Discusen min ligger bare på bakken er de normalt trenger svar fort! (side 2)
Dette stemmer og det skal dem vite i butikken. Dette er ikke bra av han som du pratet med. Da ville jeg gått tilbake til butikken å tatt en prat med sjefen der nede. De kan ikke KREVE at du skal ta en ny fisk. Du kan KREVE pengene eller tilgodelapp. Men det er litt rart at butikken ikke vil se den døde fisken eller vannprøve.
Men jeg spør for siste gang: HVA ER VANNVERDIENE DINE??Du sier at de er ok, men du sier ikke hva verdiene ligger på. Dette må man jo vite før man vet hva som er galt i karet ditt.
Lever diskusen fortsatt eller?
Men jeg spør for siste gang: HVA ER VANNVERDIENE DINE??Du sier at de er ok, men du sier ikke hva verdiene ligger på. Dette må man jo vite før man vet hva som er galt i karet ditt.
Lever diskusen fortsatt eller?
Postet 23.01.11 kl 11:32
Endret: 23.01.11 kl 16:40
Postet 23.01.11 kl 16:12
Postet 23.01.11 kl 16:46
Endret: 23.01.11 kl 16:47
Vil si at dette er en del av en læreprosess for den trådstarter som VIL ha diskus. Det man må vite er at ting bør være optimalt for at man skal klare dette. Klart man kan prøve å feile litt innen denne hobbyen, men prøv å lær mest mulig FØR man setter inn en ukjent fisk. Jeg har alltid tatt meg tid til å lese om hva jeg vil ha og dermed vet jeg litt hva jeg går til. Diskus er vel den mest skjøre fisken man får tak i, den tåler ikke så mye som andre. Flere her som har spurt om vannverdiene, men når trådstarter ikke sier hva han har målt og ENDA spør hva som er galt, da blir folk litt irriterte. Det er mest sannsylig vannet det er noe galt med, men det er jo umulig å si når han ikke forteller om verdiene sine.
Ellers må jo trådstarter bare bytte vann jevnlig, fore godt, ikke ha for sterk sirkulasjon i vannet. God rutiner er alfa omega for å holde diskus. 30-40% vannbytter daglig eller annenhver dag. Fore godt med variert næringsrik mat (mygglarver, oksehjerte,diskusfor,granulat+++) Anbefaler å ha sand i bunnen og sette inn en stim med en eller annen cory som kan spise overflødig mat.
Ellers vil jeg bare ønske trådstarter lykke til.
Nå har jeg vel fulgt oppskriften på VG så da vil jeg tro respekten for meg går OPP!:P Hehe.
Ellers må jo trådstarter bare bytte vann jevnlig, fore godt, ikke ha for sterk sirkulasjon i vannet. God rutiner er alfa omega for å holde diskus. 30-40% vannbytter daglig eller annenhver dag. Fore godt med variert næringsrik mat (mygglarver, oksehjerte,diskusfor,granulat+++) Anbefaler å ha sand i bunnen og sette inn en stim med en eller annen cory som kan spise overflødig mat.
Ellers vil jeg bare ønske trådstarter lykke til.
Nå har jeg vel fulgt oppskriften på VG så da vil jeg tro respekten for meg går OPP!:P Hehe.
Postet 23.01.11 kl 16:54
har sånn JBL easy test men går det an å se verdiene på den det er bare sånne ruter med farger og så er den en sånn papir pinne som du tar nedi og så opp og viss den er hvit på nitritt og nøytritt er det bra og viss den er rosa så er det dårlig og på ph så er det bra og ha oransj men degt er ikke bra med gul eller rød og på kh er det bra med mørke rød og på kh og gh er det også sånn og det sånn som det skal være pluss at har skiftet masse vann før den kom og det var vann fra bekken men kokte slik at det ble 28 grader og har 10 neontetra, 2 guppy, 1 platy og 2 sverdhaler
Postet 23.01.11 kl 20:24
Det er i det minste en liten indikasjon på hva slags verdier du har.
Men det beste er å ha dråpetest. Litt mere avansert, men ikke mere avansert til at alle klarer å bruke det.
På den testen du har, har du bare div. farger å førholde deg til.
Mens på den dråpetesten har du tallverdier.
Er som sagt litt mere avansert, men du får et mye bedre å eksakt resultat.
Vannet trenger du ikke koke før du har det i akvariet.
Det du kan gjøre er å holde et termometer under vannstrålen, så justerer du
til du får den temperaturen du skal ha, så fyller du i akvariet.
Men det beste er å ha dråpetest. Litt mere avansert, men ikke mere avansert til at alle klarer å bruke det.
På den testen du har, har du bare div. farger å førholde deg til.
Mens på den dråpetesten har du tallverdier.
Er som sagt litt mere avansert, men du får et mye bedre å eksakt resultat.
Vannet trenger du ikke koke før du har det i akvariet.
Det du kan gjøre er å holde et termometer under vannstrålen, så justerer du
til du får den temperaturen du skal ha, så fyller du i akvariet.
Postet 23.01.11 kl 20:33
Postet 23.01.11 kl 20:35
Postet 23.01.11 kl 20:37
Du har så, så mye akvarievann i et reagensglass....så har du i x antall dråper av det du skal teste.
Er mange forskjellige småflasker med div kjemiske stoffer.
Så skal det sammenlignes med et fargekart, og på det fargekartet står det tallverdier.
skal du teste ph f.eks så har du litt vann i reagensglasset, har i noen dråper fra den lille flaska som tilhøre ph...så skal det leses av på fargekartet..
Dette va sån enkelt førklart.
Er mange forskjellige småflasker med div kjemiske stoffer.
Så skal det sammenlignes med et fargekart, og på det fargekartet står det tallverdier.
skal du teste ph f.eks så har du litt vann i reagensglasset, har i noen dråper fra den lille flaska som tilhøre ph...så skal det leses av på fargekartet..
Dette va sån enkelt førklart.
Postet 23.01.11 kl 20:42
Postet 23.01.11 kl 20:53