Fisk med sterke fine farger til ca 60l vann (side 2)
Postet 30.03.11 kl 00:40
Endret: 30.03.11 kl 00:44
Postet 30.03.11 kl 00:43
Jeg har selv ciklide. har 2 palettciklider sammens med sverddragere,sebrafisker,mollyer,pansermaller og siamesiske algespisere og en sumobotia og det går kjempefint. ikke noe agresiv i heletatt sellom de passer på yngel nå også
Jeg mener at det skal gå bra med ciklider i akvarie ditt om du ikke har så mange bunn fisker for de kan være litt sånn territoriale da men har selv ikke opplevd at de er agresive.
Kjenner en som har 3 blå marmor guramier sammens med guppyer og neontetra i en 65 liter og funker kjempe bra det også Ho har ikke hatt noe problem med de. Så er egentli ikke sånn som mange skriver at de skal være agresive og det der så lenge du ikke har flere hanner av samme slag og har mange gjemmesteder
Om jeg ikke husker helt feil så er ciklide en fisk som er mer på bunn av akvariet og da skal den gå kjempe fint med fisker som holder seg på toppen av akvarie som foreksempel sebrafisk
Jeg mener at det skal gå bra med ciklider i akvarie ditt om du ikke har så mange bunn fisker for de kan være litt sånn territoriale da men har selv ikke opplevd at de er agresive.
Kjenner en som har 3 blå marmor guramier sammens med guppyer og neontetra i en 65 liter og funker kjempe bra det også Ho har ikke hatt noe problem med de. Så er egentli ikke sånn som mange skriver at de skal være agresive og det der så lenge du ikke har flere hanner av samme slag og har mange gjemmesteder
Om jeg ikke husker helt feil så er ciklide en fisk som er mer på bunn av akvariet og da skal den gå kjempe fint med fisker som holder seg på toppen av akvarie som foreksempel sebrafisk
Postet 30.03.11 kl 01:12
Spennende man kan liksom ikke ha alt her i verden trykket ned i en liten tank heller...
så da kan det være dumt med disse ciklidene og en evt malle som alle trenger gjemmesteder? hvordan er vegetasjonen hos ciklidene og om jeg er avhengig av mye planter? ciklidene sammen med endlers levendefødere eller da glødebpndstetra og om det er viktig med en malle for min del??
så da kan det være dumt med disse ciklidene og en evt malle som alle trenger gjemmesteder? hvordan er vegetasjonen hos ciklidene og om jeg er avhengig av mye planter? ciklidene sammen med endlers levendefødere eller da glødebpndstetra og om det er viktig med en malle for min del??
Postet 30.03.11 kl 01:23
De skal nok gå bra sammens med maller om du har foreksempel en hule til ciklidene i ene hjørne også en hule sak til mallene på andre siden
Så lenge det er nok steder å gjemme seg for begge artene. Hadde en gibbiceps sammen med mine palettciklider og det gikk bra helt til de skulle på tur med yngle, Da kom han og bare kasta seg i mølja og forsynte seg av de :O så da kvitta jeg meg med han. Han hadde begynt bli for stor for akvarie også da i tilegg.
Du skal ikke trenge så kjempe mye planter, men det bør være så de kan gjemme seg i de på en måte da. Og de spiser alt fra tørrfor til mygglarver.
De spiser også masse rart som ligger nede i grusen/sanda hos meg. Ser de også siler igjennom sanda sånn at sanda kommer ut gjennom gjellene.
De skal nok gå bra sammen med endlers levende fødene og de andre du skrev for de er mere fisker som holder seg på toppen
Har spørt i akvariebutikken her åssen det ville gå om jeg kjøpte meg sommerfuglciklide ogha i samme kar som palettciklidene og da sa hun som jobbet der vis jeg tok foreksempel noen planter eller stener og la i midten av akvarie så det ble på måte delt i 2 så skuller det funke kjempe bra for da har de hver sin side som de kan bo på Da bør vel det også funke om du vil ha f.eks ciklider med andre bunnfisker også (Du får undskylde om jeg har mye skrivefeil, hehe. er ikke den beste i rettskriving akkurat)
Så lenge det er nok steder å gjemme seg for begge artene. Hadde en gibbiceps sammen med mine palettciklider og det gikk bra helt til de skulle på tur med yngle, Da kom han og bare kasta seg i mølja og forsynte seg av de :O så da kvitta jeg meg med han. Han hadde begynt bli for stor for akvarie også da i tilegg.
Du skal ikke trenge så kjempe mye planter, men det bør være så de kan gjemme seg i de på en måte da. Og de spiser alt fra tørrfor til mygglarver.
De spiser også masse rart som ligger nede i grusen/sanda hos meg. Ser de også siler igjennom sanda sånn at sanda kommer ut gjennom gjellene.
De skal nok gå bra sammen med endlers levende fødene og de andre du skrev for de er mere fisker som holder seg på toppen
Har spørt i akvariebutikken her åssen det ville gå om jeg kjøpte meg sommerfuglciklide ogha i samme kar som palettciklidene og da sa hun som jobbet der vis jeg tok foreksempel noen planter eller stener og la i midten av akvarie så det ble på måte delt i 2 så skuller det funke kjempe bra for da har de hver sin side som de kan bo på Da bør vel det også funke om du vil ha f.eks ciklider med andre bunnfisker også (Du får undskylde om jeg har mye skrivefeil, hehe. er ikke den beste i rettskriving akkurat)
Postet 30.03.11 kl 01:40
Glemte det med om du må ha malle. jeg har et 65 liters akvarie og har ikke noen maller i det.har heller ikke noen maller i 240 literen min, har heller 3 siamersike algespisere
Så du må ikke ha malle, men er kjekt å ha en algespiser om man er plaget av alger.
Du kan jo også ha noen reker av noe slag som spiser alger.
Jeg har amanoreker i mitt 65 liters akvarie som spiser alger der men hadde nok klart meg uten de og. Har de mer for syns skyld, er så morro å se på de svømmer rundt.
Så du må ikke ha malle, men er kjekt å ha en algespiser om man er plaget av alger.
Du kan jo også ha noen reker av noe slag som spiser alger.
Jeg har amanoreker i mitt 65 liters akvarie som spiser alger der men hadde nok klart meg uten de og. Har de mer for syns skyld, er så morro å se på de svømmer rundt.
Postet 30.03.11 kl 01:44
Den vanligste Ancistrusen er supersjarmerende, synes sjelden, er sterkt oppskrytt som algespiser, god plantegnafser og en ordentlig gris her hos meg i alle fall. Har Ancistrus, men ikke i småkarene, og i alle fall ikke i det store plantekaret!
Naturen var i godt humør da den fant opp reker, de stuller med sine svært viktige og dødsens alvorlige rekeoppgaver mens de stirrer tomt ut i evigheten, har maaange sånne og kommer aldri til å bli lei, og er ikke spesielt algeplaget. Men det kommer jo litt an på hva annet du vil ha, finnes mange arter som synes reker er deilig. Til lunsj. Valgets kval. Men gøy!
Naturen var i godt humør da den fant opp reker, de stuller med sine svært viktige og dødsens alvorlige rekeoppgaver mens de stirrer tomt ut i evigheten, har maaange sånne og kommer aldri til å bli lei, og er ikke spesielt algeplaget. Men det kommer jo litt an på hva annet du vil ha, finnes mange arter som synes reker er deilig. Til lunsj. Valgets kval. Men gøy!
Postet 30.03.11 kl 02:01
Nesten alle mallene jeg har hatt har også vært glad i planter.
Så ikke akkurat så pent ut etter de hadde vert rundt og knaska litt her og der, hehe
Så klarer meg fint uten de, men de siamesiske algespiserene jeg har er jeg kjempe fornøyd med. Var plaga av børstealger for entid tilbake og kjøpte da de og nå er det ikke så mye som en alge igjen nesten
Så ikke akkurat så pent ut etter de hadde vert rundt og knaska litt her og der, hehe
Så klarer meg fint uten de, men de siamesiske algespiserene jeg har er jeg kjempe fornøyd med. Var plaga av børstealger for entid tilbake og kjøpte da de og nå er det ikke så mye som en alge igjen nesten
Postet 30.03.11 kl 02:09
alexandernkDet er ikke noe jeg ønsker egentlig. men hvorfor sier noen at de er fredlige, mens andre ikke??
Fordi fisk er som folk, de har personlighet. Og ciklider er kjent som relativt hissige fisk. Men noen av de du hadde på lista de er beskrevet som ganske fredelige, untatt under lek, mer vet jeg ikke om dem, så du får legge mer lit til de som har fiskene selv.
Reker er søte, nyttige og ikke i veien for noen andre, men de blir fort mat for resten av fiskene. Og der aner jeg ikke hvor godt de vil gå sammen med små ciklider. En ancistrus på bunnen kan også skape problemer, siden den er en bunnlevende fisk den også. Du skal ihertfall være grundig med innredning slik at de ikke ender opp med å konkurrere om samme området.
En ting å tenke på er at du ikke trenger å kjøpe all fisk samtidig. For filterets del er det greit om du tar det litt og litt. Da har du godt tid til å observere fiskens oppførsel seg i mellom, bli litt mer kjent med dem og se om du synes de ser ut til å være aggresive. Og om det blir krangel så er det fortsatt fult mulig å ta ut fisk og selg og heller kjøpe ny. Ikke optimalt, men ikke verdens undergang heller.
Postet 30.03.11 kl 17:03
Postet 30.03.11 kl 23:21
Veronica KarlsenGlemte det med om du må ha malle. jeg har et 65 liters akvarie og har ikke noen maller i det.har heller ikke noen maller i 240 literen min, har heller 3 siamersike algespisere ;) Så du må ikke ha malle, men er kjekt å ha en algespiser om man er plaget av alger. Du kan jo også ha noen reker av noe slag som spiser alger. Jeg har amanoreker i mitt 65 liters akvarie som spiser alger der men hadde nok klart meg uten de og. Har de mer for syns skyld, er så morro å se på de svømmer rundt.
ikke noe plaget av noen reker enda siden jeg ikke har noe kar enda, men kommer straks hvordan trives egentlig reker i kar på denne str??
Postet 01.04.11 kl 01:33