- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Det våte element:) (side 2)
Det våte element:) (side 2)
Postet 26.09.11 kl 19:09
Postet 26.09.11 kl 19:13
Postet 27.09.11 kl 20:11
Postet 27.09.11 kl 20:39
Nå har vi fått enda et akvarie i hus
Et 250l Juwel kar!
Det er så utrolig gøy å innrede på nytt, men det fører med seg så utrolig mye rot i de gjennværende akvariene..
Vi fikk med 2 store bunnfisker, tror det er en Kjempe-Pansermalle og en Stripet Sjokolademalle, men er ikke helt sikker.
Vi har satt dem oppi 180 literen, men skal flytte dem så fort vi får kjørt inn det nye. Det er litt trangt om plassen for bunnfiskene nå, så lurer på om jeg skal flytte de over allerede nå. Noen som har erfaringer med dette?
Er det lurest å la dem ha det trangt ett par uker, eller bør de få større plass i det karet som ikke er innkjørt?
Vi kjøpte dette akvariet brukt, så pumpa som er i det er i sving med samme bakterieflora som før. Vi har byttet fra grus til sand, så den er jo ny.. Vi kokte sanden, men vet ikke om det er godt nok..
Plantene og røttene er også i fra karet opprinnelig.
Ble mange spørsmål dette, håper noen har litt kunnskap de vil dele
Et 250l Juwel kar!
Det er så utrolig gøy å innrede på nytt, men det fører med seg så utrolig mye rot i de gjennværende akvariene..
Vi fikk med 2 store bunnfisker, tror det er en Kjempe-Pansermalle og en Stripet Sjokolademalle, men er ikke helt sikker.
Vi har satt dem oppi 180 literen, men skal flytte dem så fort vi får kjørt inn det nye. Det er litt trangt om plassen for bunnfiskene nå, så lurer på om jeg skal flytte de over allerede nå. Noen som har erfaringer med dette?
Er det lurest å la dem ha det trangt ett par uker, eller bør de få større plass i det karet som ikke er innkjørt?
Vi kjøpte dette akvariet brukt, så pumpa som er i det er i sving med samme bakterieflora som før. Vi har byttet fra grus til sand, så den er jo ny.. Vi kokte sanden, men vet ikke om det er godt nok..
Plantene og røttene er også i fra karet opprinnelig.
Ble mange spørsmål dette, håper noen har litt kunnskap de vil dele
Postet 06.10.11 kl 13:22
Hvis du er helt sikker på at bakteriene er i live, kan du ha i fiskene nå. Pass på for sikkerhets skyld å måle ammoniakk (NH3/4) og nitritt daglig til du ser at det ikke dukker opp noen av delene.
Når du gjør det på denne måten, vil bakteriemengden tilpasse seg den belastningen disse fiskene gir. Det betyr at du ikke plutselig kan sette inn mange fisk (eller få store!) på en gang uten å være påpasselig med å teste vannet. Det vil gå noen dager før bakteriene har formert seg til å ta unna den økte næringsmengden.
Sand trenger du ikke koke hvis den ikke kommer fra ferskvannsområder. Er det Biltemasand trenger di ikke engang skylle den. All annen sand ville jeg skylt til det ikke lenger er grums i skyllevannet.
Når du gjør det på denne måten, vil bakteriemengden tilpasse seg den belastningen disse fiskene gir. Det betyr at du ikke plutselig kan sette inn mange fisk (eller få store!) på en gang uten å være påpasselig med å teste vannet. Det vil gå noen dager før bakteriene har formert seg til å ta unna den økte næringsmengden.
Sand trenger du ikke koke hvis den ikke kommer fra ferskvannsområder. Er det Biltemasand trenger di ikke engang skylle den. All annen sand ville jeg skylt til det ikke lenger er grums i skyllevannet.
Postet 06.10.11 kl 14:06
Postet 06.10.11 kl 14:22
Kom til å tenke på at juwelkaret som standard har innvendig filter. Hvis ditt kar også har det, altså ikke er erstattet med et utvendig filter, må du nesten anse bakteriene som døde, særlig hvis rekkefølgen i flyttingen er som følger:
Tømming av alt vann og grus.
Flytting av kar (hvor lang tid?)
Ny plassering
Koking av sand og kjøling (til avarietemperatur)
Ilegging av sand
Fylling av vann i karet, kaldt vann fra springen?
Temperturøkning til ønsket nivå 25grader? Tid?
Hvis dette tenkte forløpet stemmer noenlunde overens med de faktiske forhold, er det stor fare for at mange filterbakterier, om ikke alle, er døde. I så fall er det enten ny innkjøring eller kickstarting med filtergrums fra et annen filter i drift som er tingen.
Sjekk i alle fall nøye for både ammoniakk og nitritt. Strips er dessverre for unøyaktig til at du kan føle deg trygg. JBLs dråpetester er tingen.
Lykke til.
Tømming av alt vann og grus.
Flytting av kar (hvor lang tid?)
Ny plassering
Koking av sand og kjøling (til avarietemperatur)
Ilegging av sand
Fylling av vann i karet, kaldt vann fra springen?
Temperturøkning til ønsket nivå 25grader? Tid?
Hvis dette tenkte forløpet stemmer noenlunde overens med de faktiske forhold, er det stor fare for at mange filterbakterier, om ikke alle, er døde. I så fall er det enten ny innkjøring eller kickstarting med filtergrums fra et annen filter i drift som er tingen.
Sjekk i alle fall nøye for både ammoniakk og nitritt. Strips er dessverre for unøyaktig til at du kan føle deg trygg. JBLs dråpetester er tingen.
Lykke til.
Postet 06.10.11 kl 18:07
Karet ble tømt for vann og grus, og flyttet i løpet av ca to timer. Innen fire timer igjen så var pumpa i drift.
Vi kokte sand og fyllte opp karet med sand, vann (fra springen), røtter og planter. Det stod da ca 15 timer før vi tok opp fiskene..
Jeg sjekket med strips og det så bra ut, skal nå sjekke igjen med dråpetester i dag. Tenker at vi skal bytte litt vann hver dag frem over, vil det hjelpe?
Vi kokte sand og fyllte opp karet med sand, vann (fra springen), røtter og planter. Det stod da ca 15 timer før vi tok opp fiskene..
Jeg sjekket med strips og det så bra ut, skal nå sjekke igjen med dråpetester i dag. Tenker at vi skal bytte litt vann hver dag frem over, vil det hjelpe?
Postet 07.10.11 kl 08:30
Det er aldri feil med vannbytte, særlig ikke i dette tilfellet. Jeg har ikke erfaring med innvendig filter som har stått uten vann i 4 timer. Dere har jobbet fort, men om det er fort nok vet jeg ikke. Kanskje noen andre har erfaring med dette?
Test i alle fall daglig slik at dere ser om det kommer ammoniakk. Etter noen dager også nitritt.
Test i alle fall daglig slik at dere ser om det kommer ammoniakk. Etter noen dager også nitritt.
Postet 07.10.11 kl 12:24
Jeg hadde fullt skifte i akvariet mitt for en ukes tid siden, med sandbytte og det hele. Hadde i nye fisker på mandag, og testet vannet, det var fint. Sjekket vannet i går, og da fikk jeg utslag på amoniakk, og byttet noen bøtter vann. Nitritt var fint.
Så det kan fort endre seg. Er glad jeg sjekket etter noen dager så jeg fikk byttet vann. Så får jeg bare håpe at fiskene ikke har tatt skade.
Så det kan fort endre seg. Er glad jeg sjekket etter noen dager så jeg fikk byttet vann. Så får jeg bare håpe at fiskene ikke har tatt skade.
Postet 07.10.11 kl 17:14
Nå har vi snart hatt akvariet oppe å gå i en uke, og til alt hell så har vi ikke mistet n eneste fisk Vi bytter vann hver dag, selv om stripsene viser god kvalitet. Ut i fra tips her på forumet så har jeg forstått at disse ikke er helt til å stole på, så da tar vi ingen sjangser (bortsett fra å aldri ha tid til å vente til karet er innkjørt..)
Litersyken er en alvorlig sykdom, og vi er hardt rammet!!!
Det er ca 2 mnd siden vi kjøpte vårt første akvarie, og nå har vi 5 stk.. Kan bare ikke få nok!! Til mer vi leser jo mer plass trenger vi, er jo ikke alle fiskene som vi stappet i samme akvarie som bør bo sammen, så da trenger vi større plass for å gi dem det de trenger. Etter som vi får mer kunskap om fisk, så blir vi desto mer opptatt av at de skal ha det så bra som mulig
For å toppe galskapen så skal vi hente flere akvarier på fredag! En reol med fire 250l akvarier + et på 200 l og et på 63 l.
Gleder oss som unger
Jeg og mannen skal ha et akvariet hver som vi tar kontroll over, en liten konnkuranse om hvem som kan klare å få fiskene i lek først
Jeg har bestemt meg for ciklider, og tror jeg har funnet en bra sammensetning.
Mitt kar 250 liter:
Kakadueciklider: 1 hann, 3 hunner
Sommerfuglciklider: 3 hanner, 3 hunner
Regnbueciklide: 1 hann, 3 hunner
Rød Kurvciklide: 3 hanner, 3 hunner
Skal ha masse planter, huler, fin sand og skifer i akvariet.
Skal også lese meg opp på hva de foretrekker å spise.
Er det noen som har noen innspill på denne oppsettingen?
Vil det passe inn med en Indisk munnruger i samme karet?
Grunnen til at jeg har valgt denne fisken er at den er ganske lett å yngle på, og de er jo så utrolig fine.
Tror nesten jeg har forelsket meg litt i disse ciklidene
Litersyken er en alvorlig sykdom, og vi er hardt rammet!!!
Det er ca 2 mnd siden vi kjøpte vårt første akvarie, og nå har vi 5 stk.. Kan bare ikke få nok!! Til mer vi leser jo mer plass trenger vi, er jo ikke alle fiskene som vi stappet i samme akvarie som bør bo sammen, så da trenger vi større plass for å gi dem det de trenger. Etter som vi får mer kunskap om fisk, så blir vi desto mer opptatt av at de skal ha det så bra som mulig
For å toppe galskapen så skal vi hente flere akvarier på fredag! En reol med fire 250l akvarier + et på 200 l og et på 63 l.
Gleder oss som unger
Jeg og mannen skal ha et akvariet hver som vi tar kontroll over, en liten konnkuranse om hvem som kan klare å få fiskene i lek først
Jeg har bestemt meg for ciklider, og tror jeg har funnet en bra sammensetning.
Mitt kar 250 liter:
Kakadueciklider: 1 hann, 3 hunner
Sommerfuglciklider: 3 hanner, 3 hunner
Regnbueciklide: 1 hann, 3 hunner
Rød Kurvciklide: 3 hanner, 3 hunner
Skal ha masse planter, huler, fin sand og skifer i akvariet.
Skal også lese meg opp på hva de foretrekker å spise.
Er det noen som har noen innspill på denne oppsettingen?
Vil det passe inn med en Indisk munnruger i samme karet?
Grunnen til at jeg har valgt denne fisken er at den er ganske lett å yngle på, og de er jo så utrolig fine.
Tror nesten jeg har forelsket meg litt i disse ciklidene
Postet 12.10.11 kl 09:03
Så mange ciklider i ett akvarium kommer til å bli bråk. De minste ciklide artene kommer til å bli jaget rundt hele akvariet av de andre som har fått laget seg små områder.
Kakadueciklider: huleleker
Sommerfuglciklider: legger egg på flat stein eller lignende
Regnbueciklide: (Agassizii?) huleleker
Rød Kurvciklide: huleleker.
Også passe på om noen kan krysse seg: Står mye bra på denne siden
Kan jo dele akvariet med blåfiltermatte. Eller lage to klare områder i hvert hjørne og velge to arter og lage til for en spesifikk art i det hjørnet. Ha mye planter osv i midten som naturlig skille. Kan jo feks ha Scalarer i toppen. dette er en flott ciklide som legger egg feks på store blader litt opp i høyden.
Lykke til.
Espen
Kakadueciklider: huleleker
Sommerfuglciklider: legger egg på flat stein eller lignende
Regnbueciklide: (Agassizii?) huleleker
Rød Kurvciklide: huleleker.
Også passe på om noen kan krysse seg: Står mye bra på denne siden
Kan jo dele akvariet med blåfiltermatte. Eller lage to klare områder i hvert hjørne og velge to arter og lage til for en spesifikk art i det hjørnet. Ha mye planter osv i midten som naturlig skille. Kan jo feks ha Scalarer i toppen. dette er en flott ciklide som legger egg feks på store blader litt opp i høyden.
Lykke til.
Espen
Postet 12.10.11 kl 09:30
Så feil kan en ta altså
Godt vi denne gangen tenkte å planlegge fiskene før vi kjøpte dem
Så da følger jeg ditt råd og velger ut 2 av disse ciklidene, hvor mange kan jeg da ha av ver slag?
Tror jeg går for Kakadueciklide og Sommerfuglciklide.
Kan jeg ha Scalare i toppen sammen med disse, vil da alle tre artene kunne yngle i samme kar?
Jeg er jo så ufattelig dårlig på å forstå engelsk når det er snakk om info artikler..
Men skal bruke litt tid å se om noe gir mening
Godt vi denne gangen tenkte å planlegge fiskene før vi kjøpte dem
Så da følger jeg ditt råd og velger ut 2 av disse ciklidene, hvor mange kan jeg da ha av ver slag?
Tror jeg går for Kakadueciklide og Sommerfuglciklide.
Kan jeg ha Scalare i toppen sammen med disse, vil da alle tre artene kunne yngle i samme kar?
Jeg er jo så ufattelig dårlig på å forstå engelsk når det er snakk om info artikler..
Men skal bruke litt tid å se om noe gir mening
Postet 12.10.11 kl 09:40
Enig med Black_Flys på alle punkter, bortsett fra scalare. Riktignok holder den ikke til nær bunnen slik de andre ciklidene du har sett på, men de vil nok effektivt sørge for at det ikke vokser opp yngel.
Tom C. som kan mer om Apistogramma (bl.a.) enn de leste andre, mente jeg som et eksperiment kunne ha en gruppe Apistogramma sp. nadelstreifen og en gruppe A. sp. pebas, tilsammen ca 30 fisk i en 530 liter med masse skjulesteder under røtter, stenerp, planter og huler. Årsaken til at det kanskje kunne gå, var at de var så mange at det ikke ville være mulig å opprette revir. Ett par ynglet, men det var altfor mange som ville smake egg og yngel og paret ga opp etter to forsøk. Det gikk rimelig bra, men av andre årsaker ga jeg opp prosjektet (fikk sykdom sammen med noen Nannostomus som jeg satte inn for at Apistoene skulle ha noen å jage, det ble omvendt!)
Skal du ha yngel, er Black_Flys forslag og en tydelig todeling av karet bra, men jeg ville som sagt droppet scalarene.
Jeg har selv nettopp ominnredet en 230 liter (brutto 240l) til to kar for to grupper Apistogramma. Delte karet med en glassplate på midten, men slik at de bakerste 10 cm var uten glass. Dette stykket dekket jeg med blåsvamp (dvs. svart fordi den ikke synes så godt) slik at jeg kan bruke ett utvendig filter for begge avdelingene. En liten sirkulasjonspumpe i den avdelingen som ikke har utstrømming fra filteret skaper bevegelse i overflaten også her.
Med en reol ville jeg gått for en art i hvert kar, eller delt karene. Flott for oppdrett. Dere har noe å glede dere til.
Tom C. som kan mer om Apistogramma (bl.a.) enn de leste andre, mente jeg som et eksperiment kunne ha en gruppe Apistogramma sp. nadelstreifen og en gruppe A. sp. pebas, tilsammen ca 30 fisk i en 530 liter med masse skjulesteder under røtter, stenerp, planter og huler. Årsaken til at det kanskje kunne gå, var at de var så mange at det ikke ville være mulig å opprette revir. Ett par ynglet, men det var altfor mange som ville smake egg og yngel og paret ga opp etter to forsøk. Det gikk rimelig bra, men av andre årsaker ga jeg opp prosjektet (fikk sykdom sammen med noen Nannostomus som jeg satte inn for at Apistoene skulle ha noen å jage, det ble omvendt!)
Skal du ha yngel, er Black_Flys forslag og en tydelig todeling av karet bra, men jeg ville som sagt droppet scalarene.
Jeg har selv nettopp ominnredet en 230 liter (brutto 240l) til to kar for to grupper Apistogramma. Delte karet med en glassplate på midten, men slik at de bakerste 10 cm var uten glass. Dette stykket dekket jeg med blåsvamp (dvs. svart fordi den ikke synes så godt) slik at jeg kan bruke ett utvendig filter for begge avdelingene. En liten sirkulasjonspumpe i den avdelingen som ikke har utstrømming fra filteret skaper bevegelse i overflaten også her.
Med en reol ville jeg gått for en art i hvert kar, eller delt karene. Flott for oppdrett. Dere har noe å glede dere til.
Postet 12.10.11 kl 10:41
har hatt kakadue og sommerfuglciklider i samme akvarium.
Viktig å ha klare avgrensete områder for de forskjellige ciklide artene.
Feks:
Sand som bunnsubstrat:
Høyre hjørne steinrøys med flere store steiner. Også for at yngel skal ha mulighet til å komme sg unna når de blir sluppet fri av foreldrene. Mye planter.
I midten stor trerot omkranset med planter. Gjerne store sverdplanter i bakgrunnen som scalarer kan legge egg på. Venstre side flere kokosnøtthuler for hulelekende ciklide. En del greiner og eike/cappata-blader. Gjerne moseballer eller javamose som yngel kan finne mikro-organismer fra.
Kan i tillegg ha en stor stim med tetraer som gjør at alle ciklidene føler seg tryggere(feks sort neontetra/kardinaltetra/rødnesetetra mfl).
Samt en gjeng med ottoer og masse snegler for renhold. Snegler gir også infursier til yngel samt protein tilskudd til foreldrene.
Espen
Viktig å ha klare avgrensete områder for de forskjellige ciklide artene.
Feks:
Sand som bunnsubstrat:
Høyre hjørne steinrøys med flere store steiner. Også for at yngel skal ha mulighet til å komme sg unna når de blir sluppet fri av foreldrene. Mye planter.
I midten stor trerot omkranset med planter. Gjerne store sverdplanter i bakgrunnen som scalarer kan legge egg på. Venstre side flere kokosnøtthuler for hulelekende ciklide. En del greiner og eike/cappata-blader. Gjerne moseballer eller javamose som yngel kan finne mikro-organismer fra.
Kan i tillegg ha en stor stim med tetraer som gjør at alle ciklidene føler seg tryggere(feks sort neontetra/kardinaltetra/rødnesetetra mfl).
Samt en gjeng med ottoer og masse snegler for renhold. Snegler gir også infursier til yngel samt protein tilskudd til foreldrene.
Espen
Postet 12.10.11 kl 10:45
530
Har hatt scalarer, panduro og eunotus i akvarium. Scalarene fikk ikke opp ynglet, men de to andre klarte det. Har da masse planter som gjør det verre for scalarene å komme helt ned til sanden overalt. Samt masse steinrøyser, eikeblader, kvister og røtter for skjulesteder, men er enig i at det kan være lurt å prøve seg frem med færrest mulig arter i starten.
En ting er sikkert da. Foreldreansvaret til ciklider er en fantastisk ting å observere.
Lykke til
En ting er sikkert da. Foreldreansvaret til ciklider er en fantastisk ting å observere.
Lykke til
Postet 12.10.11 kl 10:50
Postet 12.10.11 kl 10:57
Endret: 12.10.11 kl 11:12
Black_FlysEn ting er sikkert da. Foreldreansvaret til ciklider er en fantastisk ting å observere.
Hadde vi mennesker vært i nærheten å ha samme omsorg for avkommet vårt, ville vi kunne nedlegge barnevernet!
Forøvrig synes jeg oppsettet ditt er det rene eldorado for dvergciklider.
@Tc
Plukk sammen flere steiner enn du trenger og prøv deg fram. Det er viktig at de ligger stødig ettersom Apistoer godt kan grave litt der de ønsker å ha hula si. Lag en røys slik at det er plass inne i den (skal ikke veldig mye til), samt et par innganger. Forsøk å lage den slik at du kan ha noe innsyn slik at du ser om det kommer egg og når eventuell yngel blir frittsvømmende. Fra ca dag 3 (kan variere) har de ikke lenger plommesekk og er avhengig av å fores. Javamose er et flott sted å finne mat for små yngel, samtidig som det er et supert gjemmested. Ellers ser jeg at yngel klistrer seg til svampen i hjørnefilteret og beiter på den.
Postet 12.10.11 kl 15:43
steiner finner du overalt i naturen. Har du en bekk/elv i nærheten har du masse steiner du kan bruke. Kok gjerne steiner slik at ulumskheter ikke blir med. ville ikke tatt stein som det ser ut som det er rust eller glitrer. Kan være mye mineraler som ikke er særlig bra. Skifer stein er vel det jeg har brukt mest. Finner du kvister i samme elva som ser ut som om de har ligget i mange år uten bark kan dette også brukes. Kokosnøtter får du ofte kjøpt på større matbutikker eller kjøpe her på akvaforum. Det samm emed javamose og algekuler. Også det meste av planter og snegler, men vær rask før vinteren setter inn. Se gjerne på siden min på 180 literen der har jeg nevnte oppsett. bare at det også er en del skiferhuler for L-maller.
Ang ciklider er vel Panduro en av de mer aggressive artene.
Større ciklider en scalarer har den tendensen til å spise alt som får plass i munnen(tetraer mm).
Du kan jo tenke biotop og søke på fisk fra en spesiell elv eller noe slikt. Så får du fisk som alle skal ha like vannverdier.
Lykke til. Planlegging er noe av det gøyeste med hobbyen. Å prøve å gjenskape levestdene for fisk og se de i sin "naturlige" habitat er sjelefred. hehe
Espen
Ang ciklider er vel Panduro en av de mer aggressive artene.
Større ciklider en scalarer har den tendensen til å spise alt som får plass i munnen(tetraer mm).
Du kan jo tenke biotop og søke på fisk fra en spesiell elv eller noe slikt. Så får du fisk som alle skal ha like vannverdier.
Lykke til. Planlegging er noe av det gøyeste med hobbyen. Å prøve å gjenskape levestdene for fisk og se de i sin "naturlige" habitat er sjelefred. hehe
Espen
Postet 12.10.11 kl 22:55