Amanoreker, efaringer med (side 2)

Den ene ligner på roseanvrig den andre aner jeg ikke ;D Men begge er av den myke sorten. Men har ikke hørt om så mange andre som har den erfaringen.
Ser at denne tråden ikke har blitt brukt på noen mnd, men prøver likevel.

Har hatt 10stk amanoreker i ett 190l selskapskar i ca en mnd. De spiser litt skjeggalger, men ikke så mye jeg hadde håpet på:/ Har telt sju om gangen, så vet ikke om tre har avgått med døden eller om de bare gjemmer seg.
Men ser ofte skall liggende på bånn, med hode og alt. Har sett mange mer enn tre skall (evt hvis det er tre døde), så det MÅ ha vært skallbytte på gang!

Hvor ofte bytter amanorekene skall?
har høyrt at amanorekene går med egg i 6 veker, men kor ofte "legge dei egg"? en gong i året? og kor fort blir dei befrukta?

sikkert litt dumme spm, men eg har ikkje funne svar på dette før. har lyst å prøve oppdrett på desse. skal ha 4 stk i en 30L, men klara aldri å telle meir enn 3 når eg har telt, rekna med at siste har gøymt seg
De skal være vanskelig å få oppdrett på, for når eggene klekker trenger larvene saltvann for å overleve.. Så da må du har kar med både ferskvann, brakkvann og saltvann tilgjengelig
Takashi Amano, som ga rekene navnet, putter dem inn i akvarier nesten fra dag 1. Han er nemlig ganske redd for alger

Men jeg har også opplevd at de ikke liker noen sorter av alger. Da er man nødt til å bruke andre midler.

God opplevelse: sist hadde jeg noen rare brune flekker på javamose og bolbitis over hele karet. Amanorekene tok vare på dem og om 2 dager så jeg ikke en eneste flekk!

Mine rekene har egg bestandig. Nå går ALLE damene med egg. Skulle si at dem får egg hver måned.

Min oppfatning er at de bytter skall så snart de vokser. Uavhengig årstid. Har de mye å spise, vokser de fort og blir nødt til å bytte skall.

Mine spiser også "myke" planter: blir ikke mye igjen av Rotala Wallichi eller Nanja for ekselpel, tross at det finnes mye annen mat til dem. Disse plantene er som frisk salat til dem

takker, det var møkje bra info
Er det noen som har vært øyevitne til skallskifte noen gang?

Har 6 amanoreker som har vært her i 2-3 år. Finner skall hele tiden, og hver gang tror jeg at nå er det ei som har tatt kvelden. Men det er fortsatt 6 reker i akvariet!
Hvor får man kjøpt amanoreker billig? På dyrebutkker koster de mye, og skal man ha 5-6 må man ut me 4-500kr.
moa trur eg dei e litt billigare. huska ikkje ka eg betalte der sist.
Det var flere på AF som solgte dem, men kanskje vil ikke sende, derfor kan være problematisk...
100 NOK per reke var kjempedyrt. Akvariereker.no hadde billige, og jeg tror dem sender også
30-50,- pr. reke er vanlig butikkpris. Om du skal ha endel er det kanskje mulig å prate med butikkene om en ekstra god pris?
kjøpte på nordfjordeid i dag, 49,- pr stk.
har nettopp bestilt frå akvariereker og. 10 amano, 10 kirsebær og 5 sandsneglar. kom på ca 700, frakt: 500! (ekspressfrakt)

blir ikkje so dyrt å kjøpe på butikk då meina no eg. e faktisk ei veke sia eg bestilte frå akvariereker og har fått ordrebekreftelse, men var opptatt når eg ringde, sende sms i dag og har ikkje fått svar endå. :/

får håpe eg får litt respons snart frå dei. har kjøpt utstyr der før, og fekk det etter to-tre veker so eg reknar med å få det denne gongen og.
Jeg har bestilt noen snegler fra akvariereker.no, og jeg fikk de etter 3 dager, og det var ikke ekspress.
fekk mine amano reke no her hin dajen, på tysdag. ei veke etter eg bestilte. dei var store og flotte, bestilte 10 amano, 10 kirsebær og 5 sandsnegla. hadde forventa at kanskje et par var daude, men alle leve godt


forresten, på nordfjordeid betalte eg 49,- stk.

så det kan i grunn lønne seg å kjøpe i butikk, då sleppe en endel kroner i frakt. men minuset. er i grunn at du aldri veit kortid dei får inn sånne ting som reker.

trur eg venta på dei på nordfjordeid ca 1-2 mnd. før eg fekk tlf om at dei hadde fått inn 15 stk. so eg tok 5 av dei
slengnger meg med i praten hær, har nettopp fått amanoreke,5 skt i 160l med 2 kuleskjell og 5 kirsebærreker.

hadde algeproblem, men ikke nå mere
amano er et MUST i akvarie, mener hværtfall jeg.

ga dem pasta idag, det likte de godt. skla prøve kokt grønnsaker som jeg leste om i denne tråden
Lurer på å kjøpe noen amanoreker når jeg skal oppgradere til 125 liter, men vil amanorekene få problem med noen av disse fiskene: Ancistrus, C. Trilineatus, Kampfisk og Black Molly?
Har hatt amanoreker sammen med black molly og ancistrus. Andre reker også. Mine molly brydde seg ikke i det hele tatt om rekene,men jeg vet de kan ta reker. Kommer litt an på den enkelte molly. Kjøper du noen litt store amano,tror jeg det vil gå bra. Men ingen garanti. Kampfisken er jeg usikker på. Sikkert det samme der. Kommer an på den enkelte fisk
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap