Diskusjon om herptiler ! (side 2)

Stine Sofie
Dersom loven endres er det ingen tvil om at jeg skal ha Axototl!

Axolotl er råflott, kjæresten hadde 3 slike i gamle leiligheten i Sverige. Håpehåpe på at loven blir endret så Norge også kan gledes med slike dyr!
Sparesset
Har selv stusset over dette... Handler ofte med meg fisk og planter fra Sverige siden kjæresten bor der, og der har de jo diverse tusenbein, albinofrosker, mini-skilpadder, slanger av det ene og andre slaget, salamandere osv osv... Må innrømme at de små albino-froskene frister litt, men det er jo ikke lov, så man får bare vente på eventuelle lovendringer! Her om dagen var jeg på dyrebutikken, og da sa de at loven skulle endres, men dette omfattet også krabber... De kunne ikke selge meg krabben jeg hadde forhåndsbestilt, for det var ikke sikkert den var lovlig, sånn plutselig... Mer vet jeg ikke. Hvor finner man uansett lovene som regulerer "akvarie-krabber" og andre dyr? Den om salamandere og andre -tiler vet jeg om...

Krabber er lov, men kreps er ulovlig. Finner ikke siden akkurat nå...
Her var det snakk om krabber, han hadde fått direkte beskjed av grossisten at jeg ikke kunne få den aktuelle krabben fordi det var ikke sikkert at den var lovlig.
Men her er det jo flere ledd som kan ha tatt feil...
Sparesset
Her var det snakk om krabber, han hadde fått direkte beskjed av grossisten at jeg ikke kunne få den aktuelle krabben fordi det var ikke sikkert at den var lovlig. Men her er det jo flere ledd som kan ha tatt feil...

Bare å ringe eller sende en epost til mattilsynet med det latinske navnet på krabben det, så får du fort svar på om den er lovlig eller ikke.
kunne godt tenkt meg et reptil eller no fasinert av firfisler og øgler. gubben har masa i flere år på noen hvite små frosker han så en gang også. Og karr har vi jo. Fått et gratis karr som passer utmerket:p håper det blir lov.
Ingen Axolotl Men mye annet spennende! Når kan vi vente oss et endelig svar da..? Ett år...? To år..?
Jeg og venninna mi bruker å gå til en dam i skogen hvor det er salamandere og rumpetroll på sommerstid. Salamandere skifter skall\hud. Vi kjøpte en boks med fiskemat (flakfor), og så tømte vi litt oppi dammen hver gang vi var der. Da kom faktisk rumpetrollene og salamanderne å spiste av det, så vidt jeg husker. Veldig spennende å se slike dyr, men de bør få være i naturen der de hører hjemme De er jo fredet, og jeg synes ikke det skal bli lov med reptiler som kjæledyr. Synes det er litt rart at det selges sånne slamkrypere i enkelte dyrebutikker.
Plussmedlem
Sparesset
Når kan vi vente oss et endelig svar da..? Ett år...? To år..?

Positivlista blei lagt fram i 2008. NZB og Direktoratet for naturforvaltning har uttalt seg tidlegare, og saka blei overført Mattilsynet som i sin tur bestilte ein rapport frå Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM). Denne blei ferdig i januar i år. Denne har vurdert risikoen for dårleg dyrevelferd ved hald av dyra på lista.

Konklusjonen er
Eksotiske dyr er ingen ensartet gruppe, men felles for artene som Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM) har vurdert, er at det kreves høy kompetanse blant dyreeierne om hold og stell av den enkelte arten for å unngå at dyrene lider. Noen arter, spesielt amfibiene, krever forsiktig håndtering for å unngå å bli skadet. Mange av artene kan dessuten smitte mennesker med sykdom om en ikke er nøye med hygiene.

Saksgangen er no slik at Mattilsynet skal koma med ei fagleg tilråding til Landbruksdepartementet. (Under arbeid - ferdig i løpet av ein månads tid) - så skal saka på alminneleg høyring (normalt med tre mnd frist) - før Landbruksministeren tar stilling til om det kan bli aktuelt å endre regelverket.

Det har tatt lang tid, men ein må vel håpe på ei avgjerd i år.
I denne tråden på Reptilfreaks.no står det at en lovendring tidligst vil skje i januar 2012...
Jeg synes det skal bli lov!
Har sett de selger Taranteller som lever i nord i nord amerika som også kunne overlevd i Norge??
Det må selvfølgelig være begrensinger men jeg har aldri hørt om noen problemer i Sverige, med foreks. at de har formert seg i naturen. Så hvorfor skal ikke enkelte arter vært lov i Norge?

Jeg vet at vi før jeg ble født hadde en Skilpadde som ble 14 år. Det var en Malaysisk Snegle etene terrapin eller noe sånt?
Jeg har bare sett bilder av den men når vi var i Thailand så vi sånne i dammer og sånt. Den ville ALDRI overlevd i Norge. Det er jeg sikker på.

Også har man hagedammer.
La oss si at noen er på ferie, mens de er på ferie blir dammen oversvømt og fisk(Nå ha ikke jeg så mye peiling på damfisk) fosser over kanten og de bor ved en elv/vann. Da kan jo mange fiske arter overleve(Muligens formere seg??).
Har lest at noen hadde Ørretskyte eller hva det heter(Den JÆV... plage fisken) i dammen sin. De spredde seg i flere vann i området etter at dammen hadde blitt ødelagt. Ørettskyten ødelagte flere Ørret, Røye og Abbor stammer i vannene. Grunnen til at de har ødelagt så mange vann er for det de formerer seg som fy!
Men dette er helt lovlig. Men det skal ikke være lov å ha en herptil i et Terrarie inne i et hus. Det er liten sannsynlighet at en Skilpadde/Frosk vil klare å stikke av.

Synes noen ting blir litt for dumme!

Jeg synes at det burde vært lov å ha noen arter, så kunne mattilsynet sjekket at terrariet var godt nok og sånt.

Jeg har selv sterk astma og allergi, jeg kan ha fisk ja. Men ikke så mye mer.
Vi måtte gi bort hunden vår og de to kattene våre. Jeg kan ikke være med vennene mine for de har hund eller katt eller noe lignende. Jeg kan ikke gå forbi en hund for da må jeg hjem og ta medisin. Jeg klarer meg selvfølgelig men det er veldig skipt.
Jeg elsker fiskene mine, men kunne jeg hatt en hund, katt eller skilpadde eller en øgle ville jeg selvfølgelig hatt det.

Er det en ting jeg hater så er det byråkratene i matilsynet!
De sitter der på kontoret sitt. En vi kjenner skulle starte å fiske stor bekkerøye og ørret til restauranter i Stavanger området. Men matilsynet sa nei fordet det vannet hadde blitt demmet opp 70 meter for over 30 år siden(Og ødelagt reinstammen i området). Og under vann var det mye torv. Og torven lagde noe sånt nitrogen ettellerannet. Så han fikk ikke selge fisken derfra.
Men det samme vannet brukes som drikke vann.

Emil : )
Aqua360
Jeg vet at vi før jeg ble født hadde en Skilpadde som ble 14 år.

Skilpadder kan bli over 100 år, kan de ikke?
Havfruuen
[QUOTE=Aqua360]Jeg vet at vi før jeg ble født hadde en Skilpadde som ble 14 år.

Skilpadder kan bli over 100 år, kan de ikke?

Det er masse forskjellge arter skilpadder. Ikke alle arter blir like gamle.
Havskilpadder kan bli over hundre. Vet ikke om den døde eller om vi ga den bort : )
Men jeg håper at hold av enkelte herptiler vil bli lov : )
Haha, jeg googlet axelotl, først trodde jeg det var en bamse eller en leke!
Morsomme dyr!
Aqua360
Også har man hagedammer. La oss si at noen er på ferie, mens de er på ferie blir dammen oversvømt og fisk(Nå ha ikke jeg så mye peiling på damfisk) fosser over kanten og de bor ved en elv/vann. Da kan jo mange fiske arter overleve(Muligens formere seg??). Har lest at noen hadde Ørretskyte eller hva det heter(Den JÆV... plage fisken) i dammen sin. De spredde seg i flere vann i området etter at dammen hadde blitt ødelagt. Ørettskyten ødelagte flere Ørret, Røye og Abbor stammer i vannene. Grunnen til at de har ødelagt så mange vann er for det de formerer seg som fy! Men dette er helt lovlig. Men det skal ikke være lov å ha en herptil i et Terrarie inne i et hus. Det er liten sannsynlighet at en Skilpadde/Frosk vil klare å stikke av. (...) Er det en ting jeg hater så er det byråkratene i matilsynet! De sitter der på kontoret sitt. En vi kjenner skulle starte å fiske stor bekkerøye og ørret til restauranter i Stavanger området. Men matilsynet sa nei fordet det vannet hadde blitt demmet opp 70 meter for over 30 år siden(Og ødelagt reinstammen i området). Og under vann var det mye torv. Og torven lagde noe sånt nitrogen ettellerannet. Så han fikk ikke selge fisken derfra. Men det samme vannet brukes som drikke vann.

En kommentar til dette:

I følge reglementet for hold av dyr i hagedam er kun koi og gullfisk lov. Det er ikke lov å holde Norske arter i fangenskap.

Når det gjelder fisk fra vann med akkumulerte kjemiske stoffer setter dette seg i fiskekjøttet og kan forgifte de som spiser det. Vannet er sikkert helt fint å drikke av etter en kjemisk rensing.

Kommentar til axolotl: Denne arten faller nok ikke inn under arter som er enkle å holde i fangenskap da de krever lave temperaturer for å redusere stress nivået. Vet at arten har vært tatt opp til vurdering for positivlista.

Angående hovedspørsmålet i tråden er jeg positivt innstillt. Legalisering vil føre til mindre mislighold av herptiler grunnet for dårlige kunnskaper og begrenset tilgang på hjelp og veiledning + at dyrene såklart er fascinerende i seg selv
Vis du noen gang har vært på fjellet har du sikkert sett vann, under vann ligger det alltid torv. Jeg er flere uker i fjellet vært år, vi fisker vært år ved det samme vannet. Vi spiser fisken og vi har aldri blitt syk. Det samme hadde ingen av kundene hans : )
Inaktiv bruker

Uttalelse fra Faggruppe for dyrehelse og dyrevelferd i Vitenskapskomiteen for
mattrygghet
10.01.201

Aqua360
Haha, jeg googlet axelotl, først trodde jeg det var en bamse eller en leke! Morsomme dyr!

Det trodde jeg også.. haha
Plussmedlem
Siste "nytt" om det skal bli lovlig med herptiler i Norge.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap