Vil innrede "naturlig" i 50-liter (side 2)

Emil Engø
Kampfisken kommer jo fra Sør øst asia. De lever i nærmest stillestående dammer. Der er det ofte siv. Så valisneria planter burde funke og en tynn rot. Hva med å bytte algeeterne ut med Corydoras? Du kan ha en kampfisk, noen corydoras og vis du vil ha en algeeter så kan du ha otto arter som er mer egnet til størrelsen på ditt akvarie ;)

Jeg har ikke så lyst til å bytte ut algeeterne egentlig, de gjør en fantastisk jobb i akvariet mitt.. men jeg skal vurdere det. Corydoras har jeg lenge hatt lyst på
Pass på det med korn størrelsen: 0,8 - 1,2 mm kornstørrelse. Eller ender du fort opp med langt grovere grus fra dyrebutikkene.
Det er fristende å si at en kan få langt mer kompetent hjelp på biltema enn på enkelte dyrebutikker hehe.

Jeg vil absolutt anbefale å kjøpe sand fra Jula eller biltema, det vil koste deg en drøy 50 lapp. Om du er i tvil om det er egnet sand så spør betjeningen, men det står stort sett på pakkene.

Lykke til hilsen Ola
ohr
Pass på det med korn størrelsen: 0,8 - 1,2 mm kornstørrelse. Eller ender du fort opp med langt grovere grus fra dyrebutikkene. Det er fristende å si at en kan få langt mer kompetent hjelp på biltema enn på enkelte dyrebutikker hehe. Jeg vil absolutt anbefale å kjøpe sand fra Jula eller biltema, det vil koste deg en drøy 50 lapp. Om du er i tvil om det er egnet sand så spør betjeningen, men det står stort sett på pakkene. Lykke til hilsen Ola

Takk for at du sa ifra om det. Da drar jeg på biltema. Så for meg at prisen var rundt 200 jeg, men en 50-lapp var ikke verst.
Her er en video hvor du ser hvor enkelt det er å slamsuge sand :) Har aldri angret en dag på at jeg byttet ut grusen. Jeg er veldig glad i sandsneglene mine, men om du ikke vil ha snegler så kan du fint røre litt i sanden selv av og til for å fjerne de gasslommene. Farene som beskrives av gasslommer er nok litt overdrevet.
Jeg spurte etter sandsnegler i butikken, men de var ikke helt sikre på hva det var for noe. Utrolig hvor lite enkelte vet, enda de jobber med sånt.

Jeg var også på biltema, og der hadde de kun en type sand. Det står at den er grovkornet, 0,2-1,0 mm. 17 kg. Det står bakpå at den kan brukes i akvarier. Men så lurer jeg på om den kanskje er for grov, bør jeg ha helt fin sand?
Jeg bruker den grovkornete. Har både sandsnegler, kuhlii og corydoras og alle elsker å børne rundt i sanda.

Sjekk rubrikkannonser her. Har du mulighet til å ta inn posten med en gang den kommer, er det en smal sak å sende snegler. Anbefaler helhjertet å handle fra Heidi I, fikk vel en.. 30 sandsnegler (til bruk i flere kar, en 10 stk er vel mer enn nok for deg) - ikke én eneste var død. Kjempefornøyd! Nydelig vakre er de også, synes de ser nærmest litt sørgmodige ut når de sleper det lange skallet etter seg. Flotte, flotte vaktmestere!
Du har funnet riktig sand

Sandsnegler får du tak i gjennom forumet her vet du
Amanthea
Jeg bruker den grovkornete. Har både sandsnegler, kuhlii og corydoras og alle elsker å børne rundt i sanda. :-) Sjekk rubrikkannonser her. Har du mulighet til å ta inn posten med en gang den kommer, er det en smal sak å sende snegler. Anbefaler helhjertet å handle fra Heidi I, fikk vel en.. 30 sandsnegler (til bruk i flere kar, en 10 stk er vel mer enn nok for deg) - ikke én eneste var død. :-) Kjempefornøyd! Nydelig vakre er de også, synes de ser nærmest litt sørgmodige ut når de sleper det lange skallet etter seg. :-) Flotte, flotte vaktmestere!

Da regner jeg med at sanden jeg kjøpte kan tas i bruk uten problemer Skal sjekke rubrikkannonsene også. Takk for tipset.
sissimor
Du har funnet riktig sand :D Sandsnegler får du tak i gjennom forumet her vet du ;)

Jepp Ja, jeg skal nok handle sandsnegler her inne
Nå ble jeg litt betatt av de flotte sneglene til Heidi i rubrikkannonsene. Kunne faktisk tenkt meg flere typer enn bare sandsnegler, enda jeg egentlig ikke liker snegler. Men disse var nydelige! Er ikke sikkert jeg skal ha andre typer enn sandsnegler, men om jeg skal, hvilke av dem passer best i mitt akvarium? Må innrømme at de var ganske facinerende.
Heidi sine snegler er bare å anbefale ,både posthornsnegler og eplesnegler

Selv liker jeg heller ikke snegler normalt sett ,men disse går fint.

Noe annet er det med sandsneglene ,de takler ikke jeg ,med den buktende bevegelsen de har når de beveger seg

Sølvi Gullaksen
Heidi sine snegler er bare å anbefale ,både posthornsnegler og eplesnegler :) Selv liker jeg heller ikke snegler normalt sett ,men disse går fint. Noe annet er det med sandsneglene ,de takler ikke jeg ,med den buktende bevegelsen de har når de beveger seg :(

Ja, hennes snegler er vakre. Jeg som tenkte å kjøpe sandsnegler tror ikke jeg gjør det likevel nå, når du sier at de har en sånn buktende bevegelse..
Nå har jeg skiftet til sand. Den ble ganske brun, men det ble mye finere enn med grusen. Jeg er fornøyd Skal iallefall skaffe bakgrunn før jeg kan si meg ferdig.

Jeg fylte bunnlaget opp til ca 5 cm. Blir det vanskelig for plantene å ta næring når røttene deres er så langt ned i tett sand?

Hva er faren for gasslommene som kan bli til i sanda, egentlig?
5 cm sand hørtes helt passe ut, og funker fint for plantene. Har du planter som hovedsaklig tar opp næring gjennom røttene, så kan det være lurt å legge nedi en gjødseltablett der disse står.

Og sandsnegler er søøøøte
sissimor
5 cm sand hørtes helt passe ut, og funker fint for plantene. Har du planter som hovedsaklig tar opp næring gjennom røttene, så kan det være lurt å legge nedi en gjødseltablett der disse står. Og sandsnegler er søøøøte ;)

Må nok ha sandsnegler ja.. imat de holder til mest nede i sanden ser man jo ikke så mye til dem heller.
I dag kjøpte jeg til 2 nye planter, og er fornøyd med innredningen Det er jo ikke mye plass oppi et så lite akvarie, så det må jo ikke se overfylt ut heller. Vannet er nokså tåkete enda jeg har tatt regelmessige vannbytter for å få vannet blankt og klart. Passet på å tømme på rota og ikke rett i sanda da jeg fylte på vann, men tåkete ble det likevel. Kan det ta flere dager før alt legger seg, og vannet ser rent ut? Isåfall får jeg bare smøre meg med tålmodighet..
her tok det et par dager før vannet ble helt rent, da vi tok sand i vårt akvarium.
jma
her tok det et par dager før vannet ble helt rent, da vi tok sand i vårt akvarium.

Ja, det begynner å bli bra her også nå. Er mye bedre.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap