Greit å kaste fisker i do? (side 2)

Kjappeste er å brekke nakken på dem.
Tuppelura90
Da takker jeg for alle svar. Synd det ble en så hissig tone ut av dette her:/ Jeg ville egentlig bare høre litt om hva folk mente om det å pælme fiske i do. Jeg har fått svar nå: MAN KASTER IKKE FISKER I DO! :P


velkommen til akvaforum, hehe

koke levende eller bli skyldt i do. tror jeg hadde valgt dassen uten tvil.
gerit det går sikekrt ikke mange sekunder før den dør men må jo være den mest smertefulle døden jeg kan tenke meg. det er jo dyrebeskyttere som mener at å koke hummer osv. levende er dyreplageri å det ikke skal være låv i resturanger.

fikk mye tilsnakk sjøl hær etter jeg sa jeg putta fisken min i dass så nå avliver jeg dem slik jeg avliver de fiskene jeg får når jeg er ute å fisker, kutter av hode..
sikkert bedere enn å bli kokt
Entrak
Kjappeste er å brekke nakken på dem.

Riktig! Knekk nakken eller kutt av hodet. Deretter skal fisken i søpla, ikke i do.

Og nellikolje er bra til bedøvelse hvis man er redd for at fisken skal sprelle for mye eller lide ved avlivning.

Det er så enkelt så.
Inaktiv bruker
Kampfisk
[QUOTE=Entrak]Kjappeste er å brekke nakken på dem.

Riktig! Knekk nakken eller kutt av hodet. Deretter skal fisken i søpla, ikke i do.

Og nellikolje er bra til bedøvelse hvis man er redd for at fisken skal sprelle for mye eller lide ved avlivning.

Det er så enkelt så.

Men igjen, hvordan bruker man nellikolje? I vannet? Smører det på fisken?
karinetk
[QUOTE=Kampfisk][QUOTE=Entrak]Kjappeste er å brekke nakken på dem.

Riktig! Knekk nakken eller kutt av hodet. Deretter skal fisken i søpla, ikke i do.

Og nellikolje er bra til bedøvelse hvis man er redd for at fisken skal sprelle for mye eller lide ved avlivning.

Det er så enkelt så.

Men igjen, hvordan bruker man nellikolje? I vannet? Smører det på fisken?

Som massasjeolje? Nei, man tar vann i en bøtte/bolle eller noe og drypper noen dråper oppi, så putter man fisken oppi der og venter til den er rolig.
Inaktiv bruker

Som massasjeolje? Nei, man tar vann i en bøtte/bolle eller noe og drypper noen dråper oppi, så putter man fisken oppi der og venter til den er rolig.


Haha

Okay!
Kampfisk
[QUOTE=Entrak]Kjappeste er å brekke nakken på dem.

Riktig! Knekk nakken eller kutt av hodet. Deretter skal fisken i søpla, ikke i do.

Og nellikolje er bra til bedøvelse hvis man er redd for at fisken skal sprelle for mye eller lide ved avlivning.

Det er så enkelt så.

Men må være kjapp da så den ikke pines med å kveles i luft. :P

Men enig, gjør det selv slik og så i søppla.
Nå fikk jeg vondt i magen. Det er fordi jeg hadde en traumatisk opplevelse for mange år siden. Jeg fikk overta et brukt akvarie med guppyer. Oppdaget fort at det var sykdom i karet, og alle fiskene døde unntatt en. Den var tydelig syk, men levde videre.

Jeg tok da kontakt med den lokale dyrebutikken og ba om råd. Der fikk jeg beskjed om å avlive den fisken som var igjen, koke grusen og begynne helt på nytt. Hvordan avliver jeg fisken lurte jeg da på. Du bare kaster den i do, fikk jeg som svar. Den blir helt bedøvd/ slått ut av det kalde vannet, og dør raskt av giftene i vannet. Hørtes jo greit ut det.

Så jeg dro hjem, fisket opp guppyen og slapp den i do. Der svømte den glad og fornøyd rundt nedi skåla. Ikke svimet den av og ikke døde den. Dette kunne da ikke være riktig? Det så jo virkelig fælt ut. Så jeg begynte å skulle fiske den opp igjen, men det var jo umulig. Så fort jeg prøvde å komme nedi med håv dro den inn i røret og forsvant. Etter noen minutter var den framme igjen. Jeg klarte rett og slett ikke dra i snora, slet hele ettermiddagen med å få tak i den. Jeg var til og med til naboen og lånte do da jeg holdt på å tisse på meg....

Etter noen timer så jeg ikke mer til den, og regnet med at den var død. Jeg tok da mot til meg og dro i snora - mens jeg faktisk gråt!

Det tok lang tid før denne opplevelsen slapp meg, jeg følte meg som en ekte dyremishandler! Dette var på 80-tallet, og det hender fortsatt jeg ser for meg den lille guppyen som svømte rundt nedi do.

Det hører med til historien at jeg den gangen bodde på et annet sted i landet, og de som drev den akvariebutikken sluttet ikke så lenge etter - heldigvis. Men jeg rakk en tur innom for å fortelle om min opplevelse. Og kjærringskrømtet lo av meg!
Inaktiv bruker
Uff.. Så kjipt da. Men du kan ikke bebreide deg selv for dette. Du gjorde det du trodde var riktig etter den informasjonen du fikk. Man stoler jo på at de som jobber i akvarie-/dyrebutikker vet hva de snakker om.

Kan vel bare konkludere med at enkelte mennsker ikke burde jobbe i akvarie-/dyrebutikker når de har så lite peiling. :\
Rottekjeften beklager

Ser det er flere som er enig med meg og mine uttalelser, dog i en litt mildere skrive- form.

Likevel vil jeg beklage mine utsagns skrivemåte, men blir litt frustrert og er en person som sier min oppriktlige mening. En kan vel kanskje si at jeg ikke legger noe tilbake for min hjertens mening.

Når du skriver at du likevel vil fortsette med å kaste fisk i toalettet etter flere anmondinger om å ikke gjøre det, kan du da forvente noe annet enn motbør?

Som nevnt tidligere er et fiskeliv like mye verdt som andre liv. Men for deg er en fisk BARE en fisk tydeligvis. Om du tenker på fiskene dine som "familiemedlemmer" vil du nok få en annen oppfatning av liv.

Har selv astma og allergi og er dyrekjær. Utveien ble derfor fisk som hobby. Antar du ser på din hund som et familiemedlem, mine fisker er det samme for meg.

Håper du endrer holdningen din ovenfor fiskene dine, etter alle svarene i denne tråden.
FISK ER ÅLREITE og det er sikkert du også ;- =)
Jeg har i hvert fall fått svar som jeg tar med meg videre. For meg er fisker fint å se på og det er dyr, men de betyr ikke like mye for meg som hunden og katten min nei. Dette tror jeg er helt vanlig at fler føler. Hvis jeg er så uheldig at en fisk dør, så begynner jeg ikke å gråte av den grunn, men synes det er kjipt. Den dagen hunden min dør blir situasjonen enn helt annen, og da kommer jeg til å være ekstremt lei meg i lang, lang tid. Det samme gjelder katten min.

Men jeg skjønner at mange her inne ser på fisker som en form for guder, og det er helt greit. Jeg synes fisker er kongekult, og for meg har det blitt en hobby!

Jeg aksepter andres meninger, men jeg også få lov til å ha mine.
Fisker tenker, husker, føler, og ja kan lære "triks" som nevnt.
Gullfisk har definitivt ikke 5sekunders hukommelse, tror faktisk det var mythbuster som testa det.. og da ligger filmen på youtube.
-----------------------------

Huff jeg kommer ikke til å dra på båttur og fiske mere, stakkars de henger på kroken og har smerter helt til vi drar dem opp og får dem nesten ikke av kroken, hvor vondt gjør ikke det???? Før vi knerter til dem i hue om vi er heldige så dør døm kanskje da, eller vi må knerte mere. Noen ganger så går de rundt i en kum en stune noen ganger svømmer de halvt på snei og venter på at noen skal ete døm. Vi er egentlig skikkelig brutale.
Enig med du.
Ja så dukker det opp igjen, avliving av fisk. Dersom en vil ha en "opphøyet" debatt, er det bare å bringe temaet på banen. Samme spørsmål og samme svar. Knivene slipes og det "verbale" når stadig nye høyder, og vi blir revet med.

Litt filosofering:

Fisk er et utsatt dyr:

Som kjeledyr i akvarium bli den utsett for mange prøvelser, ved livets slutt. I motsetning til hund og katt, som får en giftsprøyte fra veterinær, slås den i hjel med hammer, skjæres av med kniv, knekker nakken etter spyles ned i do.

Ute i naturen er det enda verre. Millioner på millioner av fisk tråles, heises opp av det våte element, for deretter å ligge på det tørre og død en sakte kvelingsdød av mangel på oksygen. Dersom den da ikke blir spist levende av annen fisk eller slukt av en måke.
Eller den blir fisket med krok, og får knekt nakken.

Vi akvarister føler nok at vi har et husdyr, men vi har nok en jobb å gjøre , skal vi få den "vanlige mann" til å betrakte fisken som et kjeledyr!

- Tore -


Frysern
Jeg har puttet mine mindre heldige i et litersmål som bare brukes til akvarie, Og satt hele greia i frysern, De tror de går i dvale også er det slutt... Har jeg hørt da..Da tar du livet av bakterier og skit og hele kladden har jeg hevet i do. Ingen smitte og ingen pinefull død. Igjen, Dette er meg fortalt og har ikke gjort noe research på det da det kommer fra en som virkelig har greie på akvarium i moss
Som forventet var det masse kvasse svar her ja gitt

Men for å være helt seriøs så er det faktisk kommet så langt som at folk kan bli meldt for dyremishandling når det gjelder "dårlig hold" av fisk idag. Nå sier jeg ikke at du har gjort dette for å være slem for du tenkte jo som mange andre at det var en grei måte å kvitte seg med fisk på, men som nevnt kan det ta opptil minutter før fisken faktisk dør etter en smertefull og ikke minst skremmende reise ned til kloakken først :S Og det er dessuten også bevist at fisker føler smerte og har en viss tankeevne på lik linje som andre dyr og mennesker faktisk!

Synes også at nellikolje er den beste løsningen, en liten dose bedøver fisken mens en større dose gjør at den blir bedøvet før den sovner helt inn. For sikkerhets skyld skjærer jeg også av den hodet (eller.. samboeren min gjør det for jeg synes det virker så grotesk :P)
Tenkte kanskje å begynne med sånn nellikolje sjæl. Det er det som virker minst grotesk i hvert fall.Kan man bruke det på mindre fisk også? guppy, platy osv? Og hvo kjøper an det?
nellikolje kan brukes på all slags fisk ja

kan skaffes på de fleste apotek tror jeg nok!
fiskene bør fortsatt kastes i søpla for å unngå evt. smittespredninger.
Tuppelura90
Men jeg skjønner at mange her inne ser på fisker som en form for guder


Oi, det har jeg ikke fått med meg. Har du noen eksempler?

Marius Johansen
Og satt hele greia i frysern, [...] Da tar du livet av bakterier og skit [...] det kommer fra en som virkelig har greie på akvarium


Men bakterier har han/hun tydeligvis ikke greie på.

Du knerter ikke bakterier ved å fryse dem.
Utgått men fortsatt nyttig for fremtidige lesere :)
Jeg er ingen spesiell proff innen akvarium men det jeg helt sikkert vet er at det å dumpe fisk i do er en smitterisiko med tanke på parasitter og bakterier. Enda ikke vært noen tilfeller i Norge der det er blitt et problem da. Siden det virker som det enes i at olje og nakkebrudd er en human måte å avlive dem på. Da kommer mitt argument. Hva om fiskens hovednervesystem lammes men den blir fortsatt stresset. Det at fisk føler smerte er ukjent men det at stress hos fisk bidrar til problemer og muligens død er et velkjent fenomen. Hva om oljene ganske enkelt bare lammer musklene men dreper fisken på lik linje med oksygen mangel. Det mest humane vil nok være å dumpe fisken i kokende vann eller om man virkelig tar seg bryet kobler man strøm til fisken. Smertefritt og humanetisk som bare det.
Avlivning
Virker som Tuppelura har skjønt det med at man ALDRI avliver fisk ved å spyle dem ned i do, så skal ikke gå inn på det.

Men er det bare jeg som reagerer på å sette dem i fryseren? Tar jo en stund før vannet fryser, og det hørtes bare groteskt ut... Tenker spesielt på mindre fisk, tar jo mye mindre tid å koke dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap