- Hjem
- Forum
- Om Akvaforum
- Er det ikke snart på tide å gjøre noe med nybegynner-foraet?? (side 2)
Er det ikke snart på tide å gjøre noe med nybegynner-foraet?? (side 2)
Som svar på alle kommentarene om at ikke alle er like godt bevandret i forum-miljøer, og at ikke alle har like god datakunnskap vil jeg bare nevne én ting:
Jeg fikk internett for bare 1 år siden, og har lært det meste jeg kan om data på egenhånd siden da. 1 mnd. etter at jeg fikk internett registrerte jeg meg her på AF. Det var det aller første forumet jeg noengang leste eller skrev noe som helst på. Og når det er sagt må jeg si at jeg fortsatt er enig med Julnil! Dette er ikke akkurat rakettforskning! Tar man seg tid til å se seg litt rundt på forumet (5 min.) så forstår nok de fleste hvor ting skal postes.
Men... Er man nybegynner med akvarium stiller det seg nok litt annerledes. For selv om forumet er lett å finne frem på er jo faktisk ett av underforaene navngitt 'nybegynner'. Jeg var ikke nybegynner med akvarium da jeg begynte å poste her, så dette var aldri noe alternativ for meg, men sålenge det står 'nybegynner' vil de fleste nybegynnere naturlig nok poste der. Derfor mener jeg at om det fra forumledelsen ikke er ønskelig at alle nybegynnerspørsmål skal postes under nybegynner, ja, da må det underforumet bytte navn...
Jeg er dog også enig i at om noe postes på feil underforum så bør man fortsatt fokusere på å hjelpe trådstarter, og ikke starte en diskusjon om hvor ting skal postes. Man kan selvsagt nevne det på en vennlig måte, men at flere kaster seg inn og begynner å diskutere det i en nybegynnertråd er lite konstruktivt. Man kan heller benytte 'rapporter innlegg' knappen, så kan mod'ene rydde seg ihjel og vi andre bruke tiden vår på å svare på spørsmål.
Jeg fikk internett for bare 1 år siden, og har lært det meste jeg kan om data på egenhånd siden da. 1 mnd. etter at jeg fikk internett registrerte jeg meg her på AF. Det var det aller første forumet jeg noengang leste eller skrev noe som helst på. Og når det er sagt må jeg si at jeg fortsatt er enig med Julnil! Dette er ikke akkurat rakettforskning! Tar man seg tid til å se seg litt rundt på forumet (5 min.) så forstår nok de fleste hvor ting skal postes.
Men... Er man nybegynner med akvarium stiller det seg nok litt annerledes. For selv om forumet er lett å finne frem på er jo faktisk ett av underforaene navngitt 'nybegynner'. Jeg var ikke nybegynner med akvarium da jeg begynte å poste her, så dette var aldri noe alternativ for meg, men sålenge det står 'nybegynner' vil de fleste nybegynnere naturlig nok poste der. Derfor mener jeg at om det fra forumledelsen ikke er ønskelig at alle nybegynnerspørsmål skal postes under nybegynner, ja, da må det underforumet bytte navn...
Jeg er dog også enig i at om noe postes på feil underforum så bør man fortsatt fokusere på å hjelpe trådstarter, og ikke starte en diskusjon om hvor ting skal postes. Man kan selvsagt nevne det på en vennlig måte, men at flere kaster seg inn og begynner å diskutere det i en nybegynnertråd er lite konstruktivt. Man kan heller benytte 'rapporter innlegg' knappen, så kan mod'ene rydde seg ihjel og vi andre bruke tiden vår på å svare på spørsmål.
Postet 04.01.11 kl 15:27
Jeg mener ikke at ikke folk her inne burde bli flinkere til å plassere spørsmålene sine i riktig underfora. Det jeg mener er at jeg ikke hisser meg opp i dette. Er det en post som heller skulle vært i ett annet fora, så kan man heller slik som HvemErJeg? sa, kontakte moderatorene på rapporter-innlegg knappen. Så vil vi nok etter kort tid se at kanskje moderatorenen omgjør forumet "nybegynner" til "oppstart av akvarium".
Jeg bruker sjeldent søkefunksjonen her inne når jeg skal søke i forum-innlegg. Synes den er for rotete for det. Er små skrift, og alt ligger tett i tett. Mange omhandler også samme side..
Jeg bruker da å google noen ord som jeg føler relevant, og så klikker jeg meg inn på sider fra akvaforum som inneholder disse ordene.
Men så har vi jo også mange som ikke gidder lese denne tråden før de poster i nybegynnerforumet: NB, LES! Hvilke tema hører hjemme på nybegynnerforum? Den skulle ha stått øverst på siden og ikke som nr. 3
Jeg bruker sjeldent søkefunksjonen her inne når jeg skal søke i forum-innlegg. Synes den er for rotete for det. Er små skrift, og alt ligger tett i tett. Mange omhandler også samme side..
Jeg bruker da å google noen ord som jeg føler relevant, og så klikker jeg meg inn på sider fra akvaforum som inneholder disse ordene.
Men så har vi jo også mange som ikke gidder lese denne tråden før de poster i nybegynnerforumet: NB, LES! Hvilke tema hører hjemme på nybegynnerforum? Den skulle ha stått øverst på siden og ikke som nr. 3
Postet 04.01.11 kl 22:14
julnilMed andre ord så mener dere at det ikke er så nøye hvor man egentlig stiller et spørsmål? Kan like gjerne spørre om sykdom under planter?
Nei, det er det vel ingen som skriver?
Man kan like gjerne spørre om sykdom under Nybegynner som under Sykdom.
Ikke så veldig galt det. Det viktigste er at terskelen for å tørre å stille spørsmål er lav. Flott hvis spørsmålet hadde havnet i et mere spesifikt underforum, men ingen krise.
Hvis noen velger å skjule nybegynnerforumet så virker man ikke så veldig lysten på å svare på spørsmål likevel.
Man går derfor neppe glipp av så mange svar på spørsmålene.
Postet 04.01.11 kl 22:17
Jeg synes heller det bør gjøres noe med de personlige akvarietrådene, for jeg har inntrykk av at mange nybegynnere tror det er det de må lage når de skal stille spørsmål her inne... Den burde ha mere info for nå står det "Opprett tråd/blogg". Logisk når man er ny det før man kikker på forumet. Eller tar jeg feil?
Postet 04.01.11 kl 23:03
ElisabethSJeg synes heller det bør gjøres noe med de personlige akvarietrådene, for jeg har inntrykk av at mange nybegynnere tror det er det de må lage når de skal stille spørsmål her inne... Den burde ha mere info for nå står det "Opprett tråd/blogg". Logisk når man er ny det før man kikker på forumet. Eller tar jeg feil?
Ja i det siste (ikke mer enn 2måneder?) så har det vært mange slike, hvor de poster spørsmålene sine i den personlige akvarietråden. Kan ikke huske å ha sett mange sånne på de ca.4 årene jeg har vært her. Men er vel mange nye som kommer inn i hobbyen nå. Er blitt mer populært med fisk
Håper moderatorene har tid og mulighet til å forbedre infoen på de personlige trådene slik at ikke så mange tar feil.
Postet 05.01.11 kl 01:07
Vil bare komme med en komentar til siste innlegg.
Om det er noe jeg lurer på så poster jeg det på rett sted og i min egen tråd.
Dette siden jeg har flere som følger tråden min og mulig vet svaret.
Og for en grunn til: Der da lettere og finne igjen spørsmålet og svarene og samme/nesten samme problem skal dukke opp på nytt.(en slags notatbok)
Om det er noe jeg lurer på så poster jeg det på rett sted og i min egen tråd.
Dette siden jeg har flere som følger tråden min og mulig vet svaret.
Og for en grunn til: Der da lettere og finne igjen spørsmålet og svarene og samme/nesten samme problem skal dukke opp på nytt.(en slags notatbok)
Postet 05.01.11 kl 02:34
LoomisMan kan like gjerne spørre om sykdom under [I]Nybegynner[/I] som under [I]Sykdom[/I].
Selvfølgelig kan man like gjerne spørre, men man får garantert ikke like gode svar (generelt sett). For å skjønne det trenger man ikke være medlem av rakettforskning.no.
Eg vet om flere særdeles dyktige akvarister som aldri er innom "Nybegynner".
Uansett: dersom folk ikke klarer å velge rett (eller i hvert fall ganske rett) forum er de neppe mottakelige for korrekt informasjon heller...
Postet 05.01.11 kl 03:30
Endret: 05.01.11 kl 03:36
Postet 05.01.11 kl 03:34
Endret: 05.01.11 kl 03:37
DonaldEg vet om flere særdeles dyktige akvarister som aldri er innom "Nybegynner".
Hva er grunnen til det da? Er spørsmålene for enkle? Eller for trivielle til å svare på?
Hvis det er et sted hvor dyktige akvarister absolutt kan være til hjelp så er det vel på Nybegynner.
Men det er jo mange dyktige akvarister som ikke er medlemmer på hverken AF eller NA også
Postet 05.01.11 kl 05:39
Endret: 05.01.11 kl 05:39
Postet 05.01.11 kl 09:24
jeg bruker nybegynnerforumet til alt jeg er nybegynner med, får mye bedre svar dær(får ikke et HI-tec svar som bare de drevene akvaristene skjønner seg på).
eksempel når jeg skulle starte opp et kar så spurte jeg på nybegynner forumet fordet om jeg har et akvarium fra før som jeg kjøpte ferdig innkjørt å kan det mest grunnlegende om akvarie, men er fortsatt nybegynner når det gjelder å starte opp et karr.
men bruker jo de andre katogorian når det gjelder andre spørsmål som ikke er så viktig å jeg kan litt om.
men skjønner poenget hær..
eksempel når jeg skulle starte opp et kar så spurte jeg på nybegynner forumet fordet om jeg har et akvarium fra før som jeg kjøpte ferdig innkjørt å kan det mest grunnlegende om akvarie, men er fortsatt nybegynner når det gjelder å starte opp et karr.
men bruker jo de andre katogorian når det gjelder andre spørsmål som ikke er så viktig å jeg kan litt om.
men skjønner poenget hær..
Postet 05.01.11 kl 09:47
Thomas Føhr...eksempel når jeg skulle starte opp et kar så spurte jeg på nybegynner forumet fordet om jeg har et akvarium fra før som jeg kjøpte ferdig innkjørt å kan det mest grunnlegende om akvarie, men er fortsatt nybegynner når det gjelder å starte opp et karr...
Da bruker du jo nybegynnerforumet riktig.
Siterer fra stickytråd under nybegynnerforumet:
Nybegynnerforum er til for spørsmål om oppstart av akvarium, fiskesammensetninger og generelle tips og råd om fisk i akvarium.
Postet 05.01.11 kl 11:05
Kine Kristine[QUOTE=ElisabethS]Jeg synes heller det bør gjøres noe med de personlige akvarietrådene, for jeg har inntrykk av at mange nybegynnere tror det er det de må lage når de skal stille spørsmål her inne... Den burde ha mere info for nå står det "Opprett tråd/blogg". Logisk når man er ny det før man kikker på forumet. Eller tar jeg feil?
Ja i det siste (ikke mer enn 2måneder?) så har det vært mange slike, hvor de poster spørsmålene sine i den personlige akvarietråden. Kan ikke huske å ha sett mange sånne på de ca.4 årene jeg har vært her. Men er vel mange nye som kommer inn i hobbyen nå. Er blitt mer populært med fisk
Håper moderatorene har tid og mulighet til å forbedre infoen på de personlige trådene slik at ikke så mange tar feil.
litt samme sak...?
Postet 07.01.11 kl 11:44
Postet 07.01.11 kl 11:45
Postet 07.01.11 kl 12:02
Postet 07.01.11 kl 12:30
Postet 07.01.11 kl 13:42
Nå skal jeg begynne å "rapportere innlegg" som ikke passer inn under nybegynnerfora. Skriver da til moderator at denne burde flyttes til en mer passende fora. Håper moderatorene etterhvert skjønner at de må gjøre noe med "nybegynnerforumet"...
Hvis alle hadde gjort dette, så hadde vi kanskje fått ønskene våre gjennom
Hvis alle hadde gjort dette, så hadde vi kanskje fått ønskene våre gjennom
Postet 09.01.11 kl 11:42
Hva er galt med folka her? synes det VIKTIG med nybegynner...bare DERE ikke er nybegynnere betyr ikke at den skal fjernes! for noe tull! slutt og les de artikklene hvis det ikke intriserer dere! sårende!
som en nybegynner lurer man på nesten ALT og mener den er UTROLIG viktig..jeg har lært veldig mye av den! man må slutte og hakke slikt! har vi ikke noe annet p gjøre folkens? PEACE TO ALL U!! håper nybegynner tråden lever evig!
som en nybegynner lurer man på nesten ALT og mener den er UTROLIG viktig..jeg har lært veldig mye av den! man må slutte og hakke slikt! har vi ikke noe annet p gjøre folkens? PEACE TO ALL U!! håper nybegynner tråden lever evig!
Postet 09.01.11 kl 11:51
Junaid KhanHva er galt med folka her? synes det VIKTIG med nybegynner...bare DERE ikke er nybegynnere betyr ikke at den skal fjernes! for noe tull! slutt og les de artikklene hvis det ikke intriserer dere:(! sårende! som en nybegynner lurer man på nesten ALT og mener den er UTROLIG viktig..jeg har lært veldig mye av den! man må slutte og hakke slikt! har vi ikke noe annet p gjøre folkens?:) PEACE TO ALL U!! :D håper nybegynner tråden lever evig!
Det vi fleste her inne er mest bekymret for er at tråder som f.eks oppdrett, sykdom, og "hvilken fisk er dette?" havner i nybegynnerforumet. Det gjør at mange som har kunnskaper om disse temaene ikke får sett disse, og at andre som søker på f.eks sykdom for å se om andre har skrevet om akkurat de problemene h*n selv opplever, ikke vil finne dette under sykdom, og derfor poste samme spørsmål på nytt.
Men å hakke ned på nybegynnerne for at de ikke har postet riktig, synes jeg ingenting om. Da er det bedre å si fra til moderatorene at tråden må postes annet sted, så de får flyttet den.
Postet 09.01.11 kl 12:55