Avlive/Døde Fisk..? (side 2)

Det handler i hovedsak om fett da, om dassen tåler en flakse whiskey og en kebabpizza dagen etter går nok det meste bra!
matrestene mine blir til plantemat uansett, ser ikke helt poenget med å sende matrester halve distriktet rundt for å brenne det.
Hvis dovannet ditt havner i elver eller innsjøer så er det en fordel at ikke akvarievannet eller fisk kastes i do. I Mjøsa har planten vasspest tatt over, og forskere tror det er pga dovannet fra akvarieeiere.

Så hvis man har saltvannsakvarium, så burde man passe på å ikke tømme vannet i dovann som havner i havet. Og har man ferskvannsakvarium så burde man passe på å ikke tømme vannet i do om det kommer til å havne i ferskvann.

Skjønner ikke tanken bak å skylle fisk i do når man har søppelbøtte. Men er fisken død så kan du for min del kaste den hvor du vil, bare ikke server den til de andre dyrene i huset.
Hvor fisken havner når du kaster den i do, blir jo helt avhengig av hvor man bor. I byer og enkelte andre områder går kloakken gjennom et renseanlegg, der alt fast, organisk avfall går inn i et biogassanlegg. Da er det ikke så mye fisk igjen når den til slutt havner som jord på golfbaner og i grøftekanter. På slike plasser er det faktisk en fordel å putte fisken i do fremfor matavfallsdunken, for i sistnevnte tilfelle vil bioresten (den faste massen du sitter igjen med når du har laget biogass) kunne havne som gjødsel til bønder og da kan man jo se for seg smitteoverføring (selv om faren er liten, tror jeg).

Å kaste fisken i do på steder der dette går urenset rett i sjøen (fersk- eller saltvann), kan derimot potensielt bety smitteoverføring. Da bør man vurdere noe annet enn dassen.

Vil man være helt på den sikre siden (om du bor her eller der), kaster man fisken i restavfallet. Da blir den brent. Ferdig med den saken.

Av med hodet!
Etter å ha vært akvarist i drøyt 20 år, og prøvd ut diverse avlivningsmetoder (stakkars fisk), så kan jeg med hånden på hjertet at det bare finnes én god måte å avlive fisk på, uansett størrelse: Av med hodet!

Det virker kanskje brutalt for akvaristen, men for fisken er det det raskeste, sikreste og derfor det beste.

Så får man stille seg spørsmålet: Hvem er det man skal prøve å ta hensyn til? Er det viktigst at akvaristen slipper å bli litt blek om nebbet, eller er det viktigst at fisken får en human avlivning? Det spørsmålet får være opp til den enkelte å fundere på.
Heldigvis har jeg ikke måtte avlive så mange av mine akvarievenner enda, men må man så må man. Når det gjelder relativt små fisk synes jeg det enkleste er å legge fisken på litt tørkepapir/avispapir, brette det over, og så knuse hodet og resten av fisken med fingrene. Da slipper man å se den lide. Etter det bare kaster jeg hele papiret i søppelet.
Hvordan avliver man fisk på fisketur da? hoho
Kine Kristine
Hvis dovannet ditt havner i elver eller innsjøer så er det en fordel at ikke akvarievannet eller fisk kastes i do. I Mjøsa har planten vasspest tatt over, og forskere tror det er pga dovannet fra akvarieeiere. Så hvis man har saltvannsakvarium, så burde man passe på å ikke tømme vannet i dovann som havner i havet. Og har man ferskvannsakvarium så burde man passe på å ikke tømme vannet i do om det kommer til å havne i ferskvann. Skjønner ikke tanken bak å skylle fisk i do når man har søppelbøtte. Men er fisken død så kan du for min del kaste den hvor du vil, bare ikke server den til de andre dyrene i huset.


Nå ble jeg da veldig spent på hvor en skal kaste det brukte akvarievannet...?
Plussmedlem
SiljeO
Nå ble jeg da veldig spent på hvor en skal kaste det brukte akvarievannet...?

Fortsett med å helle det i toalettet/sluket.
Etter at hodet er kappet av (Anser denne metoden som mest human for fisken) går fisken rett i vedovnen til "kremering". Dette gjelder også død fisk som taes ut av karet.

- Tore -
MBG
ren er liten, tror jeg). Å kaste fisken i do på steder der dette går urenset rett i sjøen (fersk- eller saltvann), kan derimot potensielt bety smitteoverføring. Da bør man vurdere noe annet enn dassen.


Det er såvidt jeg vet ulovlig i Norge.

Men att sykdommer kan smitte den veien er like sannsynlig som att en med klamydia pisser i dass, så får en annen som bader i havet klamydia.
Skal man klare noe sånt må man ha ett veldig veldig farlig virus/bakterie.
Kenbb
[QUOTE=MBG]ren er liten, tror jeg). Å kaste fisken i do på steder der dette går urenset rett i sjøen (fersk- eller saltvann), kan derimot potensielt bety smitteoverføring. Da bør man vurdere noe annet enn dassen.


Det er såvidt jeg vet ulovlig i Norge.

Jeg mener bestemt dette er lov om man bor på et tilstrekkelig lite sted. Noen bekjente av meg kjører feks all kloakken sin rett i møkkakjelleren (de driver med kyr), som deretter spres på jordet helt ubehandlet. Dette går fordi de bor i en liten grend, med få husstander/gårder. Men de aller fleste steder vil nok septiken havne på et renseanlegg,ja!

Forøvrig er jeg helt enig i at faren for smitteoverføring er forsvinnende liten uansett hvordan man velger å gjøre det. Hver og en får bare finne en løsning som passer best for seg

ja, det er forsåvidt greit, da går det til noe fornuftig(gjødsel) men å pumpe det rett i havet/sjø tror jeg ikke er lov, jeg bor selv på havet, og husker for ettpar år siden, da måtte alle hytter og hus få innlagt kloakk.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap