Nitrifikasjonsprosessen starter ikke.. (side 2)

beaverkriek:

Nitrat skal du ha utslag på i et innkjørt akvarium. Nitritt vil du ikke ha utslag på.

Nitrat er endestasjonen for ammoniakk og nitritt, og vil hope seg opp og bli mer og mer av. Det betyr at utslag for nitrat betyr at alle bakteriene du trenger er tilstede. Det eneste som fungerer for å tynne ut nitrat er vannbytter.
Vidar-33
Håper dette er starten på det vi har gått å ventet på, og at resten av prosessen fortsetter og går som den skal. :)


Artig Det er mange forskjellige slike, og de fleste som har prøvd dem før har hatt liten suksess, men forskning og produktutvikling går framover, så det er spennende å se hvordan det går. Hvilket merke var det?

Hele denne "startkultur" saken er særdeles interessant faglig sett, siden filterbakterier i utgangspunktet er bakterier som trenger oksygen, noe det raskt blir lite av i en tett forpakning. Men mange bakterier har en form for dvale-stadie som gjør at gitt de riktige forholdene kan man lagre dem over tid. Dessverre er de fleste av disse temperaturavhengige i retning kjøleskaps-temp, hvilket ikke er så enkelt å få til ved langvarig transport og oppbevaring i butikker. Hva de utnytter for å lage disse filterkulturene på pakke vet jeg ikke, men det hadde vært morro å lære
beaverkriek
hei, følger med om det kommer noen løsninger her, for vi sitter med noe av det samme. Vi har et lite kar på 63 liter som nå har stått og surret siden nyttår, uten fisk. Får stadig rød utslag på nitrat, som ikke går ned. Ikke annet enn ved vannbytte. Hvor lenge før vi kan sette fisk oppi? Folkene her i huset begnner å bli rimelig utålmodig,


Nå er ikke jeg noen erfaren ekspert på dette området (som du sikkert har forstått , men hvis det er nitrat dere har utslag på og ikke utslag på nitritt så vil det si at prosessen er fullført og karet klart for fisk. Da etter et vannbytte på ca 50% av vannet for å få ned nitrat-verdien. Nitrat er siste del av prosessen, og alt utover det som plantene tar til seg som næring vil hope seg opp i vannet. Derfor vil det være nødvendig med regelmessige vannbytter på 1/3 av vannet ca 1 gang i uka.

Derimot hvis det er nitritt dere har rødt utslag på, så er dette noe som vil vare i 2-3 uker etter du fikk nitritt-toppen etter hva jeg har forstått. Da vil det ikke være lønnsomt å bytte vann, så fremt du ikke har fisk i karet, for dette vil da sinke prosessen med å bygge opp en stor nok bakteriekultur av bakteriene som omdanner nitritten til nitrat.

Håper noen vil arrestere meg hvis jeg har forklart noe feil, og det er helt sikkert noen som kan forklare dette mye bedre.

Har dere også brukt salmi som næring, og når fikk dere første utslag på nitritt? Vi kom litt seint igang med nitritten her som dere sikkert har sett, men nå øker den kjapt fra dag til dag, så er spennende å følge med på utviklingen nå.



Artig Det er mange forskjellige slike, og de fleste som har prøvd dem før har hatt liten suksess, men forskning og produktutvikling går framover, så det er spennende å se hvordan det går. Hvilket merke var det?


Det er ASTRA aquaristic, Baktalysator.
Nå var vi jo litt i en situasjon som gjør at vi ikke helt vet hva som har gjort hovedutslaget for at prosessen startet, men vi hadde null utslag før vi tilsatte denne mixduren. Kan jo sikkert være helt tilfeldig også, men akkurat nå så angrer vi ihvertfall ikke på forsøket.
*søker rundt* Baktalysator skal inneholde bakterier før jeg opp, når jeg oversetter med min skrale tysk, så jeg holder mine knapper på at det var det som fikk igang prosessen hos dere.
Det skal også være endel vannforbedrings ting i den miksturen, så mulig dette har fjernet noe uvelkomment noe som avlivet de bakteriene dere hadde. Kanskje.
Skulle bare ønske jeg viste hvorfor det ikke startet i utgangspunktet, jeg kunne gitt mye for en skvett vann jeg kunne testet før dere tilsatte baktalysator. Og en lab med rett utstyr :-/


En tanke som noen kom med på skolen i lunsjen i forrige uke var at det rett og slett ikke er rette bakeriekulturen tilstede. Det hjelper lite å starte et akvarium og vente vettet av seg, om stammen ikke er der i utgangspunktet. Siden bakteriene vi er ute etter lever i vann så er det sikkert mulig å ikke få en eneste bakterie av riktig type med i oppstarten, særlig om man har vannverk som er gode på å avlive bakterier (hvilket i det fleste tilfeller er en positiv ting). Men det er jo de som ikke får igang akvarier selv med filterbakterier fra andre akvarier, og da er jeg rett og slett usikker... mulighetene er mange (hovedsaklig en laaaaaang liste av kjemikalier som kan ta knekken på det meste), men fryktelig vanskelig å måle/diagnostisere uten en hel haug med tester og utstyr.
Da jeg jobbet med artikkelen om innkjøring med salmiakkmetoden, leste jeg mye vitenskapelig materiele publisert både i fagtidsskrift hentet fra nettet og artikler skrevet av erfarne akvarister.

En av dem som hevdet at kommersielt tilgjengelige bakteriekulturer ikke hadde noe for seg som bakteriekultur betraktet, er en amerikansk forsker, Dr. Timothy Hovanec. Hans konklusjon var imidlertid at disse kulturene også inneholdt sporstoffer og næringsstoffer som kunne være gunstige i startfasen. Det er altså godt mulig at det er denne effekten dere nå ser i praksis.

Fint om dere forteller hvordan det går fremover.
530
... disse kulturene også inneholdt sporstoffer og næringsstoffer som [B]kunne[/B] være gunstige i startfasen. Det er altså godt mulig at det er denne effekten dere nå ser i praksis.


Amen. Men det er vanskelig å vite, når vi ikke har muligheten til å måle. Jeg har vondt for å se hvordan disse sporstoffene skal være saken, de vil være en forbruksvare og både bli brukt opp og fortynnet av vannbytter. Om det er mangel på disse som gjør at bakteriene ikke overlever, hva holder liv i dem 2-3 uker senere? Kanskje har han et godt svar på det, jeg bare spekulerer

(Off-topic: Jeg mistet forøvrig lenkesamlingen min for noen uker siden, har du noen gode artikler å anbefale? Så slipper jeg å bruke timesvis på å søke opp det samme igjen?)
Her er i et hvert fall et utdrag av den originale artikkelen om Fishless cycling. Skal forsølke å finne flere lenker:

http://malawicichlids.com/mw01017.htm
Denne gir en mulig forlaring på problemet: de-nitrifikasjon:

http://www.lenntech.com/nitrogen-cycle.htm

Ellers dukker det opp en zillion netsteder om man søker på nitrogene cycle på Google. Veldig mange er ikke relevante for akvarister, men gir grunnleggende forståelse for selve prosessen. Det største området er for landbruk og vannrensing. Så er det noen som er rettet direkte til oss. Begrens gjerne søket om du bare vil ha akvarierelaterte lenker.
Tenkte bare å legge ut litt om statusen i prosessen.

Har i kveld målt følgende verdier:

NH3/NH4: 2-3 mg. Målt med sera sin test som blir litt tipping mellom 1 og 5 mg/l. Har bestilt ny test fra JBL i håp om at den er litt mer oppskalert. Tilsatt 3 ml salmi.

NO2: 1,6 mg/l

PH: 7+

NO3: 12,5 mg/l (+)
Hei igjen!

Har nå gått noen dager siden sist, og det ser ut til at vi har en positiv utvikling på karet.
Har tilsatt 5 ml salmi daglig nå, og de 4 siste dagene har ammonium vært på null etter 24 timer.
Nitritten toppet skalaen på tetra sin dråpetest for 6 dager siden, og denne er fortsatt glorød.
Nitrat passerte 100 mg for 3 dager siden.
Har tilsatt KH/PH + et par ganger for å holde PH oppe da den synker, som vi har forstått er normalt. Forsøker å holde PH på 7+ og KH lå på 3-4 ved siste måling.

Det vi lurer på nå er om vi skal fortsette å gi 5 ml salmi daglig til karet er ferdig innkjørt, eller om vi skal hoppe over/redusere mengden salmi noen dag for å gi bakteriene som omdanner nitirtt til nitrat bedre vekstforhold? Eller vil dette bare bremse prosessen igjen?

Føler uansett at vi er på god vei her nå, og at vi begynner å nærme oss målet!
Fortsett å dosere ammoniakk, i det øyeblikket du slutter med det så har de lite å leve av

Godt å høre at det går riktig vei
Forsøkte meg med et svar i går kveld, men noe må ha gått galt, i motsetning til hos dere! Helt enig med siande, fortsett med Salmi. De bakteriene som bryter ned ammonium/ammoniakk klarer nå 5 ml på et døgn, det tilsvarer ganske mange fisk. Ettersom de bakteriene som bryter ned nitritt formerer seg betydelig langsommere enn de som bryter ned ammoniakk, er det naturlig at det nå kommer en nitrittopp som varer noen dager. Tipper at dere er i mål om en uke eller to. Merk tipper!
Har nå gått litt over en uke siden sist, og nå lurer vi på om vi er nær nok målet til å kunne overføre noen fisk til vår 240 liter.

Har tilført 5 ml salmi daglig og målt ammonium til 0 etter 24 timer siden 30/1. Nitritten har gradvis sunket hver dag, og har de siste 2 dagene vært på 0,15 mg etter 24 timer. Nå ca 0,08 etter 25,5 timer.

Vil dette si at vi nå har en bakteriekultur som er stor nok til å takle 6 praktbotiaer på 10-12cm som fulgte med 180 literen vi kjøpte, samt evt noen små ancistrus?
Dere ser tydelig veksten i nitrospirae som omdanner ammonium/ammoniakk til nitritt etersom nitritt nå synker kraftigere med samme dose Salmi.

Jeg temmelig sikker på at bakteriekulturen er mer enn stor nok til å takle 6 praktbotiaer og mer til. Jeg ville imidlertid tilsatt Salmi idag, tatt et stort vannbytte i morgen og satt inn praktbotiaene og ancistrusene.

Hvis dere vil ha inn annen fisk, kan dere gjøre det også i morgen. Om dere venter noen dager, er bakteriemengden trolig allerede tilpasset den belastningen den opprinnelige fiskebestanden gir, og da må dere sette til bare noen av gangen for å gi bakteriekulturen en sjanse til å henge med øket belastning.

Flott at dere fikk dette til. Dere har vært tålmodige og har sikker også lært en god del underveis, akkurat som vi som har fulgt tråden. Lykke til med fisk i karet!

Så fin denne tråden var. Nyttig for meg som akkurat har startet opp med innkjøring.

Vil takke for alle svar vi har fått, og en spesiell takk til 530 som har fulgt opp med gode og utfyllende svar gjennom hele prosesen.

Vi har helt klart lært utrolig masse gjennom dette. Hadde det ikke vært for spenningen rundt hele prosessen, og all lærdom man faktisk får, så hadde nok vår tålmodighet "sprukket" for lengst.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap