Sand,grus, mm, hva er engentlig det beste? (hovedsaklig selskaps-akvarium) (side 2)

Titta litt på akvariene deres og jeg synes det er myye penere med sand i deres akvarier enn i vårt med grusen ja.
Fant også noen med rådasand som dere prater om, og googla rådasand og ser at jeg har faktisk rådasand selv jeg, ca 20-25liter 3-5mm kornstørrelse.
Har brukt den i 63litern som står på mørkloftet.
Men husker jeg syntes fargen var for mørk.
Kan jo dele to bilder jeg synes viser forskjellen bra.
Det første er av BT-sanden i Discuskaret mitt
Det andre er fra Apisto. Viejia-karet med Rpdasand 0,3-0,8mm.

Ikke verdens beste bilder, men du ser godt forskjellen i fargene.
Selv synes jeg at Rådasanden har for mye rødt og svart i,
i tillegg til at den krever mer forarbeid sammenlignet med Biltemasand.
Så jeg foretrekker BT!
Nice,var greie fine bilder og ja helt enig. Synes selv det ser bedre ut med BT-sanda ja.

Kenneth Bjørke
Hvor mange sekker BT-sand evt vil dere si det går med i akvariet mitt? 110cm x 55cm Så langt ingen bunnfisk i tanken, men har lyst på sebrabotia gruppe. Tenk bort fra praktbotia, pga str dem oppnår, dog 300liter vi har da. men men Sebrabotiaene suger i seg sandsnegler kanskje? Om ikke anna så er det mange fine coryer å finne så en bra gruppe av de er fint det å.

Ja leste det i basen at sebrabotiaene også suger snegler, så ved evt at jeg skal ha det/må ha det... ?
Så må det bli cory, kan sikkert han en bra stim? 10-15?
Å jaaaaaa
Hadde nok gått for 12-15 Coryer selv.....Men med 300 l vlile jeg faktisk gått for 2 arter, en større og en i moderat størrelse(annet mønster) . Har selv ikke samme mulighet, men har inntrykk av at det ville vært fint. Eneste aber er dine paletter....... Også de minste Coryene må være solide. Hvordan blir det med sand ? A4 som oss andre eller Lystadleira (kvit-/sandbukt-stranda)?
Kenneth Bjørke
Hvor mange sekker BT-sand evt vil dere si det går med i akvariet mitt? 110cm x 55cm

110x55x5(cm grus) =30kgsand ca
30kg sand x2.7 (egenvekt på sten ca) = 81kg sand
men sand er porøs så 81kg sand x0,65 = 53 kg sand
53kg sand : 17kg pr sekk = 3...

så ca 3 sekker sand ved en gjennomsnittlig grushøyde på 5cm :P

denne formelen fant jeg en eller annen plass og printa ut :P tror den stemmer sånn ca.
Enig med forrige, 2,5 - 3 sekker sand er trolig nok . Spørsmålet blir
egentlig om du skal ha torvplater i bunn eller ikke ? Forskjellen utgjør
2,5-3 cm. med sand.
Dette er interesant. Hva er torvplater? Har dere bunnsubstrat under sanden til plantene?
Tetra-frelst
Hadde nok gått for 12-15 Coryer selv.....Men med 300 l vlile jeg faktisk gått for 2 arter, en større og en i moderat størrelse(annet mønster) . Har selv ikke samme mulighet, men har inntrykk av at det ville vært fint. Eneste aber er dine paletter....... Også de minste Coryene må være solide. Hvordan blir det med sand ? A4 som oss andre eller Lystadleira (kvit-/sandbukt-stranda)?

Får se etterhvert hvordan det blir med coryene.
Vet ikke om det bli A4 eller ei enda :P
Time will show.
Fruen er negativ til å hente selv... pga jobben med rengjøring/rensing. hmmmm kan ikke huske jeg har sagt hun skal rengjøre sanda....
Det er vel kansje rengjøringa av kjøkkenet etterpå hun tenker på? Synes å minnes å ha hørt liknende mumling her
Hehehe kanskje det ja.

Hvertfall så dreg vi nå på ekspedisjon med en stamp jeg har, så får vi se.
Ungene er hvertfall ivrige nå :P

Sitat fra 4åringen: går det ant å dra til stranda uten båten da?

HAHAHAHA
Måtte le av den der. Sjøvante unger du har antar jeg

Tenkte du ville like å se hvor lett det er å rengjøre sand i forhold til grus. Her i denne videoen er det godt forklart, og som du ser så kan du vende på sanda selv dersom du ikke har snegler. Med mye innredning og planter så er det nok en del verre å komme til overalt, så da er nok snegler et bedre valg etter min mening.
Hei hei.

Ja er godt sjøvante unger ja

Da har vi henta sand. Nå skal det skylles og siktes/rengjøres.
Kommer noen bilder av sanda.

Kan si at ved fergeleiet, er det på ene sida rødlig/brunere sandstein-sand og på andre sida grålig, så vi valgte en ca 50/50mix.

Kult!
Blir spennende å se resultatet
Sandskylling
Hello again

Endelig kom mel-siktet til kona til nytte (for min del )
Da har jeg noen bilder av sand, før, under skylling og etter.
Er knapt rusk oppi sanda nå, ikke er det skjellrester å se heller, salt-skum er det lenger ikke.
Plana nå var å ta mel-siktet og fylle det og siktet over i 10liters-bøtte for å få ut siste rest av rusk om det skulle være noe og så helle sanda i akvariet.

Tror ikke jeg bryr meg med å koke sanda. Eller hva sier dere?

Har nå veeeeldig lyst å tømme akvariet vi, også tilsette sanda planter og alt innhold og få alt oppe å gå igjen i kveld.

Bilder:
Stranda med den gråeste sanda
[External Image]
Stranda med den bruneste sanda
[External Image]
Skylleprosessen, før, under, etter.
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Så flott sand! Sjøsand hadde jeg ikke brydd meg med å koke eller styre mer med enn du har gjort. Kokte selv, fordi sanda ble hentet fra fiskerik innsjø. Frisk fisk der, men hvem vet :o)

En husmortanke: Spander en ny melsikt på madammen, det er nesten helt umulig å få ut alle sandkorn fra den du har brukt. Husfar nektet i alle fall å bruke sandsikten til mel, og fikk en ny i festlig farge ;o)
Yess da kjører vi på og tømmer akvariet og setter det opp.
Passer egentlig bra for palettciklidene har egg i hula si, så de får komme i en 20liter jeg har.
De andre får huse i bøtter og spann noen timer.

Skal prøve å få opp bilder i kveld av akvariet etter at det er ferdig.
Det blir spennende. Så ut som veldig finkornet sand, pass på å sette pumpa/innsuget høyt oppe
Rekner med det går bra, den Bluwave er innsuget rundt 13-15 cm over bunn så skal gå bra.

Nå startes snart på å bytte ut grus med sand og dekorere opp igjen.

Phu... Snart ferdig, er litt grått vannet og noe oksygen-metta, pga det så vurdere jeg å vente med å sette inn fiskene til å mårrå.

Flyttinga av ciklidene og deres egg/barn i 20litern (klekking igang) >>>

Men her bilde så langt.
[External Image]
[External Image]

Oi, dette ser jo meget bra ut!

Lurer jammen på om jeg skal hente min egen sand til neste kar.
Har ei strand her med samme navn som etternavnet mitt
hvor mine forfedre bodde for mange generasjoner siden.
Det hadde jo vært litt spesiellt å hatt "Løgeviks-sand" i karene!
Tilfeldig bekjentskap
© Jarle
Reklame for plussmedlemskap