Akvarium som er lavt og langt (side 2)

Hva slags sirkulasjon/filtrering har du et slikt kar ?
Sølvi Gullaksen
Har et selv på 125 lengde x25 høyt og 35 dypt,perfekt til corydoras :)


jeg får ikke linken din til å virke. Kikket på profilen din, ligger akvariet der?
Et bilde av det.
Rita sitt er jo bare et ønskekar for alle med maller
Jarle F
Hva slags sirkulasjon/filtrering har du et slikt kar ?


Hvis det er meg du spør så har vi en blåfiltermatte (men svart av farge) på tvers i den ene enden med powerhead bak, i den andre enden står det for øyeblikket en Fluval 2. Tidligere hadde vi powerhead i begge ender men det ble litt for mye strøm for eques'ene.
sessan
[QUOTE=Sølvi Gullaksen]Har et selv på 125 lengde x25 høyt og 35 dypt,perfekt til corydoras :)


jeg får ikke linken din til å virke. Kikket på profilen din, ligger akvariet der?



Nei det ligger ikke på profilen min ,kun i tråden pluss i bloggen min under "mine kar"

I dette karet er det en svart blåfilterkloss med en Maxijet1000 i. Har utblåser på denne som vender oppover og bak mot veggen for ikke å få for mye direkte strøm
Så flott
Så flott å se så mange svar. Tusen hjertelig takk! Det var et kjempebra akvarium, omtrent slik jeg tenker meg En elv i stuen, ja Svært insppirerende.

Planen er å ha det på et bord midt i stuen, slik at vi ser det hele tiden. Jeg vil jo se fisken, det er halve moroa å se det leve inni der, og det er utrolig dekorativt med et akvarium. Så jeg skal ha det litt i høyden så jeg ser rett på det fra sofaen. I høyden får det garantert stå i fred fra hundene også, så det må nesten være noe under det. Men jeg vil bare ha bunnfisk, og praktbotia er foretrukket. så jeg trenger ikke høyden, og uten høyden kan jeg plassere akvariet mer sentralt i stuen, så jeg ser det mer.

Nå har jeg fått ringt rundt, og tror dere ikke at jeg har fått en flink glassmester med masse erfaring med akvarier til å hjelpe meg Nå skal jeg bare sende mål og teninger, og der har jeg allerede fått god hjelp fra dere. Så gleder jeg meg veldig til å bytte ut det vanlige med et veldig stilig et Tusen takk igjen!
Blir spennende dette her

Har du tenkt på hva det skal stå på,tenker da på vekten og stabiliteten på et slikt kar ?
Så fint med så mange svar

Jeg har lest alle sammen og tenkt litt, og nå har jeg etter mye strev fått kontakt med en glassmester som ikke egentlig driver med akvarier lenger, men som har lang erfaring med å lage akvarier av alle rare fasonger. Han gjorde bare vennetjenester, men var villig til å ta mitt akvariumønske samtidig som et annet denne gangen, bare jeg ikke hadde hastverk. Snakk om flaks

Jeg tenker målene blir: L: 140, H: 30, B: 35

Jeg så et spørsmål over om filtrering bl.a., og lurer på det samme: er det noe spesielt å ta hensyn til med en slik form og høyde på akvariet? Jeg ønsker strømning i vannet, og da må bunnmaterialet være tungt nok til å bli liggende. Samtidig tenker jeg at det kanskje er best for fiskene om det ikke bare er typisk skarpe små steiner. Er det noen som har tanker rundt dette? Jeg må uansett lese meg til hvor mye strøm prakt botiaen liker. Såvidt jeg har sett er det kanskje ikke akkurat elver de hører i, men mer "våtmarker" eller hva det kan kalles...
Bestilt!
Da er akvariet bestilt med følgende mål: Bredde: 40cm, høyde: 35cm, lengde: 190cm.
Vi måtte kjøpe mer av seksjonen vi har i stuen for å få plass til det, men det er det virkelig verdt. Jeg gleder meg til å få akvariet i hus! Tusen takk for all hjelp så langt
Plussmedlem
Pris?

Og hvor bestilte du det?

Og grattis... ))
Rettelse..
Akvariet blir visst lengre, ettersom at vi har funnet en forlengelse av seksjonen som det kommer til å stå på. Seksjonen er av tjukk kirsebærtre og er designet for å tåle mye vekt, (blandt annet diverse løse skap som skal være oppå, men som vi har fjernet) så jeg er ikke redd for det. I tillegg vil langsidene til akvariet hvile oppå de vertikalene veggene i seksjonen, og fordi akvariet er svært langt og verken høyt eller dypt vil vekten fordele seg bra.

Nye mål: bredde: 40 cm, høyde: 35 cm og lengde: 190 cm. legger ved en enkel tegning som viser målene, men hvor tegningen ikke viser forholdene perfekt.


Et tilleggsspørsmål som jeg håper jeg får svar på her:
Jeg sliter veldig med en type alge som jeg ikke vet hva er. Den er veldig mørk, omtrent svart i fargen og hardfør. Tjukk og ser ut til å ikke bli mer enn en halv cm omtrent. Verken fisk eller snegler eller reker ser ut til å være særlig interessert i den, eller kanskje det er andre grunner til at de ikke utgjør noen effekt. Jeg har prøvd med diverse midler for å fjerne alger fra dyrebutikken, men denne typen ser jeg ingen forandring på. Eneste jeg klarer å fjerne den med fysisk er "nalen med barberblad", og den liker jeg ikke å bruke, siden den utsetter glasset for riper om jeg ikke er veldig forsiktig.
I tillegg har jeg klart å overføre den fra kar til kar, så jeg har sloss med denne fæle tingen i fem år allerede. Jeg fikk den i karet da jeg gjorde tabben å ikke være nøye på en plante som jeg kjøpte som sannsynligvis hadde noe av dette på seg.

Men, nok bakgrunnshistorie: Hvordan skal jeg klare å overføre alt levende fra det gamle til det nye akvariet på en skånsom måte uten å få med noe som helst av denne fæle algen?
Og blir jeg nødt til å kaste alle gjemmesteder og pyntegjenstander, samt varmekolben? Eller er det en metode som jeg kan bruke som kan garantere meg at jeg ikke "ødelegger" det nye akvariet med denne algen?

Gjenstander kan du skrubbe og koke, det skulle ta knekken på algene.

Gratulere med nytt/kommende rått kar (misunnelsen siger på her)
LJÅ
Jeg sliter veldig med en type alge som jeg ikke vet hva er. Den er veldig mørk, omtrent svart i fargen og hardfør. Tjukk og ser ut til å ikke bli mer enn en halv cm omtrent. Verken fisk eller snegler eller reker ser ut til å være særlig interessert i den, eller kanskje det er andre grunner til at de ikke utgjør noen effekt.


Er det penselalger du har fått kanskje? Ta en kikk på nederste bilde i denne artikkelen om alger. Er det den?
Den er dessverre (som du har merket) en skikkelig vrien alge å få has på. Har den først kommet, er den kommet for å bli. Men man kan kanskje moderere mengden av den. Det denne algen først og fremst trives med, er høy sirkulasjon og mye dødt og råtnende biologisk materiale. Typisk røtter f.eks. som har ligget under vann i minst to-tre år eller mer (noe slikt), disse blir gjerne dekket av penselalgene.

Løsningen jeg har gjort, er å først manuelt renske opp og fjerne alt jeg ser av synlige penselalger i akvariet. Blader på planter som har det på, blir klippet av og fjernet, steiner skrubbet rene med salt (det dreper alger) og så skyllt, og deretter blir en eventuell gammel trerot byttet ut med en ny. Jeg har forsøkt å ta opp og skrubbe en gammel rot gullende ren med en neglebørste, slik at ingen synlige penselalger er igjen. Men det nytter ikke, det bare blusser opp igjen på en sånn gammel rot. Så derfor velger jeg å bytte dem ut etter noen år om jeg får penselalger på de.
Jeg tar også en filterrens, da det er mye gammelt biologisk nedbrytbart materiale der som fremmer vekst av penselalger i akvariet.
Så til slutt, senker jeg sirkulasjonen på mine utvendige tønnefiltere til det halve.
Dette må man regne ut ifht akvariets størrelse og hvor mange liter i timen filteret pumper, vannet bør passere filtermediet to ganger i timen minimum. Så jeg har satt sirkulasjonen så lavt som jeg bare kan ifht det.

Det funker. Penselalgene bruker kanskje et halv år på å bli særlig synlige igjen. De liker seg aller aller best i skitne akvarier med høy sirkulasjon og masse dødt materiale. En opprydding og en senking av sirkulasjonen vil holde dem på avstand, men ikke fjerne dem 100%. Men tiltakene gjør at de blir så lite synlige at det holder for meg.
For et drømmekar du skal få!!! gleder meg til å se bilder fra karet ferdig innredet. Her må jeg følge med.
Flott design på disse lange og lave karene! Har faktisk sendt diverse mailer til glassmestere her i byen for pris nå. :P
Men i første omgang blir det disse målene for min del: L85xB50xH30
Håper å få plass til 3 stk. i høden i en hukk jeg har her.

Håper bare dybden på 500mm skulle holde med den høyden...!
Gleder meg å følge denne!

-Stein-
Så koselig:)
Veldig kjekt å få litt støtte i dette prosjektet, som jo er litt spesielt I starten var jeg redd for at dette av ulike grunner som jeg( som "nybegynner" med bare fire kar bak meg og omtrent de samme fiskene) ikke så, ikke ville bli en realitet. Jeg har tross alt vært innom "alle" dyrebutikker og fått avslag på avslag på mitt ønske om et slikt kar.

Tusen takk for tips og råd angående algene som jeg sliter sånn med. De er ikke greie, nei. Og jeg tror det kan være riktig at det er penselalger. Ligner mistenkelig, både utseende og hvor vanskelige de er å bli kvitt. Da blir det koking, så får jeg kanskje reddet det værste.
Ligger det frø(eller hva nå det er) i vannet? Må jeg ta hensyn til det når jeg flytter fisk over? Bør de f.eks. via en bøtte med rent "fiskevann" før de kommer oppi akvariet, eller er det mer humane måter å flytte dem over som ikke innebærer risiko for å få med meg de dumme algene som de bor sammen med for øyeblikket? (og nesten hele "Tiger" sitt liv)

Jeg kan dessverre ikke si hvem som hjelper meg, fordi jeg har trengt meg inn i rekken av vennetjenester som han gjør. Frekke meg Akvariet(altså bare glasset ferdig montert) kommer til å koste meg omtrent 4000 - eksakt pris er ikke satt, så jeg tenker +/- 10%, jeg. Overhodet ikke dårlig Også er det jo alt tilbehøret og annet snop, da.

Jeg er som en liten unge nå, driver og søker og leter etter det beste designet og bunnmaterialet, bakgrunn, ramme og passende planter og bunnlevende dyr til strømmen (som jeg aller helst vil ha sterk og svak samtidig - sterk, slik at fiskene kan "trimme litt" om de ønsker det, svak så de kan slappe av. Men det kan kanskje ordnes med vinklingen?) Er det noen som kan tenke seg hvilken/hvis sterk pumpe jeg bør ha til dette akvariet? 1.90 m er jo et stykke..

Og det blir mye "bunn", her. Vil jeg stå ovenfor noen større problemer ang dette, tror dere?

Tror jeg kanskje går for biltemasanden... har bestilt skiferhuler og driver og lurer på hvilke planter som både vil ta seg bra ut, gi nok ly og nok svømmeplass, like seg i sand, være litt hardføre og klare seg bra i strøm..

Ang. bagrunn har jeg mest lyst til å lage/kjøpe noe som kan skjule pumpe, varmekolbe og filter på en måte som ser naturlig ut, men samtidig vil jeg at fiskene skal ha best mulig nytte av de 40cm de får i dybden. Så... kanskje uthevet bakgrunn i enden med pumpen osv og vanlig plakatbakgrunn over resten..?

Også lurer jeg på om det kanskje er dumt å kjøpe praktbotia? Tenker for fiskens skyld. Det blir kanskje trangt med 190cm X 40cm i bunnen til en liten stim (dvs.6-7 fisker)? Kanskje jeg heller skulle gått for sebravarianten.. Men det var jo fordi jeg ønsket flere praktbotiaer at jeg i det hele tatt begynte dette prosjektet.. De er så flotte og utrolig herlige i gemyttet. Og det hjelper kanskje ikke "Tiger" at han får selskap av botiaer som ikke er som ham? Er det noen som kan veilede meg her?

Har dere tips(om alt mulig) er jeg svært takknemlig. Og det er stor sjanse for at dere finner igjen tipset i akvariet også
Etter å ha sniktitta på div kar postet i tråden her øker lysten drastisk på ett(bare ett?) slikt kar
Er det noen forhandlere som selger slike kar 'relativt' billig? Da mener jeg kar som er maks 40 høye men med litt dybde og lengde.
Webzoo har jo Wromak 160L som er 100*40*40 til 850,-. Hvis man ser på prisen så blir det heftig mye dyrere bare man vil strekke litt på karet, samt at man mest trolig ikke får kjøpt noen standard lysarmatur, så man må DIY'e litt

Fint om folk kunne tipse om forhandlere, glassmestere eller andre som selger/skaffer slike kar og priser.
Akvariet er ferdig laget!
Fikk telefon fra glassmesteren, og akvariet er klart til levering

Glassmesteren spør om to ting som jeg må ha forberedt før akvariet kommer hjem:

Hvilken bakgrunn vil jeg ha?

Hvilken type pumpe vil jeg ha?

Jeg skal gå i gang med å lese meg opp ang. dette, men når det kommer til bakgrunnen tror jeg at jeg må gå for en utvendig bakgrunn, siden akvariet er 40cm dypt og jeg vil gi fiskene så god plass som mulig. Akvariet vil bli temmelig tungt, og det vil bli vanskelig å flytte det i etterkant, når vann osv er i. Og det er jo da jeg etter min erfaring ser om det er gjort feil med bakgrunnen. Derfor trenger jeg noe enkelt. Samtidig vil jeg ha en middles til mørk bakgrunn, ikke "syden-vann- bakgrunn". I tillegg er jo akvariet 190cm langt og 35cm høyt, så det blir en spesiell form på bakgrunnen, noe som ikke trenger å være en hindring.

Hva anbefales?

Nå begynner det å bli skikkelig spennende!
Akvadekor.com lager bakgrunn på mål i den utførelsen du vil ha og på de måla du vil ha. Prisen er også hyggelig. Jeg ga 1800 kr ferdig tilsendt for min som er 160x60.
Tilfeldig bekjentskap
© Lennart Axelsson
Reklame for plussmedlemskap