Hjelp, jeg har fått nitritt- forgiftning i karene mine. (side 2)

Nå er vel ikke mine temperaturer så nøye her..
men jeg har 29grader i vannet...å 20-22 grader i huset...så her blir det helt feil å mellomlagre før så å ha i akvariet..

Å fylle temperert vann på 24-26grader er ikke farlig i det hele tatt...
Har gjort det i flere år når vanntemperaturen var på 25grader i karret.
Er justert opp nå pga nye fisker å anna krav til temp.
Inaktiv bruker
oh da er det sikket meg som har missforstått, og beklager på det sterkeste at jeg har holdt på å feilinformere deg. det har ikke vært meningen. så lett kan det gå for seg. skal passe meg for slike dumheter. er ikke kjekt å få gode råd, og så er dem feil.

beklager.
Alle gjør feil....ingen som er perfekt...
verken jeg eller du. :P
BimBim
Nå er vel ikke mine temperaturer så nøye her.. men jeg har 29grader i vannet...å 20-22 grader i huset...så her blir det helt feil å mellomlagre før så å ha i akvariet.. Å fylle temperert vann på 24-26grader er ikke farlig i det hele tatt... Har gjort det i flere år når vanntemperaturen var på 25grader i karret. Er justert opp nå pga nye fisker å anna krav til temp.

Litt temperaturforskjell spiller ingen rolle. Problemet er faren for overmetning hvis forskjellen blir for stor. I tillegg til å redusere risikoen for overmetning, så sørger mellomlagring for at evt. klor i vannet rekker å fordunste.

Ettersom jeg selv ikke kunne finne på å drikke vann fra varmtvannskrana, lar jeg heller ikke fiskene mine svømme rundt i det.
Hvis du ikke har skalldyr blir det vel ingen massedød i akvariet, men det betyr ikke at kobber er bra for fisk heller.
Jeg har rundt 24 grader i begge karrene, så jeg har brukt varmt vann fra krana.. Har igrunnen ikke tenkt og vurdert det så innmari nøye.. mulig at jeg burde gjort det men.. fiskene ser nå ut til å trives oppi der..
Og feil det gjør vi vel alle sammen.. Jeg gjør hvertfall opptil flere feil om dagen.. hehe
Natt til i dag hadde den ene guppyen min fått mange "fiskebarn". Jeg har reddet de jeg klarte å fange, 10 stk, og satt de i ett fødekarr.. Er spent på å se om de gror opp altså. Uansett, så synes jeg at det var litt stas at den fikk barn da.
Er det noe spesielt jeg bør fore de med eller er det bare å knuse flakene godt for så å gi dem?
BimBim
Nå er vel ikke mine temperaturer så nøye her.. men jeg har 29grader i vannet...å 20-22 grader i huset...så her blir det helt feil å mellomlagre før så å ha i akvariet.. Å fylle temperert vann på 24-26grader er ikke farlig i det hele tatt... Har gjort det i flere år når vanntemperaturen var på 25grader i karret. Er justert opp nå pga nye fisker å anna krav til temp.


Hvis du skifter 25% vann med en temperaturdifferanse på 8 grader, altså romtemperert, vil temperaturen i karet synke med 2 grader. Det er problemfritt på alle måter, og ikke mer enn mange fiskearter opplever i naturen ved kraftig regn.
Bruk av varmtvann vil kunne være betydelig farligere, avhengig av røropplegget der karene står. Å gi noe generelt råd som går ut på at det ikke er farlig å bruke varmtvann fra varmtvannstank, synes jeg er uforsvarlig.

Til trådstarter: Om du har mulighet for å mellomlagre vann natten overfør du skifter, er det bra. Hvis ikke, kan du varme opp kaldt vann i en kjele og blande det med det kalde vannet før du bytter, slik at du utjevner temperaturen noe. Med såvidt små kar, er det neppe noe problem. Lykke til.
Eplemor
Natt til i dag hadde den ene guppyen min fått mange "fiskebarn". Jeg har reddet de jeg klarte å fange, 10 stk, og satt de i ett fødekarr.. Er spent på å se om de gror opp altså. Uansett, så synes jeg at det var litt stas at den fikk barn da. :) Er det noe spesielt jeg bør fore de med eller er det bare å knuse flakene godt for så å gi dem?


Gratulerer! Det er jo trøsten midt i oppoverbakken, det kommer alltids noen små gleder også:o)

Har gitt yngelen lettknust flakfor (dette, for eksempel, er så fint i utgangspunktet at det nesten ikke trenger å knuses), og litt avskallede artemiaegg. Bruker ikke ynglekar eller fødekasse, bare sørger for at det er en mosedott eller noe annet pjusk de kan gjemme seg i. Hvis det er plass til flere barn, da :o)
Tusen takk
Nå er det noen dager siden jeg testet vannet sist, og i mellomtiden har jeg byttet vann hver da, 30%.. Og i dag testet jeg for nitritt igjen. Og heldigvis hadde det gått relativt mye ned i det store karret mitt.. Der er den tilnærmet gul, men litt orange igjen. Men det var stoor bedring, fra illrødt!! Da blei jeg veldig glad.
I det lille karret mitt, var det ikke såå stor jubel.. Det hadde gått noe ned synes jeg, men det var fortsatt rødt, med noe helling mot orange.. Så det er nok bare å bytte vann noen dager til. Men det var gøy å se at det var blitt såpass mye bedre i den store karret. Da blei jeg glad.

Og yngelen lever, klarte å redde 10 stk. Som nå bor oppi fødekarr. De ser friske og raske ut hittil i allefall.
Og tusen takk til Linda& Ove for foringstips.

Det var en liten oppdatering fra denne fronten.

Jeg må si at jeg synes "akvarieverden" er veldig interessant, og man lærer noe nytt for hver dag som går. Og igjen, takk for alle tips, jeg tar imot og lærer!
Er de gule mallene L144? Disse ville jeg levert tilbake/solgt - de blir altfor store for karet ditt, griser mye og overbelaster antakelig filteret ditt alene.



Jeg har forresten funnet ut at det jeg har, er to gule algespisere..
For å få lik tempratur på det nye mellom lagrede vannet, går det an å hive oppi en varmekolbe, stilt inn på samme tempratur som i akvariert.
hvis man har ett lite kar, slik som her, går det an å bruke feks vannkoker og koke deler av vannet først. ellers er det en kalkulator her, som kan brukes til å regne ut hvor mye ett vannskifte vil senke temperaturen i karet med.

Temperatur senkning kan også, (avhenging av hva slags fisk) stimulere til lek. så det er ikke alltid negativt.
Tilfeldig bekjentskap
© Berglind Sandaas
Reklame for plussmedlemskap