Vil botia ha det bra sjølv om vi ikkje har sand i bunnen (side 2)
Postet 11.01.11 kl 19:55
Inaktiv bruker

Mine kuuhlier gikk sammen med en gjeng unge ancistrus, og de virket mindre sky da enn når de senere var alene i karret. De kom liksom mer frem når det var andre fisker i karret
Postet 11.01.11 kl 20:14
Postet 11.01.11 kl 20:17
Postet 11.01.11 kl 20:33
Jeg tror hovedgrunnen til at botiaene i zoobutikken var så oppskrapte, er at zoobutikker ofte velger knust stein som grus/bunnlag i butikk-akvariene. De velger ikke naturlig avrundet elvegrus.
"Rådasand" selges i nesten alle norske zoobutikker, og det firmaet produserer grus og sand i store pukkverk. Det er mange ulike kornstørrelser på sand og grus, og den knuses maskinelt til riktig størrelse for hver type. Grusen de lager er rett og slett grusom! Den er skikkelig skarp og kantete, og jeg kan levende forestille meg hvor vondt det må være for fisk å stikke fjesene sine borti den. *grøss*
Dersom man istedet velger det som kalles "engelsk elvegrus", er det noe helt annet. Den er rund og glatt, helt avrundet og fin Skal man eller vil man helst ikke ha sand av ulike grunner, men vil ha grus, så er engelsk elvegrus det beste alternativet iallefall. Den engelske elvegrusen finnes omtrent like ofte å se i zoobutikkene, så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor de fleste butikkene velger den stygge Råda-grusen i utstillingskarene da. Men det er sannsynligvis et pris-spørsmål... elvegrusen er vel dyrere i innkjøp enn Rådagrusen.
"Rådasand" selges i nesten alle norske zoobutikker, og det firmaet produserer grus og sand i store pukkverk. Det er mange ulike kornstørrelser på sand og grus, og den knuses maskinelt til riktig størrelse for hver type. Grusen de lager er rett og slett grusom! Den er skikkelig skarp og kantete, og jeg kan levende forestille meg hvor vondt det må være for fisk å stikke fjesene sine borti den. *grøss*
Dersom man istedet velger det som kalles "engelsk elvegrus", er det noe helt annet. Den er rund og glatt, helt avrundet og fin Skal man eller vil man helst ikke ha sand av ulike grunner, men vil ha grus, så er engelsk elvegrus det beste alternativet iallefall. Den engelske elvegrusen finnes omtrent like ofte å se i zoobutikkene, så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor de fleste butikkene velger den stygge Råda-grusen i utstillingskarene da. Men det er sannsynligvis et pris-spørsmål... elvegrusen er vel dyrere i innkjøp enn Rådagrusen.
Postet 11.01.11 kl 20:42
Endret: 11.01.11 kl 20:45
Ja altså dei har vi enda..
Men etter ein god omgang nede på bunnen med slamsuger så er dei ikkje overalt lenger. Og vi har teke ut alle dei vi har sett komme fram..
Blir det mange av jegersneglane også så trur eg nesten det er bedre med dei vi alt har.. Las ein artikkel her inne om att dei gjer jo mykje godt også.
Men etter ein god omgang nede på bunnen med slamsuger så er dei ikkje overalt lenger. Og vi har teke ut alle dei vi har sett komme fram..
Blir det mange av jegersneglane også så trur eg nesten det er bedre med dei vi alt har.. Las ein artikkel her inne om att dei gjer jo mykje godt også.
Postet 11.01.11 kl 20:51
Mine kuhliier gjemte seg endeli i starten, men etterhvert som de ble flere (nå er det rundt 12 et sted) og det ble mindre åpen bunn i akvariet så ser jeg dem stadig mer. Det er som med mye annen sky fisk, jo lettere det er å gjemme seg igjen jo tryggere er de, så da får du også se dem oftere. Mitt akvarium har en flekk på kanskje 20x20 cm som er åpen, alt annet er gjemt under røtter og planter, gjerne planter med tynn stilk slik at de ikke fyller så mye i bunnen , men lager skygge som en annen parasoll.
Mine kuhliier er også veldig begeistret for ei ror med javabregne på, der ligger de snodd inn i mellom all bregnen, godt gjemt føler de, men fortsatt synlige for meg. Så knoter de rundt og leter etter mat mellom bladene, så hele rota ser ut som den har blitt levende pga. alle fiskene som snor seg rundt.
Mine kuhliier er også veldig begeistret for ei ror med javabregne på, der ligger de snodd inn i mellom all bregnen, godt gjemt føler de, men fortsatt synlige for meg. Så knoter de rundt og leter etter mat mellom bladene, så hele rota ser ut som den har blitt levende pga. alle fiskene som snor seg rundt.
Postet 11.01.11 kl 20:57
Det var nesten så vi kjøpte dei og tok det oppi det nye som står til innkjøring med sand bunn..
Den store rota har vi festet noen planter på.. Pluss javamose her og der.. Inne i boken vår ligger det bilde av slik som det såg ut i starten.
Kjøper så mage som 20 for da blir dei ein stor flokk i starten. Får heller la være å ha så mykje ann fisk i det.
Eg veit ikkje kva type grus som er i det gamle no, men vi kjem til lage det om til sand også.
Den store rota har vi festet noen planter på.. Pluss javamose her og der.. Inne i boken vår ligger det bilde av slik som det såg ut i starten.
Kjøper så mage som 20 for da blir dei ein stor flokk i starten. Får heller la være å ha så mykje ann fisk i det.
Eg veit ikkje kva type grus som er i det gamle no, men vi kjem til lage det om til sand også.
Postet 11.01.11 kl 21:11
Endret: 11.01.11 kl 21:12
Må skyte inn at jeg har aldri hatt problemer med sky kuhlii, tvert imot, de farter rundt og freser glassene opp og ned, ormer seg rundt og leker rundt hendene mine når jeg holder på med noe i karet. Merkelig.
Jegersneglene formerer seg ikke i racerfart, og er vistnok litt lettere å holde kontroll på en vanlige pestsnegler
Jegersneglene formerer seg ikke i racerfart, og er vistnok litt lettere å holde kontroll på en vanlige pestsnegler
Postet 11.01.11 kl 21:12
Nei vi og syns dei virke artige og fulle av liv.
No har vi vore innom ein del butikker her i Bergens området og funnet ein som vi føle vi kan stole på og det var der vi fekk råd om å kjøpe såpass mange når vi først skulle ha dei.
Trålet ein del tråder her inne om dei og det virker som flertallet har postive opplevelser..
Vil desse jergersneglene være et bedre valg enn f.eks sandsnegle når den tid kjem,
No har vi vore innom ein del butikker her i Bergens området og funnet ein som vi føle vi kan stole på og det var der vi fekk råd om å kjøpe såpass mange når vi først skulle ha dei.
Trålet ein del tråder her inne om dei og det virker som flertallet har postive opplevelser..
Vil desse jergersneglene være et bedre valg enn f.eks sandsnegle når den tid kjem,
Postet 11.01.11 kl 21:17
Postet 12.01.11 kl 07:57
Postet 12.01.11 kl 09:06
Ivar NausthellerSer det alt er snegler i det nye med sand i også enda vi var så nøye å skylle alt vi har plantet og hatt i.. Vanskelig å unngå sikkert..
Så godt som umulig!
Lær deg å leve med dem, først som sist, så sparer du deg selv for unødvendige ergrelser. De er tross alt ikke skadelige på noe vis, bare litt stygge å se på om de blir uhorvelig mange.
Sånn fra tid til annen tar jeg et snegle-raid i akvariene. Dette skjer ikke ofte, for jeg er veldig nøye når jeg først tar en opprenskning, og da tar det laaang tid før sneglebestanden kommer seg opp igjen i antall.
Jeg pleier å ta en lang bit luftslange som hevert og sugeredskap, og så slamsuger jeg sneglene ut, en etter en, ved å sette tuppen på slangen bortpå dem. Da går de rett ned i bøtta. Når jeg er ferdig med et kar og har tappet ut en eller to bøtter vann sammen med sneglene, har jeg sikkert 200-300 snegler i bøttene Har forsøkt å telle men ga opp, så det er sannsynligvis dobbelt så mange snegler som jeg har trodd
Uansett, etter en slik massakre, forblir sneglebestanden lav i ganske lang tid, før den sakte men sikkert tar seg opp igjen (dersom forholdene ligger til rette for det).
Jeg merker godt hvordan sneglene øker i antall i de periodene jeg bruker en del fôr som støver, dvs fôrtabletter. Da popper sneglene frem som bare det og formerer seg, fordi det er mye matstøv å finne overalt.
I de periodene jeg bruker nesten bare frossentfôr (der spiser fiskene opp alt, ingenting til sneglene) så er det veldig få snegler å se.
Så man får det man ber om Typen mat og hva slags rutiner man har (om man overfôrer osv) på det spiller sterkt inn på antall snegler.
Jeg syns sneglene er greie nok. Bryr meg ikke så mye, så lenge de ikke tar over helt. Er jo egentlig litt nyttige å ha, siden de tross alt spiser matrester, avfall og småalger i karet. De gjør ingen skade
Postet 12.01.11 kl 10:45
Endret: 12.01.11 kl 10:47
Vi bruker flak for om morgen og granulat om kvelden. Syns det ser ut som det blir mindre søl att av granulat.
Frosne røde mygger er vi ikkje flink å gi dei. Glemmer ta det opp så no er eg redd den posen vi kjøpte før jul er blitt for gammel..
Tabletter har vi til bunnfisken. Burde vi slutte med det da eller?
Den måten å rydde opp på skal vi ta med oss..
Frosne røde mygger er vi ikkje flink å gi dei. Glemmer ta det opp så no er eg redd den posen vi kjøpte før jul er blitt for gammel..
Tabletter har vi til bunnfisken. Burde vi slutte med det da eller?
Den måten å rydde opp på skal vi ta med oss..
Postet 12.01.11 kl 10:58
Postet 12.01.11 kl 12:23
Postet 12.01.11 kl 12:25
Ivar NausthellerFrosne røde mygger er vi ikkje flink å gi dei. Glemmer ta det opp så no er eg redd den posen vi kjøpte før jul er blitt for gammel..
Neida, langt i fra! Mine pakker med frosne mygglarver har jeg liggende i månedsvis i fryseren. Det er derfor de ligger der, dypfryste, for at de skal holde seg lenge.
Jeg kjøper noen titalls pakker når jeg først kjøper, sånn at jeg har en stund, så her ligger pakkene en god stund før de blir brukt opp.
Ivar NausthellerTabletter har vi til bunnfisken. Burde vi slutte med det da eller?
Nei, hvorfor det? Fiskene skal jo ikke sulte bare for du ikke vil ha snegler! De som lever på bunnen, må få mat de også. Hva mente du forresten med "bunnfisk"? Maller antar jeg, men hva slags?
Postet 12.01.11 kl 12:29
Ja dei må få mat, men eg lurte på om det var noe anna som var bedre å bruke enn tabletter.
Vi har ein hanne av helt vanlig oppdrettesvariant av ein slik Antracistus i det gamle. Noe mer spesifikt om kva type det er veit eg ikkje..
I det nye blir det sikkert ein slik sammen med dei kuhlliene vi kjem til ha.
Vi har ein hanne av helt vanlig oppdrettesvariant av ein slik Antracistus i det gamle. Noe mer spesifikt om kva type det er veit eg ikkje..
I det nye blir det sikkert ein slik sammen med dei kuhlliene vi kjem til ha.
Postet 12.01.11 kl 12:34
Postet 12.01.11 kl 12:55
Postet 12.01.11 kl 12:57
Endret: 12.01.11 kl 13:01