Saras zoo (side 2)

Trasig når yngelen dør ,har opplevd det noen ganger ja
Bra du tok ut Cattappabladet ,har lest et sted at noen cory-yngel reagerer på disse .Så selv bruker jeg aldri slike blader i yngelkar ,men eikeløv-blader i stedenfor så de har noe å skjule seg under.
Når du vasker boksene ,bruker du da kokende vann og lar det avkjøle seg før du tørker og evt. har kokende vann i til slutt?
Bakteriebelegget som evt. kan legge seg i boksene er nemlig drepen for yngel
Håper det går bra med de resterende .
Vasker boksen med kokvarmt vann, tørker med papir og skyller tilslutt med kaldt/lunket vann. Burde kanskje kjøpe meg en til boks, slik at jeg kan vaske den som ikke er i bruk skikkelig? Vanskelig dette med yngel. Skjønner ikke hvorfor de største dør, burde det ikke være de som tåler mest?

Har jo ynglene oppi en fødeboks i hovedkaret. Der er det catappa, siden jeg har hørt gode greier om det. Kan det være det som er galt, tro? Har hørt at catappa hindrer egg i å mugne.
Det bildet var skikkelig fint!
Du skulle sent det inn til fotokonken, men nå har du jo postet det
Send det inn til databasen! Det hadde vært et topp bilde vis du beskjærte det litt!

Synd det med yngelen!
Når jeg var hos onkelen min hadde han adoloi yngel da hadde han mange bokser med kun 2-4 yngel sånn det skulle komme minst mulig forurensing så kanskje det er et tips?
Sarap
Vasker boksen med kokvarmt vann, tørker med papir og skyller tilslutt med kaldt/lunket vann. Burde kanskje kjøpe meg en til boks, slik at jeg kan vaske den som ikke er i bruk skikkelig? Vanskelig dette med yngel. Skjønner ikke hvorfor de største dør, burde det ikke være de som tåler mest? Har jo ynglene oppi en fødeboks i hovedkaret. Der er det catappa, siden jeg har hørt gode greier om det. Kan det være det som er galt, tro? Har hørt at catappa hindrer egg i å mugne.

Catappablad så er jeg som sagt veldig forsiktig når det gjelder bruk av diise,spesiellt til yngel. Bruker de i rekekar og litt i andre kar og ,men føler meg ikke helt trygg på de selv om de skrytes høyt opp i skyene.Sikker bare meg som er litt overreagerende

Når det gjelder å ikke få egg til å mugne så er min erfaring at så lenge eggene er befruktet og de er i rent kar, så mugner de ikke. Får sikker mange til å stritte med hårene nå, men jeg legger eggene i en boks med enten rent kranevann eller vann fra foreldrekaret hvis yngelen skal gå der. Bruker ingen tilsetninger eller luftestein ,kun vann i en boks. Dvs. hvis det er mange egg som henger sammen i en klase ,så er det større sjanse for at eggene mugner og da tilsetter jeg gjerne en dråpe med Esha 200.
Elers har jeg litt dårlig erfaring med dette med små bokser å fore de opp i,liker bedre og får flere yngel til å vokse opp i et lite kar med sandbunn og et innkjørt yngelsikker pumpe.

Men dette er jo bare min personlige erfaring og jeg er kanskje ikke den som styrer og stresser mest når det gjelder disse tingene selv om jeg dretter en masse coryrer.

Men skjønner godt at du blir litt oppgitt ,har vært der ørten ganger selv
Alle yngelene døde, bortsett fra to. Så jeg bare slapp de ut i 200l, og flyttet de resterende eggene til en 20l. Håper de klekker der, men nå er jeg ikke like optimistisk mer:-P Pandaene la flere egg i går, iallefall 10stk. Tror jeg lar de være i karet, jeg. Og heller leser litt mer om coryoppdrett på nett

Ellers så senket jeg tempen til 23grader i karet i går. Pandaene ble fornøyde og Atroene ble det masse liv i. Opp og ned på glasset i går kveld. Aner ikke kjønn på de, men hadde jo vært artig med lek. Har kun tre stk, da.

Er også på utskikk etter en ny type stimfisk, da mine moskito-rasbora bare døde ut og forsvant. Aner ikke hvorfor ALLE døde.. Noen var rimelig svake fra jeg kjøpte de, men jeg vet ikke. Liker Nannostomus Eques, men ser de krever lavere ph enn jeg har, men gud så artige.

[External Image]
Sto opp tidlig i dag og shinet leiligheten og pyntet litt til påske. Var så godt i gang at jeg tok et vannbytte i 200literen også. Renset pumpene, så nå er det mye strøm i vannet. Coryene er nok fornøyde da. Deilig med slike effektive dager, skal om 20min på jobb, og deretter blir det en liten ferie til lørdag. Lenge siden jeg ikke har jobbet 6 dager i uken, blir deilig

Pandaeggene måtte jeg bare plukke og legge i 20l med eplesnegler. 6 stk har klekket, en av dem rømte ut i karet, så vet ikke om den lever. Spiser epliser yngel? Håper ikke det. Har lagt ut annonnse hvor jeg gir vekk eplesneglene, men har ikke fått noe respons enda. Trodde slike snegler var populære jeg

Ellers vurderer jeg å kvitte meg med 2x L-144 og 3x Klovnepleco. Føler det er litt trangt i bunnen nå. Klovneplecoene ser jeg jo aldri likevel. Har i alle fall begge kjønn av de 4 L-144 jeg har. Tror jeg bare skal beholde en hann og en hunn av de. Hvorfor kan jeg ALDRI bli fornøyd med innhold og innboere i disse akvariene mine? Håpløst!
Jeg er interessert i eplesneglene dine!
hVor mange er de?
Kan jeg komme å hente imorgen? : )
Hmm, har vel 7-9stk tenker jeg. Vil beholde tre eller to selv. Resten kan du få. Er bare å komme å hente lilla og hvite
Passer ikke så bra imorgen men kan i helgen vis det passer : )
Gi beskjed om du skal til by`n et sted.
Bilen er på reprasjon så blir vanskelig å hente de på Askøy -.-
helgen passer sikkert greit. jobber på oasen på påskeaften om det er bedre. eller i mathopen, men da etter påske
Okei, skal snakke med Mamma : )
Har litt sånne blandede følelser når det kommer til disse eplesneglene.. Syns de er utrolig stilige, ser litt ut som elefanter i ansiktet. Liker godt at de kommer i forskjellige farger, og syns spesielt at de med mørk fot er artige. Men, likevel syns jeg de er så grådig ekle. Det er så ekkelt når de kommer med trynet over vannoverflaten. De er liksom så..slimete.

De har holdt på med noe mystisk aktivitet for tiden. Tror jeg har konkludert med at det er parring på gang. Den ene største driver å henger så grådig på de to andre, og det ser ut som at han stikker "noe" under skallet dems. De andre ser jo livredde ut, stakkars. Ser rimelig brutalt ut. Disse eplesneglene har jo dette med å se livredd, fortvilet og forvirret ut synes jeg, prøvde å ta bilde av de, men ble for oppslukt i det de holdt på med, hehe. Ble litt kvalm av denne parringen deres jeg, noe så ekkelt! Ja..har litt snegle- og slimforbi Hehe.
Problemer med javamose
Blir så misunnelig når jeg ser bilder av enkelte kar her inne, hvor javamosen nærmest vokser ut av karet! Her derimot vokser det så vidt. Skjønner ikke hvordan folk får det til. Slite også med å feste javamosen. Har prøvd med sytråd, gummistrikk, gummistrikk OG sytård, men mosen vil jo ikke feste seg. Etter en stund blir sytråden slapp, strikken ryker og javamosen flyter overalt. Veldig dumt, siden det virker som at det er der pandaene foretrekker å legge egg.

Slamsugde opp alle moserestene og festet med sytråd på en mindre rot. Får håpe den fester seg da. Vokser ok når jeg tilsetter gjødsel, men ser stusselig ut i forhold til andres altså:P Skulle jo tro at jeg hadde iallefall litt grønne fingre, siden jeg jobber i blomsterbutikk..Men, neida!

Ellers la pandaene fler egg. Har samlet noen og det har klekket flere yngel. Håper virkelig noen overlever nå. Kjedelig når de bare faller fra uten en åpenlys grunn.

[External Image]
Fint plassert egg.

[External Image]
Pandamammaen. Har kun to hunner, men er kun denne som legger egg.
Har bestemt meg for å selge noen av L-mallene. Har tre klovnepleco som skal ut. De er så grådig sky i dette akvariet, og hannen er litt hissig, så da er det ut med de. Har også to L-144 jeg skal selge, tror det er en hann og en hunn. Har egentlig fire totalt, men tror jeg skal beholde to av dem. Egentlig kunne jeg tenkt meg å kun ha corydoras i 200l, evt. artskar til hele flokken, men jeg syns at L-144 er så fine at jeg ikke klarer å selge alle. Siklet på de en god stund før jeg kjøpte dem. Har dog hørt om mange som har negative erfaringer med L-maller og C-maller sammen. De kan jo bli ganske hissige, disse sugemallene.

Har fått tilbud om å bytte klovneplecoene med 3stk Rineloricaria hasemani, disse skal visst ikke ta så stor plass i karet og er ikke territorielle. Det blir jo samme antall maller jeg har nå, noe som forsåvidt har gått greit hittil. Får jeg solgt to av L-144 så blir jo det litt større plass.

[External Image]
Lite bilde av sjefsplecoen, som jeg ikke helt klarer å kjønnsbestemme. Den har ikke så veldig mye "hår" på halen, men er likevel hissigere mot de andre klovnene.
Byttet ca 20% vann i 200literen i dag. Ikke uventet så leker pandaene igjen. Ser ut som begge hunnene er med, men tror den minste bare "tørr trener". Orker ikke å styre med å plukke egg denne gang. Har 15yngel i 20literen nå. De har akkurat brukt opp plommesekken sin og hiver innpå med micro-orm. Håper bare de ikke dør uventet denne gangen også. Fant to yngel i storekaret, sammen med de voksne coryene. Håper det er fler av dem, og at de overlever. Er godt med gjemmesteder oppi der, så det burde gå greit
Bildet er tatt for noen dager siden. Litt forskjell på størrelse og klekketid på yngelene.
[External Image]

Siden det er søndag har det blitt litt søndagskos med resten av gjengen her også. Kaninene Rune og Snitzel har vært ute på terassen for første gang. Litt skeptisk var de, men tror de syns det var deilig likevel.
Rune
[External Image]

Har også hatt hunden, som jeg har på deleie. Han er en chihuahuablandig og er skikkelig bortskjemt. Han bor til vanlig hos mine foreldre, som skjemmer han bort til de grader. Han fyller 3 år neste uke og er en skikkelig kosegutt

Fine Bobby-gutten min

[External Image]
Søt kanin og hund da, godt å bli bortskjemt innimellom

Så fint at det dukker opp yngel i foreldrekaret ,det er ingenting som er besre enn det ,lettvindt og greit

Ja, det var veldig kjekt å se. Tok ellers en råsjans og slapp de ynglene oppi 20literen. De var tidligere i fødeboksen i det karet. De var 15stk, nå har jeg bare sett tre om gangen. Håper flere av de lever, er jo litt mose de kan gjemme seg godt i der. Håper også at eplesnegler ikke er en trussel for de.. Litt dumt å tenke på i ettertid kanskje.

Ellers var det krise i karet i går. Da jeg startet opp karet brukte jeg sytråd til å feste javamose med. Passet på å knyte godt fast slik at ingen potensielle farer skulle oppstå. I går så jeg plutselig klovnepleco-hannen med sytråd rundt kroppen. Så da var det bare å ta alle røtter og huler ut for å fange stakkaren. Etter mye om og men fikk jeg tak i han og klarte å klippe sytråden av. Slapp han løs og kastet all gammel sytråd ut i en fei! Dette kunne jo gått riktig gale. Får frysninger av å tenke på at han kunne mistet livet sitt slik. Grøss. For å unngå dette trenger jeg virkelig tips på hvordan å feste javamose. Vil ikke at dette skal skje igjen for å si det slik.

Sarap
Ja, det var veldig kjekt å se. Tok ellers en råsjans og slapp de ynglene oppi 20literen. De var tidligere i fødeboksen i det karet. De var 15stk, nå har jeg bare sett tre om gangen. Håper flere av de lever, er jo litt mose de kan gjemme seg godt i der. Håper også at eplesnegler ikke er en trussel for de.. Litt dumt å tenke på i ettertid kanskje. Ellers var det krise i karet i går. Da jeg startet opp karet brukte jeg sytråd til å feste javamose med. Passet på å knyte godt fast slik at ingen potensielle farer skulle oppstå. I går så jeg plutselig klovnepleco-hannen med sytråd rundt kroppen. Så da var det bare å ta alle røtter og huler ut for å fange stakkaren. Etter mye om og men fikk jeg tak i han og klarte å klippe sytråden av. Slapp han løs og kastet all gammel sytråd ut i en fei! Dette kunne jo gått riktig gale. Får frysninger av å tenke på at han kunne mistet livet sitt slik. Grøss. For å unngå dette trenger jeg virkelig tips på hvordan å feste javamose. Vil ikke at dette skal skje igjen for å si det slik.

De er utrolig flink til å gjemme seg ,så de dukker nod opp.
Eplesnegler er bare et pluss når det er yngel i karet ,de avgir infusier til yngelen

Dvs. de første dager før de har brukt opp eggsekken og er lite i bevegelse,så kan det være litt skummelt.

Når det gjelder maller og sytråd,så hr jeg opplevd akkurat det samme som deg,skikkelig fælt var det å få mallen løs igjen.

Bruker fremdeles sytråd til enkelte ting men passer godt på at det ikke blir noen mellomrom mellom tråd og det den blir festet på.
Faren er når tråden begynner å løsne

Noen bruker gøt,andre gummistrikk ,hårnett og andre lure ting.

Alle hadde brukt opp plommesekken sin da jeg slapp de uti, var vel 3-4 dager gamle Forer de med micro-orm, men er usikker på om de får tak i noe av det. Men de finner sikkert noe i mosen.

Har prøvd gummistrikk også, men den gikk bare i oppløsning før mosen festet seg.. Har fortsatt sytråd i, men det er noe jeg festet for noen få dager siden, prøvde å være veldig nøye da. Skal passe på som en hauk inntil jeg finner en bedre løsning. Skikkelig ekkel situasjon. Flaks jeg så det i det hele tatt, klovnene er jo veldig sky.
Trenger du egentlig å feste mose på noe da ?

Selv legger jeg bare en stein eller litt av en rot på kanten av den så den ikke flakser av gårde . Fungerer helt fint og den vokser ivei, den blir litt mer luftig når den får vokse vilt. Men nå vet jo ikke jeg om det er en spesiell grunn til at du vil ha den festet?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap