Storauksjoner på godt og vondt! (side 2)
Darlaa SproklettJeg syns auksjonen i Drammen i februar ble VELDIG rotete: noen auksjonariuser var veldig trege og det var mye surr: "hva var siste budet? er den solgt?"
Mye av dette er en av grunnene jeg nevnte tidligere. Auksjonarius som solgte mengder av egne objekter. Dette skal, bør og må IKKE SKJE!!!
Dette er tatt opp med styret og vil ikke skje igjen i Drammen!!!
Postet 17.03.11 kl 18:04
Som auksjonarius er det viktig at man ikke blåser opp sine egene objekter langt opp i skyene for å tjene ekstra penger. Det er lett å bli oppfattet slik av andre da man gjærne kan litt mere om sine egene fisker enn naboen sine. Dette skjer heldigvis ikke ofte , men noen navn går igjen...
Ett alternativ er å nekte auksjonariusene å selge selv, så kan heller klubbene betale auksjonariusene for jobben..
Det jeg syntes er trist, er når butikkene stiller opp med kassevis av brødfisk som alle får tak i på de fleste butikker..
Jeg husker dette var ett STORT problem på vestlandet for en tid tilbake der det ble importert i stor skala kun med tanke på storauksjonene. Der ble det satt maxgrense på 20 objekter pr selger.. men ... den ene importøren fikk alt av venner til å stille opp å levere inn for seg uansett. Og det var ikke bare fisk direkte fra grosister som ble solgt, helt nye pumper, kolbler , utstyr alt helt nytt..
Dette ødelegger for de små akvaristene som kun har akvarier for hobbyen sin skyld, og ikke for å tjene penger.
Ett alternativ er å nekte auksjonariusene å selge selv, så kan heller klubbene betale auksjonariusene for jobben..
Det jeg syntes er trist, er når butikkene stiller opp med kassevis av brødfisk som alle får tak i på de fleste butikker..
Jeg husker dette var ett STORT problem på vestlandet for en tid tilbake der det ble importert i stor skala kun med tanke på storauksjonene. Der ble det satt maxgrense på 20 objekter pr selger.. men ... den ene importøren fikk alt av venner til å stille opp å levere inn for seg uansett. Og det var ikke bare fisk direkte fra grosister som ble solgt, helt nye pumper, kolbler , utstyr alt helt nytt..
Dette ødelegger for de små akvaristene som kun har akvarier for hobbyen sin skyld, og ikke for å tjene penger.
Postet 17.03.11 kl 19:43
Ikke selge egne varer høres jo ut som en grei generell regel. Ikke at jeg har vært på akusjoner hvor jeg har merket meg dette, men høres fornuftig ut.
Hva med max antall objekter pr selger? Eks max 20, evt at med over et visst antall objekter går prosentandelen til klubben fra 20 til 30% ? Slik bidrar "de store" mer til klubbkassene rundt omkring :o)
Hva med max antall objekter pr selger? Eks max 20, evt at med over et visst antall objekter går prosentandelen til klubben fra 20 til 30% ? Slik bidrar "de store" mer til klubbkassene rundt omkring :o)
Postet 17.03.11 kl 23:42
Er ikke enig i at auksjonarius skal nektes å selge egne objekter. Men det kan jo være greit å være litt tilbakeholdne med å "snakke dem opp".
Dersom det er to auksjonariuser, kan man jo forsøke å være obs på dette, så den andre selger objektene mens selger får "taleforbud".
Tror ikke dette er et generelt problem utover at de enkelte auksjonariusene har sine favoritter og kunnskap om disse.
(Og da er det heller ikke rart at det er akkurat disse fiskene de har til salgs.)
Dersom det er to auksjonariuser, kan man jo forsøke å være obs på dette, så den andre selger objektene mens selger får "taleforbud".
Tror ikke dette er et generelt problem utover at de enkelte auksjonariusene har sine favoritter og kunnskap om disse.
(Og da er det heller ikke rart at det er akkurat disse fiskene de har til salgs.)
Postet 17.03.11 kl 23:48
Jeg syns det er supert at så mange vil delta i denne debatten, vi som lager storauksjoner bør alle høre på de tilbakemld selgere, kjøpere , auksjonariuser osv har å komme med i etterkant slik at vi kan gjøre det litt bedre neste gang
Det har vært litt bråk om auksjonariuser som kun er der for å promotere seg selv, og selge egen fisk, men dette er heldigvis ett lite problem da de fleste siler ut disse og heller satser på andre . Man må gjøre seg erfaringer for å bli bedre
Så langt auksjonariusene er objektive og nøytrale, plukker den fisken på auksjonsbordet de kan best (jaja, hva skal jeg si, jeg er glad jeg har Ole! jeg plukker selv de posene jeg kan best og er trygge på, både når det gjelder latinsk uttalelse, jeg har hatt disse selv, jeg vet hva dette er og hvordan man skal holde og drette dem osv, alt med respekt for kjøper og selger gir jeg meg ikke ut på ting jeg ikke kan!!)
Men som sagt, dette ER ett lite problem og enkelte navn går igjen ...
Det har vært litt bråk om auksjonariuser som kun er der for å promotere seg selv, og selge egen fisk, men dette er heldigvis ett lite problem da de fleste siler ut disse og heller satser på andre . Man må gjøre seg erfaringer for å bli bedre
Så langt auksjonariusene er objektive og nøytrale, plukker den fisken på auksjonsbordet de kan best (jaja, hva skal jeg si, jeg er glad jeg har Ole! jeg plukker selv de posene jeg kan best og er trygge på, både når det gjelder latinsk uttalelse, jeg har hatt disse selv, jeg vet hva dette er og hvordan man skal holde og drette dem osv, alt med respekt for kjøper og selger gir jeg meg ikke ut på ting jeg ikke kan!!)
Men som sagt, dette ER ett lite problem og enkelte navn går igjen ...
Postet 18.03.11 kl 00:09
Kan vel ikke forvente at en stakkars auksjonarius som tross alt har dette som hobby skal uttale seg i lyriske vendinger om noe underlig vedkommende ikke har peiling på, særlig ikke hvis det kommer i en pose der fisken så vidt kan skimtes fra siden og med uleselig håndskrift skrevet med tørr tusj, eller med selgernummer og "plante" på. Akkurat som man ikke kan forvente at vedkommende skal være tilbakeholden når det dukker opp noe man kan si noe fornuftig om. Klubbene kjenner folk, og kan forhåpentlig plukke ut uredeligheter...
Noe er opp til oss som selger også, merker vi godt i riktige poser og legger inn en kortfattet setning hvis dette er noe litt sært, er sjansen større for at auksjonarius kan gjøre en god jobb. Har man noe fryktelig sensibelt som ikke tåler klar pose, sleng på et bilde!
Er heldigvis historieløs, så jeg har bare sett veldig flinke folk som gjør en kjempejobb i aksjon. I timesvis står de der og holder på. Imponerende er det faktisk!
Noe er opp til oss som selger også, merker vi godt i riktige poser og legger inn en kortfattet setning hvis dette er noe litt sært, er sjansen større for at auksjonarius kan gjøre en god jobb. Har man noe fryktelig sensibelt som ikke tåler klar pose, sleng på et bilde!
Er heldigvis historieløs, så jeg har bare sett veldig flinke folk som gjør en kjempejobb i aksjon. I timesvis står de der og holder på. Imponerende er det faktisk!
Postet 18.03.11 kl 00:43
Må også få lov å si at de auksjonariusene jeg har sett i aksjon har gjort en fremragende jobb i time etter time, og som lenge etter at folk i salen har begynt å trekke hjemover og tydelig utsondrer "lei", så står de på til siste slutt.
Ble meget imponert over de flinke auksjonariusene hos LOAK :o)
Syns igrunne alle gjorde en flott jobb .o)
Ble meget imponert over de flinke auksjonariusene hos LOAK :o)
Syns igrunne alle gjorde en flott jobb .o)
Postet 18.03.11 kl 00:53
Jeg har lyst til å legge ut en link til lover og regler i Oslo akvarieklubb når det gjelder auksjoner, de har jaggu tengt på ALT og gjenomfører dette på en måte vi alle burde lære av!
http://www.akvarieklubb.no/Default.htm
http://www.akvarieklubb.no/Default.htm
Postet 18.03.11 kl 01:05
Auksjonariusene rundt om ER fantastisk flinke, så langt man ikke heter PC, Thor eller Ole m/flere er det ikke greit bestandig å si noen ord om alt man får i fanget. Men det hjelper godt på å ha noen av disse på laget, iallefall for meg og andre dødelige akvarister som vil prøve seg som auksjonarius her på østlandet.
Postet 18.03.11 kl 01:54
eddiedahlAuksjonariusene rundt om ER fantastisk flinke, så langt man ikke heter PC, Thor eller Ole m/flere er det ikke greit bestandig å si noen ord om alt man får i fanget. Men det hjelper godt på å ha noen av disse på laget, iallefall for meg og andre dødelige akvarister som vil prøve seg som auksjonarius her på østlandet.
Enig, forstår ikke hvor de tar det fra, vi er heldige som har dem. Du var jo flink du også da, og alle våknet igjen da du dundret til med det nokså uortodokse utropet ditt. Litt latter hjelper utrolig godt på stemningen når kvelden ikke lenger er ung, så ikke gi deg, øvelse gjør mester!
Postet 18.03.11 kl 02:45
Sånn jeg ser det...
Det aller, ALLER viktigste med en storauksjon er at vi som kommer dit som kjøpere eller tilskuere husker på at arrangørene gjør dette på frivillig basis, at de faktisk gjør dette for oss....
Deretter kan vi begynne å finne fram de småtingene som vil gjøre auksjonen ENDA bedre, for oss OG for arrangørene...
Til søndag er det auksjon i Sarpsborg igjen...
KANSKJE er det i perioder litt mye utenomsnakk, men det er en auksjon som skal være morro.. Hvem vil vel ha dønn alvorlige "Sothebys" på en sånn auksjon... Selv om humoren gjør at det tar litt lenger tid gjør det også at jeg holder ut noen timer ekstra uten å bli lei....
Noe som gir litt mer mat i magen enn pølser og vafler hadde vært greit på en lang dag. En stor kjele med lapskaus er enkelt, godt og mettende....
Mindre snakk blant oss i salen ville gjort det enklere for alle, dette tar seg særlig opp en stund ut i auksjonen. Jeg regner med at det er det samme andre steder.
Nok bøssebærere er et must, samtidig må kjøperne være flinke til å vise hvem som har fått tilslaget slik at bøssebærerne får det enklest mulig.
Overhead til å vise objektene er genialt...
Trådløs mic ville vært fint, siden auksjonariusene går mye fram og tilbake. Evnt et sånt headset slik at de har begge hender fri? Da sparer de jo sin egen stemme for mye belastning også.
Sikkert mye mer jeg kunne rablet ned, men jeg er trøtt og sliten her...
Det aller, ALLER viktigste med en storauksjon er at vi som kommer dit som kjøpere eller tilskuere husker på at arrangørene gjør dette på frivillig basis, at de faktisk gjør dette for oss....
Deretter kan vi begynne å finne fram de småtingene som vil gjøre auksjonen ENDA bedre, for oss OG for arrangørene...
Til søndag er det auksjon i Sarpsborg igjen...
KANSKJE er det i perioder litt mye utenomsnakk, men det er en auksjon som skal være morro.. Hvem vil vel ha dønn alvorlige "Sothebys" på en sånn auksjon... Selv om humoren gjør at det tar litt lenger tid gjør det også at jeg holder ut noen timer ekstra uten å bli lei....
Noe som gir litt mer mat i magen enn pølser og vafler hadde vært greit på en lang dag. En stor kjele med lapskaus er enkelt, godt og mettende....
Mindre snakk blant oss i salen ville gjort det enklere for alle, dette tar seg særlig opp en stund ut i auksjonen. Jeg regner med at det er det samme andre steder.
Nok bøssebærere er et must, samtidig må kjøperne være flinke til å vise hvem som har fått tilslaget slik at bøssebærerne får det enklest mulig.
Overhead til å vise objektene er genialt...
Trådløs mic ville vært fint, siden auksjonariusene går mye fram og tilbake. Evnt et sånt headset slik at de har begge hender fri? Da sparer de jo sin egen stemme for mye belastning også.
Sikkert mye mer jeg kunne rablet ned, men jeg er trøtt og sliten her...
Postet 18.03.11 kl 04:03
Jeg synes en slik tråd er genialt, flott med innspill og forslag som alle klubber kan vurdere. Ang. auksjonarius som snakker mer om sine egne objekter... Hvor ofte skjer dette? Jeg har inntrykk av at de fleste klubber har nogen lunde "faste" auksjonarius, og vet hvordan disse arbeider. Har man en auksjonarius som gjentatte ganger prøver å øke prisen på egne objekter, vil jeg ikke tro at klubben vil spørre samme person neste gang. Men som det er sagt før her, man vet gjerne mer om sine egne objekter enn naboens fisker.
Jeg synes kvalitetskontroll er en svært god ide. Å informere om en slik kontroll i forkant gjør at selgerne er mer bevisste på hva de pakker ned, og det er vist gjentatte ganger på Oslo-auksjonene at dette lønner seg. I tillegg får man muligheten til å slå sammen objekter før auksjonen starter, i stede for å ende opp med 30 identiske poser med fiskefôr som skal selges separat.
I tillegg er jeg veldig fan av de som har informasjonslapper på posene sine. Dette ser jeg mer og mer på auksjoner, og det er en enkel måte for å få fram ønsket informasjon og "reklame" om sitt objekt. Tenker da på lapper med bilde, informasjon om fisken eller objektet og litt om vannverdier. Dette kan kjøpere se på i pausene, og kan også hjelpe auksjonarius hvis det er nødvendig.
For det er vel opp til selgeren å fronte sitt objekt, ikke auksjonarius?
Jeg synes kvalitetskontroll er en svært god ide. Å informere om en slik kontroll i forkant gjør at selgerne er mer bevisste på hva de pakker ned, og det er vist gjentatte ganger på Oslo-auksjonene at dette lønner seg. I tillegg får man muligheten til å slå sammen objekter før auksjonen starter, i stede for å ende opp med 30 identiske poser med fiskefôr som skal selges separat.
I tillegg er jeg veldig fan av de som har informasjonslapper på posene sine. Dette ser jeg mer og mer på auksjoner, og det er en enkel måte for å få fram ønsket informasjon og "reklame" om sitt objekt. Tenker da på lapper med bilde, informasjon om fisken eller objektet og litt om vannverdier. Dette kan kjøpere se på i pausene, og kan også hjelpe auksjonarius hvis det er nødvendig.
For det er vel opp til selgeren å fronte sitt objekt, ikke auksjonarius?
Postet 19.03.11 kl 14:18
Reklame/bilder/info på posene
Kunne egentlig hver selger ha ordnet en liten liste og kopiert de i f.eks 50eksemplarer sånn att kjøpere kunne gått og hentet en ark hver av hver selger og sett hva de solgte istedenfor at 20-30 stk står tett i tett og løfter på posene og ser hva som er i de og stresser fisken osv.
Om det er mulig hvet jeg ikke, bare en liten tanke jeg lufter
Om det er mulig hvet jeg ikke, bare en liten tanke jeg lufter
Postet 19.03.11 kl 14:32
Afrim MustaKunne egentlig hver selger ha ordnet en liten liste og kopiert de i f.eks 50eksemplarer sånn att kjøpere kunne gått og hentet en ark hver av hver selger og sett hva de solgte istedenfor at 20-30 stk står tett i tett og løfter på posene og ser hva som er i de og stresser fisken osv. Om det er mulig hvet jeg ikke, bare en liten tanke jeg lufter:)
Du er inne på noe ganske så vesentlig Afrim.
Når en kommer til en auksjon har ingen oversikt over hva som skal selges. Derfor denne hyppige løftingen av poser. Men di fleste av oss har vel en bærbar pc hjemme i dag, og antar ikke veldig mange har tilknyttet en skriver til denne?
Likevel kan dette ordnes andre steder
En liste over salgs objekter på en tavle ville gjort at løfting av poser ville vært unødvendig og kunne forbys, om en vil være litt streng. Løfting av poser gjennom flere timer gjør fisken stresset, og enkelt individer kan dø, og gjør det, desverre.
En kunne f.ek sette en dato for innmelding av fisk med bilder, antall og forhold fiskene trenger for å trives. Fisk som kommer etter denne fristen vil bli solgt sist i auksjonene eller ikke i det hele tatt.
Jeg synes tanken din var MEGET god
Postet 19.03.11 kl 14:44
Det vi har god erfaring med er å benytte prosjektor. Fisk og planter blir hurtig fanget opp via kunnskapsbasene her på AF. Jeg og Nils som stort sett har vært auksjonarius her i Tromsø har klart oss god med dette i tilleg til egen kunnskap. Det hjelper også på at det er få duppedingser Nils ikke klarer å si noen ord om.
Det sier seg selv at de som er auksjonariuser må få lov til å selge sitt. Det må bare alle skjønne er helt på sin plass. Opplevelsen med å selge flotte L-maller til spottpris kontra Ancistrus sp. til en rimelig dyr penge setter spiss på hele auksjonen
Det at bedrifter, semiproffe aktører benytter storauksjoner til å dumpe varelager eller import har jeg liten sans for. Dette skal vare hobbyakvaristens dag med hyggelig samvær og mulighet for å selge unna halvårets produksjon.
I det hele tatt så er bare det å arrangere en auksjon et så godt tiltak at de små lapsuser eller feil som måtte oppstå må glatt kunne avskrives på godwillkontoen.
Postet 19.03.11 kl 15:13
Linda & Ove[QUOTE=eddiedahl]Auksjonariusene rundt om ER fantastisk flinke, så langt man ikke heter PC, Thor eller Ole m/flere er det ikke greit bestandig å si noen ord om alt man får i fanget. Men det hjelper godt på å ha noen av disse på laget, iallefall for meg og andre dødelige akvarister som vil prøve seg som auksjonarius her på østlandet.
Enig, forstår ikke hvor de tar det fra, vi er heldige som har dem. Du var jo flink du også da, og alle våknet igjen da du dundret til med det nokså uortodokse utropet ditt. Litt latter hjelper utrolig godt på stemningen når kvelden ikke lenger er ung, så ikke gi deg, øvelse gjør mester!
Takker for det
Ja det gikk litt i surr ett øyeblikk med det nye budsystemet der folk holder opp handa, alle ropte ut bud også . Alså første bud begynner på 30 kr, så teller jeg 40, 50, 60 så begynner jeg med 1 , 2 , så rekker flere opp handa og jeg fortsatte på 3, 4, 5, haha..
Avogtil er det faktisk MERE akvariebøker på do enn toalettpapir her hjemme, og jeg misstenker noen av auksjonariusene i å sitte våken på natta å studere latin!
Noen tar dette letter enn andre, jeg prøver jeg også å lære litt.. spesielt uttalelsen sliter jeg litt med med, men det går bedre og bedre.
Postet 19.03.11 kl 17:10
Jeg har nå lest igjennom hele tråden og synes det er mange gode forslag,dog så er ikke alle gjennomførbare overalt.
Min erfaring med storauksjoner er hovedsaklig i Oslo, men har vært på flere rundt om på østlandet.
Vi i Oslo har nok de største i norge,og sliter med for mange objekter. Vi ønsker derfor at mye av de "billige" objektene flyttes over til klubb auksjonen,disse vil da bli bedre/større.Dette er også et bedre sted for nybegynnere å lære mer om objektene,noe vi også informerer om ved oppstart eller noe etter.
Vi tipper ofte over 1000 objekter og kjører 10 min. pause hver hele time og en 1/2 times spise pause midt på dagen( varm lapskaus). Auksjonen starter kl. 1100. Første økt går alltid i noe redusert fart, men vi har erfart at snitt farten må ligge på 120-130 objekter pr. økt og gjerne fler når det er kommet inn mange objekter. Regner vi dette over i tid så er 125 ojekter pr. økt 2,5 objekter i minuttet og med et slikt temp vil auksjonen vare i 8 timer + pauser ved 1000 objekter.Og ingen er tjent med auksjoner som dras ut i tid.
Da har dere et lite innblikk i "problmene" vi har auksjonsdagen.
Under auksjonen har vi til enhvertid min. 12,helst 15 personer i "arbeid". Dette gjør at å sette av mennesker til annet "salgs" sted blir faktisk en utfordring(billig bord etc.)Jeg kan også si at mye av forslagene dere kommer med er ofte vudert ved evalueringen etter hver auksjon.Ofte tar vi gamle ideer opp i gjen for å se om ting har forandret seg.Det å gjøre store forandringer i lovverk,prosedyrer etc må gjøres over flere år, slik at overgangen skjer gradvis, slik at arrangør,selgere og kjøpere ikke skal bli alt for forvirret.Som nevnt i andre innlegg så er innleverings kontrollen veldig viktig.Her ar vi pleid å være 2 stykker i mottak og X antall i bæring. Da de aller fleste selgerne kommer innen den siste timen og gjerne 1/2 timen før innlevering stenger,blir det stor pågang og kø/kaos.Det som hadde gjort jobben vår enklere og gjort det mulig med salgslister er om selgere kom tidligere og med fullstendig liste over objektene som blir innlevert og gjerne i flere exemplarer.
Jeg avslutter nå,men kommer sikkert inn med komentarer senere.
Min erfaring med storauksjoner er hovedsaklig i Oslo, men har vært på flere rundt om på østlandet.
Vi i Oslo har nok de største i norge,og sliter med for mange objekter. Vi ønsker derfor at mye av de "billige" objektene flyttes over til klubb auksjonen,disse vil da bli bedre/større.Dette er også et bedre sted for nybegynnere å lære mer om objektene,noe vi også informerer om ved oppstart eller noe etter.
Vi tipper ofte over 1000 objekter og kjører 10 min. pause hver hele time og en 1/2 times spise pause midt på dagen( varm lapskaus). Auksjonen starter kl. 1100. Første økt går alltid i noe redusert fart, men vi har erfart at snitt farten må ligge på 120-130 objekter pr. økt og gjerne fler når det er kommet inn mange objekter. Regner vi dette over i tid så er 125 ojekter pr. økt 2,5 objekter i minuttet og med et slikt temp vil auksjonen vare i 8 timer + pauser ved 1000 objekter.Og ingen er tjent med auksjoner som dras ut i tid.
Da har dere et lite innblikk i "problmene" vi har auksjonsdagen.
Under auksjonen har vi til enhvertid min. 12,helst 15 personer i "arbeid". Dette gjør at å sette av mennesker til annet "salgs" sted blir faktisk en utfordring(billig bord etc.)Jeg kan også si at mye av forslagene dere kommer med er ofte vudert ved evalueringen etter hver auksjon.Ofte tar vi gamle ideer opp i gjen for å se om ting har forandret seg.Det å gjøre store forandringer i lovverk,prosedyrer etc må gjøres over flere år, slik at overgangen skjer gradvis, slik at arrangør,selgere og kjøpere ikke skal bli alt for forvirret.Som nevnt i andre innlegg så er innleverings kontrollen veldig viktig.Her ar vi pleid å være 2 stykker i mottak og X antall i bæring. Da de aller fleste selgerne kommer innen den siste timen og gjerne 1/2 timen før innlevering stenger,blir det stor pågang og kø/kaos.Det som hadde gjort jobben vår enklere og gjort det mulig med salgslister er om selgere kom tidligere og med fullstendig liste over objektene som blir innlevert og gjerne i flere exemplarer.
Jeg avslutter nå,men kommer sikkert inn med komentarer senere.
Postet 21.03.11 kl 18:31
Ser det står at lister med innleverte objekter kan være ønskelig på auksjoner .
Har selv stått og levert inn objekter,og har ikke engang oversikt over det antallet jeg har tatt med..For å få litt orden i sysakene også for egen del ,så hadde dette vært ok.
Jeg printer ofte ut beskrivelse fra basen her på AF for den fisken jeg selger og henger på posene .
Skal et slikt listesystem innføres på auksjoner så kunne det kanskje finnes en link med mal her på AF til det også? Kanskje andre akvaristiske skjemaer også kunne være tilgjengelige her?
Det å rekke opp hånden funker for min del veldig bra på auksjon,det har vært en del bud som ikke har blitt hørt på auksjoner .Endelig klarte Drammen akvarieklubb å gjennomføre håndsopprekning,og jeg fikk faktisk med en del poser jeg ønsket å kjøpe
Har selv stått og levert inn objekter,og har ikke engang oversikt over det antallet jeg har tatt med..For å få litt orden i sysakene også for egen del ,så hadde dette vært ok.
Jeg printer ofte ut beskrivelse fra basen her på AF for den fisken jeg selger og henger på posene .
Skal et slikt listesystem innføres på auksjoner så kunne det kanskje finnes en link med mal her på AF til det også? Kanskje andre akvaristiske skjemaer også kunne være tilgjengelige her?
Det å rekke opp hånden funker for min del veldig bra på auksjon,det har vært en del bud som ikke har blitt hørt på auksjoner .Endelig klarte Drammen akvarieklubb å gjennomføre håndsopprekning,og jeg fikk faktisk med en del poser jeg ønsket å kjøpe
Postet 21.03.11 kl 19:40