Avle guppy (side 2)

Ser vi har litt og lære ja..
Det er jo kjipt og bli solgt for stor fisk til karet, skal ta det opp med de på butikken. Vil ikke bare at fisken skal se bra ut, men også ha det bra.
Det som er så dumt med fiskeartene er at jeg vet som regel ikke hva jeg vil ha før jeg står i butikken, er liksom ikke så kjent i akvarieverden enda.

Vi må visst bare ta tiden til hjelp og lære litt og litt, mye som er gresk akkurat nå. Og tolmodighet er ikke vår beste egenskap

Men hva er KH i vannet?

Skal lese på de tipsene jeg har fått av deg, tusen takk

Godt dere har tolmodighet med oss ivrige nystartere
Vi har vel alle vært der.
Og de fleste av oss husker det.
Hei, jeg har ikke hatt akvarie så lenge men har brukt forumet og ikke minst databasen her inne flittig. Jeg mener å ha lest at Silver Dollar ikke bare blir stor men også noe aggressiv...? Tipper den kan motarbeide dine avlesplaner på guppyer etc. Det samme om ildhalen.
Og selv har jeg kommet frem til at søramerikanske fisk slik som neontetraer etc ikke trives så godt i samme vann som levendeflødere som guppy, molly og platy pga hardheten og ph. Dette kan du selv finne i databasen her, samt hva slags temperatur de ulike bør ha. Feil verdier kan fremkalle sykdommer -i verste fall død.

Et godt tips en av medlemmene her inne kom med er å titte på fisk i butikken uten å kjøpe, og dra hjem og "google" masse på de man liker før man handler.
Det enkleste er også å holde seg til fiskearter som er tilpasset vannverdiene som finnes i kranvannet deres /gh/ph etc)slik at du slipper å tilpasse vannet til fiskene.
Det perlemor skriver her er veldig, veldig lurt.
Se hva de har, noter hva fisken du syns er fin heter, sjekk opp hjemme, reis tilbake å kjøp.

Så slipper du død/syk fisk, for stor fisk, osv, osv.

Meget bra tips, som jeg skulle ønske noen hadde gitt meg i starten. Dessverre tok det litt tid før jeg fant forumet her.
KH er Hydrogenkarbonat som er veldig viktig for å holde PH stabil. Kh virker som en buffer for PH og holder den stabil. De fleste kan ha en KH på mellom 3-10. Når jeg vil høyne PH så tilsetter jeg vanlig bikarbonat eller natron. Da er det egentlig KH som påvirker PH til å holde seg stabil. Håper dette ble forståelig.
Har forstått at fisk er mye mer en en tror ja, er virkelig ikke bare å gå i butikken og handle..

Vi hadde et lite familieråd i går og fant ut at nå må vi bare være tolmodige, og krysse fingrene for at fisken vi har vil overleve de neste 3 ukene

Dette er et helt unikt forum, med så mange som svarer på tråder laget av uvitende ivrige nystartere Har allerede lært mye mer denne uka, enn det vi gjorde i de årene vi hadde 50l karet. Vi forstår nå så mye bedre hvorfor vi aldri fikk det til.. Stakkars fisken som ble byttet sand, vann og filter på ved hver rengjøring.. Uff, ikke rart det gikk galt.

Men nå skal vi roe ned og prøve å konsentrere oss om og få til det vi har.

En ting jeg syns er rart er at damen i butikken sa at jeg ikke trengte å ta hensyn til hardheten i vannet, var ph og no2 og 3 som var viktigst..

Godt å ha dere her
Vi har alle vært der du er nå...så vi vil gjøre alt vi kan for at dere skal få til dette. Det er bare å spørre og grave og lese igjen og igjen. Man kan aldri få for mye informasjon. Så stå på dette vil dere klare.! Vi skal stå parat og hjelpe.
Nå har jammen guppyen ynglet Se ca 5-6 små fisk i vannet, spent på om de klarer seg.

Hvor mange pleier de å få?
Ikke helt sikker på hva som er vanlig, men da jeg drev med guppy var det få i første kull. (under 10), og flere etterhvert. Anslagsvis en 40-50 stk.

Vi har sett ca 5 stk, så da er det ikke sikkert det kom så mange fler denne gang.
Spennende
nei, det er ikke sikkert at det var så mange flere. men det kommer.

som regel blir det litt mange
Det kommer an på hvor stor hoa er. Jeg har sett unge guppy bare få noen få og når de blir større så kan det komme oppi mellom 50-70 stk. Da har ho gått uforstyrret i eget kar med masse planter.
Guppy
Min Guppy fikk opp til 80 unger
Ser at vi kan regne med en drøss av guppyer om ikke så alt for lenge...
Tror vi skal begynne å se oss om etter flere fisker å avle litt på.

Noen tips om noen som er i samme kategori som guppy?
platy og molly feks.

her er en linke på hele familien. ganske mange.

sverddrager og platy og molly kan komme oppi samme verdi. men Guppy er letest og holde. jeg har selv en drøss av guppy noe med 100 stk så det kan bli litt mye vis du ikke har flere kar eller store.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap