Hvor mange liter ? (side 2)

Akvaforum anbefaler minimum 60 liter til kampfisk. Kampfisken kan overleve i et mindre akvarium, men jeg tror ikke det noe bra i lengden.

Bruk gjerne hurtigvoksende planter som Vallisneria, Hornblad og Vasspest. Disse fjerner mye overskuddsnæring fra vannet slik at det ikke blir så mye alger.

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5183
Tenker kanskje på å kjøpe et akvarium på 54 l ( på dahlsdyrerike.no). Men det blir vel nok til en kampfisk hann og noen guppyer ? ( antagligvis hunner)
Det har allerede blitt nevnt at det råder stor uenighet om man kan holde kampfisker i små kar (15-40l) eller at man bør ha de i større kar, da trenger vi vel ikke gnåle mer rundt dette..? Trådstarter er allerede klar over hva folk nå mener.

Kampfisken kan finne på å prøve å nappe finner på Guppyene. Selv holder jeg de sammen, og det har gått ganske greit hittil. Hender det flyr noen fliser på finnene i ny og ne, men de er stort sett fredelige mot hverandre.
Så det kan gå bra, ja.

Viktig å merke seg, uansett hvor stort/lite kar du velger; jo mindre kar og mer fisk, jo fler bøtter vann må du bytte. Velger du å ha feks; 10 Guppy, en algespiser og en kampfisk-hann så har du 12 fisker i en 54 liter.
Jeg synes dette høres ganske greit ut som et selskapskar... Men det er på den forutsetningen at du er flink til å bytte vann, og velger en pumpe med god pumpekapasitet. Selv holder jeg kampfisker i 50 liter, tett beplantet og med to innvendige pumper.

Min erfaring er at hunnene krever større kar en hannene. Hunnene er som regel mer svømmedyktige en hva hannene er også.
Vi vil selvfølgelig høre oppdateringer fra deg om hvordan det går med deg og fiskene dine :o)
Inaktiv bruker
planene dine høres BRA ut. vill nok bli bra, men kampfisk og guppy er kanskje ikke beste kombinasjon da guppy har slør og det liker kampfisken veldig godt!!
guppy anbefales heller ikke da de ikke blir så gamle å dør veldig fort etter egen erfaring å kommer aldri til å anbefale det til noen. de blle maks et halvt år. å spiser sine egne barn, derfor vill noen kanskje gi opp akvariehobbyen fordi alle fiskene dør. start heller med platy eller molly som blir eldre ihvertfall ....hehe.
Sparesset
Det har allerede blitt nevnt at det råder stor uenighet om man kan holde kampfisker i små kar (15-40l) eller at man bør ha de i større kar, da trenger vi vel ikke gnåle mer rundt dette..? Trådstarter er allerede klar over hva folk nå mener. Kampfisken kan finne på å prøve å nappe finner på Guppyene. Selv holder jeg de sammen, og det har gått ganske greit hittil. Hender det flyr noen fliser på finnene i ny og ne, men de er stort sett fredelige mot hverandre. Så det kan gå bra, ja. Viktig å merke seg, uansett hvor stort/lite kar du velger; jo mindre kar og mer fisk, jo fler bøtter vann må du bytte. Velger du å ha feks; 10 Guppy, en algespiser og en kampfisk-hann så har du 12 fisker i en 54 liter. [I]Jeg[/I] synes dette høres ganske greit ut som et selskapskar... Men det er på den forutsetningen at du er flink til å bytte vann, og velger en pumpe med god pumpekapasitet. Selv holder jeg kampfisk[B]er[/B] i 50 liter, tett beplantet og med to innvendige pumper. Min erfaring er at hunnene krever større kar en hannene. Hunnene er som regel mer svømmedyktige en hva hannene er også. Vi vil selvfølgelig høre oppdateringer fra deg om hvordan det går med deg og fiskene dine :o)


Selfølgelig skal jeg det! Men kommer ikke til å skaffe fisk før jeg føler jeg kan det, for fiskens beste.
Kristian Kilde
planene dine høres BRA ut. vill nok bli bra, men kampfisk og guppy er kanskje ikke beste kombinasjon da guppy har slør og det liker kampfisken veldig godt!! guppy anbefales heller ikke da de ikke blir så gamle å dør veldig fort etter egen erfaring å kommer aldri til å anbefale det til noen. de blle maks et halvt år. å spiser sine egne barn, derfor vill noen kanskje gi opp akvariehobbyen fordi alle fiskene dør. start heller med platy eller molly som blir eldre ihvertfall :)....hehe.


Vil det si alle typer molly og platy ?
Inaktiv bruker
jeg har erfaring med black molly, korall platy og mikkemusplaty. alle skal vere veldig lette å få yngel på å du ser lett kjønnsforskjell, mange frager finnes også på mikkemusene som er, røde,blanke,svarte,blåe,oransje å mange har forskjellige farger. korallplatyen er rød og black mollyen er selvsagt svart.
anbefales på det sterkeste. nå er det jo mange forskjellige meninger om guppy,men min og de fleste jeg har snakket med angående guppy har mange erfaringer å noen av dem er at de døøør utrolig fort å trenger derfor heeelt nøyaktig vannverdier og tempraturer!

Mvh Kristian
Både Mikke Mus platy, gull Platy, regnbue-Platy, osv osv er hovedsakelig Platy alt sammen. De får andre navn ettersom oppdretterne avler på farger osv.
Men det er forskjell på Molly og Black Molly. Morsomt, Black Molly er egentlig ikke natrulig svart engang... :p

Noen får til Guppy i flere år? Hvis de dør ganske asap etter innsetting høres det nesten ut som det er noe mystisk med det aktuelle akvariet...
Guppy er en fin fisk, men den er lett å gå lei! Dette er en fisk jeg synes hovedsakelig passer i akvarium for barnas skyld. De svinser rundt 24/7, spiser til de dør hvis de får sjansen, og kan virke stressende særlig for tregere fisker. (som kampfisken...)
Men jeg sier ikke at det ikke går!

Ville gått for Platy/Molly selv sammen med Kampfisken. Eller kanskje noen Kuhlii-åler?
Jeg syns Black molly er veldig pene, men for den plass sammen med kampfisken oppi 54 l ? ;o
Kopiert fra Akvaforums fiskebase: BlackMolly:


Min. størrelse i cm: 60 cm
Min. størrelse i liter: 60 Liter
Temperatur: 18-28o C
PH i vannet: 7.0 - 8.2
GH (Hardhet): 11 - 30o dH

Kopiert fra Akvaforums fiskebase: Kampfisk, Betta Splendens:

Min. størrelse i cm: 60 cm
Min. størrelse i liter: 60 Liter
Temperatur: 24-30o C
PH i vannet: 6.0 - 7.5
GH (Hardhet): 0 - 12o dH

Mulig det kan bli litt krasj med optimale vannverdier for begge fisker... Ville heller gått for den vanlige Mollyen sammen med Kampfisken. 3-5stk høres ganske greit ut sammen med en kampfisk-hann
Sparesset
Kopiert fra Akvaforums fiskebase: BlackMolly: Min. størrelse i cm: 60 cm Min. størrelse i liter: 60 Liter Temperatur: 18-28o C PH i vannet: [B]7.0 - 8.2[/B] GH (Hardhet): [B]11 - 30o dH[/B] Kopiert fra Akvaforums fiskebase: Kampfisk, Betta Splendens: Min. størrelse i cm: 60 cm Min. størrelse i liter: 60 Liter Temperatur: 24-30o C PH i vannet: [B]6.0 - 7.5[/B] GH (Hardhet): [B] 0 - 12o dH[/B] Mulig det kan bli litt krasj med optimale vannverdier for begge fisker... Ville heller gått for den vanlige Mollyen sammen med Kampfisken. 3-5stk høres ganske greit ut sammen med en kampfisk-hann :)


Ok. Den orange molly'en eller den hvite du tenker på ?
Grrr, jeg roter meg alltid bort med Platyer og Mollyer.
Jeg tenker på Denne, denne, og denne.
Sparesset
Grrr, jeg roter meg alltid bort med Platyer og Mollyer. Jeg tenker på [URLBLOCK1], [URLBLOCK2] og [URLBLOCK3].


Likte virkelig Indianerplatyen!
Jeg har ingen erfaring med kampfisk, men har hørt at hannene kan gå til angrep på alt av fargerike fisker. Jeg tror derfor Black Molly er en bra kombo. Noen Mollyer kan bli ganske store, da blir 60 liter litt lite, kanskje 80 liter passer bedre?
Doktor Dyregod
Jeg har ingen erfaring med kampfisk, men har hørt at hannene kan gå til angrep på alt av fargerike fisker. Jeg tror derfor Black Molly er en bra kombo. Noen Mollyer kan bli ganske store, da blir 60 liter litt lite, kanskje 80 liter passer bedre?


Hmmm...i inlegget over står det at black molly og kampfisk er ganske forskjellige.
Mariell Alice
Hmmm...i inlegget over står det at black molly og kampfisk er ganske forskjellige.


Kan ikke se det i farten. Står det ikke at er forskjell på Molly og Black Molly? Jeg kan ikke helt se hvorfor ikke Black Molly skal fungere sammen med Kampfisk, men det er kanskje noen her som har erfaringer selv?

Hvis du har en GH på mellom 11-12 burde det også være mulig å kombinere med Ancistrus.
Jeg ville personlig valgt en fredelig og vakker liten stimfisk sammen med kampfisk. Hva med f.eks Moskito-rasbora eller stjernedanio?
Tilfeldig bekjentskap
© Ane Engelsen
Reklame for plussmedlemskap