Massedød over natta. (side 2)
Postet 13.09.11 kl 11:55
tok en tlf til min kjære far. han har nemlig både hatt brøtt og akvarium. ikke at han er no spesialist, men kan litt om alt. han nevnte 2 ting. enten at alt regne har dratt med seg no giftig greier ned i brønnen. eller at sia brønnen har stått i ro et år, at det har blitt dårlig vann. han foreslo å sende vanntest til mat tilsynet.
Postet 13.09.11 kl 13:42
men hva gjør jeg i mellomtida?? vannbytter blir jo farlig. ikke bare i 550 litern, men hva med alle di andre kara? di er jo smekkfulle a fisk. noen av di skal jo egentlig i 550 litern. men der er det jo ubeboelig så hva iallverden skal jeg gjøre? dette er jo krise delux! sette ut bøtter å håpe på regn? sukk. plis help!
Postet 13.09.11 kl 13:59
Enig med faren din. Ved mye regn kan en brønn lett forurenses, alt fra sprøytemidler og gjødsel fra jorder rundt, til bakterier og feces (bæsj) fra dyr kan forurense. Brønner skal vedlikeholdes, og vannprøver bør tas regelmessig. Voksne dør jo ikke akkurat av å drikke det, ei blir de syke av litt bæsjebakterier som de er vant med å drikke gjennom årene...men jeg ville aldri gi brønnvann til små barn uten å ha det testet.
Om jeg var deg ville jeg kjøpt noen store vanndunker, og fylle vann på en bensinstasjon eller hos noen med "vanlig" springvann mens du venter på analysen. La det renne godt om du fyller på bensinstasjon, så det skyller bra gjennom.
Om jeg var deg ville jeg kjøpt noen store vanndunker, og fylle vann på en bensinstasjon eller hos noen med "vanlig" springvann mens du venter på analysen. La det renne godt om du fyller på bensinstasjon, så det skyller bra gjennom.
Postet 13.09.11 kl 14:01
Postet 13.09.11 kl 14:53
Postet 13.09.11 kl 14:57
ny ancistrus har nå blitt plasert i karet etter diverse ymse vannforbedrings midler er tilsatt. foreløbig kryper hak bortover sanda å smaker. jeg står klar med hoven å venter på tegn på atden misstrives. føles help for jævlig å teste vannet på den måten men håper jo på at det mystiske som tar livet av fiskene mine skal forsvinne like fort som det kom. foreløbig ser det bra ut. ingen hysterisk malle i vannkanten som forsøker å klatre ut. krysser fingra her.
Postet 13.09.11 kl 16:38
Postet 13.09.11 kl 18:30