Ragnar´s reker og sånt (side 2)

Hehe. Det er nok det den har mest lyst til, men er for liten til å få dratt avgårde med teskje og squash. Den prøver iherdig, så det hender jeg hører klirrelyder når den drar den langs glasset. Har en mistanke om at det er gamlefar som legger beslag på squash nattestid. Det minker iallefall mye på den i de mørke timene. Prøvd meg med paprika og agurk, men det rører de omtrent ikke.

Jo takk, det er en flott ancistus. Og kanskje vi får se den litt mer fremover. Har vært ute av hulen i hele dag. Har bare hengt bak en rot, men det er jo tross alt bedre enn å bare se rompa på den.
Da har jeg bestilt fremmedarbeidere til mitt akvarium. 20 stk sandsnegler (Malaysia) og 5 stk kuleskjell. Så da må jeg spore opp og flytte jegersneglene før sandsneglene kommer. Ved flytting var det bare 4 jegersnegler, så bør være overkommelig å finne dem.

Målte også vannvevdier med dråpetest for første gang, og kom frem til at jeg sliter med synet. Klarte å lese av NO2 testen til at det var mindre enn 0,3, men PH testen var ikke lett gitt. Kom vel frem til at den ligger mellom 7 og 7,5 en plass. Skulle gjerne hatt den ned littegran, så får vel lese meg opp på det. Hvis ikke en vennlig sjel har et tips til meg her
Gamlefar har vært svært samarbeidsvillig i dag og, og jeg klarte til og med å ta et bilde hvor han og fruen er på samme bilde. De er på hver sin side av roten, men er vel bortimot det nærmste de har vært hverandre.

Så et fantastisk fotomotiv nå. Gamlefar hadde "satt" seg øverst på rota, og hodet var i en flott siluett mot hvit bakgrunn. Dessverre var det for mørkt, så bildet ble ikke brukbart.

Bilde 1: Gamlefar på baksiden og fruen på oppsiden av rot.

Bilde 2: Pleco som tror at jeg ikke ser ham...
Da har jeg også bestilt sirkulasjonspumpe MJ 750 med filterpatron. Vet ikke om jeg skal bruke filterpatron til og begynne med, men greit å ha i tilfelle yngel.

Begynner å koste denne hobbyen her gitt.. Heldigvis er ikke ting så veldig dyrt. Har det meste av det jeg trenger nå, så er bare litt sånn koseshopping på nettet..

Det blir liggende litt vel mye dritt på sanden, så håper at en pumpe til vil samle det litt mer, eller gjøre at det går i filter. Mallene mine blir vel glade for litt ekstra bevegelse i vannet.
Hei Rags og grattis med ny tråd, iallefall for meg. Ser gjennom tråden din at du ønsker deg både reker og paletter. Dette er iallefall ingen god kombinasjon. I forhold til palettene vil jeg anbefale deg å ta en titt i annonsene her på forumet. VELDIG ofte gies disse bort da det flommer over av disse.

Men vil heller ikke anbefale deg disse om du vil fortsette med levendefødere. Ynglene deres vil bli snacks for palettciklidene. Palettciklide er jo en dverg ciklide og det er hva jeg hovedsaklig har i mine kar, for uten en trio med sjakkbrett ciklider F1.

8-9 typer av Apistogramma, brorparten viltfanget. Om du ikke har lagt noen nye planer for 60L din, ville jeg anbefale deg en trio med Apistogramma, dog ikke med noen annen fisk. Enkelte typer av Apistogramma er greie å få taki. Tenker da på Cacatuoides, Hongsloi, Agassizii og Macmasteri for å nevne noen.

For 1-2 år siden hadde jeg omtrent bare corydoras, nå er 12-14 kar oppe og går, kun med apistogramma. Kan vel trygt si at jeg er hektet.

Du finner en del bilder av mine apistos i tråden min, om du ønsker å titte

Leifs verden del 2. Kan også legge inn et par her i din tråd. Ønsker deg lykke til med karene

Bilde 1. Apistogramma Agassizii hue
bilde 2. Apistogramma Cacatuoides med yngel
Bilde 3. Apistogramma Bitaeniata Viltfanget med lokasjon "Momon"

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Takk for tips Leif.

Hadde ikke tenkt å ha både reker og ciklider, men synes begge er fasinerende så "time will show"

Har ikke noe mål om å fortsette med levendefødende. De er kjøpt mest inn for mine søte små, og det gjør ingenting om de ikke blir flere

Har vært inne og sett på tråden din, og ser jo at du har tatt det litt lenger en meg Veldig imponerende!
Foreløpig er jeg begrenset til et kar, men det er rart hva noen roser og litt vin kan fikse
Rags
Takk for tips Leif. Har vært inne og sett på tråden din, og ser jo at du har tatt det litt lenger en meg :-) Veldig imponerende! Foreløpig er jeg begrenset til et kar, men det er rart hva noen roser og litt vin kan fikse :-)

Takk for tilbakemelding Rags. Ja familien på både min og konas side mener jeg er gal, og har drevet dette litt vel langt. Blir liksom kommentarer som; JODA det er fint med fisk og mange flotte farger, men trenger du SÅÅÅÅ mange akvarier.

Da sier jeg som så, vinner du 5 mill i lotto, ønsker du vel å gjøre det en gang til?

Som regel blir svaret joda, men..... hehe.

Litersyken har tatt meg for lengst og er ukurer bar tror jeg. Vil vel heller ikke kureres, hehe.

Skal ikke gå inn på hva jeg har oppnådd tidligere med roser og vin...

Min kone er ikke lett å lure, da hun hverken nyter alkohol, sigaretter eller annet, men liker roser ;- =)

Når det gjelder hobbyen min har hun vel forlengst gitt meg opp. Har en sønn på 3 år
og skal si HAN er ivrig. Når han ser det har kommetr egg, eller yngler i karene hyler han ut EEEEEG eller masse bebbi, pappa!!

Som en "gammel" pappa til en treåring, synes jeg dette er lovende for vidreføringen av hobbyen her i huset.

Apistogramma Barlowi hua mi viste seg frem i dag for meg for første gang etter at eggene klekket. Hun hadde munn full av yngel. Barlowi er eneste kjente munnrugende Apistogramma. Dette skal jeg si deg var stas

Fortsatt god påske Rags

Ble ikke noe særlig til avslutning av påsken. Her var det halsbetennelse og ørebetennelse om hverandre. Altid lett å holde unger innendørs når det er 20 grader og sol ute...

Men det ble nå tur i akvariebutikken idag. Jeg og 2 unger inn og skulle se på fisk. De så veø på fisk i 4 sekunder, så gjaldt det å trykke på alt som laget lyd, samt skremme livlorten ut av stakkars små gnagere. Hadde jo håpet å få kikket litt, men valget stod snart mellom 3 typer. Palett ciklider, 2 stripet dverg ciklider (eller var det 3) og boliviansk sommerfugl ciklider. Prismessig var det litt forskjell. Palett og sommerfugl var 79,- pr stk, mens den med stripene var 180,- pr stk. Var fristet til å prøve meg på 3 av den med stripene, men syntes de så så triste ut med klemte finner og lite aktiv svømming. Ble litt redd for sykdom el.

Da var det mer liv i de valget falt på. Det var vel en 15 stk i butikken, og alle så friske og fine ut. De svømte stolte rundt med utspente finner, så valget var enkelt. Det ble boliviansk sommerfugl ciklide (langt navn, burde nok kjøpt guppy...!)

Så var det det med kjønnene da.. De i butikken var ærlige nok til å si at de hadde problemer med å se forskjell på dem, og jeg klarte iallefall ikke å se forskjell. Jeg hadde bestemt meg for en hann og 2 hunner, og gikk derfor for en av dem med mest farger og 2 av dem med minst.. Ender sikkert med 3 hunner eller 3 hanner, men får ta det som det kommer.

Her er noen bilder av nykommerne også:
Artige er de iallefall
Hehe,

Så veldig rart ut da de satte igang med å spise sand. Silet den ut gjennom gjellene og spyttet ut resten. Ungene trodde de var syke, eller ekstremt sultne siden de spiste sand... Gadd ikke å fortelle dem at de spiste noen kilo sand når de var små de og.

Vi hadde en sånn miniflue i huset (sånn som dukker opp i blosterkrukker). Denne fant det for godt å sette seg på akvarieglasset, og da skal jeg si det ble liv i den nyankomne hannen (hvis det er en hann). Den svømte i full fart bort til glasset og skulle ta denne fluen. Holdt på i et par minutter, og sluttet ikke før jeg fant frem videokamera... Måtte jo teste jaktlysten litt mer, så fant en liten meitemark som jeg la oppi til dem. De var raskt borte for å kikke, men smånappet bare litt i den før de fortsatte med sandsiling. Platy'ene derimot var gale etter den. Og tetra'ene også. Så hadde 15+ fisk som raste rundt i karet på jakt etter en meitemark. Artig..

Har forøvrig kommet frem til at det nok er ganske unge fisker, og derfor veldig vanskelig å skille kjønn. Får se etterhvert hva det blir til.
Trist dag
Min kjære følgesvenn pleco'en er borte.

Den begynte å bli litt for stor, og jeg følte at jeg ikke bidro til noe godt liv. Prøvde å få gitt den bort til noen med større kar, men det hadde jo på en måte bare vært å utsette avgjørelsen, da ingen hadde større en 200 - 250 liter.

Så da ble pleco'en gitt en god squash, fanget og avlivet.

Sjelden har noen vært så glad i squash.

Skal beholde avatar til minne om pleco som måtte bøte med livet fordi butikken trodde det var en ancistrus
Litt bilder av gårsdagens nyankomne:

Bilde 1: Det jeg tror er en hann
Bilde 2: Det jeg tror er en hunn
Bilde 3: Bilde av akvariet slik det er nå.
Fremmedarbeidere
Da var fremmedarbeidere kommet i posten.

25 sandsnegler av varierende størrelse og varierende oppførsel. Noen gravde seg rett ned, noen klatret opp glasset og noen virret som fulle sjømenn rundt på sanden. Vet ikke helt hva det betyr, men velger å avvente Nå - etter 3 timer - er nesten alle borte, men det er fortsatt en 5 - 10 stk som ligger der de ble droppet. Får plukke dem vekk i morgen hvis de er der enda.
Det var stor glede hos sommerfuglene mine da sneglene kom dalende fra oven. Den mest aggressive måtte bort å "smake" på alle som en. VAr nok litt skuffet over at de ikke smakte bedre...

4 gule kuleskjell er også ankommet. Hadde bestilt 5, så sendte en mail til akvariereker og satser på å få sistemann ved neste bestilling. Er ikke store beløpet, men liker å få ting når jeg betaler for det.
Skjellene var kjappe med å komme seg under sanden, så det var ikke så veldig dekorative Men de kommer vel opp etterhvert for å sette igang med seriøs filtrering. Hvis jeg lykkes med disse, så kan det godt være det blir flere slike etterhvert. Også her var det stor lykke hos sommerfuglene. De var kjapt borte og hilste på de nyankomne.

Begynner å like disse sommerfuglene. De må alltid være der det skjer.. Men det ser ut til at det er litt maktkamp/mobbing på gang. Det er 2 sterke mot en svak sjel. Håper ikke det går for langt, men trøster meg med at den "svake" spiser godt så lenge den ikke blir jaget bort fra matfatet.

Litt bilder av de nyankomne:

Bilde 1 og 2: Sandsnegler
Bilde 3: Kuleskjell (En er på vei ned i sanda)
Gamlefar overvåker
Målte Nitritt i dag for å se om det ga utslag etter ca 2 uker med nytt filter (i tillegg til det gamle) Synes jeg så antydning til orange (tetra test), og valgte et vannbytte bare for sikkerhetsskyld. Når jeg så på test etterpå, så tror jeg nok det bare var syner

Bilde av gamlefar på sin nye favorittplass. Sitter på toppen av rota og skuer ut over sine undersåtter. Blir passe irritert når sommerfuglene vimser borti ham på sin evige leting etter mat.
Siste nytt
Her har det skjedd litt av hvert.

1. Har fått sirkulasjonspumpe i karet, så nå er det bånn gass med strøm i karet. Det ble mye bedre i forhold til drittsamling i bunn, men spørsmålet nå er om det er for mye strøm? Har nå orginalt juwel filter, gammel pumpe og denne nye. Til sammen er det vel noe sånn som 1100 - 1200 l/t. Den gamle pumpa skal jo ut etterhvert, og den orginale tenkte jeg å rette litt mer opp mot vannoverflaten. Vi får se hvordan det går...

2. Har fått masse alger. Noe brunt dritt som legger seg særlig på javamosen. Mosen er blitt brun med irrgrønne "nye" skudd, og da blir jo mosen mye finere enn hvis hele hadde vært grønn... The ironi.. Håper det bare er en brunalgeoppblomstring, og ikke noe annet dritt. Med sirkulansjonen jeg har, så vil iallefall penselsalger trives god.

4. Gamlefar sliter. Han lå bare i ro oppå roten, og rikket seg ikke uansett. Til slutt måtte jeg pirke borti ham for å se om det var liv i ham. Da svømte han slapt inn i hulen sin. Så nå lurer jeg hele tiden på om han lever eller om han ligger død inni der. Skulle bare latt ham ligge der han lå, der hadde jeg jo kontroll. Fru Ancistrus derimot er friskere en noen gang, og freser runt omkring på jakt etter mat.

5. Kjøpte kuleskjell og sandsnegler i forrige uke, og har ikke sett noen av dem etter det. Alle sammen gravde seg rett ned, og borte ble de.. Har sett noen sandsnegler så vidt, men regner med at de jobber godt under sanden. Kuleskjellene trodde jeg jo skulle vis litt, men under sanden forsvant de..

6. Har bestilt sneglepakke fra Heidi Ingdal. Litt forskjellig for å pynte opp litt. Satser på at de tar seg av litt alger også. Håper bare de får fred fra nysgjerrige sommerfugler. Siden det kommer såpass mange snegler, regner jeg med at det går greit.

Det var vel det som har skjedd her. I'll be back

Bilde 1. Algebefengt javamose
Bilde 3. Sommerfugl som muligens er hannkjønn.
Gamlefar er død
Da var det slutt på en æra.

Gamlefar har oppført seg rart i det siste, og idag fant jeg ham oppsvulmet og pesende oppå roten. Følte at det eneste rette var å stoppe lidelsene. Trist, men sånn er det av og til. Blir jo veldig feil navn på tråd nå, men får se om jeg skaffer meg en ny hann etterhvert. Vil vente litt for å se om flere blir syke først.

Alle ser uforskammet friske ut, så velger å tro at det var tilfeldig.

Trenger en opptur nå snart.
Mer fremmedarbeidere
Stor samling snegler på plass. Fargerike og fine, og komplett umulige å få tatt fine bilder av. Forstår ikke hvordan noen får til disse flotte bildene. Men ved å ta bilder av dem fant jeg ut at de i høyeste grad trengtes. Zoomet inn på sneglene i photoshop, og jammen var det mange grønne prikker gitt. Autofokus på kamera hadde også fokusert fint på disse prikkene, men regnet ikke med at det var noen som ville se bilder av dem.

Tilbake til snegler. Kom i posten i en melkekartong. Hver sort var sirlig pakket inn i en sort papir, og jeg la dem i en boks med litt akvarievann i for å la em våkne sakte opp. En etter en kom de til liv, og ble satt ut i akvariet. Sommerfuglene syntes det var veldig spennende med de første 10, så gikk den gleden over og de satte igang med å jage etterhverandre igjen. Ser ut som om det er blitt en dominerende sommerfugl, en nestkommanderende og en undersått som blir herset med. Han hun spiser godt, så jeg satser på at det bare er litt vennskapelig mobbing/flørting.

Snart var følgende på plass. (glemte å telle, men sånn ca
6 Sulawesi
8 eple
8 Posthorn
10 Thiara Wintarii
30 Malaysiske sandsnegler.

Har lest en plass at de liker frossen spinat, så kjøpte en pose som jeg frøs ned. Ventet et par timer, og hentet opp et par blad. Disse tinte selvfølgelig på vei fra fryseboksen, og ble bare liggende å flyte i overflaten. Noen tips til hva jeg skal gi dem?

Ellers er fiskestammen inntakt uten store konflikter. Fru ancistrus er mer aktiv en noengang, og det er jo godt å se.

Forsøk på bilder av snegler. Godt med mat iallefall.
Mye har skjedd siden sist
Da var det lenge siden jeg hadde skrevet noe her, og det har skjedd en hel del.
Sommerfuglene trivdes ikke, og er borte. Ett nytt kar er kommet til. 30 liter Fluval EBI hvor det kun skal være reker.

Jeg fikk meg kirsebærrekere i 125 literen. Kjøpte de fra akvariereker.no, og satte dem "fri" inni javamosetreet som nå er blitt gedigent. Etterhvert synes jeg reker var så gøy at jeg bestemte meg for å satse mer på disse. Kirsebærene formerte seg etterhvert, og selv om mange av dem ble offer for sultne tetraer så er det en del som har vokst opp. Nydelige røde skapninger.

Ønskelisten for gebursdag var derfor et stk rekeakvarium. Fruen var grei, og kjøpte et Fluval EBI. Kvelden ble tilbrakt med oppsett, og vips så var det vann i karet og full drift.

Har nå kjøpt 12 stk blå tigerreker av Tommy Tran her på forumet, og disse går sammen med de rødeste av kirsebærene. Vil tynne ut blandt kirsebærene etterhvert slik at det ikke blir for mange av dem i forhold til tigre.

More to come...
Har forøvrig fått meg nytt kamera og. Nikon D3100 med 40 mm macrolinse.

3 bilder:

1. Javamosetre i 125 literen. Nyklippet for anledningen
2. Ung kirsebærreke
3. En av mine sneglebeboere. Eplesnegle er det vel?
Hc cuba
Har alltid hørt at HC Cuba er helt umulig å få til uten CO2. HAr ikke lyst å investere så mye penger enda, så CO2 er det ikke blitt. Plantet HC Cuba i 125 literen, og den likte eplesneglene veldig godt. Borte i løpet av et par timer.

Med nytt kar så ble det ett nytt forsøk. Fant noen pjuskete eksemplar i en lokal dyrebutikk som jeg fikk for 40 kroner stykk. Plantet dem, kjøpte ekstra lampe, og krysset fingrene.

Resultatet ser dere på bildene.

Bilde 1. Desember 2011. Nyoppsatt kar.
Bilde 2. 14 Januar 2012
Fine kar med flotte innbyggere, og ja; det er ei eplesnegle ;D
Tilfeldig bekjentskap
© Cato-Andrè K. Bøthun
Reklame for plussmedlemskap