Mine akvarier=) (side 2)

et lyspungt idagen=)
skiftet litt vann i ene reke akvariet, å der var det 2 små minireker på 2-3 mm=) (blåreke). det var arti=)
vertfall etter alle kirsebærrekene å alle klorekene jeg kjøpte først... (har kjøpt ny forsyning, å di lever ennå)

sist jeg hadde akvarium hadde jeg aldri noe problem med det, så skjønte ikke hvorfor alle var så skeptisk til sykdom å d i karene, men nå skjønner jeg det...
pokkern kor æ har plagdes..:S

fikk også 10 små albino ancistrust idag ( di jeg fikk byttet til meg mot en pleco på 20 cm), disse er vell ca 4 cm tror jeg=)
domt å få di idag når jeg oppdaget at soppen var oppblomstret idag ijenn,
men hat et akvarium som ikke er smitte i, så di ble sotte dit=)

fikk pakke fra aquazoo idag med esha 2000, så har begynt behandling av noen akvarier (etter algespiserene mine blir syke ( ser ut som sopp) og dør)
satser på at problemet blir borte nå...

scalarene har også lagt egg=)
å ser fåreløbi ut som om det går bra med di..
sist ble eggene spist opp innen en time fra di var lagt.
men får nå se i morgen når jeg står opp hvordan det ser ut=)
litt for sinket oppdatering..:P
når scalarene la egg (11.10) ble eggene spist første natten...

i dag matet jeg scalarene gått med frosene røde mygglarver...
å nå har di lagt egg på nytt, tengte jeg skulle ha på litt lys i natt, å se om dii klarer å passe på eggene da=)
hvis di blir spist denne gangen å, så tar jeg di ut neste gang:P

ellers så går en av klo-reke mine med egg, så har satt den ut i et eget akvarie, så vi slipper at platyène spiser babyene der:P

jeg har også satt den eneste overlevende hunnen fra ene ancistrus leksparret ( var opprinnelig 2 hoè å 1 hann) inn til det andre leksparret....
håper di nå kan legge egg snart...
har aldri lagt egg hos meg:S
har matet di og gått med mygglarver idag å byttet en del vann, så er det vell bare å håpe å krysse fingrene... (har ikke funket til nå, emn gir ikke opp:P )

det ser også ut som fiskene er blitt frisk etter medisineringen=D
Ancistrust egg=)
satt inn ei ekstra pompe i yngel akvariet, der di voksene ancistrustene e igår kveld,
å lot den stå på til i morgest... blei jo storm i akvariet:P
å det funka=D før nu ligg det EGG i skiferhula til ene ancistrusten=D=D=D
ENDELI =)
men hann står me rompa ut av akvariet, så spørs om han får til å vifte vann over eggan nu... men det kommer sæ nokk etterhvert=)
di e igang hvertfall=)

eggan til scalaran blei borte i natt... e vell kansje 5-7 egg igjenn der.. å regne me di blir borte snart... men di legg nu nye om 1-2 uke uansett:P hehe
Ancistrus eggene=)
måtte snike meg inn med lyset i hulen til ancistrusen..
han blir ikke stresset av det da han er vandt med det:P å jeg setter lyset slik at det ikke blir så sterkt inni hula=)
det er dag 3 idag, så di blir sikkert å klekke om noen dager=D
di ser gule å friske ut ( uten at jeg har noe erfaring med disse eggene da...)
i går kveld å i natt ble eggene til ancistrustene klekket=) så nå ligger di der med den enorme plommen å godgjør sæ i hula lamme han far:P
Nye ancistrus egg=)
for noen dager siden klekket eggene til ancistrusene,
far holdt di i hulen sin i ca 2 daga, så slapp han alle ut...
klarte å redde ca 10 stk over i en ynglekasse, resten ble spist av platy ynglet som går i samme akvariet... kan hende det er noen som har lurt seg unna, såm enda lever i akvariet...=) *krysse fingran*

nå i løpet av di siste 4-5 timan har ancistrusan lagt egg på nytt igjenn også=)
så nå er det vell bare å vente 5-6 daga til til di her klekke å=D
må vell flytte di over i et eget akvariet snart, men tror jeg må vente til di klekkes=)
Acalare egg=)
i dag har scalarene lagt egg=)
nå er jeg så lei av at di andre fiskene spiser opp eggene iløpet av første natten, så nå har jeg tadd ut hele planten di la egg på, og satt den over i et lite akvarium... =)
så nå får vi se hva som skjer=)
har nå en brusestein stående å skylle luftbobler over eggene=)
Smart å ta ut planten med eggene !!

Hva er en brusestein? Er det en stein med luftlummer inni som gjør at den bobler?

Hvor store er ansistrus bebiene når de kommer ut av eggene?
ja, det var en smart tanke, men fungerte ikke så bra i praksis.. jeg klarte ikke plokke vekk eggene etterhvert som di muglet, så ble ikke noe yngel på scalarene i denne omgang.... så får se hva jeg prøver om 1-2 uker når di legger nye egg..=)

ja, en sten festet til en luftslange å en pumpe i andre enden=)

ancistrusene er vell kansje nesten 1 cm lang, veldig tynn, med en stor plommesekk=)
men nå er jo ikke mine så mange dager siden mine første egg klekktes, å di er blitt myyye større allerede=) så di vookser fort=)
lenge siden jeg har oppdatert her nå. har fått meg jobb, så hakke hatt så mye tid til å sitte på datan:P
er ikke så mye som er skjedd her i huset uansett...
ancistrus ynglet vokser og trives, tengte jeg skulle prøve å få di til å legge nye egg nå, er jo et par uker siden siste kullet forlot hulen, så bartefar har jo fått slappet av å spist seg opp nå:P

i går satte jeg scalarene mine i eget akvariet, å skal se om di ikke legger egg igjenn snart, å satser på eggene får klekkes nå når det ikke er noen andre enn foreldrene i akvariet:P


å så litt oppdatering utenom fiskene...
ene hunden vår er innbilt svanger, så her går hun rundt med en flaske i munnen å tror det er babyen hennes:P hehe
Ancistrus egg=)
nå har ancistrusene lagt egg for 3. gang her=D

og scalarene driver å pusser på blarne i akvariet sitt... håper di legger egg snart:P

ellers så har jeg funnet ut at jeg skal få meg kampfisk snart... men skal vente litt:P
og kjøpte en ny ancistrus idag:P ser ut som ei hoà, men man vet nu aldri:P
den e ca 5-6 cm=)tror det var 8-10 stk på dyrebutikken, å var 2 såm ikke hadde barter av di:P
så håper den ene jeg tok ikke vil utvikkle barter heller:P vil ha flere damer:P
idag la scalarene mine egg=)
så er spent på om di får være, å noen klarer å klekke nå siden ingen kan spise di:P

i tilegg har jeg kjøpt meg 2 kampfisker:P en hann å en ho:P
så får vi se om det skjer noe der etterhvert å:P hehe
Blir snart innbilt drektighet her i huset også, ene tispen har begynt med melk i pattene.

Hvordan gjør man hvist kampfiskene legger egg, kan da ungene gå sammen med dem?
hehe, ja d ekke lett å vær hund å ikke vite om man fikk sæ en "bette" eller ikke i løpetida:P

fant denna ang kampfisk å yngel=)
http://home.c2i.net/svein_antonsen/html/oppdrett.htm

=)
idag har scalarene lagt egg ijenn=)
bare ei uka etter sist gang=)
har matet di med mygglarver 2 ganger om dagen etter di lka egg sist=)

har å prøvd å senkt phèn litt, for å se om det hjelper mot muggling av eggene=)
vet ikke helt va den er nå...
scalare eggene har klekket...
åsså på bare 2 dager...:S trodde det tok lengre tid enn såm så.
men nå er den ene voksene begynt å hakke på den andre, så vet ikke helt om jeg må skille di...
har også satt artemia til klekking, så di får mat om et døgn ca=)
tror eggene klekktes i natt=)
når jeg sto opp i morgest trodde jeg at di hadde spist eggene siden di var borte, men ynglet var bare flyttet til et annet blad:P
lenge siden jeg har skrevvet her nå...
må vell prøve å få en liten oppdatering inn her=)

scalare ynglet levde i ca en uke ( ble mindre å mindre for hvær dag,før alle til slutt var borte), di la nye egg, såm klekktes, men var bare noen få den gangen, ingen av disse overlevde heller,
så scalare parret er satt tilbake i hoved akvariet, så får jeg prøve meg igjenn på di senere...
ancistrusene har lagt 2 kull med egg, å ble en god del yngel av d=)

metallpansermallene har også lagt egg,
først for 1-2 uke siden, å har vell ca 20 yngel av di i fødeboks, resten av eggee var lagt på glasset, å¨lot di være, tror alle er borte av di.
idag var det kommet nye egg på glasset.
satte inn en luftstein under ene klasen ( var 2),
så får vi se om det blir noe av di eggene=)

ellers er det ikke skjedd så mye her..=)
er blitt skikkelig sløv på oppdateringer nå..:S
corydoras eggene er klekket, men mange yngel ble nokk spist... er vell ca 10-12 yngel nå på 1,5 cm=)pluss at jeg har kjøpt 2 til voksene, så nå er det 8 voksene=)

har også kjøpt 4 sebrabotia til, så nå har jeg 8=) en fin liten gjeng:P

idag kom jeg hjem fra butikken med 7 leopard corydoras, å di e så fin=D

har også fått reker i hus=) både kirsebærreker, såm har ynglet, å ynglet er vell ca 0,5 cm nå, kansje litt større:P og 12 røde krystallreker kom i hus på tirsdag:P

corydorasen å ancistrusen har sluttet å legge egg ( har hværsitt artskar), å jeg skjønner ikke hvorfor... ikke at jeg har noe imot at di tar seg en pause, men er litt bekymret for om det er noe galt:S
har sjekket vannkvaliteten, å alt ser bra ut, så skjønner ikke så mye:S
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap