva........

<embed src="http://www.youtube.com/v/6RL9THlIysg?version=3" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="640" height="390">
Hei........
dette er det som er passe til noen skalarer.......................en gang SKAL jeg
bygge det.................... et tips bruk youtube for aquascaping.............

<embed src="http://www.youtube.com/v/9ZGleTattRo?version=3" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="640" height="390">
Inaktiv bruker
takk for tips med røttene,men de koster jo svin for bare små greiene, å skulle gjerne hatt noen flere planter,men det er også vanskekig å få tak i noen billige.
om jeg kjøper 4 scalare, 10 kardinaler og 5 haimalle. er det bra for et 250 liters akvarium da, ja, i tillegg til de 6 black mollyene??? Noen som anbefaler planter så jeg kan få yngel forhåpentlighvis av black molly i hvertfall...? andre råd til planter, noen som har røtter...?
hvilken haimalle er det snakk om? den minste i basen skal ha min 3meter kar og 1500l. pluss de er hovedsaklig brakkvannsfisk. kardinaltetra blir spist av scalarene en eller annen gang, mollyene liker en kombi av brakkvann ferskvann. og røter finner du i fjørekanten, elver, innsjøer. planter går ann og kjøpe billig fra folk på AF.
og vil du ha yngel av molly er det best og putte de oppi en fødekasse rett før de før, så da vil flesteparten leve opp. enten må du ha scalare og ingenting annet, eller så kan du velge alt annet en scalare.
Inaktiv bruker
kan jeg ha glødebåndstetra istedetfor? Kardinalen??
når begynner scalaren å legge egg ???
tenkte kjøpe 4 fra butikken som nevnt...
haimalle på 2 cm fra dyrebutikken, svart med noe orange på halen og ved hodet et sted...
Hva ville dere hatt i 250 litern om dere skulle tatta med scalare og mere...???
skulle det ha vært tetra måtte det ha blitt norskflaggtetra, men de eter planter, så du må noe de ikke eter, de kan bli lett skremte av andre aktive fisker, men scalarer er ikke de mest voldelige. liker tett beplantede kar, sånn som scalaren, men de vil smake på det meste, så da er det ikke noe annet valg en og prøve seg fram med planter, anubias og javabregne sies at de ikke går på så aktivt.

alle småe fiskesorter vil bli oppspist en gang eller to

haimallene vil ha salt i vannet sitt og krever gode gjemmeplasser og masse svømmeplass. du vil garantert ikke få de til og leve til de blir 10 cm engang, de er veldig krevende, og er best i art/biotopkar.
Christian k gir deg ett svært godt råd: vil du ha oppdrett på scalarer må du konsentrere deg om det. Det betyr å droppe arter som forstyrrer leken til disse. Det inkluderer alt som begynner på hai.......

Neontetra er frenetiske yngelspisere, og de fleste av dens nære slektninger.
Det er mulig at de større nannostomus artene går sammen med de uten problemer, scalarene mine har hvertfall ikke spist marginatusene eller unifasciatusene mine det jeg har kunnet telle.
Setter du i sand bør vel coryer kunne fungere? (kan være lurt å tenke på at du muligens må kjøre litt høy temperatur om du velger en art av disse)

Hvor lang tid det tar før de legger egg?
Det kommer an på hvor voksne de er og om du har hunner, det enkleste er å kjøpe et lekspar. Jeg tror ikke jeg ville holdt pusten mens jeg ventet uansett, i løpet av ett års tid kanskje?
Hos endel "kultur" former av fisk er det avlet fram "fine" farver og mønster underveis i denne prosessen blir noen ganger evnen til å befruke egg og ta seg av yngelen avlet bort.
Det er absolutt verdt å ta turen til Aquamanias på Kløfta for å kjøpe fisk, tror du sparer inn bensinpengene framfor den Lokale Fiske Sjappa. Han har mye fisk av høy kvalitet som egner seg for oppdrett, du kan sjekke om han har voksne scalarer.

Det var bare mine tanker.
Thomasbb: Det karet hadde kledd dine altumer utmerket Merkelig at ingen har fått til noe som ligner på lek hos disse?

ohr
Christian k gir deg ett svært godt råd: vil du ha oppdrett på scalarer må du konsentrere deg om det. Det betyr å droppe arter som forstyrrer leken til disse. Det inkluderer alt som begynner på hai.......

tror du må lese over alt før du svara. skreiv tydlig at du må enten ha scalare og ikke noe annet, eller noe annet en scalare! og trur du må lese hai delen min med du.

corya har en tendens til og forstyrre leiken, ikke i den største grad, men de lærer aldri om noen napper de i finnene, de tar seg ei runde for også komme tilbake til utgangspuntet.

når der er sagt så villet ei bare hatt klovnepleco, de e små irriterer ikke så mye og liker og være gjemt om dagen, også en del om natten.
Syns det var en dårlig idè å anbefale folk å ha L-maller i et oppdretts-kar for scalarer.

Hvis trådstarter har seriøse planer om et oppdrettsforsøk på scalare, slik han skriver i første innlegg, så gjør han lurest i å droppe ALLE andre fisk. Altså ingen L-maller heller! De er nemlig rå på eggspising, særlig om natten, da L-maller er nattaktive og scalarer er det ikke. Eggene blir derfor et lett bytte for maller om natten når scalarene ikke passer på.

Enten driver man oppdrett eller så gjør man det ikke. Skal man drive oppdrett, så har man rent oppdrettskar uten annet dill enn fiskene man ønsker oppdrett på, så enkelt er det. Beste oppskrift på å feile, er å begynne og stappe masse annen fisk inn i karet. Da er det ikke lenger oppdrettskar, men vanlig selskaps-suppe igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap