Silje's fiskesuppe (side 2)

Da har jeg fått på bakgrunn (slik plast-bakgrunn), sand i karet og rot. Pumpe og varmekolbe har jeg fått på plass også, og vann har jeg begynt å fylle opp. Måtte ha en pause

Testet ph fra springen til 7,5. Note to myself: Skal teste ph i selve akvariet senere, når alt vannet har kommet på plass og det har stått og "godgjørt" seg en liten stund. Jeg vet ikke om røtter og planter har noen innvirkning på ph, men for sikkerhets-skyld så gjør jeg det uansett. Jeg må nok finne noe for å senke litt ph'n da fiskene jeg skal ha ønsker ph mellom 6,2 og 7. Har lest om Catappa blader, så skal prøve dette. I tillegg tror jeg jo at Kuhliiene vil sette pris på å ha noe å rote i

Syns det er kjekt å være i gang! Akvariet står på en kontorpult på hobbyrommet mitt, der er jeg flere ganger om dagen, og kommer nok til å bruke enda mer tid der inne nå fremover!
Kos går det her inne da..

Vi glede oss stort over flokken med Khulli.. 20 stykker.. Alltid noen som er framme og står på hodet i sanden..

Akvarium er virkelig balsam for sjelen)
Nå er det lenge siden jeg har vært her inne på forummet. Jeg har riktignok snoket litt den siste tiden, men har ikke skrevet noe. Ikke før idag.

Jeg er fortsatt i "tenkeboksen" ang. akvarie. Slik som jeg bor nå har jeg ikke plass til ett stort ett, og det jeg har satt opp nå anser jeg som for lite. Det kan selvfølgelig romme noen åler, men nå har det stått til innkjøring lenge, og det kan bare stå å gå til jeg evt kjøper meg noe senere. Da kan akvarievannet brukes til å fylle det nye akvariet med, samt filterguffa

Planen var å anskaffe meg ett nytt sted å bo, men det falt i grus pga jobben min. Så nå er jeg på utkikk etter ny jobb (jeg har fortsatt jobb da, men trives ikke så godt, så leter etter ny), og leter etter bosted. Vanskelig når en ikke vet hva en vil jobbe med eller hvor en vil bo! Men jeg ser hele tiden for meg hvor mitt drømmeakvarie skal stå på stua

Titt og ofte går jeg innom dyrebutikkene her for å kikke på fisker, og jeg er 100% sikker på det er Kuhlii jeg vil ha. Gjerne en 20-25 av dem i ett stoooort akvarie! Den drømmen skal bli virkelig snart!
Da kan jeg endelig skrive at jeg er den lykkelige eieren av en 120 liter Juwel Lido Endelig! Kjøpte karet av Gro her på forummet, og var hjemme hos henne idag å hentet det. Ble enda fortere fristet idag til å få enda flere kar, men det må nok vente Fikk med på kjøpet 2 ancistrus, 2 røtter, ulike filtermatriale og en timer til lyset. Så jeg er lykkelig og fornøyd!

Har fått vann i karet (hadde på forhånd lagret endel vann siden jeg igrunn hadde bestemt meg, viss ikke skulle jeg bruke det til stort vannbytte på det andre karet) så nå står det og putrer og koser seg. Skal inn i den store plante-verden nå på jakt etter planter. Har ingen, til tross for jeg har ett akvarium oppå å går på hobbyrommet (vært til innkjøring leeenge). Ser på Akvariekjelleren de selger endel planter jeg kan tenke meg (Asia-inspirert), men de har ikke så mye annet jeg kan tenke meg. Så det blir nok en handlerunde på Webzoo i tillegg

OG jeg har oppdaget jeg må anskaffe meg en kurv til alt akvarie-utstyret mitt nå for å ha kontroll på det. 120 liter'n har riktignok skap, men det aner meg det kan bli ganske fort støvete i nederste hylle bakom siden jeg har så mange katter (tiltross for støvsuging annenhver dag )
Idag har jeg festet på Microsorum pteropus "Narrow" på roten jeg har i karet. Testet samtidig vannet, PH er 7, nitritt mindre enn 0,0025 ifølge JBL dråpetest. Håper filterbakteriene overlevde bilturen, skal teste jevnt fremover uansett.

Varmekolben har gått dunken. Sånn er det vel å kjøpe brukt, men jeg var forbredt på å bruke litt penger på "småtteri". Har lagt oppi varmekolben jeg hadde i det andre karet mitt (det på ca 30-40 liter), selv om den kolben kun er på 50 watt. Får håpe på det beste, temperaturen er kun på 21 grader nå (den var på 24 grader igår kveld når jeg fyllte karet med romtemperert vann som hadde stått til lagring på badegulvet). Håper jeg snart, sakte, men sikkert får temperaturen opp på 26 grader iallefall!

Skal bestille planter, varmekolbe, bakgrunn (utvendig folie, jeg er ikke "moden" for å begynne med innvendig enda), og litt småtteri senere i kveld. Tenker at senere, når jeg har fått satt meg inn i mer, så skal jeg prøve meg på innvendig bakgrunn, men akkurat nå er alt så nytt og spennende, og da ønsker jeg bare å få ordnet akvariet akkurat slik jeg ønsker og drømmer om
Jeg har fått på plass røtter med planter på (en "narrow" som jeg ikke kan navnet på, står under akvariet på min side). Idag skal jeg en tur på dyrebutikken for å se om de har en bakgrunn til meg og kanskje noen Kuhliier. Vannverdiene holder seg fine, så det ser ut som bakteriene i filteret overlevde kjøreturen, men jeg skal fortsette å måle de nærmeste ukene allikevel og ta jevnlige vannbytter.

Mamma kom hjem med en varmekolbe til meg fra dyrebutikken hun hadde kjøpt da jeg fortalte henne at varmekolben hadde røket, men den skal jeg levere tilbake idag. Ikke pokker om jeg betaler 349 kroner for en 100w varmekolbe fra ett merke jeg ikke en gang finner noe ut om på forummet her en gang! Så da kan det neppe være så mye positivt å si om den tenker jeg, sikkert ett "kinamerke" Tanken var nok god fra hennes side ja, men kjøper heller en billigere, kjent merke gjennom Webzoo MÅ ha varmekolbe i karet for viss ikke synker gradene med 5-6 grader, og det syns jeg er i meste laget.

Syns de 2 ancistrusene jeg har nå er ganske søte. Sjarmerende små tasser. Den største er ca 6 cm, den minste mellom 3-4 cm. Gleder meg til å få gjort mer med karet!
Panikk når jeg stod opp idag tidlig. Jeg VET jeg kikket nøye på akvariet igår når jeg skrudde av lysbryterene på veggen sånn jeg skulle skru av rett, men når jeg stod opp hadde jeg visst skrudd av alle med det resultat at lys og filter ikke var på! Alle lysbryterene på veggen stenger nemlig av strømmen til alle stikkontaktene i hele stua (idiotisk ja), så jeg har tenkt hver kveld når jeg har lagt meg "øverste til venstre må være på, husk det, husk det!", men jeg glemte det visst. Hev meg rundt for å måle nitritt og den var heldigvis under 0,01 *puh*! (Oppdaget i samme slengen jeg nok har skrevet feil en plass også, jeg har nemlig skrevet nitritt har vært under o,o25 (tenkte det var lavest), men den har vært under 0,01 hele veien med JBL sin dråpetest.)

Jeg skal besøke pappa som har bursdag, og ta med kake til han, og da i mellomtiden skal jeg sette noen bøtter med vann på badet til lagring. Så når jeg kommer hjem så skal jeg ta en ny test. Har nitritt steget da så har jeg iallefall vann for bytte. Si meg: Har dere mellomlagret vann stående klar hele tiden i tilfelle slike situasjoner? Hva gjør dere? Jeg har jo lest om overmetning og farene med det, så lagret vann er nok det beste tror jeg.

Har forresten maten Kileflekkene mine for første gang idag (kjøpte de igår, og de kom i karet sent igår kveld.) De var vill etter mat. Nesten som jeg lurer på det er mini-piraja jeg har anskaffet meg! Og det står i fiskebasen de trener små biter med mat pga dems lille munn, men de bokstavelig talt slukte store flak! Alt gikk ned på høygir her! Utrolig morro å se på Karsten og Hans (ancistrusene) har fått agurk med meg idag, og Hans (den største) har alt vært flere ganger på agurken. Føler jeg har fått ett fint forhold til akvariet mitt allerede! Nå gleder jeg meg til jeg mottar pakke fra Webzoo med ny varmekolbe, flere vanntester og forskjellig småtteri Bitt av bassillen? Stygt redd for det!
Jeg har vært å sett på planten her på akvaforum jeg kjøpte her om dagen på dyrebutikken. Dvs, jeg kjøpte 3 stykker av den siden jeg opprinnelig skulle ha 2, men da fikk jeg en plante til gratis. Så jeg tok like så godt 3 av samme siden det var de eneste asia-plantene de hadde. Jeg er nesten forundret over jeg ikke finner den i så mange kar (jeg brukte "finn planten i medlemmers akvarier" eller noe i den duren), og det var ikke så mange som hadde den. Jeg har nå hatt den i knappe 4 dager, og den har allerede vokst! Blitt noen cm høyere og litt bredere også En veldig god nybegynner-plante spør du meg, og veldig dekorativ er den også! Planten jeg snakker om der altså Lindernia rotundifolia.
Jeg har en plante til, Microsorum pteropus "Narrow", men den begynner å se pjusk ut. Noen av bladene begynner å bli stygge, så idag skal jeg frem med saksen for å klippe vekk de styggeste bladene på den. Det står det skal være en lett plante, men det er mer eller mindre alt i plantebasen. Jeg spurte på selve forummet, her, og da fikk jeg beskjed om den burde stå på røtter og kunne klippes tilbake. Så da prøver jeg på det. Plantegjødsel har jeg ikke fått kjøpt enda desverre. Det får bli på min neste sending til Webzoo!

Jeg har omtrent fått skrekken av å handle på "ekte" dyrebutikker. Det er jo ett hav av produkter og ting til akvarium, og når jeg står der fremfor hyllene blir jeg helt blind. Vet ikke hva jeg skal se etter, og alle navnene går rett og slett i stå for meg. Så jeg syns det er veldig kjekt med nettbutikker der en kan lese, søke og ta seg god tid før en bestemmer seg for hva en skal ha. I tillegg er det jo ganske store prisforskjeller i tillegg fra nettbutikk til dyrebutikk Selvfølgelig kommer det porto i tillegg, men handler en mye så lønner det seg så absolutt!

Jeg sliter litt med slamsuging, nå har jeg riktignok bare prøvd å slamsuge karet 1 gang i min karriere, men jeg håper jeg etterhvert skal få det til. Hevertprinsippet var visst ikke så enkelt som det hørtes ut. Når jeg endelig fikk vann i slangen (etter å ha måttet sugd i andre enden) og alt var bare fryd og gammen så falt slangen av koblingen på heverten med det resultat at slangen føk rundt på hele stua med vann overalt! hehe... Øvelse gjør mester håper jeg!

Nå skal jeg koke gulrot, så blir nok Karsten og Hans fornøyde
Min elskede Lindernia rotundifolia ble plutselig stygg over natten, omtrent som den råtnet vekk i midten. Den fortsatte og spire nye skudd på toppen, så idag så måtte jeg bare trå til verket. Jeg tok ut hele planten, knep av alle nye skuddene og plantet de forsiktig i bunnlaget. Håper den setter røtter og kommer fint tilbake. Aner ikke hvorfor den ble slik, den stod ikke for tett heller...

Min Microsorum pteropus "Narrow" vokser og er grønn og frodig. Merkelig igrunn. Jeg trodde jeg skulle ha mindre "teke" på planter som må stå på røtter enn de i sanden... Denne planten har jeg bare fjernet all steinulla på, skylt godt under rennende vann og plassert i sprekker på røttene. Ikke festet fast på noen måte, bare stukket forsiktig røttene ned mellom sprekkene. Jeg ser nå at røttene har begynt å krype seg rundt på røttene etter plasser å holde seg fast på, så det anser jeg som positivt Dette er jo en plante som trenger flytende gjødsel, men det har jeg ikke kommet så langt jeg har anskaffet meg enda. Neste bestilling til Webzoo blir nok lang frykter jeg!

Har litt "problemer" med KH og GH i akvariet mitt. Har prøvd å doblet vannmengden (10 ml), får fortsatt aldri noe utslag før det skifter til blått/orange. Har derfor idag anskaffet meg en boks GH/TH+, og syns selv jeg gjor ett kupp på dyrebutikken før jeg oppdaget prisen på Webzoo... Jaja, jeg har igrunn meg selv å skylde på får jeg tenke, siden jeg anskaffet fiskene før GH testen Men hvem kunne tenke seg jeg skulle ha en GH og KH på null komma niks?
Jeg har ikke turt å ta så mye GH/TH+ i akvariet enda, det stod 1 måleskje (8 ml) pr 100 liter vann, men jeg velger å gjøre det sakte, så jeg tok ca 3 ml pulver oppi. Sikkert det beste for fiskene mine også om jeg tar det rolig over tid. Jeg målte GH ca 2 timer etter jeg tilsatte pulveret og kan (om jeg legger litt godvilje til!) lese av at jeg har en GH på 2 Ikke værst!

Jeg vet enda ikke hva jeg skal gjøre med KH, jeg har jo en PH på 7 i akvariet (ifølge JBL dråpetester), og PH vil jeg IKKE ha opp noe mer. Så jeg tror jeg må lese litt mer. Ut fra hva jeg tror uten å ha lest først så kanskje tilsette noe for å gi KH en buffer, men samtidig tilsette Eikebark for å holde PH nede? Dette er altså bare løse tanker, jeg må lese mer på dette først

Hadde ikke tenkt å si dette høyt, men siden jeg ikke sier det, men istede skriver det, så skriver jeg det her: Hjelpes, jeg har lyst på enda ett akvarie! Og da enda større! Jeg har kjørt mitt første akvarie for lite! hehe... 120 liter er da altfor lite!
Ok, dette får bli en prøve på min egen tråd på hvordan legge ut bilder, jeg har virkelig ikke peiling! Dette er bilder jeg har klart å lagt ut på profilen min, under akvariet mitt da

Akvariet mitt forfra:
[External Image]

Akvariet mitt fra siden:
[External Image]

Ancistrusen, Hans, ca 7-8 cm. Tror dere det er ei jente? H*n har noen som ser ut som 2 bittesmå horn eller kuler mellom øynene, men det er alt h*n har...
[External Image]

Om noen leser her: Hvordan legger jeg inn bilder? Må jeg legge de først inn i f.eks Photobucket for deretter legge de inn her, eller finnes det en enklere måte (laste bildene opp direkte her?)
Da har jeg fjerna min vakre Lindernia rotundifolia. Selv om noen skrev på forummet at de fikk den villig til i sitt kar (med like verdier på både PH, GH, KH og temperatur som mitt, så ville den ikke hos meg. Grønne fingre har jeg visst ikke under vann

Idag kjøpte jeg derimot 2 nye planter, så mitt Asia-kar har ikke blitt fullt så "asia" lengre, men greit nok. Jeg tenker litt på å etterhvert anskaffe ett akvarium til, da med sør-amerikanske planter og fisker. Det går jo heldigvis ann å flytte planter og fisk! Jeg har desverre vært så dum (joda, jeg var jo igrunn klar over det innerst inne) at jeg kjøpte en stor sverdplante. Så nå har jeg kjøpt "verdens dyreste" mat til Ancistrusene mine! hehe... De er mildt sagt i skyene over plantene, og kålroten jeg har prøvd å friste de med ligger uspist igjen. Jaja, sånn kan det gå!
Den andre planten, en Limnophila sessiliflora, håper jeg jeg vil klare å holde. Leste i plantebasen den trenger tilskudd av jern, så jeg har skrevet det på handlelisten min til webzoo nå.

Jeg slamsugde karet mitt idag siden jeg syns pumpa/filtere har blitt så tregt. Fikk da en idee om å ta ut alt filtermatrialet fra pumpehuset for å "vaske" det i akvarievann. 10 liter akvarievann i en bøtte, filteret duppet nedi noen ganger og vannet ble svart! Hjelpes så skittent! Egentlig skulle jeg nok hatt 2 bøtter, så jeg kunne duppet det en gang til i en bøtte til, for det er fortsatt enormt skittent. Det kjipe var at når jeg satt igang pumpa/filtere igjen så slo den tilbake så masse drit ble spydd ut i hele akvariet! 10-15 minutt tok det før den slutta å pumpe ut dritt i karet. Nå, noen timer etterpå ser det bedre ut, men jeg skal frem med slamsugeren i morgen, og tenkte å kveste filterene enda en gang. Jeg orker ikke i kveld rett og slett. Hvem skulle trodd det var sånn ett arbeid med akvarium? Jeg finner alltid noe å styre med, og da går tiden fort unna
Ikke fortvile over en plante som ikke vil, det har ingenting med fingerfargen å gjøre! Selv om alle verdier er like er det jo så vidunderlig laga at både planter og fisk finner noe de kan henge seg opp i. Som en særs erfaren akvarievenn sukket: "Jeg har satt opp seks helt dønn like kar fra samme pall, med vann fra samme spring, planter fra samme sending, sand fra samme leverandør, røtter fra samme parti, og så er det bare fem av dem det blir orden på!"

Går det ikke så går det ikke, og var moro så lenge det varte. Limnophila sessiliflora har vært min store trøst hele tiden, så vakker, så villig, og så bra for yngel! Har solgt en del til og med, og helt plutselig har den ikke lyst til å bo i det ene karet. Nytter ikke alltid å løse gåten, så da dytter jeg bare ned noe annet :o)

Tips om bleheri, jeg har den stående helt bakerst i ly av vakker Cryptocoryne som sutteklut, ettersom Ancistrusen foretrekker den lar de mange mer eksotiske Echinodorus stå i fred. Etter å ha prøvesmakt istykker tilvekst selvfølgelig...
Mye har skjedd i det siste i akvariet mitt. Jeg erstatta Lindernia rotundifolia med Limnophila sessiliflora siden førstnevnte bare råtna. Limnophila sessiliflora vokser som ugress omtrent! Planten min var knapt 10 cm høy når jeg kjøpte den, nå er den på 2 uker vokst til over det dobbelte både i bredde og høyde! Utrolig festlig at jeg ble eier av en slik plante, jeg som alltid har tenkt at en slik "granskog" ikke var passende i ett akvarium, men den er jo rett dekorativ

I morgen skal jeg avgårde for å se om jeg finner noen nye pene planter til akvariet. Jeg må nesten bare se hva jeg finner. Jeg orker rett og slett ikke kjøpe fra dyrebutikken i byen. Sist jeg var der så florerte det med pestsnegler, jeg så de uten å lete, de var overalt på plantene! Rett hæselig...

Alle vannverdiene forholder seg fine, og jeg jobber med å øke KH. Tilsetter KH/TH+ hver gang jeg har vannbytte, noe som ser ut som det fungerer fint. Plages litt med hvite "korn" i vannet den første tiden etter vannbytter, men det forsvinner heldigvis etterhvert. Får bare planlegge jeg ikke tar vannbytter samme dagen jeg får besøk, for besøket bruker å sitte forran akvariet og stirre på fiskene (og dermed irriterer jeg meg grenseløst over de bittesmå hvite "kornene").

I morgen skal jeg ta ett stort vannbytte igjen. Og kanskje plante litt om og ommøblere litt Gleder meg!
Mye har skjedd på kort tid i akvariummet mitt. Krangler fortsatt med filteret som pumper skit ut over alt. Idag slamsugde jeg bunnen på akvariet, tømte ca 50% vann ut av karet. Tok ut filterene fra pumpehuset, puttet i en bøtte akvarievann. Tok slamsugeren oppi pumpehuset (igjen ja) og pumpet ut så mye vann jeg kunne derfra. Tok deretter en svamp for å få opp så mye dritt jeg kunne. Skuret skikkelig nedi der (uten såpe selvfølgelig), og duppet og ristet filterene godt i bøttene. Var det hjelp i? Nei, når jeg startet pumpa igjen når jeg hadde fått i nytt vann, så kom det mye møkk ut i hele akvariet. Hvor møkka kommer fra må da gudane vite! Etter ca 15 minutter gav det seg, og jeg måtte til med en ny slamsuging. Tok da bare en forsiktig slamsuging så jeg slapp å skru av filteret (for da er det jo på'an igjen på samme måten der pumpa spyr ut dritt).

Jeg har idag når jeg tok å byttet så mye vann og hadde storrengjøring, omplanting i karet. Kjøpte på lørdag 3 nye planter. Om jeg får de til spørs jo, men jeg vil iallefall prøve! Kjøpte 1 Cryptocoryne wendtii "Tropica", 1 Hygrophila corymbosa "angustifolia" (som jeg skal se om jeg kanskje etterhvert, om jeg får teken på "undervannsbilder" får tatt ett skikkelig bilde av, kanskje for plantebasen?), og 1 Lilaeopsis brasiliensis. Sistnevnte har jeg delt opp i flere små grupper og plantet rundt. Lurte på å evt dele de enda mer opp og utover. Får prøve meg frem etterhvert, det er ikke en lett plante ifølge basen, men jeg valgte å prøve

Akvariet ser derfor slik ut pr idag (2 timer siden).
[External Image]


I morgen bærer det avgårde for å kjøpe Kuhlii! Tjohoo! Nå har akvariet holdt seg stabilt såpass lenge, og jeg har vært forsiktig med innsetting av fisk, så nå er det på tide jeg får fylle litt av favorittene mine i det! Jeg selv tenker at jeg har rikelig gjemmesteder til de (røtter, huler og planter), så når plantene får vokst seg bedre til (bredde og høyde) så blir det nok enda bedre! Min Limnophila sessiliflora har vokst fra knappe 10 cm når jeg kjøpte den til rundt 25 cm nå! Fasinerende
Merkelig at du skal stri sånn med filteret, selv er jeg overraskende fornøyd med Juwelfilteret. Nå blir det grums, fyller akvariet via pumpekammeret, og da står støvføyken med alt mulig rask som har samlet seg under filteret siden forrige gang, så jeg tar en rask runde med støvsuger'n helt til slutt. Filtervatten får også ligge i fred til det værste er over, er det fryktelig lenge siden den ble skiftet legger jeg på litt "skiftevatt". Trodde to poser var alt for mye ;o)

Har også byttet en del av materialet som fulgte med, har to eller tre grov blåsvamp, to cirax og en fin blåsvamp i tillegg til filtervatten (sikkert større filter i 450 liter). Den fine går tett, men jeg er så glad i klart vann!
Da har jeg blitt en lykkelig eier av 7 stk Kuhlii! Endelig! Jeg ville jo ha flere, men dyrebutikken hadde ikke flere inne, så det blir vel en tur på en annen dyrebutikk senere for å fylle på flokken

Hittil ser det ut som de trives og utforsker sitt nye hjem. Jeg sitter bare å stirrer på dem, og må innrømme det er hardt å skulle finne senga! Lenge siden jeg har gledet meg til å stå opp om morgenen kan jeg si!
Idag prøvde jeg å fôre Ancistrusene mine med brokkoli. Ingen suksess i det hele tatt. Joda, de var bortpå for å prøvesmake, men det ble visst bare med det. Istede fikk jeg grått vann i akvariet og masse brokkoli-biter flyter rundt... Kjempefestelig! Har lagd klar for vannbytte, så får ta det så fort som mulig. Faktisk så lukter vannet brokkoli, kanskje ikke så rart når det ligger en klase brokkoli i 27 graders vann? hehe...

Mine 7 Kuhliier lever fortsatt i beste velgående. Håper de fortsetter slik også, men jeg vil si jeg er litt stolt av meg selv, siden oppstart og til nå har jeg ikke mistet en eneste fisk! Alle vannverdier er fine og til tross for noen døde planter (en som visstnok ikke var undervannsplante), så har vi det bra

Jeg var på ene dyrebutikken igår for å kjøpe flere kuhliier, men de hadde ikke. Så så snart de får inn nye så blir det påfyll i flokken min! Det gleder jeg meg til! Skal også få somlet meg til å bestille litt forskjellig på nettbutikken nå i morgen eller mandag. Ting tar bare litt tid, og jeg prøver å skrive opp alt jeg trenger (ønsker) så jeg får mest mulig på samme bestilling pga frakten.
Jeg tok ett stort vannbytte etter fiaskoen med brokkolien, men igår når jeg skulle mate fiskene før sengetid skjedde det ett aldri så lite uhell. Jeg hadde 2 fôrtabletter i hendene samt boksen med granulat. Tenkte nemlig å slippe ned malletablettene samtidig som jeg skulle strø litt granulat til Kileflekkene oppi karet (så de ble distrahert og kanskje ikke legge merke til fôrtablettene sank). Samtidig som jeg skulle gjøre dette så kom ene katten min hoppende, og hun var like før hun landet i akvariet! Med det resultat jeg slapp fôrtablettene og mistet halve boksen med granulat i vannet for å berge henne! Jeg tok håven for å prøve å fiske opp mest mulig granulat, men det var ikke hjelp i, jeg spredde det visst mer utover istede. Måtte frem med slamsugeren og fikk dermed opp en god del granulat. Fy, for en jobb! Fiskene har sikkert hatt det kjekt i natt, for når jeg gav opp slamsugingen var det fortsatt endel granulat i vannet, samt på plantene... Lurte på å ta ett vannbytte til i kveld, blir vel endel avfallstoffer både av fôret og fiskene. Men må si jeg er glad det var granulat og ikke flakfôr! Flakfôret har en tendens til å lage en fetthinne på vannet, og granulatet falt fort til bunnen i det minste selv om flakfôret sikkert hadde vært lettere å hovet opp

Jaja, fiskene koser seg i det minste!

Jeg må ærlig innrømme jeg angrer på jeg ikke kjøpte en reol med 3 akvarium (120 litera) når jeg hadde sjansen Problemet er bare oppbevaring siden jeg ikke hadde kunnet sette den opp nå siden jeg skal flytte til høsten og da hadde jeg klødd i fingrene...! Har forelsket meg i Corydoras så jeg ønsker derfor en reol med disse flotte fiskene Får bare håpe det blir en gang i fremtiden!
Idag (nå nettopp) tok jeg meg på tak for å sende bestilling på diverse varer til Webzoo. Plantenæring, algemiddel og forskjellige fôr-typer bl.a stod på ønskelisten denne gangen. Jeg har også bestilt meg Catappa blad fra Ebay (takk til Lisbeth for tips i hennes tråd!). Så nå blir det storveis!

Jeg har lest gjennom Fluval Egde tråden maaaange ganger, og til tross for dårlig lys og en bittelitt støyende pumpe i starten så har jeg lyst på ett slikt! Har studert det flere ganger når jeg har vært på dyrebutikken (det står oppstilt der med sand, planter og fisk. Har lyst å sette det på kommoden i gangen, der har jeg allerede en lampe stående vedsiden av og en lampe som henger på veggen så lyset frykter jeg ikke akkurat Vi får se, kanskje jeg tar meg en bytur i morgen og svipper innom dyrebutikken samtidig! Noe må jo disse skattepengene brukes til! haha...

Nå er det på tide å finne senga. Skal hive oppi en fôrtablett til Kuhliiene før jeg legger meg og studere de når de spiser først
Ja, idag var jeg i byen for å kjøpe babymat til barna mine (kattungene), og samtidig så falt jeg for fristelsen å kjøpe en Fluval Edge. De hadde ikke de stående fremme i butikken (kun ett ferdig fyllt til utstilling), og de i butikken gikk bak for å hente. Gav beskjed om jeg skulle ha ett i fargen svart. De butikk-ansatte kom tilbake, gav meg akvariet og sa de ikke fant hvilke farge det var utenpå, så de hadde åpnet kassa for å sjekke. Lykkelig og glad reiste jeg hjem. Kunne ikke sette opp akvariet med det samme da jeg ventet besøk 30 minutt etterpå. Nå, kl 18.30 så åpner jeg kassen for å sette det sammen. Fargen som lyste til meg var altså SØLV! Jeg har fått ett sølvfarget Edge! *hyl*

Kjenner jeg er så irritert og lei meg nå Hadde gledet meg til å ha noe å gjøre på i kveld og i morgen. Planen var å fylle sand i i kveld, samt ta vann og guffe fra hinne akvariet mitt for å kickstarte det. Og deretter ta noen avleggere fra andre akvariet mitt oppi nå i starten... Planen er fullstendig utsatt på ubestemt tid nå.

Lurer på når jeg skal lære? Selv om det var de "gamle" butikk-ansatte som solgte meg dette, så skulle jeg ha sjekka fargen selv før jeg forlot butikken...
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap