Flyteplanter og innebygd juwel filterpumpe (side 2)

Inaktiv bruker
AquaLife
Hadde samme problemet jeg også på mine Juwel kar. Flyteplanter ol. klistret seg til inntaket. Jeg fjernet orginal-filtrene (filterboksen også) og gikk over til utvendige filter. Har ikke angret ett sekund på det. Finere å se på, bedre og mere stabile vannverdier også med utvendig.


Morsomt å høre. Jeg har akkurat solgt samtlige av mine utvendige Eheim pro 2224 fordi jeg rett og slett ikke orket et eneste minutt til med utvendige filtre som gikk tett en gang i uka. Ja det var et sant H-E som ga meg så mye frustrasjon at jeg gråt i fortvilelse. Slangene måtte rengjøres en gang i uka, eller minst hver 14e dag, ellers piplet det bare såvidt vann igjennom. Og det å montere fra hverandre slanger, utsigsdeler og rør for så å kjøre slangebørste igjennom så den ekle guffa sprutet i trynet mitt var IKKE morro. Og så da det å få fylt opp igjen slanger/rør med vinkel på - og startet opp igjen pumpene, det endte alltid med at jeg måtte suge på utløpsdelen for å få i gang dem, og da fikk jeg selvsagt munnen full av akvarievann. Ikke så sunt tror jeg:P Huff så ekkelt!

Nei, takke meg til innvendige juwelfiltre - de er HELT HERLIGE!
Har foreløbig litt andemat i 110L juwel rekord 800 med innebygd filter, hadde samme problemet.
Eg har brukt blåfiltermatte grov på utsida av rillene på filteret, skjært i passe størrelse og ca 1 cm tjukk.

Dette festa eg med sugerør som eg kappa i 3cm lengde, gjennom filtermatta og inn i rillene på filteret.
Filtermatta henger bra på plass og den er enkel å ta av og skylle og enkel å få på plass igjenn.
men det er sikkert mange enkle lysinger på å feste noe sånt.

Men det er jo ikkje en pryd for øyet heller men det funker.
Det eneste levende jeg har funnet inni min pumpe er reker. Det er også en del andemat der, men den flyter bare på toppen av vannet (svampene går jo ikke helt opp). Det er også en del planterester som suges inn og klistrer seg fast på svampene.

Juwel-pumpa krever mye oftere vedlikehold enn mine flere Fluval 2+ som er full av grovporet blåsvamp, men det er levelig etter at jeg byttet til kun cirax i den nederste holderen og derfor kan kryste svampene bare i den øverste holderen.

Vannelement, hva og i hvilken rekkefølge har du på innholdet i din pumpe? Jeg blir nemlig ikke enig med meg selv om det er riktigst å ha den groveste filtreringen i bunnen eller øverst. Jeg bare antok at det er best sånn siden det opprinnelig ligger helt fin filtervatt øverst (det har jeg kuttet ut).

I alle mine andre kar kjører jeg kun grovporet blåsvamp. Har fint og klart vann i de karene (noe jeg også har i Juwelen). Mulig jeg bør bytte ut noen av svampene i Juwelen til en grovere type?
Inaktiv bruker
Mens jeg drev og kjørte inn juwelpumpene hadde jeg midlertidig filtermedie fra andre innkjørte akvarier i en filterpose og jeg la den imellom filtersvampene slik at filterbakteriene kunne spre seg lettere. Det fungerte jo det også, men nå har jeg filterposen med filterkuler i helt øverst. Dette er jo bare et tillegg til det filtermediet som følger med i pumpa, og siden det er plass så tenkte jeg at det var greit å utnytte plassen.

Det samler seg lite rusk og rask der, og jeg har både javamose løst i karret
( det løsner jo) og masse flyteplanter som spres med små "avleggere". Men, har som sagt ennå ikke opplevet det som noe problem. Det er såvidt det har kommet litt rusk inn ser jeg da jeg har inspisert filtermediet, og det er knapt synbart, og uhyre lite. Litt javamose og litt flyteplanter fester seg selvsagt på filtersvampene. Men, som sagt, ikke noe som fører til at det blir redusert trykk.
vet ikke om guppyene forsvant inn øverste eller nederste rillene i boksen. Men inn forsvant di iaffal. Første gang jeg åpna boksen etter oppstart var pga den så og si var tett. Fant jo fort ut at pumpa hadde sugd til seg det meste i karet. Et titals reker, 4 voksne guppy, 3 malle yngel, og masse andemat og pistia. Så jeg bytta ut småfisk. Og har fisk jeg er 100 prosent er store nok til ikke å bli innsugd. Jeg har som sagt fortsatt i det som fulgte med. 2 plastkurver med forskjellige farger. Står i den rekkefølgen som bruksanvisninga viste.
Inaktiv bruker
Var disse yngel osv inne i selve filterpumpa under motoren? Eller var de i filtersvampene etc? Jeg har nå sjekket under motoren nedi boksen og der var det såvidt bittelittegranne javamose men ellers hverken rekeyngel eller flyteplanter etc. Jeg forventet å finne mye mer mose for jeg har som sagt frittflytende javamose som lett blir sugd inn i boksen, og jeg har hatt massevis av reker i karret -med yngel. Jeg lyste med lommelykt nedi der og så ikke noen rekeyngel heller.

Er det ikke mulig å putte inn noe filtermaterie som grov blåfiltersvamp etc eller feste noe foran innsuget nederst? Øverst er det jo ikke noe problem, der ser man jo lett om noe kommer seg inn i filteret.
di satt klistra på filtesvampene. Så nesten ut som en masaker nedi der. Løftet ut kurvene. Var på nederste kurven di lå strødd rundt på svampene. Skal se hva jeg får til ang å sette no ekstra svamp nedi der.. Hvis ikke river jeg ut hele pumpa. Synes den tar veldig stor plass i karet.
Inaktiv bruker
Alle innvendige pumper tar jo litt plass
Kan du ikke bare fjerne flyteplantene og det løse i karret ditt?
Skjønner godt frustrasjonen din, om den er halvparten av hva jeg følte med mine utvendige filterpumper da jeg hadde dem, det var så ille at jeg gråt i fortvilelse til tider Og holdt på å gi opp hele hobbyen og selge alt. Men, så solgte jeg de pumpene og kjøpte juwelakvarier med innebyggede pumper, det var en enorm lettelse.

Det letteste filteret man kan ha med å gjøre er selvsagt hang-on filtere, men de passer kun til mindre akvarier. Jeg har slike på 43 literne mine her og må bare få si at mer lettvint kan det ikke bli, yngelsikre er de også, og ikke trenger jeg å rengjøre dem mer enn en gang hver 6e måned. Jeg har modifisert disse filterne ved å ta ut det som følger med på dem når man kjøper dem, og putter i en filterpose med filterkuler i isteden, så mye som overhodet går å få trykket ned i, og det fungerer helt utmerket.
bruker du fortsatt di kurvene som fulgte med? Merker meg at det blir et mellomrom mellom svampene og rillene nederst i pumpa der hvor den plastiken går.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap