Discus - altum - corydoras - og litt skravling... (side 2)

Hei Mads,
Utrolig flott kar du har. Et par spørsmål; Hvordan er det å bruke vanlig hvit sand fra elver etc i et kar. Er det enkelt å "støvsuge" bunnen? Hvordan klarer planter seg i sanden? Og til slutt, fungerer det godt med røtter du finner i elver, på lik linje som kjøpe-røtter? Jeg kunne tenke meg å bruke sand og norske røtter i neste kar jeg skal investere i.
bjornik
[QUOTE=Mads Skønberg]

Så det er her du har gjemt deg bort!!

Gjemt meg bort? Jeg forlot Nettakvariet ene og alene pga at jeg ikke orket mer av innleggene dine. Så vennligst ikke skriv mer i denne tråden. Det hadde vært fint om du respekterte det.

Edit: Hvis du plutselig skulle klare å ikke kritisere alle som ikke mener det samme som deg, så er du hjertelig velkommen til å skrive i tråden min selvfølgelig
hcw
Hei Mads, Utrolig flott kar du har. Et par spørsmål; Hvordan er det å bruke vanlig hvit sand fra elver etc i et kar. Er det enkelt å "støvsuge" bunnen? Hvordan klarer planter seg i sanden? Og til slutt, fungerer det godt med røtter du finner i elver, på lik linje som kjøpe-røtter? Jeg kunne tenke meg å bruke sand og norske røtter i neste kar jeg skal investere i.

Tusen takk for hyggelige kommentarer hvw

Jeg har ingen negative erfaringer med å bruke sand fra norsk elv hittil. Støvsuging av bunnen går også greit. Planter har jeg ikke i karet. Røttene fungerer også veldig godt. Merker hittil ingen forskjell kontra de jeg har kjøpt.

Her kommer ett par nye videoer fra karet tatt i dag. Har innredet karet med røtter funnet på Golsfjellet, nærmere bestemt en nesten vanntom Tisleifjorden

Synes resultatet ble bra

Video1

Video2

Video3
Kan ikke få rost det karret ditt nok!!!! Utrolig stilig!!!

Hva er det du har festet på glasset som discusene spiser?
GlennO
Kan ikke få rost det karret ditt nok!!!! Utrolig stilig!!! Hva er det du har festet på glasset som discusene spiser?

Tusen takk for veldig hyggelig kommentar Glenn

Det som er festet på glasset er Stendkers oksehjertemix. Hakket i terninger, og bare presser den inntil glasset i noen sekunder, så sitter den der. Fiskene elsker å stå der å nappe
Takk for tilbakmeldingen Mads. Du har virkelig greid a skape et et lite stykke Amazonas i karet ditt. Det ser veldig stilig ut!
Idag var det full lek og egglegging i discus karret mitt etter vannbytte , en stor VF hanne ( Ved stubben)og en hunne, vistnok en F1 ( litt bak) ...... gøy å se at de trives
Tøft Frode! Ble det noe egg?

Mine yngel har nå rundet 8 cm, den minste er riktignok bare 6,5. Den har hengt etter hele tiden - men trives og er aggressiv overfor de andre.

Omrokkeringer i planene ang discushold her i gården. Trapper voldsomt ned. Går nok mer og mer over til Corydorasarter.
De klarte å legge egg men ble nok ikke noe av i første forsøk ..... men de er blitt veldig ett parr så spennende å se om det blir noe på sikt..... mine yngler begynner å nærme seg den størrelsen de også, nesten så man ser de vokser
Dere får legge ut litt bilder etterhvert, spent på utfarving!
[QUOTE=Discus
....tenkte det kunne være påske egg her, og de har jo fantastiske farver
Hei
lurer på om det er noen her som har orinoco altum her.....
jeg savner mine så mye......
Kort innlegg Kai?

Mine er det for tiden komplett umulig å ta bilde av dessverre. De lever nå i ett kar stappfullt av røtter, og nesten ikke lys som slipper gjennom røttene og ned til bunnen. Men fiskene ser ut til å storkose seg, og har en mer naturlig atferd vil jeg påstå enn i BB karene. Litt morsomt å ha det sånn, men også litt kjedelig, for det er ikke like lett å følge med..
Noen som klarer å kjønnsbestemme denne? Ca 16-17cm. Aldri vist tegn til lek og er heller ikke agresiv på noen måte overfor de andre. Litt einstøing egentilig. Men fin da, så har lyst på flere
Nå er fisken i lek med en annen stor discus jeg har(ca. 18-19cm) Men, de har ikke lagt noe egg ennå, så jeg er ikke sikker på hvem som er hann og hunn av de. Den jeg lurte på i forrige innlegg har vokst seg til omtremt det sammen som den han/hun nå leker med i ett hjørne i akvariet.

Så da skulle det ikke ta så lang tid før jeg vet kjønnet Jeg holder en knapp på at det er en hanne, da jeg synes kjønnsgenitalien er spissere på denne en den andre som er i lek.

De rister og vasker og "prøvekjører" leksplassen fra lyset kommer på om morgenen til det er av om kvelden. Det er også flere av de andre discusene som er i god gang med lek. Men, med 20 discuser og 5 altum i karret varer nok ikke egga lenge før de er blitt mat.

Det rare er at jeg ikke kan si jeg har vært superflink med vannbytter i sommer, og PH er nå faktisk nede i 5,5, men det har aldri vært så mange discuser som har vist lekstendenser samtidig før. Jeg skiftet vann i helgen som var nå, og da stoppet all lek med det samme. Men, det tok til igjen etter ett par dager igjen samtidig som Ph sank til det samme nivået igjen.
Måtte bare legge til en liten ting.... Lekskonen står ca 5cm fra det hjørnet de holder på i, men tror dere de gidder å bruke den?? nehei hehe
Her blei det brått stopp.????? Er det fortsatt liv og discus i disse karene?
Nei...
Har gitt meg med discus.... for mye jobb
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap