Fisk som ser ut som hai (side 2)

Ja høres ut som du har gode planer

Ørret kan overleve temp på 30 grader den, men ikke over lengre tid.
Samme på sommeren, her på sørlandet på de varmeste ukene (dagene) er vannet fort 25 grader i innlandet, noen ganger over flere uker i strekk.
Men for optimal trivsel må de ha kjølig vann.
Hvis det er litt dybde på de smådammene du prater om, så er det heller ikke 20 grader på bunnen selv om det er 20 grader ved overflaten.
Ørekyte kunne du jo prøvd på.

Fin fisk og feile på da den er svartelista.
Har lest gjennom denne tråden og ser det er litt interesse for ørret i akvarium. ( Selv om ørreten kan være ganske glupsk, håper jeg ingen sammenligner den med hai! )

Jeg har hatt ørret i akvarium flere ganger. Det kan så absolutt være en utfordring, men ingen umulighet. Det er selvsagt en fordel med stort kar. Selv har jeg brukt 540 l. og det funker bra.
Benytter litt grov grus. " støvsuger" denne ganske ofte, tar bort for-rester og avføring. Ellers benytter jeg masse brusesteiner samt FX-5. Denne må også renses ganske ofte, dette går raskt, da en ikke behøver passe på vannverdier, men spyler den ren med hageslangen. Har ikke funnet det nødvendig med mer sirkulasjon, FX-5 og brusesteiner holder. Har prøvd med ekstra sirkulasjonspumpe, men ingen suksess.

Vanntempen er som tidligere nevnt i tråden et problem. På sommeren stiger vannet opp mot 20 grader, og fisken kan gå opp i overflaten og "hyperventilere", dette er et faresignal! Som Kampfisk sier, går fisken ute i naturen ned i det kalde bunnvannet, men i karet er jo tempen lik. Vi har to muligheter. Kaldt brønnvann eller kjøleagregat. Har vi brønnvann, kan dette renne litt kontinuerlig på overløp. Bruker vi kjøleagregat kan det være en utfordring å unngå kondens. Det ser ut som om trivselstempen ligger på ca. 12 - 16 grader.

Noe av utfordringen ligger i å få fisken til å ta for. Her må en "lirke og lure" inntil den spiser vanlig pellets. Dersom alt fungerer, er tilveksten formidabel, her kan fisken fort spise seg " ut av akvariet".

Antall fisker. Noen ( 8 -10 ) er å foretrekke. Ørreten hevder revir, og har en kun 3-4 stk. stiller den seg i hvert sitt hj. og passer på "sitt teritorium". Selv blander jeg gjerne med røye, og passer på at ørreten kommer i sterkt minderetall. Da blir det stort sett harmoniske forhold.

Lykke til.

- Tore -
Wargtass
Jeg har hørt om de som har prøvd, men ikke fått det til. Har liksom aldri funnet ut HVORFOR de ikke fikk det til heller, så dette kan bli spennende. Kanskje et langt, høyt karr kan være løsningen, med høy gjenomstrømning, mye grus og stein. Alt en bekk eller ei elv vil inneholde. Du får gi lyd når ting skjer ;)

Jeg har drevet med ørret i akvarium i flere år og har en tråd om dette; [URL=http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?1106412-R%F8ye-og-%F8rret-i-540-literen.]Røye og ørret i 540 literen.[/URL]

-Tore-
Kan jo nevne at det nærmeste du kommer "hai" i et ferskvanns akvarie egentlig er stingrokker. De er i slekt. Er i utgangspunktet veldig krevende å holde, men som med alt annet gjelder det forsåvidt bare å tilegne seg tilstrekkelig med kunnskap...

Legger ved noen teasere...

http://www.youtube.com/watch?v=FuT4fqSoKRc&feature=player_embedded#t=0s
Mountain
[QUOTE=Wargtass] Jeg har hørt om de som har prøvd, men ikke fått det til. Har liksom aldri funnet ut HVORFOR de ikke fikk det til heller, så dette kan bli spennende. Kanskje et langt, høyt karr kan være løsningen, med høy gjenomstrømning, mye grus og stein. Alt en bekk eller ei elv vil inneholde. Du får gi lyd når ting skjer ;)

Jeg har drevet med ørret i akvarium i flere år og har en tråd om dette; [URL=http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?1106412-R%F8ye-og-%F8rret-i-540-literen.]Røye og ørret i 540 literen.[/URL]

-Tore-

takk, kommer til å bruke tråden din.

anngående kjølingen har jeg tenkt å bruke en camping kjøleboks å lage en boks inni den.
inne den boksen skal det være kjøleveske og en liten radiator eventuelt rustfritt stålrør som går i en spiral.
kanskje den klarer å holde kjøleveska kald nok til at det ikke blir kondens utpå den boksen som er inni kjøleboksen.
ble litt tull dær men du skjønner sikkert hva planen går ut på.
så kobler jeg kjøleboksen til en termostat, har en liggende i skuffa som er laget til å kjøle om det blir for varmt.
har den fra tidligere forsøk på brygging av øl
eneste som setter en stopper for å prøve dette ut er holdbarheten på disse kjøleboksene, den kjøleboksen jeg har brukte jeg i 6-7 måneder før jeg kjøpte nytt kjøleskap. men i flere år tviler jeg den klarer.

ps: konge akvarium
Tilfeldig bekjentskap
© Marius S. Lier
Reklame for plussmedlemskap