- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Yes yes yes!! endelig lek på l144 :d (side 2)
Yes yes yes!! endelig lek på l144 :d (side 2)
Postet 22.12.10 kl 20:03
Endret: 22.12.10 kl 20:03
Postet 25.12.10 kl 13:38
Postet 26.12.10 kl 14:40
Endret: 26.12.10 kl 14:41
:)
42 er ikke gærnt
Jeg driver å slenger oppi en Bøtte med kaldt vann i mitt kar hver andre dag men har ikke sett noe i hullen enda og hannen flyr mer ut av hullen sin etter jeg begynte med det. Kan det være tegn til att han er ute for å finne seg en jente tro?
Jeg driver å slenger oppi en Bøtte med kaldt vann i mitt kar hver andre dag men har ikke sett noe i hullen enda og hannen flyr mer ut av hullen sin etter jeg begynte med det. Kan det være tegn til att han er ute for å finne seg en jente tro?
Postet 27.12.10 kl 04:31
Postet 27.12.10 kl 10:23
Finn Tore GulbrandsenAfrim: Hos meg var det ett klart tegn når hannen begynte å vise interesse for hulen. Gikk ikke så lenge etter da.
Men i begynnelsen var han bare inne i hullen sin og forlot den aldri etter att jeg har begynt å bytte en bøtte vann oftere så er han mere ut av den, det jeg tror da er att sjansen for att han finner seg en jente mens han er ute og svømmer i karet er større
Og hua var ikke i nærheten av han mens han var i hullen alene, og de har vært oppi det karet nå 2-3 uker. Men jeg kan vel ikke forvente att det skjer noe på så kort tid.
Men syns det er litt rart da siden begge er voksene og kjønnsmodne for lengs.-
Postet 28.12.10 kl 00:23
Jeg byttet vann hver dag i 5 dager etter 4 dager var det egg i hulen. Når jeg begynte med hyppige vannskift kom jenta i paret nærmere å nærmere hulen og hannen var ute av hulen for å komme etter. Så hannen er nok mer ute av hulen for å slippe jenta inn.
Men som i virkeligheten er vel ikke alle damene like villige hehe
Men som i virkeligheten er vel ikke alle damene like villige hehe
Postet 28.12.10 kl 00:39
Det er vanligvis ikke hannen som velger ut en hunn hos Ancistrus og L-maller. Det er hunnen som kommer bort til hannens hule, og "spør pent om lov" til få å komme inn der og legge fra seg eggene sine. Noen ganger blir hunnen jagd vekk, hvis hannen ikke mener hun passer eller han ikke er "in the mood". Andre ganger er det ok for han at hunnen henger litt rundt utenfor hulen en stund, mens han ligger inne i hulen og tenker på saken Til slutt får hunnen lov å komme inn, og de oppholder seg en stund samtidig inne i hulen. Noen ganger tar det bare noen minutter før eggene er lagt og hunnen er ute igjen, andre ganger tar det en dag eller to (avhengig av hvilken art L-malle det er). Ancistrus og L144 pleier å være kjappe der.
Så hvis hannen din ligger mye i hulen sin, er det et godt tegn. Det er det som er stedet han beskytter mot inntrengere, og det vil han vise for alle, inkludert hunnen. Så er det opptil hunnen og hvor modne egg hun evt kan bære i buken. Har hun ikke modnede egg har hun jo ingen egg å legge enda. Tiden det tar for eggene å utvikles, er jeg usikker på. Men blant mine Ancistrus og L144 hadde hunnene en ny egg-runde klar etter to til fire uker.
Så hvis hannen din ligger mye i hulen sin, er det et godt tegn. Det er det som er stedet han beskytter mot inntrengere, og det vil han vise for alle, inkludert hunnen. Så er det opptil hunnen og hvor modne egg hun evt kan bære i buken. Har hun ikke modnede egg har hun jo ingen egg å legge enda. Tiden det tar for eggene å utvikles, er jeg usikker på. Men blant mine Ancistrus og L144 hadde hunnene en ny egg-runde klar etter to til fire uker.
Postet 28.12.10 kl 00:39
Endret: 28.12.10 kl 00:41
:)
Takk til begge to for svar og nyttig info
Skal fortsette å bytte vann i en uke til for å se om det skjer noe.Hvis ikke det skjer noe inntil da så lar jeg det bare gå naturens gang Som Mona nevnte de er klare når de selv føler for det
Mvh Afrim
Skal fortsette å bytte vann i en uke til for å se om det skjer noe.Hvis ikke det skjer noe inntil da så lar jeg det bare gå naturens gang Som Mona nevnte de er klare når de selv føler for det
Mvh Afrim
Postet 28.12.10 kl 01:55
Postet 03.01.11 kl 11:19
Endret: 03.01.11 kl 11:20
Postet 03.01.11 kl 13:26
målte yngel i dag og de er 17-18mm. syns ikke det er så gale siden det er 18 dager siden de var egg venter nå på å se hvordan det går med den nye klasen med egg. her skal jeg ikke dytte ut yngelen før hannen slipper de ut selv. ser også ut som det er en annen far denne gangen, har litt mindre bart denne her, ser at den med størst bartet har slått seg til i kokosnøtt hula.
Postet 04.01.11 kl 10:35
Postet 05.01.11 kl 20:25
Endret: 05.01.11 kl 20:26
Postet 06.02.11 kl 11:11