Atomica sine fisk! (side 2)

Det er bedre å fôre normalt. Om de ikke spiser alt så blir det bare liggende å forurense. Om du har noen som kan stikke innom et par ganger så er det absolutt det beste, og bare normal fôring da også (derfor du må dosere opp siden de fleste som ikke har akvarier selv dynger oppi alt for mye). Platyer kan vel også beite på alger om de blir sultne nok. Går ut fra at yngelen din finner litt mat på den måten og også spiser på små organismer som alltid finnes i et innkjørt akvarie.
Nå hadde vi en vemodig tur til dyrebutikken. Tok med sinnataggen og den lys oransje Mikke-Mus platyen vår. To hanner. Vi har bare tre hunner og det ble veldig mye med tre hanner, så nå har vi tre damer, en mann, en stor yngel og en bitteliten yngel. Big-Mama ser ut som om hun skal sprekke snart altså. Hun har begynt å puste ganske tungt. Og gjemmer seg mer og mer i plantene. Så spørs om det kommer enda mer yngel snart. Hun ser jo nesten dobbelt så stor ut som de andre platyene mine.

Vi var innom biltema og kjøpte en pose med grovkornet sand. Jeg hadde store planer om å bytte all grusen med sand, men mannen min var absolutt ikke enig. han liker så godt den grusen vi har, og ville heller ha både sand og grus i. Så vi skal studere akvariet grundig når sønnen vår er i seng i seks tiden, og ha en stor og fin ommøblering og redesign av hele karet. Jeg føler det er for mye planter midt i og foran. Vil ha litt flere av plantene helt bak, og mannen min vil ha en slags øy av sand beskrev han det som. Skal ta et bilde av akvariet slik det ser ut nå, og hvis det måtte være noen som kjeder seg nok til å lese og har noen forslag så skal de tas til vurdering
Så var det bildet av hvordan akvariet ser ut nå. Veldig rotete syntes jeg.
Hva med å plassere de høyeste plantene forran filteret?

Sand og grus i samme akvarie kan være fint, men en trenger da klare skiller, ellers vil sanda bli liggende under grusen. Men det er jo bare å rydde litt innimellom
sissimor
Hva med å plassere de høyeste plantene forran filteret? Sand og grus i samme akvarie kan være fint, men en trenger da klare skiller, ellers vil sanda bli liggende under grusen. Men det er jo bare å rydde litt innimellom ;)

Det var en fabelaktig idè! At ikke jeg har tenkt på det før.
Hmmm, nå har jeg blitt fortalt her inne at den store planta skal gro på en rot. Vi har prøvd å få den til å gro seg fast i den store rota, så spørs hvordan vi skal få til dette.... Får tenke på det noen timer frem til mini er i seng, og se hva vi får til. Gleder meg
Atomica
Hmmm, nå har jeg blitt fortalt her inne at den store planta skal gro på en rot. Vi har prøvd å få den til å gro seg fast i den store rota, så spørs hvordan vi skal få til dette.... Får tenke på det noen timer frem til mini er i seng, og se hva vi får til. Gleder meg :)

Ser ut som javabregne ja, så da er det bare å sette hele rota forran filteret. Den filterboksen er jo ikke akkurat vakker...
Har litt lyst til å få laget en kokosnøtt hule til Ancistrusen Dagfinn. Har nøtta liggende på kjøkkenbenken. Så mens jeg jobber i akvariet, kanskje jeg kan overtale mannen min til å lage hulen. Tror det kan bli fint hvis jeg klarer å feste litt av javamosen på den slik at nøtta blir litt skjult. Kanskje jeg kan ha den på undersiden av pumpa.... Hvis jeg kan klare å få javabregnen plantet med en rot foran pumpa, og ha nøttehulen på baksiden liksom.

Vet ikke helt hvordan jeg skal feste mose til kokosnøtt eller rot, så har jeg bare lagt den på toppen av den store rota og lagt en sten oppå der igjen.
Ja da har vi "pusset opp"

Og jeg er egentlig ganske fornøyd. Selv om jeg helst skulle hatt kun sand i bunnen så syntes jeg det ble ganske pent alikevel. Mannen min nektet meg å bytte ut all grusen for han liker den så godt. Jeg fikk derimot trumfet gjennom å fjerne bakgrunnen. Den var for dominerende syntes jeg, tok vekk så mye oppmerksomhet fra fisken. Har bestilt en Juwel poster med sånn mørk sten lignende motiv som jeg tror vil ta seg pent ut.

Jeg syntes akvariet ser en god del større ut nå som jeg fikk vekk alt fra midten. Det er mer åpent slik at fiskene har mer svømmerom og vi kan se de bedre, samtidig som de har enda flere gjemmesteder. Dagfinn har også fått sin aller første hule! Vi hadde en liten kokosnøtt som mannen min har kuttet og stelt med som har kokt i tilsammen halvannen time nå, så håper den ikke misfarger vannet for mye.

Jeg la stenen vår i bunnen i bakre venstre hjørne, og helte sand på. Og guppy damene mine er helt henrykt! Jeg trodde ikke de var gravere, men de styrer og holder på å koser seg masse med sanden! Er utrolig moro å se på. Virker som to damer på salg svinser rundt over hele i full fart. Ser nesten ut som om de logrer!

Jeg dekket kokosnøtt hulen med den største mosedotten, og har lagt en mindre mosedott bak den mørke rota. Så yngel har flere plasser å gjemme ser.

Vannet er fremdeles litt grumsete, og det er ikke pent med søppelsekken bak, men vi vil ha det slikt til bakgrunnen kommer, bedre enn alternativene.
Nå har de hatt akvariet rolig i natt. Og jeg syntes de ser riktig så fornøyde ut! Guppy damene mine koser seg fortsatt for det meste ved sanda. Dagfinn Hopper utfor de nye høye røttene og plantene og seiler som en fugl rundt før han finner seg en plass å spise.

Den største yngelen gjemmer seg nesten ikke lengre. Men svømmer rundt i det åpne vannet og ser ut til å elske det. Den holder seg midt og nederst i akvariet, og svømmer enda ikke opp når jeg mater de. Men svømmer rundt og spiser yngelfor som synker ned. Vi fant ut at vi har minst to bittesmå yngel i går. Og de ser ut til å trives i mosen som vanlig, og rundt kokos hulen.

Jeg tror ikke ancistrusen Dagfinn har funnet ut at det er en hule enda. Så det spørs om det blir en pyntehule istedenfor.

Er ganske fornøyd ja. Men jeg syntes fortsatt det ville vært penest med bare sand i bunnen. Men mannen må jo få viljen sin litt han og.
I dag er en god dag for mine akvarie planer!

Jeg satt og studerte akvariet vårt igjen, og kom på at dette lille 63 liters akvariet sikkert hadde sett kjempe kult ut på badet som vi holder på å bygge. Så kunne jeg fått et større akvarie til stuen. Jeg tror det hadde sett kjempe kult ut på et flunkende nytt bad. Og der kunne jeg hatt yngel og andre småfisk tenkte jeg. Så kan jeg planlegge et større akvarie til litt større fisk.

Jeg foreslo baderoms akvarie til mannen, og han tente på ideen med en gang! Begynte å snakke om å bygge en spesielt tilmålt hylle og alt mulig Badet håper vi på å ha ferdig i løpet av høsten, så da vet jeg hva jeg ønsker meg til bursdag og jul

Fiskene ser virkelig ut til å nyte det nydekorerte akvariet altså. De svømmer rundt i det fine åpne området sitt. Tetraene er mye mer synlige og, rett og slett fordi de har så mye boltreplass foran nå, istedenfor bak planter og rot.

Harmonien råder nok en gang i vannet og. Er fortsatt litt surt at jeg måtte kvitte meg med de to hannfiskene, spesielt han oransje var så nydelig! Men bedre det enn bare krangling og jaging. Big-Mama fisk ser ut som om hun er i ferd med å yngle. Gjemmer seg bak javabregnen og mosen, og ser ut til å puste litt fort. Hun ser frisk ut, fyker ikke opp til overflaten for å gispe etter luft. Og vannverdiene er helt prima. Så håper det bare en yngling på gang og ikke noe skumle greier. Men nå har jeg jo trodd hun var i ferd med å yngle et par uker da

Guppy damene ser også gravide ut. Ganske tydelige svarte flekker som jeg tror heter Gravid spot eller noe slikt? De er fortsatt like oppmerksomhetssyke, og svinser rundt så snart jeg setter meg ned foran de

Sneglen Arnold elsker den nye sanda. Jeg ser stort sett bare tuppen av skallet hans som stikker ut fra sanden

Har enda ikke sett Ancistrusen svømme inn eller ut av hulen sin. Så spørs om den blir bare til pynt eller et gjemmested for yngel.
I dag har jeg rensket litt. Byttet litt vann i går og i dag når jeg fikk bittelitt utslag på nitritt. Har i dag luket plantene litt, er ikke bra med døde blader. Og skviset filter tingene i bøtta med akvarie vann som jeg byttet.

Den største platy dama fant jeg død i går etter jeg kom hjem fra en dagstur... var vemodig å ta henne ut. Men hun så egentlig mye slankere ut, så virket nesten som om hun døde under fødsel... nå vet jo ikke jeg om det er normalt eller ikke da. Men jeg fant uansett en hel haug med yngel når jeg luket i dag. Har sett minst 8 stykker på samme tid. Og da er det vel kanskje flere som gjemmer seg.

Jeg trodde jo at de aller fleste ynglene ville bli spist opp? Hadde jo egentlig basert meg på naturens hjelp for å holde platy standen nede. Er jo litt krise om jeg får tredve platy i min lille 60 liter. Spørs om jeg må sette opp en annonse på rubrikk her om ikke mange månedene da. Må undersøke hvor store de må være før jeg kan selge/gi de bort. Er kanskje ikke så mange som vil betale for platy i disse dager. Koster jo ikke allverdens på dyrebutikken liksom.

Er jo kjempe morsomt med yngel da. De skyter frem og tilbake, og gjemmer seg absolutt ikke hele tiden. Ser ikke ut som om de blir jaget så mye heller. Nå svømmer de stort sett ganske nærme bunnen mens resten av fiskene er mer midten og toppen.

Tenker litt på mine neste fisk den dagen jeg får et stort fint akvarie. Syntes Scalare er så fine! Men de er ganske aggresive etter det jeg leser. Og vil jo gjerne ha flere fisk enn kun to scalare. Jaja, den tid den sorg. er nok en stund før jeg klarer å overbevise mannen om at vi trenger et stort fint akvarie
Triste tider.

I natt døde en Kardinal tetra, og han guppyen vår. Han som var så utrolig fin!

Har sjekket vannverdier, og de er helt prima. Ingenting utslag på noe som helst. Jeg så guppy hannen svømte litt snålt i går, men ikke såpass mye at jeg bekymret meg. Og i dag tidlig duppet han og den ene tetraen livløst ved rota

Blir jo redd for at vi kan ha noe ille i vannet når to stykker dør i løpet av samme natt.... da må det være en rask sykdom isåfall, for bortsett fra den snåle svømmingen i går har jeg ikke sett noe som helst som tyder på sykdom hos noen av fiskene.

Vi har jo hauger med yngel da, telte 12 stykker i går kveld, og det var de jeg kunne se. Herremin hva skal jeg gjøre med alle disse? Egentlig litt rart at platy annbefales til nybegynnere, siden de yngler så utrolig mye. Fikk jo beskjed om at de spiste så godt som alle de nyfødte, men ikke her i huset! Merker jeg får litt angst, hva i allverden skal jeg gjøre når de blir større? Har jo ikke plass til så mange platy!

I morgen reiser vi på ferie i en uke. Har fått ei til å komme innom og mate fiskene en gang eller to. Så de får det nok greit, men er jo nervøs for om det er noe sjukdom hos oss. Uff stakkars fiskene. Skal ta et vannbytte i kveld, så får jeg bare krysse fingrene.
Kom hjem fra en ukes ferie i går. Alle fiskene levde, men to av kardinal tetraene har blitt så stygge.... den ene ser jo helt herjet ut på buken, og en annen har noe som ligner en boble på det ene øyet og en veldig oppsvulmet munn.

De fleste fiskene så veldig matte ut, og var ikke helt ivrige på å spise. Fikk ingen til å komme og gi de mat mens jeg var bortreist, så måtte bruke en slik feriefor pille. Den som virker piggest er ancistrusen, som svømmer og spiser som den pleier. Guppy damene mine har fått noe yngel da, som svømmer rundt sammen med platy yngelen. Men de voksne platyene og guppyene virker slappe, og nesten nervøse. De holder seg i hjørnet ved filterpumpen og svømmer veldig lite rundt.

Er jo kjemperedd for at de er blitt syke alle sammen, men ser ingen sykdomstegn bortsett fra på de to tetraene mine. Alle andre ser friske ut, bare litt slappe. De fikk røde larver i dag tidlig, og ingen av de var spesielt ivrige på å spise slik de pleier, men de forsvant jo tilslutt. Har slamsugd grus og sand, men fikk ikke opp alt, så tenker jeg tar en runde til i morgen. Ville ikke ta for mye vann.

Stakkars fiskene. Tror rett ogslett jeg skal avlive de to syke tetraene. De ser helt ødelagte ut Den som er helt herjet på buken ser ut som om den har mark av noe slag, hvite tråder som henger rundt omkring på den.

Merker jeg er litt panisk nå.
Nå har jeg gjort det jeg følte var nødvendig. Jeg avlivet tre kardinal tetra som tydelig var fulle av mark og svulster. Så snart jeg fikk de i håven var det tydelig at disse hadde det vondt, og ikke ville bli friske. Dette var utrolig trist. Nå har vi bare fire tetra igjen. Og jeg vet ikke om de er syke og. Vil ikke kjøpe fler før jeg vet om de er syke og smittefrie. Er ikke sikker på om jeg vil ha kardinaltetra heller etter at halvparten er blitt så syke at de enten har død på egenhånd eller måtte avlives. Huff...
Så mye yngel!
Nå aner jeg ikke mine arme råd. Jeg er rett og slett blitt litt panisk her.

Har jo fått høre at ved å la platy yngle i hovedakvarie, så vil nesten alle yngelene bli spist opp. Og kanskje et fåtall overleve. For noe tull! I mitt lille 62 liter akvarie er det nå -minst- 30 yngel, det er jeg sikker på. Den største er nok sirka en cm lang, mens de minste ser ut som om de har blitt født i dag... Trodde kanskje vi hadde maks 12 stykker, som er mye i seg selv, men så ga jeg fiskene litt røde mygglarver til kos i kveld, og da kom de frem! Jeg klarte ikke telle de... så utrolig mange! Jeg så en som så ut som guppy yngel, den var litt lengre enn de andre platy yngelene, og helt lysegrå. Men så sykt mange platy yngel! I mitt lille akvarie! Fikk forslag om å bare skaffe meg et større akvarie, men det vil jo ikke løse problemet, bare utsette det.

Akvariet mitt blir vel en dødsfelle når de vokser opp, og yngler de og. Huff, kjenner jeg blir litt sint på alle som sier at platy er bra nybegynnerfisk. Jada, de er ikke vanskelige å stelle, men vips så har du tusenvis! Snakket med den ene dyrebutikken jeg måtte levere hissige hannplaty tilbake til, og de tok vanligvis ikke imot dyr. Hvis alle de andre dyrebutikkene i området har samme policy, så sliter jeg! Vet ikke om jeg kan få gitt de bort engang. Eneste andre jeg kjenner med akvarie har store fisk som bare ville spist opp platy, så de kan ikke få.

*Hulk* Skal de være så sykt fruktbare og ikke spise opp noenting av yngelen?!

Hvor store må de være før jeg kan sette de til salgs eller gis bort på rubrikk tro... hvis noen leser her og vet, vær så snill og svar.... jeg er helt ifra meg her. Kan jo ikke fortsette slik. Var kjempe gøy når vi fikk den første yngelen, men når det blir så mange er det ikke så gøy lengre
Jeg fikk også nærmest panikk da jeg plutselig hadde nærmere 200 guppy-yngel i 180 literen min siden fiskene de gikk sammen med plutselig ikke orket spise mer yngel.

Løsningen min ble å skille hanner og hunner i hver sine kar, (og så var jeg "uheldig" å få hvitprikk slik at en del døde av behandlingen). Siden du bare har ett akvarium så er vel eneste løsningen å prøve å få gitt bort en av kjønnene så snart du ser forskjell på de. Muligens litt yngre akvarister er interessert å få yngel gratis og se de vokse opp. Du får avertere på rubrikk her inne og eventuelt sette inn annonser eller oppslag lokalt. Er jo ille å måtte avlive de fordi det ikke er plass liksom :-P
Jaja, nå har det skjedd litt ting her.

I full panikk for lekasje måtte vi tømme hele akvariet. Var et fuktig lag rundt bunnen av akvariet konstant, selv om jeg tørket og tørket, og jeg mente bestemt at vannet sank uvanlig fort. Så vi fant en stor balje, og hadde alt av fisk, røtter, planter og stener samt nesten alt original vannet oppi, og gikk til verks med å få ut resten av vannet og all grusen. Vi fant ingen sprekk eller plass vannet lakk ut, og det viste seg tilslutt at det ikke var noen lekasje, men glyserin som mannen har brukt til å feste bakgrunnen med som "svettet" litt. Og vannet har bare fordampet og jeg har vært hysterisk og ment vannet sank for fort.

Men da fikk jeg ihvertfall endelig overtalt mannen min til å la meg bruke biltema sand som underlag istedenfor grusen. JIPPI! Og så utrolig fint det ble. Jeg måtte ha noe av grusen i mente han, så vi har en rad med grus helt bakerst i akvariet. Jeg er kjempe fornøyd altså. Endelig har jeg fått akvariet slik jeg vil ha det. Kunne nok veldig godt hatt en til litt stor rot på venstre siden, men det får holde foreløpig.

Siden vi har hatt uflaks med våre voksne guppy (som jeg mistenker var syke og svake når vi kjøpte de) og at vi mistet en del platy i en rask sykdomsepidemi som nå ser ut til å være godt vekke, så var vi innom dyrebutikken i dag. Planen var et par til kardinaltetra til å fylle opp stimen litt mer, men vi endte opp med en herlig liten Kampfisk som har fått navnet Chuck Norris. Jeg spurte han som hjalp oss om den kom til å gå greit med resten av fiskene, og det lovte han på tro og ære at de skulle, og hvis ikke måtte jeg komme tilbake for å få kompensasjon.

Foreløpig har ikke Chuck gjort så mye av seg. Han er nok lettere traumatisert. Men tviler ikke på at han har det mye bedre hos oss. Tenk da, i butikken er det flere hanner i en bitteliten boks med vann i, uten huler eller planter. Så kommer han til oss med masse rare ting å snuse på, samt andre typer fisk. Det er ikke mye han har svømt enda. Han åler seg for det meste langs sanden, fra gjemmested til gjemmested. Ser mer ut som en ål enn en fisk Regner med han tar til finnene og svømmer om et par dager.

Platy og guppy yngelen vår ser ut til å digge kokoshulen. De henger rundt ved den, så svømmer en inn, og etter et par sekunder kommer den ut igjen, så svømmer nestemann inn. De er så flinke og venter på tur Ser jo ut som reine lekeplassen.

Ancistrusen vår Dagfinn ser veldig lykkelig ut. Han svømmer rundt og spiser og vokser. Ser at han begynner å få ganske mange barter nå. Tøffingen.

Og jeg er veldig undrende i forhold til jegersneglen vår Arnold.... Vi har kun den ene, men her om dagen så jeg en minisnegle med like striper på huset som kravlet bortover glasset. Nå vet jeg veldig lite om snegler, men jeg trodde da at du trengte en dame som la egg, og en mann som kom og befruktet de etter de var lagt?

Har fått et skikkelig ille tilfelle av litersyken altså. Maser og maser om å få et nytt og større akvarie. Men men.... så langt bare nei.

Hvis noen leser dette, er den noen som vet hva slags kampfisk Chuck er? Er visst flere typer etter det jeg har skjønt.
Så bra at det ikke var lekkasje, og så fint det ble med sand! ;D

Mulig Chuck er en plakat, men er han ung, så kan det hende finnene ikke har vokst ordentlig ut enda...
Jegersneglen
Nå er det lenge siden jeg har skrevet noe her. Har ikke skjedd så veldig mye egentlig i akvariet vårt i det siste. Fiskene svømmer rundt og formerer seg og ser ut til å trives.

Men jeg skal si jeg fikk sjokk i dag. Jeg matet de som jeg pleier og gikk for å ta oppvaskmaskinen. Kommer ut igjen og ser det er strødd med snegler på sanden. Går nærmere og ser ja, det er jegersnegler! Alle sammen av de. Jeg telte 19 små snegler. Og jeg aner ikke hvor mange flere det er som gjemmer seg. Det var jo voldsomt. Jeg visste at sneglen vår hadde fått noen unger. Men regnet ikke med mer enn to kanskje tre. Så feil kan man altså ta.

Så er det store spørsmålet hva man skal gjøre med de. Når det er så mange trenger de kanskje litt spesielt fòr? Har jo bare vanlig flakfor, alge tablett til ancistrusen og røde mygglarver de får en gang i uken omtrent.

Og så må jeg prøve å finne ut hvor store de må være før jeg kan sette de ut på rubrikk her. Jeg har altså ikke bruk for så mange snegler i mitt lille 60 liters akvarie

Må jo si, det var mye snegle for pengene vi fikk
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap