Fiskeløs innkjøring for en som ikke kan kjemi ;p hjelp ønskes underveis! (side 2)

Bare greit å kunne hjelpe!
Tåka legger deg etterhvert, ja.
Har prøvd begge deler, bare for å se liksom.
Er mye støv i den når man skyller den, så det er ikke så rart vannet blir uklart en stund.
Sjekk av NH4 og PH kl 7 i dag morges:

NH4: 0.8-1
PH: ca 7.3

Så da ser det ikke ut som jeg trenger høyne PH med det første.
Tappevannet har relativt høy PH, sikkert derfor.

Har tilsatt 6 ml salmi kl 11 i dag.

Mer bekymret for hvor lang betenkningstid mannen trenger på å fjerne kaminen,
for nå tror jeg karet nærmer seg innflytningsklar.
Tid er ikke noe problem, bare du ikke setter inn fisk før du er ferdig. Når prosessen er fullført, kan du holde bakteriekulturen vedlike med Salmi så lenge du behøver. Husk at det du gjør nå, er det samme som fiskene kommer til å gjøre senere!

Nare pass på pH og etterhvert også nitrat. Blir den siste for høy, kan du skifte noe vann og så are fortsette med Salmi.

PS, Neida, jeg bor ikke foran pc´n!
Du er mer enn god 530, er veldig glad du bruker tid på å svare oss!

Jeg sliter med å holde PH stabil, nå har den vært på 5 et par dager her, og jeg tilsetter natron.

NO2 er mørk rosa, og utenfor skalaen. NH4 ned til 0,6 ca i dag, så det er flott. Fortsetter med 5 ml salmiakk.

Kan jeg håpe på at karet er klart om en uke, tro?
Du trenger nok minst en uke, og kanskje to, før du er i mål. Med NO2 utenfor skalaen tar det enda tid før nitrospirae er mange nok til å håndtere daglig dose Salmi og derved daglig dose NO2.
Du får smøre deg med "snarejegerens krutt" = tålmodighet.

Lav pH er et resultat av den nitrifikasjonsprosessen som er i full gang med første fase og noe jeg opplevde i alle mine kar. Fortsett med natron, eller PH+ som du kan kjøpe i zoobutikker.

530
Tid er ikke noe problem, bare du ikke setter inn fisk før du er ferdig. Når prosessen er fullført, kan du holde bakteriekulturen vedlike med Salmi så lenge du behøver. Husk at det du gjør nå, er det samme som fiskene kommer til å gjøre senere! Nare pass på pH og etterhvert også nitrat. Blir den siste for høy, kan du skifte noe vann og så are fortsette med Salmi. PS, Neida, jeg bor ikke foran pc´n!


Ja jeg får bare si som fruen, veldig takknemlig for at du orker svare oss.

Nå er vi kommet så langt at ph var i dag 6-6.5. Så nå har jeg kjøpt et PH+ produkt og håper det går rette vegen.
Nitritt fremdeles blodrød, nitrat orange som appelsin, NH4 ser ut som den ikke kommer
lenger ned enn 0.8-1 på et døgn. Mulig det er høyere PH nå som skal gjøre susen.

Svigermor på besøk, så forhåpentligvis kommer vi et stykke nærmere en fast plass for akvariumet ila helgen.

Hr målt litt sjeldnere den siste uka, synes det har gått lit tregt en periode... Har tilsatt 5 ml salmiakk hver 2 dag. 2 dager siden sist dose nå og endelig ser jeg lav NO2 igjen, 0,02. NH4 har vært lav en stund nå. Tilsatte nye 5 ml og er spent på måling i morgen. Husker ikke om jeg har skrevet det, men målte NO3 til ca 80 (appelsinfarget) for noen dager siden, så det skjer noe der også.
Dette henger sammen, slik at når nitritt synker, så stiger nitrat. Altså helt normal hos deg. Har opplevd det samme, går litt tregt og så plutselig er man i mål. Tar nok ikke lang tid nå.
kjører inn et akvarium selv nå, må si jeg er en slappfisk og gjør bare noe så enkelt som å slenge noen flak av fiskefór i karet (som er på 30liter med kanskje 25liter vann) og lar det gå av seg selv i en halvannen måned før jeg i hele tatt vurderer reker/noen kilifisk.

Er det å anbefale å heller heller salmi oppi akvariet når jeg egentlig ikke har noe hastverk? Dvs får det noe bedre resultat? Og bør jeg i hele tatt henge meg på å bruke salmi når jeg ikke engang har måleinstrumenter for å sjekke vannverdier?
Vitsen med å bruke salmiakk (Salmi) er at man da tilsetter ammoniakk direkte istedenfor å gå veien om proteiner som skal brytes ned til ammoniakk før de nitrifiserende bakteriene får næring til å formere seg.

Om du bruker flakfor og lar det gå 6-7 uker, går det selvsagt også bra. Med salmi kan du bygge en større bakteriestamme og det er en ekstragevinst som nok er viktigere i et større kar enn 30 liter.

Med en stor bakteriestamme kan man sette inn mange fisk på en gang. Det er en stor fordel når det dreier seg om revirhevdende fisk, idet ingen får "førsteretten" til revir i karet ved at man bare kan sette inn noen få av gangen.

Med salmiakk og måling av vannverdier har du bedre kontroll på hva som skjer og på hvor stor belastning karet tåler.

Du trenger jo ikke måleinstrumenter for å sjekke vannverdier, det rekker lenge med dråpetester (helst JBL) for NO2, NH3/4, NO3 og pH. Ikke noe hokuspokus det.
Tenker jeg hiver meg på denne og prøver salmiakk-løsningen.. -om ikke noe annet så bare for erfaringen og lærdommen!
Inaktiv bruker
Helle
[QUOTE=530]Tid er ikke noe problem, bare du ikke setter inn fisk før du er ferdig. Når prosessen er fullført, kan du holde bakteriekulturen vedlike med Salmi så lenge du behøver. Husk at det du gjør nå, er det samme som fiskene kommer til å gjøre senere! Nare pass på pH og etterhvert også nitrat. Blir den siste for høy, kan du skifte noe vann og så are fortsette med Salmi. PS, Neida, jeg bor ikke foran pc´n!




Svigermor på besøk, så forhåpentligvis kommer vi et stykke nærmere en fast plass for akvariumet ila helgen.



LOL skal du gi henne et kakk, gjemme henne under noen gulvplanker for så å plassere akvariet oppå ?
Skal si denne mannen som ikke bor ved pcen både kan sine ting, 530 altså og er real som lærer fra seg så mye.
da var det gjort, et par dråper salmi har funnet veien ned i 30litern min, så får jeg se om jeg slår meg med på vannverdi-bølga når jeg får tak i noen dråpetester!

En ting jeg lurte på når jeg leste denne tråden, hvor lang tid går det før f.eks ammoniakk-spisende bakterier begynner å sulte ihjel når de har spist opp all ammoniakken?
Solosuper
[QUOTE=Helle] Svigermor på besøk, så forhåpentligvis kommer vi et stykke nærmere en fast plass for akvariumet ila helgen.


LOL skal du gi henne et kakk, gjemme henne under noen gulvplanker for så å plassere akvariet oppå ?
Skal si denne mannen som ikke bor ved pcen både kan sine ting, 530 altså og er real som lærer fra seg så mye.

Takk for det Solosuper. Man lærer mens man lever og jeg har levd ganske lenge allerede!
Er du litt vel streng med svigermor?
Tenyrafar
da var det gjort, et par dråper salmi har funnet veien ned i 30litern min, så får jeg se om jeg slår meg med på vannverdi-bølga når jeg får tak i noen dråpetester! En ting jeg lurte på når jeg leste denne tråden, hvor lang tid går det før f.eks ammoniakk-spisende bakterier begynner å sulte ihjel når de har spist opp all ammoniakken?


Det et jeg faktisk ikke, for jeg har alltid passet på at det er nok NH3/4 i karene. Vil tro at de begynner å tynnes i rekkene etter et døgns tid, men som sagt, det har jeg aldri testet.

For å være på den sikre siden, og slippe å starte prosessen fra begynnelsen igjen, ville jeg nok passet på at ammonium/ammoniakk aldri gikk under 1 før jeg fylte på igjen.
Lykke til!
Inaktiv bruker
det var Helle som lenger oppe i tråden sku få besøk av svigermor, og da sku de finne en god plass til akvariet et sted det kunne stå lenge
NH4 1-1,5
NO2 0.5

Da er man igang!
Solosuper
LOL skal du gi henne et kakk, gjemme henne under noen gulvplanker for så å plassere akvariet oppå ?


hahaha....kunne vært fristende av og til..men nei vi har ikke gått så drastisk til verks.

Neida jeg tenkte at litt hjelp med barnepass (har 3 som surrer rundt her) kunne
få fart på arbeidslysten til mannen.

Vel, han heiv seg rundt søndag og nå er ihvertfall kaminen borte, må bare støpe igjen
hullet i pipa.


Og et stort JIPPI her. Etter å ha slitt med lav pH noen dager går det endelig rette veien.
NH4 målt til 0.05 i dag!! Skal nå måle NO2 og se hvordan den ser ut.
Juhuuu! Nå er ikke lenger NO2 dyp rosa, men lys gul-oransj og 0,05 dagen etter 5 ml med salmi!!!

Er jeg i mål, eller?!

Måler alle verdier i morgen og tar et realt vannbytte. Kanskje jeg kan handle fisk i helga!
Tror nok du kan handle fisk til helga!
Mål i morgen, er verdiene fine, dvs null, kan du ta et stort vannbytte og sette inn fisk med en gang. Hvis du ikke skal handle før lørdag, ville jeg satt til Salmi også i morgen slik at bakteriene hele tiden har tilstrekkelig næring. Ettersom 5 ml forsvinner på et døgn, er det ikke noe problem å bruke Salmi til dagen før du tar stort vannbytte og setter inn fisk.
Well done!

Pass på at dersom du bare setter inn noen få fisk, vil de produsere mye mindre næring til bakteriene enn de 5 ml Salmi de har fått. Bakteriemendgen vil tilpasse seg den mengden fisk (biologisk belastning) du har i karet (endel bakterier dør). Om du velger noen få fisk nå, må du øke antall fisk trinnvis og forsiktig slik at bakteriestammene rekker å bygge seg opp mellom hver gang.

Sjekk gjerne pH i karet ditt dagen før du skal handle fisk, og be om å få oppgitt hvilken pH de har i butikkens akvarier. det er ikke bra med for stor overgang (0,5 rekker lenge i løpet av et døgn).

Lykke til med fisk i karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap