- Hjem
- Forum
- Levendefødere
- Sverdrager skifte kjønn?! (side 2)
Sverdrager skifte kjønn?! (side 2)
Postet 16.11.12 kl 13:25
Inaktiv bruker
Kontorstol, vi kan ikke bytte kjønn, men fisker kan! Og en ting til: ikke bland deg inn!
Postet 16.11.12 kl 13:28
Inaktiv bruker
Det er en 0,0000004 prosent sjanse for at sverddragere bytter kjønn og det er ca. 50% sjanse for at reker bytter! Og det vet jeg fordi pappa har et akvarium med reker!
Postet 16.11.12 kl 13:33
Johannes IngvaldsenKontorstol, vi kan ikke bytte kjønn, men fisker kan! Og en ting til: ikke bland deg inn!
For det første: dette er et åpent forum, og derfor har alle lov til å svare.
For det andre: du er veldig påståelig, og personlig er eg ikke enig med det du påstår. Selv om du har hørt dette av noen i slekta kan det vel være at de tar feil? Du er ung og uerfaren i denne hobbyen, og da kan man selvsagt ikke kreve all verdens kunnskap. Men nettetikette kan man faktisk kreve av alle som er medlemmer her...
Postet 16.11.12 kl 13:45
Johannes IngvaldsenDet er en 0,0000004 prosent sjanse for at sverddragere bytter kjønn og det er ca. 50% sjanse for at reker bytter! Og det vet jeg fordi pappa har et akvarium med reker!
Alle reker blir født som hanner, og bytter kjønn etter hvert, med mindre de dør eller har problemer som stopper utviklingen.
Postet 16.11.12 kl 13:50
Inaktiv bruker
Du har rett, MEN ikke alle bytter kjønn! Hvis alle gjorde det, hadde det ikke eksistert reker, og da ville vi ikke ha hatt denne diskusjonen!
Postet 16.11.12 kl 13:56
KontorstolAlle reker blir født som hanner, og bytter kjønn etter hvert, med mindre de dør eller har problemer som stopper utviklingen. :-)
Interessant, det har jeg ikke hørt før. Er det noe sted du har lest dette som du kan linke til? Har du lest det her på AF eller annet sted?
At alle dvergreker f.eks. er født som hanner, var nytt for meg. Jeg trodde de ble født som helt vanlige, ikke-kjønnsmodne hunner, og utviklet egg i nakken når de kom i kjønnsmoden alder og størrelse.
Postet 16.11.12 kl 14:18
Sverdrager skifte kjønn?!
Dobbeltpostet.
Postet 16.11.12 kl 14:23
Endret: 16.11.12 kl 14:42
Inaktiv bruker
Donald[QUOTE=Johannes Ingvaldsen]Kontorstol, vi kan ikke bytte kjønn, men fisker kan! Og en ting til: ikke bland deg inn!
For det andre: du er veldig påståelig, og personlig er eg ikke enig med det du påstår. Selv om du har hørt dette av noen i slekta kan det vel være at de tar feil? Du er ung og uerfaren i denne hobbyen, og da kan man selvsagt ikke kreve all verdens kunnskap. Men nettetikette kan man faktisk kreve av alle som er medlemmer her... UERFAREN? JEG HAR HOLDT PÅ MED AKVARIUM SIDEN APRIL I ÅR!
Postet 16.11.12 kl 14:23
Sant og si så kan også mennesker skifte kjønn, men det krever litt kirurgi, og etterpå er man steril...
Men, seine sverddragerhanner, er ikke disse fruktbare ? Har ikke hørt om at de er sterile tidligere.
Ser at noen blander litt med hva man ser av kjønnstrekk og hve som er kjønnsktifte. Jenter er født som jenter, selv om de ikke får pupper før i puberteten.
Men, seine sverddragerhanner, er ikke disse fruktbare ? Har ikke hørt om at de er sterile tidligere.
Ser at noen blander litt med hva man ser av kjønnstrekk og hve som er kjønnsktifte. Jenter er født som jenter, selv om de ikke får pupper før i puberteten.
Postet 16.11.12 kl 14:25
Etter ett lite søk på Google (ang reker) fant jeg dette: snl.no/krepsdyr (se under formering/utvikling) og dette: dyreformering.wikispaces.com/kjønnsskifte
Man lærer noe nytt hver dag tydeligvis
Men tror fremdeles at hu-sverddragere som "blir" til hanner er hanner i utganspunktet som bare er senere utviklet...
Man lærer noe nytt hver dag tydeligvis
Men tror fremdeles at hu-sverddragere som "blir" til hanner er hanner i utganspunktet som bare er senere utviklet...
Postet 16.11.12 kl 14:26
Endret: 16.11.12 kl 14:29
Johannes Ingvaldsen[QUOTE=Donald][QUOTE=Johannes Ingvaldsen]Kontorstol, vi kan ikke bytte kjønn, men fisker kan! Og en ting til: ikke bland deg inn!
For det andre: du er veldig påståelig, og personlig er eg ikke enig med det du påstår. Selv om du har hørt dette av noen i slekta kan det vel være at de tar feil? Du er ung og uerfaren i denne hobbyen, og da kan man selvsagt ikke kreve all verdens kunnskap. Men nettetikette kan man faktisk kreve av alle som er medlemmer her... UERFAREN? JEG HAR HOLDT PÅ MED AKVARIUM SIDEN APRIL I ÅR!
Det er nok litt forskjell på definisjonen til folk ang uerfaren.. Jeg har hatt akvarie gjennom barndommen, og nå seriøst i ett år, men ser fremdeles på meg selv som nybegynner og lite erfaren..
Postet 16.11.12 kl 14:28
Utdrag fra forskningsbasert artikkel i Aquaculture 208 (2002)
"In the normally
gonochoristic Xiphophorus helleri, hermaphroditism has been observed where three
individuals in one strain have been found to switch from female to male (Lodi, 1979).
This species possesses a very plastic mode of sex differentiation (see Section 5.5.1),
suggesting that sex reversal events in this case may arise by the extreme action of normal
regulatory processes."
Hele artikkelen:
xa.yimg.com/kq/groups/15186538/1258233748/name/stef+1.pdf
Stephan
"In the normally
gonochoristic Xiphophorus helleri, hermaphroditism has been observed where three
individuals in one strain have been found to switch from female to male (Lodi, 1979).
This species possesses a very plastic mode of sex differentiation (see Section 5.5.1),
suggesting that sex reversal events in this case may arise by the extreme action of normal
regulatory processes."
Hele artikkelen:
xa.yimg.com/kq/groups/15186538/1258233748/name/stef+1.pdf
Stephan
Postet 16.11.12 kl 14:33
Postet 16.11.12 kl 14:35
Inaktiv bruker
Stephan SandemoseUtdrag fra forskningsbasert artikkel i Aquaculture 208 (2002) "In the normally gonochoristic Xiphophorus helleri, hermaphroditism has been observed where three individuals in one strain have been found to switch from female to male (Lodi, 1979). This species possesses a very plastic mode of sex differentiation (see Section 5.5.1), suggesting that sex reversal events in this case may arise by the extreme action of normal regulatory processes." Hele artikkelen: xa.yimg.com/kq/groups/15186538/1258233748/name/stef+1.pdf Stephan
Hvor mange ganger må jeg gjenta meg selv?
Postet 16.11.12 kl 17:11
Jeg skal ikke blande meg inn i diskusjonen om sverddragere kan skifte kjønn, men kjønnsskifte som fenomen er ikke ukjent i fiskeverdenen. Følgende er hentet fra wikipedia om:
"Blåstål og raudnebb er høvesvis hannen og hoa av leppefisk-arten Labrus mixtus. Begge kjønna er sterkt farga, og let seg vanskeleg forveksla med andre norske fisk. Lenge trudde ein dei to høyrde til forskjellige artar, sidan fargeskilnaden er så stor - hannen er blåfarga og sterkt marmorert medan hoa er raud med tre mørke flekkar bak på ryggen."
"Formeiring
Mange artar innan leppefiskfamilien lever hermafrodittisk – dei fleste individa startar livet som hoer og vert kjønnsmodne og gyter før nokre få skifter kjønn og vert hannar. Det er dei største eller høgst rangerte hoene som skifter kjønn, i konkurranse med andre hoer. Raunebben begynner livet som ei hoe. Nokre få vert fødde som hannar, men dei liknar hofiskane, truleg heile livet, og det er usikkert i kva grad desse primære hannane i heile tatt deltek i reproduksjonen.
Blåstålen forsvarar eit harem med mange hoer. Raudnebben gyter midtsommars etter langvarig kurtise frå blåstålen. Egga vert lagde i eit reir av algar, og hannane passar på egga til dei vert klekte."
Apistogramma er trolig hermafroditter ved klekking og først etter noen uker "bestemmer" de seg for hvilket kjønn de vil bli. Dette er temperaturavhengig hos Apistogramma.
Dette sier ingenting om sverddragere kan det samme som blåstålen, men det sier at det rent fysiologisk er mulig for fisk å skifte kjønn.
"Blåstål og raudnebb er høvesvis hannen og hoa av leppefisk-arten Labrus mixtus. Begge kjønna er sterkt farga, og let seg vanskeleg forveksla med andre norske fisk. Lenge trudde ein dei to høyrde til forskjellige artar, sidan fargeskilnaden er så stor - hannen er blåfarga og sterkt marmorert medan hoa er raud med tre mørke flekkar bak på ryggen."
"Formeiring
Mange artar innan leppefiskfamilien lever hermafrodittisk – dei fleste individa startar livet som hoer og vert kjønnsmodne og gyter før nokre få skifter kjønn og vert hannar. Det er dei største eller høgst rangerte hoene som skifter kjønn, i konkurranse med andre hoer. Raunebben begynner livet som ei hoe. Nokre få vert fødde som hannar, men dei liknar hofiskane, truleg heile livet, og det er usikkert i kva grad desse primære hannane i heile tatt deltek i reproduksjonen.
Blåstålen forsvarar eit harem med mange hoer. Raudnebben gyter midtsommars etter langvarig kurtise frå blåstålen. Egga vert lagde i eit reir av algar, og hannane passar på egga til dei vert klekte."
Apistogramma er trolig hermafroditter ved klekking og først etter noen uker "bestemmer" de seg for hvilket kjønn de vil bli. Dette er temperaturavhengig hos Apistogramma.
Dette sier ingenting om sverddragere kan det samme som blåstålen, men det sier at det rent fysiologisk er mulig for fisk å skifte kjønn.
Postet 16.11.12 kl 18:58
Skal heller ikke blande meg opp i dette da jeg absolutt ikke har peil, men om jeg ville ha stolt 100% på wikipedia er en annen sak Hvem som helst kan skrive der om du registrer deg. Har funnet en del feil der før, men sier ikke at alt som står er feil.. Bare ha det i bakhodet da man leter opp fakta på denne siden
Postet 16.11.12 kl 19:03
Postet 16.11.12 kl 19:05
CathySkal heller ikke blande meg opp i dette da jeg absolutt ikke har peil, men om jeg ville ha stolt 100% på wikipedia er en annen sak :) Hvem som helst kan skrive der om du registrer deg. Har funnet en del feil der før, men sier ikke at alt som står er feil.. Bare ha det i bakhodet da man leter opp fakta på denne siden :)
Jeg skulle gjerne kom med et utdrag fra biologiboken som jeg brukte i fjor, men den har jeg ikke tilgjengelig.
Postet 16.11.12 kl 19:07
Jeg har drettet sverddragere i flere år, og dette med sent utviklede hanner er ganske vanlig. Men felles for dem alle er at ingen av dem har den sorte flekken hunnene har, og ingen av dem har heller fødd yngel før de er blitt hanner.
Derfor mener jeg det handler om sent utviklede hanner og ikke kjønnsskifte. Dersom en av de vanligste fiskene i hobbyen kan bytte kjønn tror jeg dette hadde vært allment kjent for lenge siden, og da hadde vi ikke hatt denne tråden engang
Jeg tviler på at det er noen som har opplevd at hunner som har gitt yngel forvandlet seg til hanner.
Derfor mener jeg det handler om sent utviklede hanner og ikke kjønnsskifte. Dersom en av de vanligste fiskene i hobbyen kan bytte kjønn tror jeg dette hadde vært allment kjent for lenge siden, og da hadde vi ikke hatt denne tråden engang
Jeg tviler på at det er noen som har opplevd at hunner som har gitt yngel forvandlet seg til hanner.
Postet 16.11.12 kl 19:59