- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Hjelp!!! (side 2)
Hjelp!!! (side 2)
Det blir famling i blinde når det er så få åpenbare ting å peke på. Men, som noen ove her skrev, å bytte vann veldig ofte kan stresse fisk. Det mest distinkte jeg kommer på er Mona O som slet med å få noen fisk til å lek og for å være snill så byttet hun vann ofte. Så begynte det å bryte ut sykdom og fisk ble syk, og da er jo reaksjonen som oftest å bytte mer vann, uten at hun kom noen vei. Så kom tanken, vannbytte = stress, og etter en tid med færre vannbytter så var alt fryd og gammen. Om jeg ikke husker helt feil så ble det vel egg og yngel etterhvert også, hun fikk til det meste, den dama
Selv bytter jeg vann en gang i uken, og ikke mer, så sant jeg ikke måler høye verdier for noe. Noen ganger lar jeg det gå to uker, særlig med nyinnflyttet fisk som er litt stresset eller hvis jeg har foret lite. Så lenge nitrat-verdiene er akseptable så er det ikke tvingende nødvendig å bytte.
Nå vet jeg ikke hvordan du gjør dine vannbytter, men om du tapper rett fra kranen med slange så kan det være lurt å lese litt i denne tråden om overmetning av vann, evt. søke litt på gas buble disease. Selv om fisken ikke nødvendigvis får synlige tegn på problemer så kan den få små varige skader, og ikke minst så er overmetning en form for fysisk stress som man ikke skal skyve under en stol bare fordi man ikke får synlige problemer. At det slår ut i synlig sykdom som gas buble disease er bare fordi det har vært ekstrem grad av overmetning.
Ellers så holder jeg en knapp på temperatur. Eller sykdom, men siden du ikke klarer å finne noen synlige tegn på sykdom så må vi nesten regne med at det ikke er noe der.
Men det kan være en rekke små ting som tilsammen blir litt for mye, det er ikke sikkert at det er en stor viktig årsak.
Selv bytter jeg vann en gang i uken, og ikke mer, så sant jeg ikke måler høye verdier for noe. Noen ganger lar jeg det gå to uker, særlig med nyinnflyttet fisk som er litt stresset eller hvis jeg har foret lite. Så lenge nitrat-verdiene er akseptable så er det ikke tvingende nødvendig å bytte.
Nå vet jeg ikke hvordan du gjør dine vannbytter, men om du tapper rett fra kranen med slange så kan det være lurt å lese litt i denne tråden om overmetning av vann, evt. søke litt på gas buble disease. Selv om fisken ikke nødvendigvis får synlige tegn på problemer så kan den få små varige skader, og ikke minst så er overmetning en form for fysisk stress som man ikke skal skyve under en stol bare fordi man ikke får synlige problemer. At det slår ut i synlig sykdom som gas buble disease er bare fordi det har vært ekstrem grad av overmetning.
Ellers så holder jeg en knapp på temperatur. Eller sykdom, men siden du ikke klarer å finne noen synlige tegn på sykdom så må vi nesten regne med at det ikke er noe der.
Men det kan være en rekke små ting som tilsammen blir litt for mye, det er ikke sikkert at det er en stor viktig årsak.
Postet 14.04.11 kl 15:54
Endret: 14.04.11 kl 15:56
Du skriver ikke noe om at du har testet for ammoniakk, ei heller om du gjorde noe mer enn bare å ha sand og planter i karet i de tre ukene du lot det stå. Ammoniakk dukker opp i god tid før nitritt kommer og er minst like giftig (ved pH 7 og over). Ammoniakk svekker og dreper fisk. Ville kjøpt dråpetest for NH3/NH4. Ville også byttet ut Tetras dråpetest for nitritt med JBL som er mye mer fingradert. Tetra viser ikke nitritt før ved 0,3, mens JBL har dette som farlig mengde nitritt. Man kan altså la fiskene gå i for mye nitritt uten å vite det.
Postet 14.04.11 kl 22:36
Postet 14.04.11 kl 22:38
Jeg er heller ikke overbevist om at det er ammoniakk, men det er vanskelig å finne andre forklaringer også. Årsaken til at jeg tenker ammoniakk, er at trådstarter først satte inn en gruppe fisk, for tidlig og uten innkjøring, altså fikk vedkopmmende sannsynligvis ammoniakk/nitritt. Deretter mer fisk og trolig flere enn filteret kunne takle, og deretter enda en gruppe fisk. Altså kan det med hver ny gruppe ha oppstått ammoniakk pga. merbelastningen på filteret. Men altså, bare en teori.
Postet 15.04.11 kl 18:51