Rowfisk (side 2)
Anders LønnegraffHmm Bekirer er tøffe ja litt for ålaktige for minn del. Hadde en diger bekir men kvittet den plassmangel
ja de er tøffe, veldig stilig og fore dem, men de blir ganske store, så blir nokk kansje klovneknivfisk eller nokke jævla fra amazoonas som ei ikke husker navnet på. de blir 2 m, og he tenner som er nesten like store. holder på og bygget et 15000l akv, innebygd
Postet 17.12.10 kl 17:50
Postet 17.12.10 kl 18:14
Anders LønnegraffSIden bladfisken ikke tar døtt for så forer hu selfølgli me levend fisk er jo ingenting annet å jøre
Minner selvfølgelig her om dyrevelferdsloven § 14. Særskilte forbud
Det er forbudt å:
a) utøve vold mot dyr,
b) hensette dyr i hjelpeløs tilstand,
c) ha seksuell omgang med eller foreta seksuelle handlinger med dyr, og
d) bruke levende dyr som fôr eller agn.
At det er fire spesifikke forbud mot spesielt grusom behandling av dyr/fisk som er spesielt uthevet i dyrevelfersloven er spesielt. At det selvfølgelig ikke er lovt til å utsette dyr for vold, seksuell aktivitet eller overlate dyr til en langsom og smertefull innlåst i bur /driftsbygninger/ akvarier er vel en selvfølge. Men det virker som det er en større uvitenheten om at det å bruke dyr som levende fôr settes i samme kategori av dyremishandling som det er et særlig forbud mot, synes å bli oversett av akvarister som velger å holde noen fisk spesielle krav som de ikke er i stand til å tilfreds stille uten å bryte dyrevelferdsloven overrasker meg.
Du kan selvfølgelig, som noen forsøker dette, å påberope seg nødrett etter straffeloven §§47 - 48, men det må vel sies at dette er et helt klart brudd på § 22. generelle vilkår for hold av dyr som sier fisk skal bare holdes hvis de kan tilpasse seg holdet på en dyrevelferdsmessig forsvarlig måte.
Gjennom § 23 skal akvaristen sikre at fisken holdes i miljø som gir god velferd ut fra artstypiske og individuelle behov, herunder gi mulighet for stimulerende aktiviteter, bevegelse, hvile og annen naturlig atferd. Sett i lys av § 24. skal akvaristen sikre at fisken får godt tilsyn og stell, herunder sikre at fôr og vann er av god kvalitet, dekker dyrets behov for næring og fremmer god helse og velferd.
Jeg mener da selvfølgelig begår du et brudd mot dyrevelferdsloven i det øyeblikk du anskaffer deg en fisk du ikke kan gi det nødvendige forpleining uten å bryte dyrevelfedsloven. Det bør være hevet over enhver tvil i utgangen av 2010 er det er klart brudd på dyrevelferdsloven og dermed Norges lover å fôre med levende dyr.
Siden alle medlemmer på Akvaforum har signert på at de ikke skal legge inn tråder som handler om ulovlig dyre/fiskehold og ulovlig behandling av dyr/fisk iflg. gjeldende lovverk regner jeg med at tidligere innlegg i denne tråden er en glipp og ikke vil gjenta seg. Tråden vil bli moderert og jeg regner med at fremtidige monstefisktråder holder seg innenfor dyrevelferdsloven reguleringer og med et normalisert norsk språk.
Postet 17.12.10 kl 21:17
Postet 17.12.10 kl 21:22