Electric blue sommerfuglciklider (side 2)
Inaktiv bruker

Her i vestfold så jeg dem på krizoo i stokke til 150 kr stk i går, for voksne, av begge kjønn. Jeg synes de er fine, men ikke så fine som "vanlig" type
Postet 05.02.11 kl 23:19
Endret: 05.02.11 kl 23:21
Postet 05.02.11 kl 23:55
Postet 05.02.11 kl 23:57
Jeg ble nysgjerrig på det du skrev i førsteposten og la ut på en liten søketur. Ved flere anledninger var det folk som mente at de hadde hørt at en butikk bare fikk ett kjønn. Så hvis man bare kjøpte fra en butikk ville man bare få det ene kjønnet. Det gir jo hvertfall litt mer mening enn om alle hunnene var helt vekk. Jeg har ikke funnet noen som kan bekrefte dette, så det er vel bare en myte.
Selv tviler jeg på at dette er sant. Når de er små er det vanskelig å se forskjell på kjønnene, så å skille dem før de sender dem til butikkene høres ut som en stor jobb.
Selv tviler jeg på at dette er sant. Når de er små er det vanskelig å se forskjell på kjønnene, så å skille dem før de sender dem til butikkene høres ut som en stor jobb.
Postet 06.02.11 kl 00:23
Postet 06.02.11 kl 02:09
Begge kjønn er like vanlige
Hva som var praksis helt i starten (da disse kom i handel første gang) vet jeg ikke, men det har ihvertfall vært mulig å få kjøpt begge kjønn i samme butikk av denne fisken i lang tid. Men har erfart at få butikkansatte klarer å skille på kjønn, og det gjelder de vanlige sommerfuglciklidene også.
At denne typen er vanskeligere å få i lek enn de vanlige sommerfuglciklidene kan nok tenkes, siden dette ikke er en naturlig variant, men et resultat av menneskelig manipulering i oppdrett. Men at det er mulig å få disse i lek også kan jeg bekrefte.
Om ikke så lenge blir denne fisken mer og mer vanlig å se, og da reduseres også prisen. Tror mange butikker legger på litt ekstra margin på denne i dag, men de begynner vel å bli litt "avslørt"
At denne typen er vanskeligere å få i lek enn de vanlige sommerfuglciklidene kan nok tenkes, siden dette ikke er en naturlig variant, men et resultat av menneskelig manipulering i oppdrett. Men at det er mulig å få disse i lek også kan jeg bekrefte.
Om ikke så lenge blir denne fisken mer og mer vanlig å se, og da reduseres også prisen. Tror mange butikker legger på litt ekstra margin på denne i dag, men de begynner vel å bli litt "avslørt"
Postet 06.02.11 kl 08:25
hei ser som alltid at noen ikke greier å la være å krangle når noen spørr om ting noe som er synd men sånn har det alltid vært her inne uansett om du har en annonse eller spør om noe så kommer noen å ødelegger...
men over til spørsmålet deres her...
dere spørr om hunner og hanner og jeg jobber på krizoo dyresenter i stokke som nå har disse til 150 kr stykket.. vi har dessverre kun hanner inne... jeg har snakket med torstein som driver det og han sier når disse blir sendt ut så blir det sendt ut kun hanner for disse har finere farge... dette er noe dem gjør bevist... hvis dyreforetningene skal ha hunner av disse pluss mange andre arter så må man si fra spesielt når dette blir bestilt... jeg hadde selv tenkt å få meg et par med disse men siden vi kun har hanner så venter jeg litt håper noen fikk litt mer svar nå...
men over til spørsmålet deres her...
dere spørr om hunner og hanner og jeg jobber på krizoo dyresenter i stokke som nå har disse til 150 kr stykket.. vi har dessverre kun hanner inne... jeg har snakket med torstein som driver det og han sier når disse blir sendt ut så blir det sendt ut kun hanner for disse har finere farge... dette er noe dem gjør bevist... hvis dyreforetningene skal ha hunner av disse pluss mange andre arter så må man si fra spesielt når dette blir bestilt... jeg hadde selv tenkt å få meg et par med disse men siden vi kun har hanner så venter jeg litt håper noen fikk litt mer svar nå...
Postet 06.02.11 kl 10:16
bichir... jeg har snakket med torstein som driver det og han sier når disse blir sendt ut så blir det sendt ut kun hanner for disse har finere farge...
Skulle butikkene drive slik så kan man gjøre det med store mengder av akvariefiskarter/-typer. Hannene har stort sett finest farge.
Men da skulle jeg tro at dette blir en kjedelig hobby.
Når det gjelder oppdrett av EBR så er det bare å google breeding "electric blue rams" eller breeding "neon blue rams" så blir det treff.
Prisen på EBR har falt betydlig siden 2009. Jeg mener å huske at de kostet omtrent kr 300,- i den nærmeste butikken her.
Men slik er det med alt som er nytt. Når flere får oppdrett så faller prisen. Det er helt logisk.
Postet 06.02.11 kl 12:09
Endret: 06.02.11 kl 12:22
Postet 13.01.13 kl 12:31
Postet 14.01.13 kl 20:13