Kulefisk! (side 2)

hm... merkelig.
Ville tro dem kunne skaffe samme fiskene da... får vel bare stikke innom tropehagen her for å spørre igjen

oooog kanskje bynne å pelle ut noen av sneglene til 20 literen slik at ikke alt forsvinner med en gang hvis jeg får tak i dem :P
For å si det sånn, før jeg hadde oppi fiskene krydde det av pestsnegler i karet. Nå har fiskene vært her i under 24 timer og jeg ser INGEN snegler... Rart og siden kulene stortsett svømmer opp og ned i bakerste hjørnet av karet, men det er èn som har fattet interesse for andre ting og jeg mistenker den for å stå bak massedrapet... :P

Uansett så er det kjempemoro å følge med på disse krabatene og jeg har to kar med snegle produksjon gående.
Joda, Tropehagen her kunne skaffe dem!
Gleder meg sykt til tirsdag!

Lurte bare på hva du betalte for dine og hvor stor dem var? De kostet nemlig 179kr her, men håper det da er litt størrelse på dem
Svarer på vegne av Puffer..

Kulene er ca 4-5cm, altså ganske unge. Vi betalte 149kr/stk og fikk velge ut de 5 som så mest sunne ut av totalt 10 som ble bestilt

Du bør ha innvollsorm-medisin i huset før du skaffer kulene, dette kan bestilles via en nettbutikk i England da det ikke finnes gode nok i Norge. 99% av alle kulefisker vil få/har innvollsorm som før eller senere vil kunne ta knekken på de. (Har opplevd det den harde måten selv..).

Her er link til siden vi bestilte fra. Om du bestiller idag får du det kanskje iløpet av neste uke, så om du kjøper kulene på tirsdag bør du medisinere senest fredag (da de helst bør få et par dager på å komme seg i ro før de får dosen).

Cosmo
Svarer på vegne av Puffer.. ;) Kulene er ca 4-5cm, altså ganske unge. Vi betalte 149kr/stk og fikk velge ut de 5 som så mest sunne ut av totalt 10 som ble bestilt :) Du bør ha innvollsorm-medisin i huset før du skaffer kulene, dette kan bestilles via en nettbutikk i England da det ikke finnes gode nok i Norge. 99% av alle kulefisker vil få/har innvollsorm som før eller senere vil kunne ta knekken på de. (Har opplevd det den harde måten selv..). Her er [URLBLOCK1] til siden vi bestilte fra. Om du bestiller idag får du det kanskje iløpet av neste uke, så om du kjøper kulene på tirsdag bør du medisinere senest fredag (da de helst bør få et par dager på å komme seg i ro før de får dosen).

Takk!
Cosmo
99% av alle kulefisker vil få/har innvollsorm som før eller senere vil kunne ta knekken på de. (Har opplevd det den harde måten selv..).

hm... ikke missforstå meg, men hvor har du det fra? Bare lurer siden jeg vet om andre som har hatt kulefisker uten problemer med det. I tillegg har jeg aldri sett det nevnt noen plass når jeg har lest om kulefisker og hold av disse, samt sykdomssider jeg har vært innom har ikke nevnt dette som noe mulig problem.

Hvis du hadde en link eller noe sånt til en side med info hadde jeg vært veldig takknemlig
Takk for tipset uansett
Her er en link ang. parasitter hos fisk. Det er på en måte som hos katter egentlig. Alle har det men for å minske sjansen for at det skal bli helseskadelig så er det lurt å ta en kur i ny og ne. Kulefisker er mer utsatt for det fordi de er villfanget og dermed utsatt for mer stress med frakting hit og dit og mye vannskifte. Det er ikke skrevet i stein at dine kommer til å bli syke, men er uansett å anbefale å ha de på en slik kur ganske tidlig etter de har flytta inn i sitt nye hjem.
super lesing!
hadde merkelig nok ikke vært innom pufferforum før :P
Leste på kuren du linket at det er noe som kan brukes en gang i måneden, har dere tenkt å kure dem så ofte?
Litt synd den kan være farlig for snegler, siden de formerer seg sykt godt i karet... hadde litt håp om at noe kunne holde seg i livet og formere seg der etter at kulene var satt i.
Får plukke ut enda fler til sneglekaret
Pufferforum er genialt!

Tror ikke vi kommer til å kure dem så ofte som det nei, men kanskje hver 6mnd elns. Må vel se an fiskene tenker jeg. Får de plager ser man det ganske fort ved at de spiser masse uten å legge på seg eller at de har orm i ekskrementet. Vet ikke hvor mange kuler du skal ha jeg, men her tror jeg neppe sneglene rekker å formere seg særlig mye før de blir spist. Vi har en 130l som har stått i over 12 uker og det var MASSE snegler der fram til jeg putta oppi våre 5 kuler, etter 24 timer lå det strødd med tomme skall og jeg ser sjeldent en levende snegle :P

BTW. Virker som de har roet seg ned betraktelig nå. De første to dagene har de svømt opp og ned i bakerste hjørnet av karet, men nå er de mer og mer på utforskern i resten av karet. En av kulene har begynt å komme til glasset når jeg setter meg foran og virker veldig nysgjerrig på hvem jeg er og hva jeg vil.
Har ikke lest konkret at det er nøyaktig 99% av alle kulefiskene i verden som har innvollsorm, men har snakket med så og si ALLE på akvaforum og andre plasser som har/har hatt kulefisk og som har peiling på det, og det er hva jeg har fått hørt fra de Hadde som sagt også en liten kule selv som døde av akkurat det fordi jeg satset på at det skulle gå bra :/

Det er også noe som står på nesten alle sidene som finnes om kulefisker at det er en sykdom de aller fleste vil treffe på ved hold av kuler! Masse bra sider med info om du bare googler kulefisk og pufferfish! )

Og mener også å ha lest at kuler har spist seg ihjel pga for stor tilgang på snegler :-o men ikke spør hvor, jeg tror jeg har lest ALT som finnes på nettet så tviler på at noen av sneglene i karet vil overleve, siden det er livretten deres :P Kanskje du også kan ha en liten "sneglefarm" på siden? Det har iallefall vi
jeg skal ha 2 stk i en 400liter fullstappet av snegler og planter. Desverre hadde jeg glemt at disse kulene godt kunne være flere i lag, og butikken ville bare ta inn akkurat så mange jeg skulle ha...

Har bl.a. mange sandsnegler som har vett til å grave seg ned ved farer (tro det eller ei :P). Litt synd hvis alle dem skulle dø nede i sanda av medisinen :S

Så flott at dem har funne seg til rette i karet deres
Er dem så aktiv som beskrevet på enkelte sider? :P

hm... ja nu er det vel ei stund siden jeg har søkt på KUN kulefisk/pufferfish. Har søkt på det OG sykdom, eller Colomesus asellus, men fant seriøst ingen ting om innvollsormene :P sikkert bare tilfeldigheter, eller det at jeg er dårlig til å lete ;P
Hadde i grunn gitt opp kuler siden det virket umulig å få tak i her oppe, så må virkelig ta en oppfriskningstur på nett

Har allerede satt i gang en 20liter med snegler. Fult av egg på glasset allerede men må se om jeg ikke treng en til, snegler vokser jo ikke like fort som kulene spiser dem :P

Man kan lese seg grønn og, dessuten er det veldig mange som mener forskjellige ting om kuler over alt så jeg er litt for det og lære med erfaring...

Jeg har lest mye om kulefisk og aktivitet og jeg lo faktisk da jeg leste at man ikke burde plassere karet ved siden av TV'en eller en plass hvor man ser det hele tiden. Men etter og ha hatt dem i 4 dager så må jeg si meg enig, hadde blitt totalt forstyrra. De svømmer konstant opp, ned, høyre, venstre i en susende fart Digger de, men glad de står bak soffan.
Innvollsorm
Da har viktigheten med "ormkur" åpenbart seg for meg i form av at to dager etter jeg kjørte Wormer plus i karet så finner jeg en innvollsorm liggende på den ene rota som mest sannsynlig kommer fra en av kulene. Jeg håper det er den eneste, men skal holde et ekstra godt øye med formen på kulene. Foreløbig har de normal matlyst og oppfører seg som kulefisker skal så vi får se, mulig jeg må til med enda en runde med wormer plus.
Endelig tilbake på nett!
Hadde laseroperasjon på øynene i forrige uke, så har ikke fått brukt dataen mye før nå :P

Skulle bestille ormekur i forrige uke, men noe er feil med siden deres. Jeg har ikke fått noe medlemsnummer slik at jeg kan logge inn, og det hjelper lite å be om ny info, for det blir ikke sendt av en eller annen merkelig grunn.
Synd, for nå må jeg bynne å leite etter andre plasser som selger det, i stede for at jeg kunne hatt kuren allerede :S

Når det gjelder kulene har de begynt å falle til ro...
Utrolig søte, men sykt dårlig til å lete etter snegler i forhold til dvergkuler må jeg si. Og ikke orker dem bry seg mye om snegler dem ikke finner åpningen på med en gang :P snodige skapninger det der.
Har desverre merket at en av dem til tider glefser etter de sorte neontetraene, ikke helt bra... får følge med på den der utviklingen og evn fjerne dem (SN) hvis det blir værre/oftere
Send de en mail og forklar problemet, slet litt med å få kontakt med de selv også.
Kulene her saumfarer akvariet stortsett heletiden etter snegler og de rekker sjeldent å treffe bunnen før de er spist når jeg putter nedi nye.

Jeg har jo selvfølgelig fått hvitprikk i karet og nå da så jeg har kjørt contralck kur de siste dagene, det ser ut til å forsvinne men jeg kjørte en runde til i dag for sikkerhets skyld. Typisk å få alt på en gang kan man si, og stakars kulene som har fått en røff start på livet. Grunnen til all sykdommener mistenker jeg skyldes at karet jeg har er gammelt og han som hadde det før meg ikke hadde skiftet vann eller renset i det på nesten 3år...

Veldig usikker på om innvollsormen er "kurert" enda, men de ser friske og fine ut så håper det er borte nå.

Kuhlii-ålene mine er blitt veldig sky siden jeg putta oppi kulene, jeg har aldri sett kulene vært agressive mot noen av de andre fiskene, men de er til tider nysgjerrig og svømmer sakte mot de for å se. Ancistirusene sier fra med å blåse opp bartene sine og gjøre kjappe byks så kulene skvetter men kuhlii'ene gjemmer seg stortsett under den store rota i karet.

Prøver forgjeves å få tatt skikkelige bilder av kulene, men snart blir det speilrefleks i huset og satser på at vi da kan få tatt et par fine bilder. Har du bilder av kulene dine ennå?
Fikk med litt leting opp sia der jeg merkelig nok fortsatt var innlogget, så fikk sendt bestillingen

Mine virker veldig pirkete, mange snegler blir bare forlatt... hovedsakelig damsnegler ser det ut som. Virker som dette ikke er et problem hos deg(?)

I tillegg lurte jeg på om dine i det hele tatt knuser skallene? Mine ser ut til å bare slurpe i seg det de får tak i av sneglen og lar skallet ligge. Grunnen til at jeg spør er at jeg er litt bekymret i forhold til tannplatene deres. Hvis dem ikke knuser skallet så blir det vel ikke slipt noe.
Har dere tenkt noe på foring med rekebiter e.l.?

Når det gjelder andre fisker i akvariet, så virker det ikke som kulene har noen planer om å ta opp jakten på tetraene, men biter etter dem når dem kommer i rekkevidde.
Merkelig nok virker det som dem er redd black molly her :P

Har fått tatt noen bilder ja
Skal få lagt dem inn på datamaskinen snart
Hehe, bra du fikk bestillt.

Om de knuser eller ikke kommer veldig an på størrelsen på sneglen, de skal helst ikke være større enn øyet dems. Jeg forer med pest snegler hovedsaklig, men hender jeg tar opp noen hvitrosa posthorn snegler og og de blir knust nesten uansett. Kulene her har en enorm apetitt og spiser frosne mygglarver, snegler og litt planter. :P
Uansett så spørs det om man må til med nebbklipping etterhvert, har lest på pufferforum at man spesiellt på SAP's trenger å klippe nebb opptil 1 gang hver sjette måned selv om de får mye snegler. Dette tar jeg som det kommer og hvordan jeg gjør det vil jeg se an i forhold til hva jeg tror vil funke best for meg og mine kuler, men det blir høyst sannsynlig bedøvelse.

Virket som om contralck'en gjorde hvitprikken bedre, men etter jeg har hatt i ny kur for å få bukt med restrerende så blomstret det opp igjen, får bare vente å se når denne kuren har virket noen dager. Ser ikke ut som kulene plages spesiellt av det annet enn at det virker som de klør og svømmer inntil planter og røtter.

Har forresten matet de med fingrene nå og de virker veldig nysgjerrig på meg når jeg holder på oppi uten å være spesiellt redd eller sky.

Hva er rekebiter?
mine er gått over til å spise hva som helst nå (med unntak av grøntfor :P).
Begge har fint overlevd påskeferien, siden jeg var så heldig at noen var innom å matet bl.a. dem

angående ormekuren, så har jeg enda ikke fått den :S
Tok det ikke veldig kort tid for deg fra du bestilte til du fikk den?

Angående reke tenkte jeg bare at de muligens kunne hjelpe litt mot nebbet deres. Vet ikke hvor nærings-korrekt det blir å mate dem med det... var bare en tanke.
pluss at jeg ser dem er veldig glad i den blandingen man får kjøpt som frossenmat
Kulefisk
ja jeg har prøvd disse sammen og det går veldig bra
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap