Hvor begynne... (side 2)

frosken
[QUOTE=Perlemor]K Hvis jeg finner steiner utendørs, hvordan skal de rengjøres før de kan puttes i karet? Kokes, skrubbes eller skylles?


Vær litt skeptisk til stener du finner ute,de kan inneholde stoffer som er litt uheldige.
Jeg har god erfaring med lyse stener,og har skyllet stenene før de har blitt tatt opp i karret.Skifer er et sikkert alternativ.
Vet at noen koker stenene først før de har de oppi karret.

Takk for svar
Vil det si at den lysegrå typen stor pukk/små sprengstein kan brukes etter å bli rengjort? Den ser bra ut til å lage sprekker/gjemmesteder med, i og med den er svært ujevn. Skifer kan være fint og det får jeg tak i, men for å bygge hulrom kreves det litt mer kreativitet med så flate stener

Jeg har saumfart fiskelistene her inne og kommet frem til i alle fall et par ciklider jeg vil vite litt mer om. Om de går sammen, hvilke andre fisker jeg kan ha i tillegg, hvor mange de bør være av hver art, og hvor mange fisker jeg kan ha i et 120 liters for eksempel. Jeg har lyst på noen fisk som liker seg i øvre sjiktet i tillegg til ciklidene som trives i de lavere lagene. Det kan godt være noe helt annet enn ciklide, men de må jo være litt fine da, noe som synes. Jeg finner ikke nok info om ph, gh, og innredning/biotop samt temperament på alle slik at det er krevende å få svar på hva jeg kan sette sammen til en big happy family
Sommerfuglciklidene ramirezi og altispinosus
macmasteri - Macmasters dvergcikl.
cacatuoes - Kakaduecikl.
agazzoi - regnbuecikl.
borelli - gul dvergc.
maronii - nøkkelhullcikl.
curviceps - kurvcikl.
Neol. brichardi - Prinsessen av burundi
Pelv. taeniatus - gul palettcikl.
Pseud. Viktorae - Dverg Viktoriamunnruger

Dette er en del av de jeg har sett på. Jeg har sett at en del av de ikke bør være sammen, men jeg setter veldig stor pris på hvis noen av dere som kjenner dem bedre vil sette sammen et forslag til en pen liten gruppe med noen av de? Det bør være noen som det er mulig å få kjøpt uten å bli ruinert eller at jeg må reise 100 mil...dette er å regne som første seriøse forsøk som akvarist (når vi ser bort ifra en stakkars "bollefisk" for mange år siden) Jeg vil ikke ha et grønt akvarium, men noen strategiske planter er fint det. Og jeg vil ha litt lyst akvarie så fisken synes...jeg så at en eller to av de på notatblokka mi ikke liker lys så godt, husker ikke om de er listet med her.

Planene endres og jeg har lest og lært litt mer de siste dagene. Jeg tror ikke det blir Tanganyika på meg. Jeg vil ha litt flere fisk enn fire i et såpass "stort" akvarie og vil gå for litt fredeligere fisk. Temaet blir vel til slutt et selskapsakvarie tror jeg. Foreløpig. Jeg besøkte en liten dyrebutikk i går og tittet, og både jeg og datteren mn falt litt for en liten stimfisk som jeg ikke har klart å huske navnet på eller finne igjen her inne. Mye mulig jeg må tilbake. Den liknet litt på scalare i fasongen men var mye mindre, kanskje et par-tre cm, og tigerfarget sort/oransje. De stimet fint selv i det lille karet. Gikk sammen med en liten ildhale.
Jeg holder litt på bl.a. sommerfuglcikliden, palett og et par andre tilsv. og falt også litt for honningguramien de hadde, vakker fisk det og. Og så har jeg sett indisk glassmalle tidligere som er kjempestilig, men jeg så nå at da må jeg se hvor stort akvarie jeg får kjøpt etterhvert.
Dyrebutikken lokalt har en utrolig nydelig kampfisk inne nå, jeg er litt svak for den. Men om jeg kan putte den oppi et nøye utplukket selskapsakvarie eller om jeg må ha et eget til den...aner ikke.

Synsinger er jeg veldig takknemlig for underveis fra dere som har litt bredere kunnskapsfelt enn meg, jeg bare krysser av for de fiskene jeg liker, men vet fortsatt lite om hva jeg skal sette sammen til slutt. Det står mellom et kar på 120-liter som jeg kanskje har kjøpt(...) , evt 160 liter eller om jeg skal hoppe i det og gå for 190 liters hjørne, men det står litt på økonomien... er litt redd for å satse så mye penger på et så digert kar når jeg ikke har noe erfaring med dette.
Kanskje stimfisken du har sett på er tigerbarbe?
Gå for så stort akvarium som mulig med en gang, for det er lettere å holde jevne vannverdier jo større det er.
Perlemor
Det står mellom et kar på 120-liter som jeg kanskje har kjøpt(...) , evt 160 liter eller om jeg skal hoppe i det og gå for 190 liters hjørne, men det står litt på økonomien... er litt redd for å satse så mye penger på et så digert kar når jeg ikke har noe erfaring med dette.


160 liter er ikke digert. 720liter kan kalles digert

Jeg startet med en 160liter etter tips fra ei venninne om at det var smart å starte med noe halvstort noe, og har vært strålende fornøyd med det. Det er akkurat så stort at du får plass til de mest vanlige fiskene, men ikke så stort at vannbytter blir uoverkommelige. Det er også passe stort i ei vanlig stue, som en liten tv omtrent.
Jeg ser også at jeg har mye lettere for å holde 160literen fin og i balanse, enn min nye 60liter, der svinger verdiene som bare det og jeg har algeproblemer langt opp etter halsen.

Men man får ikke plass til alt og hva som helst i 160 liter, jeg husker min store sorg var at det var for lite til scalarer. Den dag i dag drømmer jeg om å kjøpe noe enda større, 400 liter eller noe slikt. Bare synd samboen ikke mener det samme
Jeg regnet med at den kom ja ) Vi har ikke noe veggplass til overs per i dag, det må lages plass til et akvarium. Derfor ser jeg ikke for meg at det er noe lurt å sette opp et som tar "halve stua" før jeg er helt sikker på dette her. Nå har jeg endt opp med å kjøpe 120 literen til en fin pris, så jeg får heller øke på etterhvert som jeg lærer mer. Så kan 120-literen etterhvert bli et reservekar om det trengs.
Ja jeg lurer litt på om det kan ha vært tigerbarben, men jeg synes at fisken i butikken så mer kantet ut enn på bildet her .... mulig det bare virket sånn.
Jeg er blitt litt forelsket i Boliviansk Sommerfuglciklide, og palettcikliden er også vakker...kan jeg ha et par palettciklider og Bol. i et 120 liters med litt smart innredning som de liker seg i?
Kan jeg ha perlegurami her også da...eller blir det litt mye?
Kan jeg da ha SAE (synes det ser ut som en pen algespiser. ) eller vil dere anbefale meg noe spesielt til renhold i akvariet? Jeg har ikke lyst til å begynne med snegler etc ennå kjenner jeg :p
Ville ikke satt sammen paletter og sommerfugl ciklider,selv om jeg vet om andre som har de sammen.
De er nydelige i fargen begge artene,men sommerfuglene er litt mer sarte enn palettene som jager veldig på annen fisk når de får yngler som de skal passe på.
Tror perlegurami og sommerfugler kan gå sammen,de holder til i ulike vannlag.
Du kan sikkert ha SAE,men mener å huske at de blir store
Takk frosken, da skal jeg huske på det, for jeg hadde nesten bestemt meg for palett og Bol. sommerfugl.
Holder fortsatt på Bol. sommerfugl over palett enn så lenge.
Kan jeg ha en kampfisk oppi her eller blir det stress eller farlig mtp slørene på sommerfuglen...? Må evt ha noen få planter til den en plass da, det får jeg vel til. Gurami er ikke et must forsåvidt, noen av de vil ha enda mer planter så jeg og jeg vil i utgangspunktet ikke ha et grønt kar.
Jeg lurer også på om jeg istedet skal gå for kun èn type ciklide på grunn av karstørrelsen, og heller velge en art jeg kan ha 1+2 / 1+3 av, noen anbefalinger på dette?

Og hva med cory/maller eller andre bunnfisker som spiser humus etc, er det litt feil å ha det sammen med ciklider som også trives best på bunn? Hva slags snille algespisere/bunnrensere kan jeg med hell ha i et ciklide kar?

Og dette med steiner, jeg lurer fortsatt på om jeg kan plukke de ute her eller om jeg bør kjøpe eller finne noe spesielt. Skifer er fint det, men jeg har lyst på ei steinrøys oppi karet med litt mer tredimensjonalte steiner enn skiferen. Stor pukkstein er en variant jeg vurderer, eller runde steiner fra jordene omkring kan være en annen. Det er også en del steiner langs skogsbilveien her jeg kan plukke med meg... men er det noen fare å bruke det selv om de blir skrubbet først, så lar jeg det være. Vil ikke ta noen dumme sjangser hvis jeg kan unngå dem.
Må se hva jeg får plass til, men har lyst på ei rot også....
Kampfisk kan gå bra med f.eks sommerfugler,men kan nok nappe litt på f.eks perleguramiene.De har nok litt lengre finner som frister å nappe i.
Når en kampfisk fra butikken settes ut i et så stort karr,så vil den ha problemer med å svømme den første tiden for den har bodd i en for liten tank over lang tid.Det er flott¨å se en kampfisk som boltrer seg i et større akvarium,den virkeilig elsker det.

Ville ikke hatt corydoras sammen med sommerfuglene,da corryene er nattaktive og vil være et irritasjonsmoment/stress .

Når det gjelder stener,så har jeg gått for lyse og det har funket bra.
Ikke velg mørke med skimmer i,mener å ha lest at de ikke er så bra.
Så du må nesten bare prøve deg frem.
frosken
Kampfisk kan gå bra med f.eks sommerfugler,men kan nok nappe litt på f.eks perleguramiene.De har nok litt lengre finner som frister å nappe i. Når en kampfisk fra butikken settes ut i et så stort karr,så vil den ha problemer med å svømme den første tiden for den har bodd i en for liten tank over lang tid.Det er flott¨å se en kampfisk som boltrer seg i et større akvarium,den virkeilig elsker det. [B]Ville ikke hatt corydoras sammen med sommerfuglene,da corryene er nattaktive og vil være et irritasjonsmoment/stress .[/B] Når det gjelder stener,så har jeg gått for lyse og det har funket bra. Ikke velg mørke med skimmer i,mener å ha lest at de ikke er så bra. Så du må nesten bare prøve deg frem.


Der må jeg si meg uenig med deg. Jeg har 20 stk. C. Sterbai sammen med et par sommerfugl (Mikrogeophagus ramirezi), og en stim Blå Perutetra (Boehlkea fredcochui) i en 180L og det finnes ikke antydning til stress i karet.

Coryen er bunnfisk, og er like aktiv om dagen som om natta. Sommerfuglen er i midt til bunnsjiktet, og er bare nede når den leker, her hos meg i hvertfall.

Jeg har plassert en stein i det ene hjørnet som de bruker, og det er så vidt coryen blir jaget vekk derfra.

Ellers er karet innredet med en del planter og røtter, slik at coryen kan trekke seg tilbake og slappe av når de ønsker det.
Steinene med skimmer kan kanskje være skummelt ja, de flasser en del. Jeg fant en interessant link om steiner i akvarie her:

http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?6967-Stein-i-akvariet

Kan jeg ha noe annet enn cory sammen med f eks sommerfuglen, som kan hjelpe til med renholdet effektivt?
Lokalbutikken har en nydelig kamfisk som jeg har sett på lenge, den går sammen med tetra nå tror jeg i et vanlig butikkakvarie. Har lyst på den hvis jeg kan ha den sammen med f.eks et ciklidepar. Jeg har tenkt på om jeg skal ha noen tetra og kampfisken i eget kar, men det er jo knallbra hvis jeg kan ha den i ciklidekaret.
AquaLife
[QUOTE=frosken]Kampfisk kan gå bra med f.eks sommerfugler,men kan nok nappe litt på f.eks perleguramiene.De har nok litt lengre finner som frister å nappe i. Når en kampfisk fra butikken settes ut i et så stort karr,så vil den ha problemer med å svømme den første tiden for den har bodd i en for liten tank over lang tid.Det er flott¨å se en kampfisk som boltrer seg i et større akvarium,den virkeilig elsker det. [B]Ville ikke hatt corydoras sammen med sommerfuglene,da corryene er nattaktive og vil være et irritasjonsmoment/stress .[/B] Når det gjelder stener,så har jeg gått for lyse og det har funket bra. Ikke velg mørke med skimmer i,mener å ha lest at de ikke er så bra. Så du må nesten bare prøve deg frem.


Der må jeg si meg uenig med deg. Jeg har 20 stk. C. Sterbai sammen med et par sommerfugl (Mikrogeophagus ramirezi), og en stim Blå Perutetra (Boehlkea fredcochui) i en 180L og det finnes ikke antydning til stress i karet.

Coryen er bunnfisk, og er like aktiv om dagen som om natta. Sommerfuglen er i midt til bunnsjiktet, og er bare nede når den leker, her hos meg i hvertfall.

Jeg har plassert en stein i det ene hjørnet som de bruker, og det er så vidt coryen blir jaget vekk derfra.

Ellers er karet innredet med en del planter og røtter, slik at coryen kan trekke seg tilbake og slappe av når de ønsker det.

Har du tittet inn i akvariumet en stund etter leggetid?
Se hvor sommerfuglene oppholder seg da...
Hvis de ikke svømmer stille rundt sånn ca. 15-20 cm. over bunnen, så står de mye stille rundt stenen sin.
Bare et lite inspill til hvilke arter,ser Mona O og Tom C har skrevet innlegg i denne linken
Les innlegg 1440 i Mona o's tråd. Dette er svar til meg ang. sommerfugl sammen med C. Sterbai HER
Jøssamei,hvor forskjellige svar er det mulig å gi da...
Du kan fint ha sommerfuglciklide med corydoras. Det har jeg hatt uten problemer. Dette er også fisk som passer bra i en 120 liter.

ADVARSEL: Du blir veldig fort bitt av basillen som heter "Litersyken". Den er svært smittsom , spesielt her inne. ;oP
Jeg begynte med 40 liter og nå er jeg oppe i 1030 liter vann i stua.. hehehhehe.
oioi, finnes det ingen medisiner jeg kan ta mot denne litersyken....? :0 Tror jeg blir tvangsinnlagt hvis jeg en dag begynner å fuge alle vinduer og dører for å ha fisk i stua.....hehe :p Men jeg ser hvor lett det er å bli angrepet...hadde jeg hatt mer pass hadde jeg helt klart kjøpt større akvarie - eller fler. Jeg kommer kanskje til å investere i et hjørnekar på 190 liter om en stund... :p

En dame sa at sommerfuglene rydder litt selv i sanden også. Holder det med det eller bør ha ryddefisker i tillegg til sommerfuglene? Coryer av de minste typene er noe jeg vurderer, men kan det være annen ryddefisk som ikke blir for store jeg kan ha eller heller bør ha sammen med sommerfugl? Noe effektivt og koselig...
Eller må jeg regne med en del slamsuging istedet...? Dette med renhold er jeg veldig nysjerrig på, hvor mye jobb det blir og hva som lønner seg å gjøre i forhold til det. Algegrønne akvarier er ikke veldig trivelig synes jeg....

Kan jeg ha mer enn ett par sommerfugler i 120-literen (Rio)? Om jeg innreder med en del gjemmeplasser...?

Må bare forsikre meg så at jeg ikke gjør noen feil jeg angrer på. Jeg skjønner at det er fort gjort å bli forvirret, med mange ulike erfaringer og info.

Jeg var ute og plukket steiner i går igjen, denne gangen grov jeg opp skifersteiner fra skogsveien her. Men så advarte en meg om at den kan inneholde olje etc så jeg bør nok finne noe annet....jeg får se langs en elv eller Å her i området tenker jeg, om jeg kan finne noe gneis...



Ser ut ifra de trådene dere viser til at Cory og Sommerfugl IKKE er noe lurt å ta sjangsen på å sette sammen....
Jeg er like usikker på det med renholdet, om jeg kan ha noen gunstige små "hjelpere" ved siden av sommerfugler.
Det finnes en del morsomme fisker som filtrerer sand bl.a. Hestehodebotia.. ser ut som en støvsuger der den farter omkring.Slamsuge må du gjøre uansett , men kanskje ikke så ofte ..
Som sagt hadde ikke jeg noen problemer med cory og sommerfugel sammen .. men det finnes annen fisk. Jeg ville også investert i noen algespisere da det fort blir alger i akvariet. F.eks: en ancistrus eller to eller eplesnegler ... :o)

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap