Hodet under vann.... (side 2)

En god og rund ottomage er bra, de skal være fine og "stinne", da har de spist godt. Jeg bekymrer meg som oftest mer for dem om de ikke har en markant rund mage.
Men det kan være et dårlig kull. Noen opplever at alle dør på kort tid. Eller det kan være noe annet, men det er ærlig talt vanskelig å si, siden ottoer er kjent for å dø som fluer de første ukene etter at du har kjøpt dem. Om du ikke plages av at annen fisk dør så vil jeg nok heller si at det er noe galt med fisken, ikke akvariet.
Nå er det gått en uke siden jeg fant igjen kampfiskene bak pumpa og den overlevende er egentlig klar for å flytte tilbake til de andre. Jeg har skiftet vann i 120-literen nå, så jeg vil bare vente til det har roet seg der så skal hun få komme over til de andre. 90-literen på kjøkkenet er ikke noe mer enn et restitusjonskar, med bare et ikke- dekkende tynt sandlag på bunnen, som har blåst vekk noen steder, og noen halvstore stener som hun gjemmer seg imellom, en liten plastikkplante og det nødvendige elektriske tilbehøret.

Jeg skiftet 20 liter vann i 120-literen. Har hatt akvariet i ca en måned og skiftet minimum en gang i uka. Er det passe antall liter, lite, mye...? Skiftet ca 20 liter forrige tirsdag også. Vannet så ikke så galt ut forsåvidt, men det er vel kjekt med litt tilførsel av friskt vann en gang i uka?
Jeg mistet to ottoer på torsdagen i forrige uke- to dager etter forrige vannbytte, de døde en etter en siden jeg kjøpte dem forrige fredag egentlig uten at jeg vet hvorfor... Men etter det har jeg foreløpig ikke mistet fisker. Jeg har nå igjen den største og den minste ottoen, en Hoppei og en Affinis tror jeg de er. Det bor en enslig en i dyrebutikken som jeg har lyst til å ta med hjem, men jeg vet ikke om jeg skal ta sjangsen riktig ennå, bør vel se hva som skjer her en liten stund til, og om de to siste overlever normalt akvariestell her...

Det er ganske aktivt i karet nå, like etter vannbytte. Om det er stress, glede eller bare oppvåkning etter noen dager i dårligere vann vet jeg egentlig ikke, håper bare det ikke blir noen flere frafall på lenge nå. Venusfiskene er ganske spretne og svømmer opp og ned langs glasset og leker i strålen fra pumpa

Jeg luket litt med det samme og jammen ser det ut til at plantene skifter til nye blader. Kanskje det er en form for tilvenning for dem også, å flytte til nytt vannmiljø, for den siste planten jeg kjøpte gikk nesten i oppløsning med en gang, men nå etter ei halv uke ser den ut til å roe seg og sette flere røtter.
Jeg tar ikke rengjøring av pumpe eller skraping av alger samtidig, antar det er lurt å gjøre det adskilt så det ikke blir for mye forandringer samtidig? Pumpa ble forresten skylt forsiktig her om dagen. Hvor ofte/skjelden bør det gjøres egentlig...?
Synes det høres ut som fiskene dine har det gøy og trives etter vannbytte

Behovet for rengjøring av pumpa er vel forskjellig hos alle, men tror ikke man trenger røre pumpen før man merker at den jobber litt dårligere.
Jeg tar ut svampene i de innvendige filterne kanskje en gang i mnd. og skviser de litt i en bøtte akvarievann, bare for å få vekk det verste grumset.

Lykke til med ottoene, kjempeartig fisk
Jeg har skikkelig sans for ottoene, og synes det har vært kjempetrist å miste fire av seks like etter at de kom Jeg er ikke vant til at "kjæledyrene" mine dør (katter og hunder) så å miste ottoene har vært deprimerende rett og slett. Veldig godt at annen fisk har overlevd, så er det kanskje ikke direkte min skyld at de ikke klarte seg.
Jeg håper jeg kan få til å holde otoer, de er så skjønne. Krysser fingrene for at de jeg har nå overlever.... så skal jeg nok kjøpe flere når butikken får inn fler.

Det er rart dette her med å ha fisk...uvant med dyr som er så sarte for miljøet. Jeg er redd for å miste noen, synes det er et kjempeansvar å få de til å trives, men så skal det så lite til før man kan feile skikkelig... Litt lettere med hunder og katter enn det er med akvamiljøet synes jeg ) Regner med at jeg stresser ned mer og mer og at det går seg til, men jeg teller fortsatt fiskene to ganger om dagen )
Blir spennende å øke stimene etterhvert, jeg venter spesielt på å få satt inn flere venusfisker.
Man slapper kanskje mer av etter hvert, jeg håper det. Jeg begynte med akvarium i fjor høst og teller faktisk enda fiskene hver morgen så.... :b
Kjenner meg igjen i bekymringen ja
I går kveld forsøkte jeg å flytte kampfisken tilbake til 120L. Men det endte med at jeg tok henne ut igjen for jeg så at hun ganske snart drev inn bak pumpa, som om pumpa trakk henne til seg sammen med vannet den tar inn. Hun ble stort sett liggende inntil pumpa, selv om hun kom seg unna dersom hun prøvde. Men hun sèg liksom tilbake igjen i vannet. Jeg må nok kjøpe blåsvamp (etter tips fra dere) og pakke den inn for at ikke innsuget blir for sterkt for henne. Jeg synes dette er litt pussig, noen flere som har opplevd noe sånt ? Pumpa i 90L er mye svakere så der har hun mindre problemer. Men jeg ser jo hvor lett hun blir dratt med vannet når det beveger seg. Hun virker for øvrig ikke syk eller svak heller, jeg antar hun er veldig svak for vann i bevegelse pga arten.

Ennå er statistikken to av seks på ottoene. Yay....
Perlemor
Ennå er statistikken to av seks på ottoene. Yay.... :)

Får håpe de er over det værste nå. Og ikke vær alt for lei deg for de ottoene som ikke klarte seg, det er nesten helt garantert ikke noe du kunne gjort noe med det uansett. Det er slik med ottoer, og det er like trist hver gang, men etterhvert aksepterer man det bare med et sukk, og kjøper dobbelt så mange som man skal ha.
Takk, det håper jeg også
Jeg har planer om å hente en stakkar som er igjen i dyrebutikken i morgen, blir spennende å se hvordan det går...

Jeg har kjøpt en nylonstrømpe i dag til å tre over pumpa, i tilfelle det kan gjøre den litt mer behagelig for fiskene, spesielt kampfisken. Kanskje jeg får til å tre nen blåsvamp på innsiden av den for å gjøre innsuget enda litt mindre kraftig...
En annen ting jeg har oppdaget er at bordet jeg har akvariet på ikke står rett. Gulvet vårt er nok litt skjevt, jeg ser at vannlinjen i karet ikke er "vannrett" Det kan kanskje være litt risikabelt, at akvariet kan gi etter på sikt? Jeg bør kanskje tappe det ned en god del og gjøre noe med underlaget...

Hva bør jeg ha mellom bordplata og akvariet for å få en slett og trygg flate? Jeg har lest om en spesiell type plate som kan være lurt å bruke, men vet ikke helt hva det er da det sto på svensk....
Noen som har gode tips til å få "rettet underlaget/gulvet" der akvariet står, slik at det hele står rett? Akvariet står på et gammelt "kjøkkenbord", altså et vanlig trebord med fire høye ben...
Har forstått det slik at det er viktigere at akvariet ikke står i spenn, enn at det er helt i water. Altså at det ikke er skjeivt to veier...

Dersom du har ramme på karet, så skal det ikke være noe under, men er det helglass, så kan du ha isoporplate eller liggeunderlag for å jevne ut trykket.

Håper du skjønner hva jeg mener...
Det aller viktigste slik jeg har forstått det er at det ikke er noen vridning på karet, det gir spenninger på glasset som ikke er bra. Men er det jevnt skjevt så ville jeg ikke vært fult så bekymret.

Jeg bor i et svært gammelt hus hvor ingenting er bent, og ingen av mine akvarier står 100% vannrett. Det ene står dog på en helt flat og stødig benk, så selv om det heller ørlittegranne så er det fortsatt like mye press på alle kantene. Det andre er jeg mer bekymret for, for å si det enkelt, og så kangt har alle forsøk på å vatre det opp vært veldig mislykkede:-/
Bordplata er sannsynligvis/forhåpentligvis rett nok, det er gulvet som er mest skjevt slik at vannet ligger tyngst mot fronten på akvariet. Siden det er rammekar er det kanskje ikke noen krise? Eller er det egentlig det....juwel rio 125 har rammekant i bunnen men ikke opp langs side-skøtene hvor det er silikonfuger.

Jeg hentet hjem 10 neoner og en liten otto i dag, ottoen har vært alene igjen i dyrebutikken en stund. Han var rimelig vettaskremt da han ble overført men fargen kom etterhvert og nå svømmer han rundt etter mat sammen med de to andre. Er veldig spent på om det går bra med ham. Jeg ba om å få ham i egen pose på vei hjem, og lot tilvenningen i bøtten hjemme også skje i ensomhet. Tilvenningen brukte jeg lang tid på, men da jeg skulle ha ham over i karet var han tydeligvis sliten for han var ikke så sprelsk som jeg trodde han skulle være. Han ser bedre ut nå heldigvis.

Neonene var også likbleke en stund, jeg trodde de var dårlig utfarget men nå ser de også sunne og gode ut i fargene. Moro å se hvordan de takler innflyttingen.
Rart å se hvordan de svømte inn blandt de "fastboende", følte seg frem, usikre på hva som kunne skje. Etter en stund ble de nye værende i øst-enden og de fastboende i vest-enden en stund før de igjen blandet seg og ble en stor stim på 18.

Venuser har jeg ikke fått tak i flere av enda, så jeg får bare se det an. Kanskje jeg skulle hatt ciklide eller gurami istedet etterhvert, har jo lyst på noe litt større blikkfang oppi der også.

Jeg venter fortsatt med å sette tilbake kampfisken, siden det bare er to dager siden siste forsøk så det ikke skal bli så mye frem og tilbake... Jeg har lyst til å ha henne oppi til de andre og har jo satt inn egen plante til henne og greier, men samtidig har jeg litt lyst til å innrede et lite eget akvarie til henne (40-liter) og ha på kjøkkenbenken.... Jeg får se...trenger et lite armatur og ei glassplate til det lille karet før jeg kan sette det opp. Jeg får vel prøve en flytting til på henne til 120L. Men hvis det ikke fungerer å ha henne i storkaret blir det 40L på henne i alle fall. Kanskje jeg skal ha en annen kampfisk i 40L etterhvert hvis det blir stående tomt...
Perlemor
Bordplata er sannsynligvis/forhåpentligvis rett nok, det er gulvet som er mest skjevt slik at vannet ligger tyngst mot fronten på akvariet. Siden det er rammekar er det kanskje ikke noen krise? Eller er det egentlig det....juwel rio 125 har rammekant i bunnen men ikke opp langs side-skøtene hvor det er silikonfuger.

Hvis jeg har lest skrekkhistoriene riktig, er det krise hvis skjevheten er diagonal, altså for eksempel bakre høyre hjørne høyere enn fremre venstre, uten at det egentlig var en spesielt snasen forklaring. At det er litt mer vann i bakkant enn foran, eller på venstre side enn høyre tåler karet mye bedre, da blir skjevheten jevn på en måte, uten at det blir spenning i glasset. I vater foran og ute av vater bak eller omvendt =krise. Himmel, så vanskelig å forklare uten å kunne vifte med armene.

I ditt tilfelle vil det si at hvis vekta presser like mye hele veien foran går det sikkert bra!
Hehe, det går bra, jeg skjønner hva dere mener
Det er kanskje vanskeligere å måle, om underlaget er skjevt på skevt, enn om det bare heller litt )
Takker for svarene, vi får se om vi kan finne ut av om noe må gjøres, og evt hva. Det heller visst en ca halv cm lavere foran.

Første døgn med ny fisk og de lever alle sammen. Snart rekord Alle fiskene har fine farger og mingler bra, ingen skiller seg ut på noen måte.
Har sjekket litt etter lysarmatur til 40L som er helt ribbet for utstyr i tilfelle jeg skal innrede det til kampfisken, men endte med at det lønner seg for meg å kjøpe et 60L startkit istedet Og det er helt greit det, hvis det er slik det må bli. Jeg skal prøve å flytte henne over igjen i morgen muligens og se om det går greit nå. Hvis ikke må det bli et nytt kar til henne.... det hadde vært bra om hun kan bo i det store da, og det burde vel strengt tatt gå greit nå. Så får 40L stå parat som sykekar eller i beste fall yngelkar om det blir sånne tilstander her om en stund.

Apropos yngling og bunnlag så kom jeg over dekorsteiner på IKEA.no som sikkert er fint å gjemme yngel i for en del fisk: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20094229

Jeg sitter og funderer på om jeg skal trå til og lage meg et blomsterbed ute i hagen i år. Vi har en enorm hage uten en eneste blomst så jeg ønsker meg litt farger der. Og en ting jeg bare MÅ ha når jeg først skal gjøre noe sånt er en hagedam med fontene. Jeg ser det er mange muligheter ang hagedammer og flere nettsider spesialiserer seg på proffe dammer:
hagedammen.no
aquaworld.no
tropex.no
aquamanias.no

Egentlig skulle det vært utrolig gøy å lage en ordentlig svær dam (liten innsjø) eller en mini-elv rundt på plenen her, med bro over og ikke minst noen fisker oppi... det er lov å drømme sies det!

På torsdag var jeg en liten tur innom Tam på Alnabru, og falt fullstendig for sommerfuglciklidene de har der nå, utrolig vakre fisker!

I dag tok jeg sjangsen på å hente hjem drømmefiskene, et Sommerfuglciklidepar. Åh, de er så vakre! Jeg satte inn ei steinhule i går og flyttet litt på rota, og i dag kjøpte jeg samtidig noen flere planter til begge karene, for i dag skulle også
kampfisk-frua mi få et skikkelig hjem igjen, og helt for seg selv.

Jeg oppdaget i kveld at foring av sommerfuglene kanskje er et problem her nå....tetraene er lynkjappe oppe i overflaten og tar flakforet, mens siamensisene kaster seg over alt de får tak i litt lavere ned. Noen råd til hva eller hvordan jeg kan gi mat til sommerfuglene så de også får sin del? Jeg har ikke kjøpt granulatfor, kanskje det er tingen? Jeg har prøvd flakfor og har diverse malletabletter og fortabletter pluss en boks betta-fôr...

Og opptelling: Fortsatt tre av tre otoer i "storkaret" siden sist

De sommerfuglene jeg hadde elsket frosset artemia. Jeg tinte den i et glass med litt akvarievann, og foret med pipette. Sommerfuglene lærte raskt hvor maten kom fra, og spiste direkte fra pipetten
oi, morsomt, det må jeg prøve! Hvor ofte ga du dem dette? og hvor mye...?
Gir en form for frossenfor annenhver dag; artemia, røde eller svarte myggisser, cyklops eller dafnier. Men forer da alle fiskene, så mengde er litt vanskelig å si egentlig... Prøv med en rute først kanskje, og la alle fiskene få litt. Artemia var dessidert favoritten til sommerfuglene, derfor jeg nevnte det spesielt. Og så har jeg hørt at man bør være forsiktig med røde mygg til sommerfugler, men mange jeg kjenner bruker det, og jeg gjorde det selv...
I dag har jeg endelig fått pakken fra webzoo, med dråpetester for de fleste verdier. Testet vannet og fikk Ph på ca 7, Gh på ca 3 og Kh på ca 2... Egentlig så er Ph på absolutt maks og Kh på et minimum, åssen kan jeg justere dette eller er det såpass greit at jeg kan la det være slik?

Neontetra skal ha ph 5,0 - 7,0 og gh på 0-3
ciklidene skal ha ph 5,0-6,5 og gh på 0-5
otoene skal ha ph på 5,5-7,5 og gh 0-8
SAE skal ha ph 5,5 til 7,5 og gh på 5-15

Venusene skal flytte for de passer ikke helt. Siamensisene blir, selv om de heller ikke har helt optimale forhold....

Vannet her er normalt på en ph på ca 6,5 til 7,0, eller rundt 6,8.

Jeg fikk også en Juwel foringsautomat i tilfelle jeg føler behov for å bruke den. Men nå spørs det om jeg gjør det i ferien allikevel, etter å ha blitt overbevist om at fiskene kan gå en stund uten mating.
Og så fikk jeg kjøpt strømstyringsplugg til akvarielysene på Europris i dag til 39,- det var jo veldig billig

Jeg har ikke mistet en eneste otocinclus på over ei uke nå, det er kjempebra. Butikken skal erstatte de jeg mistet også, men nå er det visst ikke så lett å oppdrive otoer så det får vente. Jeg koser meg med de som er her og det ser ut til at de koser seg også.
Ciklidene begynner å bli tryggere, de har vært litt skvetne og vanskelige å mate hittil. Jeg har kjøpt ørten forskjellige matsorter nå og de har endelig begynt å sutte på noe halv-granulat greier som svever rundt dem i vannet en stund før det lander over alt. Jeg har også gitt dem en dose med most mygglarver eller hvadetnåvar som de smakte på. Men de er ofte for trege til å sluke andre ting som svever fra dem, så annen fisk tar som regel godbitene fra dem...

De er litt sky, ikke det minste hissige ennå og har heller ikke bestemt seg helt hvor de trives best i akvariet. Hula har jeg såvidt sett dem inne i en eneste gang foreløpig, mulig den er på feil sted.... Jeg skal se om jeg får tak i en hule til og flere flate stener til dem i tilfelle. Men hvis ph er for høy spørs det vel uansett om de er på flørteren ennå.... Men de er nydelige, og svømmer rundt og ser over i hele akvariet. Plutselig sitter de og gjemmer seg i plantene. Så står de og vibrererer under pumpa i hjørnet bak rota en stund før de svømmer frem i fronten og viser seg frem

Jeg syntes det så ut til å gå seg til med sommerfuglciklidene. De har spist litt dårlig ved foring men jeg har håpet på at de allikevel finner mat. I helga var jeg bortreist fra fredag til søndag, ikke spesielt lenge. Torsdag skiftet jeg litt vann og merket ikke noen problemer.
På søndag så jeg at begge var der og alle fiskene virket ok.
På mandag derimot la jeg merke til at hunnen gjemte seg under et blad, og hannen lette etter henne. Dette sto på lenge og han var blek og stresset, hun helt rolig og flyttet seg ikke i det hele tatt. Etter å ha observert dette en stund ville jeg forsøke å gjenforene dem så ikke han skulle stresse seg syk, så jeg skjøv henne forsiktig frem så han fikk øye på henne. De ble gjenforent og alt roet seg. Men hun har vært alt for rolig etterpå, og stort sett gjemt seg eller stått unormalt rolig.
I dag fant jeg henne mellom pumpa og varmekolben, og hun så livløs ut. Etter tips herfra skiftet jeg ganske mye vann selv om verdiene så ok ut i tilfelle det var alt som skulle til. Hun kviknet noe til etter det og var mer aktiv rundt i karet igjen, helt til kvelden og lyset gikk av. Etter en stund så jeg at hun hadde plassert seg i kroken over pumpa igjen.
Fargene hennes er dårlige og hun er litt apatisk. I tillegg har jeg sett at hun noen ganger gisper eller spytter, og det står at det kan være et symptom på bukvannsott.
Jeg kjøpte medisiner på dagen i dag som skal hjelpe mot en del ting siden jeg ikke vet akkurat hva som feiler henne. Jeg har fulgt med på henne i hele dag, men nå turte jeg ikke la det gå lenger og besluttet å sette henne i karantene på kjøkkenet.
Jeg er redd flyttingen i seg selv kan være skadelig, men tror ikke det ene er noe bedre eller verre enn det andre akkurat nå, i og med hun virker så stusselig. Så det får briste eller bære....

Nå står hun i en 30 liters på kjøkkenbenken i en mørk krok, med luftestein, et par plastikkplanter og ei rot som holder luftesteinen nede på bunnen. Den vil kanskje være med på å senke PH også, og det er jo ikke så dumt det heller... Puttet en tablett med medisin oppi, så får jeg se om en kur kan hjelpe eller om dette går helt galt.... stakkars fisker...og stakkars han som etterhvert vil oppdage at hun er borte.
Han har vært forholdsvis rolig etter at han fant henne igjen, og latt henne være når hun gjemmer seg, men var stadig bortom for å sjekke. Han stod stort sett et sted i nærheten, men det virket egentlig som hun ville være i fred....
Nå får jeg bare se hva som skjer.....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap