- Hjem
- Forum
- Andre fisker
- Rokke prat- en tråd for oss med lidenskap for disse flotte fiskene (side 2)
Rokke prat- en tråd for oss med lidenskap for disse flotte fiskene (side 2)
hei
køpte mine første rokker for et halvt år siden. det var 2stk vanlig motoro på 8-10cm over disken og på den tiden begynner de å nærme seg 20cm.
så bestemte jeg meg for en stund siden å importere et VF "king marbled" river orinoco par på 20cm+.
når de ankom så var det 4stk 3 hanner (1 var doa) og en liten hun på 12-13cm bare.
hannene var såpass tynne at pelvic beina var synlig. hua var feit å fin og spiste mark dagen etter på,mens hannene brukte noen dager før de ble interesert. nå spiser de det meste jeg forer med etter kun 14 dager. de går i en 900 liter med en fx5 og 2 eheim 2028. og en 100 liters sump under bygging mangler bare retur pompe. bytter ca 30% av vannet hver andre dag.
køpte mine første rokker for et halvt år siden. det var 2stk vanlig motoro på 8-10cm over disken og på den tiden begynner de å nærme seg 20cm.
så bestemte jeg meg for en stund siden å importere et VF "king marbled" river orinoco par på 20cm+.
når de ankom så var det 4stk 3 hanner (1 var doa) og en liten hun på 12-13cm bare.
hannene var såpass tynne at pelvic beina var synlig. hua var feit å fin og spiste mark dagen etter på,mens hannene brukte noen dager før de ble interesert. nå spiser de det meste jeg forer med etter kun 14 dager. de går i en 900 liter med en fx5 og 2 eheim 2028. og en 100 liters sump under bygging mangler bare retur pompe. bytter ca 30% av vannet hver andre dag.
Postet 20.06.11 kl 13:14
Postet 20.06.11 kl 13:28
Postet 20.06.11 kl 16:30
Artig at det dukker opp fler rokke interesserte!
Her er noen bilder av sumpen jeg har bygget til leopoldi karet. Den er nå passe innkjørt, så tenker å koble den på akvariet i løpet av kort tid (bare litt usikker på plassering etc).
1. Kammer: Moving bed filter (kaldnes biomedia).
2. Kammer: Planter og fisk (kun midlertidig - passer på for en bekjent).
3. Kammer: Bioballer.
4. Kammer: Faxekalk og grov korallgrus + en liten pumpe for å røre i overflata.
Her er noen bilder av sumpen jeg har bygget til leopoldi karet. Den er nå passe innkjørt, så tenker å koble den på akvariet i løpet av kort tid (bare litt usikker på plassering etc).
1. Kammer: Moving bed filter (kaldnes biomedia).
2. Kammer: Planter og fisk (kun midlertidig - passer på for en bekjent).
3. Kammer: Bioballer.
4. Kammer: Faxekalk og grov korallgrus + en liten pumpe for å røre i overflata.
Postet 21.06.11 kl 00:42
flotte rokker dere har!
var frode som tipset meg om denne tråden på mfk,så nå er jeg her.
har nylig startet en tråd der...
her er sump prosjeket mitt.
står på et hjemme snekkra bord. som sakt så mangler jeg bare en justerbar retur pumpe for å få brøvd ut den. jeg har også faxe kalk i ene kammeret på fx5 og litt i sumpen.
var frode som tipset meg om denne tråden på mfk,så nå er jeg her.
har nylig startet en tråd der...
her er sump prosjeket mitt.
står på et hjemme snekkra bord. som sakt så mangler jeg bare en justerbar retur pumpe for å få brøvd ut den. jeg har også faxe kalk i ene kammeret på fx5 og litt i sumpen.
Postet 21.06.11 kl 13:46
veldig fint å se disse sumpene deres, gi gjerne tilbakemeldig etterhvert på erfaringer kontra bøtte filter.......
Har testet en del filter media båder eheim oppsett , gryteskrubber og bioballer i ulike utgaver, men etter at jeg byttet til Kaldnes K1, samme som er i ene kammeret til OME så ble jeg fornøyd, nesten umulig å kikstarte men når den først kommer så er det en enorm kapasitet i disse ...... har vel aldri vært forsket så mye på ett filtermedie før...
http://www.aquaworld.no/i/v.aspx?kid=8&ukid=51&vid=519
Har testet en del filter media båder eheim oppsett , gryteskrubber og bioballer i ulike utgaver, men etter at jeg byttet til Kaldnes K1, samme som er i ene kammeret til OME så ble jeg fornøyd, nesten umulig å kikstarte men når den først kommer så er det en enorm kapasitet i disse ...... har vel aldri vært forsket så mye på ett filtermedie før...
http://www.aquaworld.no/i/v.aspx?kid=8&ukid=51&vid=519
Postet 21.06.11 kl 21:00
Postet 22.06.11 kl 15:30
Det første jeg gjorde som helt ny innen akvarium var å la meg lure av dyrebutikk-ansatte til å kjøpe en rokke til mitt nystartede 95'liters akvarium.
(navnet på rasen til denne er igjen glemt... Noe på Orb..? )
Likevel, trass i at Rokken ble satt i et så lite akvarium helt i starten av nitrittprosessen, med påfølgende uker med minimale vannbytter, så hadde jeg denne rokken i nesten 11 mnd. Der gikk den sammen med Kuhliiåler og en liten KlovnePleco.
Synes rokker fortsatt er flotte vesener, men tror nok jeg venter en stund med å skaffe meg en ny Mangler noen tusen liter vann...
(navnet på rasen til denne er igjen glemt... Noe på Orb..? )
Likevel, trass i at Rokken ble satt i et så lite akvarium helt i starten av nitrittprosessen, med påfølgende uker med minimale vannbytter, så hadde jeg denne rokken i nesten 11 mnd. Der gikk den sammen med Kuhliiåler og en liten KlovnePleco.
Synes rokker fortsatt er flotte vesener, men tror nok jeg venter en stund med å skaffe meg en ny Mangler noen tusen liter vann...
Postet 22.06.11 kl 22:50
disse obygni eller reticulata rokkene er i utgangspunktet veldig vanskelig å få til..... ekelte dyrebutikker tror de blir små og søte fordi det er en av de minste rokkene men de kan bli 40cm som voksene, så nok et eksempel på stooor uvitenhet hos dyrebutikker når det kommer til spesielle fiskearter...
Postet 23.06.11 kl 20:08
Endret: 23.06.11 kl 20:09
Leopoldi
Hvor har du fått tak i de Leopoldirokkene? Ser flere som driver med oppdrett av dem blant annet topstingray.com
Postet 23.06.11 kl 22:36
Tror vel OME kan svare best på det, men de fleste leopoldiene er enten bestillt spesiellt gjennom dyreforretninger eller det de fleste gjør, kjøpt og importert direkte fra utlandet....... dette er fisk som koster fra 10-25 000,- stk , så ikke akkurat vanlig handelsvare...... BD leopoldi er i det absolutt øvre prisnivået som linken din hennviste til....
Postet 24.06.11 kl 11:34
Endret: 24.06.11 kl 11:35
TreHvor har du fått tak i de Leopoldirokkene? Ser flere som driver med oppdrett av dem blant annet topstingray.com
Jeg kjøpte alle tre i Sverige - www.Aleds.se.
To av dem er dretta opp i butikken... og den tredje er viltfanget.
Postet 24.06.11 kl 17:41
Postet 25.06.11 kl 18:20
Postet 25.06.11 kl 20:32
Postet 30.06.11 kl 21:29
Postet 30.06.11 kl 21:42
Mine har rillene på utsiden, men jeg skjønner overhodet ikke poenget med det.
Bakteriene blir i all hovedsak sittende på innsiden når man kjører et kaldnes filter... så er jo der det er nyttig å ha mest mulig overflate. Forstår ikke hvorfor de i det hele tatt har laget en type med rillene på utsiden.
Sjekk bildet. Riller på utsiden har åpenbart liten hensikt...
Bakteriene blir i all hovedsak sittende på innsiden når man kjører et kaldnes filter... så er jo der det er nyttig å ha mest mulig overflate. Forstår ikke hvorfor de i det hele tatt har laget en type med rillene på utsiden.
Sjekk bildet. Riller på utsiden har åpenbart liten hensikt...
Postet 01.07.11 kl 18:22
Endret: 01.07.11 kl 18:24
Postet 03.07.11 kl 14:40
Håla
Tenker litt høyt her. Da K1 er blitt brukt og forsket på som bare juling, så at prototypen med rillene på utsiden virker feil _tror_ jeg vi skal legge bak oss (?) Jeg ser absolutt hensikten, da disse kansje er der for å drifte dem? At vannet\luften rett og slett skal ha noe å ta tak i. Det jeg da ikke forstår, er vel hvorfor de ikke har riller både på utsiden og innsiden? Kansje der igjen kan rillene på innsiden gi dem uønsket oppførsel i forhold til luft\vann. Kommer vel også på hvordan man bruker dem, som statisk, eller bevegelig. Tenker da canister vs luft\sump. K1 er jo egentli ikke beregnet på vanlige utvendige filtre, selv om de nok med 100% sikkerhet funker som flesk der også, men det er ikke det de er lakt for. De er jo lakt fod å drifte i luft og vannstrøm, og der kommer rillene inn, men det er min teori
Postet 03.07.11 kl 21:53
Endret: 03.07.11 kl 21:57
Postet 03.07.11 kl 22:08