Sewellia lineolata - oppdrett (side 2)

Ja, det stemmer det, Jon.

Cobitoidea inneholder familiene Cobitidae, Balitoridae, Nemacheilidae, Botiidae og Vaillantellidae.

Men for meg føles det rart dersom alle disse familiene skal bli egne "Fiskegrupper" på NAFs Breddeoppdrettskjema, da eg ser på dem alle som smerlinger.
Nemacheilidae og Vaillantellidae synes eg det blir særskilt merkelig å ha som egne grupper...
Josti
Cypriniformes; [I]Cobitoidea[/I]; [B]Cobitidae[/B]; Botiinae; Botia; macracanta
Botiaartene hører vel til under Botiidae.?



Et eksempel med utgangspunkt i taksonomiske nivåer fra http://no.wikipedia.org/wiki/Biologisk_klassifikasjon
(Det finnes subnivåre (sidegrener, sub'er) under enkelte (hver) av disse igjen)
Liv, domene, rike, rekke, klasse, orden, familie, slekt, art,
Eksemplet starter fra ”klasse” (trur eg)

.....klasse;..........orden;..........familie;............sub?........slekt;.............art;

Cypriniformes;...Cobitoidea;....Cobitidae;......Botiinae;......Botia;.......macracanta
Cypriniformes;...Cobitoidea;....Balitoridae;...Balitorinae;..Sewellia;.......lineolata

Hvis naf’s ”breddeoppdrett” samler fra Orden komme de på same lista
Samler de fra Familie kommer de på hver sin liste.
(forbehold om evt, feil da dette er rimelig komplisert for en amatør).

Jeg finner ingen steds på Naf sida hvor dette framgår klart, men akkurat det interesserer meg fint lite.
Naf sin hjemmeside kan evt. diskuteres i en annen tråd. For meg er den komplett uinteressant og gjennomført manglende oppdatert.

Jeg tror heller ikke jeg vil følge denne Taxo-diskusjonen videre, da dette er veldig tungt og vanskelig stoff for meg og antagelig for folk flest.
Let videre på f.eks. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/Taxonomy/Browser/wwwtax.cgi Terje.
Du finner mye selv om disse også oppgir å ikke være fullautoriserte. (Oppslagssiden her viser navnet du skrev som feilskrevet, men ikke så viktig. Du finner ut av det.)

Beklagelig nok finner jeg ingen side som oppgis å være fullautorisert på området.
Jeg hadde en rimelig god en, men den funker ikke lenger.

Josti
Hvis naf’s ”breddeoppdrett” samler fra Orden komme de på same lista Samler de fra Familie kommer de på hver sin liste.


Denne klasse, orden, familiediskusjonen deres er helt gresk for meg så der kan jeg nok ikke bidra med noe )) Men følgende står på NAF's side: "Breddeoppdrett er en ny variant som ble innført i 2007. her går det ut på å få oppdrettet flere forskjellige familier...".

Hva trenger man for å registrere førstegangsoppdrett, holder det med utfylt skjema og bilder?
Rita Revestrek
Hva trenger man for å registrere førstegangsoppdrett, holder det med utfylt skjema og bilder?


Ja, jeg har nettopp vært gjennom det så det kan jeg bekrefte.
Scannet bare skjemaet etter at jeg hadde fyllt det ut
og mailet det inn sammen med bildene.
Etterlyste elektronisk skjema på nett, men dit hadde de ikke kommet enda
Takk for svar og link, Jon
Siden anerkjenner ikke Botiidae som en egen familie, eller den er ikke oppdatert. Familien Botiidae ble opprettet i februar 2007, men eg aner ikke av hvem, og om det er det "gyldige". Loaches.com følger dette, men det trenger jo ikke bety noe.

Ordenen er Cypriniformes. Cobitoidea er Superfamilie, tror eg. Botiinae er Underfamilie.


Josti
Samler de fra Familie kommer de på hver sin liste.
De samler fra Familie, ja (ending på -dae), så det er rart de kaller det "Fiskegrupper" og ikke "Fiskefamilier". Enig med deg, Jon; det kunne vært bedre...
Odd Meyer Løgevik
[QUOTE=Rita Revestrek]Hva trenger man for å registrere førstegangsoppdrett, holder det med utfylt skjema og bilder?


Ja, jeg har nettopp vært gjennom det så det kan jeg bekrefte.
Scannet bare skjemaet etter at jeg hadde fyllt det ut
og mailet det inn sammen med bildene.
Etterlyste elektronisk skjema på nett, men dit hadde de ikke kommet enda

Tusen takk for info, det er jo veldig greit at det holder med bilder for å få bekreftet oppdrettet

Denne klasse, orden, familiediskusjonen deres er helt gresk for meg


Jeg må nok si at for meg er dette mer latin enn gresk, Rita. Men det gjør det ikke et hakk bedre.
Dette er heller ikke noe jeg går rundt å husker på, men finner litt ut av ved behov.
Rita Revestrek
[QUOTE=Josti] Hva trenger man for å registrere førstegangsoppdrett, holder det med utfylt skjema og bilder?

Jeg sendte ikke med bilder, men jeg vil tro det er et bombesikkert bevis, Rita Selv henviset jeg til mine oppdrettstråder på NA.
Takk, Svein Inge


Her var det kommet mye interessant og innfløkt informasjon, og jeg skal ikke dra det videre. Men, jeg vil likevel si at jeg synes det er på høy tid at NAF oppdaterer seg…

Yngelen har vokst betraktelig og er mer synlig i karet.


Liten og stor S.lineolata
[External Image]


[External Image]
Flotte bilder! Er yngelen kommet opp i 2 cm nå?
Takk, Terje
Bildene kunne nok ha vært betraktelig bedre om jeg hadde tatt i bruk et redigeringsprogram, men er ikke blitt hekta på slikt ennå )

Jeg målte en av ynglene til 1,5 cm i dag.

Jeg vet ikke hvor fort de vokser, og tatt i betraktning hvor små disse egentlig skal være ved klekking, ifølge Josti, synes jeg tilveksten frem til nå har vært bra. I denne tråden nevnes det litt om alder og størrelse på lineolata-yngel.
Janne
Bildene kunne nok ha vært betraktelig bedre om jeg hadde tatt i bruk et redigeringsprogram
Eg vil ikke avvise at slikt kan ha noe for seg, men programmene er vel gjerne bedre enn dem som forsøker å bruke dem?

Med det mener eg at mange bilder som publiseres ser direkte kunstige ut. Ofte kjenner i hvert fall ikke eg igjen fiskearter eg selv holder...
Faktisk tror eg ikke det hjelper særlig å bli en erfaren bruker av slike programmer heller, da man gjerne fort blir blind av redigeringsmulighetene, og at bildene dermed blir falskere og falskere på sikt.

Yngelen klarer seg fremdeles bra? Ikke merket noen frafall?
Ynglene vokser veldig bra, og jeg har hittil kun registrert ett frafall. I dag målte jeg en av dem til 2 cm. Jeg ser nå at de ofte holder sammen i en liten gruppe, og da gjerne liggende på brynesteinene.


Yngel hengende på glasset
[External Image]


Ser man godt etter kan man se 4 yngel.
[External Image]
Går det fint med dem fortsatt?


Janne
liggende på brynesteinene.
Virker det som de oppsøker områder med sterk strøm?
Ja, de vokser bra. De holder seg på motsatt side i karet enn pumpene. Og der er det sterkest strøm, ja.

Selv om yngelen vokser opp i foreldrekaret synes jeg de har en fin vekstkurve. Den største er 2,5 cm med halefinne. De har nå helt lik kroppsform som de voksne, og er noen fine mini-lineolata Lurer på hvor mange det er ... vanskelig å se dem alle på en gang.

[External Image]


[External Image]


En av de voksne.
[External Image]
Hos meg har de nesten ubegrenset med hjemmesteder og bare bittelitt sandbanke foran ved vinduet og noen få synlige flate stein.
Men forleden talte jeg 12 små åpenbart fra minst 3 kull, da jeg liksom stadig ser at det kommer noen nye bittesmå.
Yngel i lange baner..
SÅ MORSOMT å se at flere har fått yngel på denne arten. Jeg oppdaget de første ynglene da vi kom hjem fra sommerferien og siden har det bare kommet flere og flere, og de er nå i alle størrelser i karet. Kjøpte 5 voksne for ca ett år siden og har ikke tenk mer over evt oppdrett før det plutselig dukket opp småttiser. Har også god gjennomstrøming i vannet og siden det primært er et discus kar (på 530 liter) skiftes det vann ofte slik at forholdene er vel så nært de naturlige som jeg kan får til.
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap