Ilenes verden (side 2)

Har nå tatt de fire største guppy ynglene oppi aelskapakvariet, der skal de få være til de blir voksne, dør, eller spist opp, tror jeg.. De minste ynlene så ut til å slutte å vokse, for de største tok all maten så de ikke fikk spist, så nå har jeg elliminert det probleme. Nå er probleme at de største kan bli spist av de andre..
Har også sendt sverddragerene på ferie, de er hos ei god venninne inntill jeg får de nye akvariene mine.. Så slik er ståa her i dag.

Har også bestilt ny type medisin, med rådføring av Beate =) (Var ikke problem å ha sverddragerne til min venninne, for hun har også finnråte i sitt kar, så skal medisinere der og.)
Hei hei

Ja da har jeg lest igjennom tråden din og den er fin.

Bare et tips

Fordelingen på guppyer burde være

1 Hann til 2-3 Hunner.

Den ene hannen din ser ut som en av ungene som kom til verden her i huset.
Jeg ga hele 6 hanner til butikken og uka etter var dem alle solgt videre.
Men det er rart om den du har har kommet herfra og helt opp til deg.

Håper du får bukt med sykdommen i karet.

B. Andresen
Hei hei Ja da har jeg lest igjennom tråden din og den er fin. Bare et tips Fordelingen på guppyer burde være 1 Hann til 2-3 Hunner. Den ene hannen din ser ut som en av ungene som kom til verden her i huset. Jeg ga hele 6 hanner til butikken og uka etter var dem alle solgt videre. Men det er rart om den du har har kommet herfra og helt opp til deg. Håper du får bukt med sykdommen i karet.

Takker B. Andersen =)

Har tenkt på den fordelingen ja, må få gjort noe med det.. Men har ikke mulighet til å skaffe meg flere hunner akkurat nå, får bare håpe de overlever til det nye karet kommer, så jeg får delt de opp, på en eller annen måte.
Tror ikke de kommer helt der nedeifra nei De er avlet hos min gode kollega, hun har trolig bare hjemmelaga guppyer :P for å si det på den måten.. Hehe..

Pakken er iallefall sendt nå, så den må være hær i løpe av neste uke håper jeg

------------------------------------------------------------------------------------------------

De fire guppy ungene som er i selskapkaret lever fortsatt, å det ser ikke ut til at noen har lyst til å spise de opp.. De svømmer fredelig sammen=D Det ser også ut som det er bare hunner, noe jeg håper på =D
Har skiftet vann i selskapkaret og yngelkaret.. Vannverdiene er supre =D
Venter fortsatt på medesinene og plantene jeg har bestilt..
Da har jeg kjøpt meg et nytt akvarie. Det er på 100-110l.. Er bare et problem, jeg får det ikke med hjem akkurat nå, så må la det stå til noen venner til jeg får hentet det med min egen bil, skal bli digg å få satt det opp =) Fikk med en del utstyr på kjøpet også =D
Ilene Nordsteien
Da har jeg kjøpt meg et nytt akvarie. Det er på 100-110l.. Er bare et problem, jeg får det ikke med hjem akkurat nå, så må la det stå til noen venner til jeg får hentet det med min egen bil, skal bli digg å få satt det opp =) Fikk med en del utstyr på kjøpet også =D

Da har jeg montert den nye pumpa i selskapskaret + at jeg har satt neddi en ny plante og en ny rot.. Legger inn bilde i morgen om hvordan det ble.. Har også kjøpt ny sand som jeg skal bruke, men det blir ikke gjort noe med det før senere i uka som kommer..

Yngelkaret har også fått nye planter, og det skal få gamle sanda fra selskapakvariet.. Har også satt oppi ei pumpe der nå, siden de er store nok til å holde seg unna, er mest spent på om malleynglet går på pumpa å blir sugd inni :/

Gleder meg masse til å få byttet sand, og få de tre nye akvariene i hus, to av tre kommer som sagt ikke før i uke 7.. Håper å få hentet det jeg kjøpte i dag til helgen =)
Selskapskaret:
La merke til det at den nest største guppy babyen som så ut som en dame, og ikke hadde farger, har iløpe av helgen utviklet seg til å bli en mann, og han har fått rød farge på finnene og på halen.. Den største er fortsatt en dame, og den har fått en nyanse av fargen blå på finnene =D
Gleder meg til de fire minste begynner å få fargen å at jeg kan se hvilket kjønn de er..

Yngelkaret:
102 guppy yngel = 8 uker og 2 dager, 2 guppy yngel = 4uker og 4 dager og 5 malle yngel = 1uker og 4 dager =)
Ser jeg har skrevet 102 guppy yngel over, men det skal da vell bare være 10 hehe.. Går litt fort i svingene her i huset :P

Tror jeg forstyrret den svarte guppy hua og den ene hannen i kveld, det så ut til at de holdt på å leke, håper de fikk det til før jeg ødela for de

Skiftet vann og grus i selskapkaret i går.. Satt også oppi ei ny rot.. Legger inn noen bilder av hvordan det ble..

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Er ikke så mye som skjer i akvariet for tiden. De er nokså rolige
Får forhåpentligvis henta det nye akvariet på 110l på lørdagen =D Da skal det bli saker da =) Skal fortsatt ha 60l i drift selv om jeg får et større ett.

Har Medisinert noen dager i selskapakvariet forresten, å det ser ut til at det begynner å bli bedringer, så skal holde opp i noen få dager, før jeg begynner på en ny runde.

P.S. Det er lov til å komentere her Er bare hyggelig om du/dere legger igjen et spor
I dag har jeg fått hentet hjem akvariet på 110l, har også fylt det med vann og fisk.. Kjøpte meg 5 neontetra og 2 guppy hanner da jeg var innom dyrebutikken. Avlivet den ene neontetern som var kraftig angrepet av finneråte da han ikke ble frisk av medesinen. Og mens jeg holdt på med akvariene så hoppet den ene kileflekkrasboran over og landet på gulve, uten at jeg la merke til det, så den døde.

Så nå er det 13 neontetra og kardialtetra, 2 maller, 4 guppy yngel og 4 guppy hanner i karet på 63liter..
I karet på 110 liter er det 5 guppy hunner, 3 guppy hanner, 5 kileflekkrasbora og 3 maller.
Guppy ynglet i yngelkaret vokser stadig, ser ut som de blir gule med svarte prikker, er fortsatt litt vanskelig å se hvilke kjønn de blir, men noen har den svarteflekken som er et tegn på at de blir hunner.
Malle ynglet har nå blitt 4, kunne ikke finne nr 5.

Skal prøve å få lagt inn bilder i morgen..
110 litern.. Har ikke hatt på svart bakgrund enda, men det blir..

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Har hatt mystisk dødsfall på de to nye guppy hannan mine.. Fant begge to død i dag:/ Vannverdian e jo sånn ca bra, e einast Kh verdin som koinna ha vårre høgar.. Jaja.. Sånn kain det gå
en kileflekkrasbora ble funnet død her for noen dager siden, skjønner ikke hvorfor :/
Nå har det ikke vært noe dødsfall på noen dager, så hpoer det har stabilisert seg. Noen av mallene hadde noe mystiske flekker på seg så ut som sopp, men skjønner ikke at det kan være det siden jeg har brukt esha og exit.. Så nå er alle mallene, bortsett fra ynglet i 63litern og alle de andre fiskene i 110liter..
Da ser det ut som enda en kileflekkrasbora har dødd, finner den ikke iallefall. Håper det var det siste dødsfallet på leeeenge..

Fikk plantene jeg hadde bestilt i dag, så nå er jeg ganske fornøyd med hvordan det er i 110litern =D

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Hei. Fin tråd og masse flotte bilder.

Ser du satte opp 110 literen rundt den 20 feb og hadde fisk i samme dag. Vil det si at du kickstartet filteret ditt da?
Hvis ikke, så er tanken min at fiskene dine nå dør fordi du muligens kan ha for høye verdier på nitritt i karet ditt. Det du da isåfall kan gjøre er å bytte vann daglig til du ikke lenger har nitritt i vannet, og da helst så mye som 50% daglig.
Lykke til. =)
Lisa-S
Hei. Fin tråd og masse flotte bilder. :) Ser du satte opp 110 literen rundt den 20 feb og hadde fisk i samme dag. Vil det si at du kickstartet filteret ditt da? Hvis ikke, så er tanken min at fiskene dine nå dør fordi du muligens kan ha for høye verdier på nitritt i karet ditt. Det du da isåfall kan gjøre er å bytte vann daglig til du ikke lenger har nitritt i vannet, og da helst så mye som 50% daglig. Lykke til. =)

Heij =) Så hyggelig å få innspill og tusen takk for at du synes tråden min er fin =)
Det var nok dumt av meg å ha fisken oppi akvariet samme dag, men var så ivrig å klarete derfor ikke vente :P en typisk tabbe av meg, men trodde det ville gå någenlunde bra siden filteret hadde vært i bruk hos tidligere eier fram til den dagen jeg tok over, men siden jeg brukte nytt vann ble det nok en hard start ja.. Fikk meg nok en lærepenge der.
Nitrit ja, hmm. Kanskje det.. Skal ta en vannprøve i dag å se om det er utslag..
Tusen takk for innspill og tips =) Setter stor pris på det
Hvis filteret hadde vært i bruk frem til samme dag som du satte opp karet, og det ikke hadde vært avslått for lenge før du satte det igang igjen, så er det neppe det som er synderen på den plutselige massedøden i karet ditt.. Det spiller ingen rolle om du hadde mest nytt vann, da de gode bakteriene lever i filteret og ikke i vannet.

Men så kommer det jo og litt an på hvilken belastning filteret hadde hos forrige eier, og hvilken belastning du gir det.. - hvis forrige eier hadde få fisk, og du øker belastningen på filteret ved å sette inn flere fisk for raskt, så kan det være at du får en nitritt topp likevel.

Så det skader jo ikke å teste vannkvaliteten uansett!

Håper du finner ut av det og at du slipper og miste flere fisk. =)
Lisa-S
Hvis filteret hadde vært i bruk frem til samme dag som du satte opp karet, og det ikke hadde vært avslått for lenge før du satte det igang igjen, så er det neppe det som er synderen på den plutselige massedøden i karet ditt.. Det spiller ingen rolle om du hadde mest nytt vann, da de gode bakteriene lever i filteret og ikke i vannet. Men så kommer det jo og litt an på hvilken belastning filteret hadde hos forrige eier, og hvilken belastning du gir det.. - hvis forrige eier hadde få fisk, og du øker belastningen på filteret ved å sette inn flere fisk for raskt, så kan det være at du får en nitritt topp likevel. Så det skader jo ikke å teste vannkvaliteten uansett! Håper du finner ut av det og at du slipper og miste flere fisk. =)

Det er en fare for at filteret var for lenge ut av vannet, husker ikke hvor lang tid det tok før jeg fikk det i gang, men kan minnes at det var samme dag.

Har tatt en vanntest nå, å alt er fint bortsjett fra ph verdien, den er nesten opp på 8. Så den er litt for høy..
Da var det innkjøp av tre mollya i dag, to hvite å en svart =) Ein hainna( Hvit) å dæm andran e hua =)
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap