Hvor mye utgjør 3 x 60 l juwel på strømregningen? (side 2)

Jeg regnet ut i fjor at min 180liter bruker ca. 8kr i måneden. Så er ikke mye ett akvarie bruker.
530
[QUOTE=slapp fisken]strømregninga min gikk ned 600,- etter jeg bytta fra 35L til 160L så regner med at det er sikkert ikke mere enn 100,- max 200,- som går til akvariet i måneden.

Opp??

næj ned, regner med at et akvarium ikke utgjør noe særlig av strømregninga når den klarte å gå ned 600,- etter at jeg skiftet til større akvarie
Inaktiv bruker
har en teori. kan noen si sin mening om det?

vi tar varmekolbe som trekker 40 watt
så tar vi en pumpe som trekker 50 watt
og et lysrør som trekker 15 watt som står av halve døgnet dermed 7 watt.

så tar jeg 40 watt pluss 50 watt pluss 15 watt. det blir 105 watt.
det er 8760 timer på et år og ganger da 105 watt med antall timer og får 919800 watt.

altså forbruk på et år 919800 watt.

men da tar man ikke med variabler som at lyset bruker mer strøm når det tennes.
varmekolben slår seg av og på.

runder opp 919800 watt opp til 1000 000 watt som blir 1000 kw.

1 kw koster 0,60 øre og ganger det med 1000 watt. pris pr år 600 kroner.

[External Image]
Solosuper: Høres riktig ut, men ville nok ha tatt med antall timer lyset og kanskje varmekolben også står på i døgnet. Hvis man holder nesten samme temperatur i rommet som akvariet vil varmekolben være avslått mesteparten av tiden. Min lyser bare når jeg skifter vann.
Vet ikke hvor stort akvariet ditt er(hadde vært interresant å vite), men ville kanskje ha vurdert å bytte ut pumpa di, for den sluker støm. Hadde bare én utvendig i fjor som brukte 8watt. Nå har jeg 2 som til sammen bruker 28watt, så er ganske mye under det din bruker.
Inaktiv bruker
kjekt med synspunkt. tror nok ikke pumpene trekker så mye, men tok utgangspunkt i en større pumpe. karene er på 60 liter. to av dem bruker en vanlig juwel pumpe mens et kar bruker en fluval 2+

er også enig i hva du sier om varmekolbe, derfor jeg skrev det i innlegget at den er en variabel i forhold til bruk.
Kine Kristine
Solosuper: Høres riktig ut, men ville nok ha tatt med antall timer lyset og kanskje varmekolben også står på i døgnet. Hvis man holder nesten samme temperatur i rommet som akvariet vil varmekolben være avslått mesteparten av tiden. Min lyser bare når jeg skifter vann. Vet ikke hvor stort akvariet ditt er(hadde vært interresant å vite), men ville kanskje ha vurdert å bytte ut pumpa di, for den sluker støm. Hadde bare én utvendig i fjor som brukte 8watt. Nå har jeg 2 som til sammen bruker 28watt, så er ganske mye under det din bruker.

Om du leser hele innlegget Kine, ser du at dette er regnet med ;- =)
Kolbe, lys og pumpe.

Solosuper
Regnestykket ditt er regnet ut fra da lyset står på, kontinuelig drift av pumpa og det samme med kolba. Som Kine sier slår den seg på kun ved behov, og om sommeren er som regel kolbene koblet helt ut/tatt ut av karet. Dette kan du da trekke fra på regnestykket ditt.

Synes også pumpa di trekker mye strøm. Til sammenligning på 2 eksempler på to like pumper jeg har med forskjellig l pr time
880L pr time 20watt
1200L pr time 25watt
Dette er nær helt nye SOBO pumper med to filterpatroner.
Kanskje ikke så store besparelsen på en pumpe, men når en har 10-15 har oppe slik som meg er det likevel litt å spare
Ser at hun har tatt det med i tankegangen, men ikke i regnestykket. Var derfor jeg jeg sa det.
Kine Kristine
Ser at hun har tatt det med i tankegangen, men ikke i regnestykket. Var derfor jeg jeg sa det.

Hun? Du mener vel han, eller står det feil i avetaret?.
Tegnet viser iallefall en han, hehe
LOFFA
[QUOTE=Kine Kristine]Ser at hun har tatt det med i tankegangen, men ikke i regnestykket. Var derfor jeg jeg sa det.

Hun? Du mener vel han, eller står det feil i avetaret?.
Tegnet viser iallefall en han, hehe

Litt trøtt tidlig på morgenen;d
Inaktiv bruker
Er det plutselig blitt tid for en kjønnsskifte operasjon? LOL
Solosuper
men da tar man ikke med variabler som at lyset bruker mer strøm når det tennes

Den variabelen trenger man ikke å ta med. Det ekstra strømforbruket er mindre enn om man lar lyset stå på ett sekund lenger.

Solosuper
varmekolben slår seg av og på.

Denne variabelen har derimot stor betydning. I tillegg blir den påvirket av mange andre variabler, så den er vanskelig å estimere med tilfredsstillende nøyaktighet. Dette er jokeren i kortstokken, for å si det sånn.
Solosuper
Er det plutselig blitt tid for en kjønnsskifte operasjon? LOL:)

er nok de fine lyseblå og rosa fiskene i avataren og navnet solosuper som lurte meg. Høres og ser ikke akkurat så maskulint ut (i mitt hode)
Inaktiv bruker
Kine Kristine
[QUOTE=Solosuper]Er det plutselig blitt tid for en kjønnsskifte operasjon? LOL:)

er nok de fine lyseblå og rosa fiskene i avataren og navnet solosuper som lurte meg. Høres og ser ikke akkurat så maskulint ut (i mitt hode)

Loooooooool ler så eg nesten pisser på meg skal gi deg maskulin eg gåttabann

Er både mann maskulin hetrofil, trygg på legning mandom og maskuliniteten

Men nå sporet vi litt bort
Her var det mye ymse teorier og regnemåter, men er dette så vanskelig da, samle alle kontaktene på karet i ei skjøte-padde, og sett inn en måler på den felles kontakten de går fra.... de koster ikke mye, bare å plugge rett i, og er rimelig nøyaktige...

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=156770915
Solosuper
[QUOTE=Kine Kristine][QUOTE=Solosuper]Er det plutselig blitt tid for en kjønnsskifte operasjon? LOL:)

Loooooooool ler så eg nesten pisser på meg skal gi deg maskulin eg gåttabann

Er både mann maskulin hetrofil, trygg på legning mandom og maskuliniteten

Men nå sporet vi litt bort

Å derfor har du nå byttet avatar. Nå var det enklere å se forskjell på deg og en 14år gammel jente

Fint at du tok min feiltolkning med ett smil
Inaktiv bruker
prøver ut noen nye ja, fordi du følte jeg var en jente men jeg har ikke funnet avataren som jeg vil ha enda.

14 år gammel jente du og lol det var bare to tegnede fisker jo får vel skifte nick også da før du spiser opp hele selvtilliten min

neida.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap