Watership (side 2)

sissimor
Dette blir bra! Gleder meg til fortsettelsen ;D

Takk! Så hyggelig med besøk og tilbakemelding!
Jarle F
Hva slags maling har dere tenkt å bruke ? Dette blir spennende å følge med på. Har gjort mye arbeid i styrofoam til modell jernbane.

Takk! Vi har brukt akrylmaling - legger inn bilder nedenfor her snart. Og så er tanken å "forsegle" med transparent epoxy. Må bare få tak i epoxy først. De hadde ikke inne på vår nærmeste Maxbo, men kunne skaffe. Litt usikker på om jeg får tak i dette i liten mengde bare...
Prosjekt bakgrunn til 75-liter (5)
Så kunne vi endelig begynne å male! Vi har foreløpig brukt vanlig akrylmaling; Harmoni silkematt interiørmaling. Vi kjøpte fire forskjellige fargeprøver:
- Macchiato (beige), S2005-Y40R 1359
- Orange/rustrød, S3560-Y70R
- Sort, 9500-N 0099
- Hvit - standard, den brukes også som base for alle de andre fargene

Det som er greit med fargeprøver er at man da får en halvliter relativt rimelig.

På det øverste bildet har vi satt fram fargene - vi valgte å bruke den beige fargen som bunnfarge og skal male hele bakgrunnen med denne først.

På det midterste bildet har vi startet malingen.

Erik gikk fort lei maling med én farge og gikk over til å male spøkelset som han også skar ut i styrofoam.

Klar til maling!
[External Image]

Så smått begynt.
[External Image]

Andre ting er morsommere å male!
[External Image]
Prosjekt bakgrunn til 75-liter (6)
Vi gikk jo litt på tur på fjellet også og i en fjellbekk er det jo ofte mye fin stein... Vi plukket med oss en liten haug som vi syntes var flotte. Om det funker å ha dem i akvariet er en annen sak... Vi har også et stort vann like ved hytta. Der er det noen små, fine sandstrender og selvfølgelig måtte jeg bære med meg noen liter av den også.

Jeg syntes det ble fine farger sammen!

Bakgrunn, steiner og sand.
[External Image]

Steiner og sand.
[External Image]

Bakgrunnen som er malt to ganger med den beige fargen.[External Image]
Prosjekt bakgrunn til 75-liter (7)
Nå begynner vi å fargelegge litt. Vi la på litt av den rød-orange fargen med en fuktig svamp (jeg vet at teknikken har et eget navn, men husker ikke i farta). Dette syntes Erik var morsomt! Og det ble kanskje litt mye rødt, men rød er favorittfargen hans og det skal jo være mye hans prosjekt dette her.

Øverste bilde viser altså bakgrunnen med et lett strøk med rød-orange.

Det midterste bildet: Vi syntes begge det ble litt vel rødt, så da tok vi fram en pensel og åpnet den sorte malingsboksen. For å unngå tydelige penselstrøk, så nærmest prikket vi på litt utvannet sortmaling her og der.

Det nederste bildet: Erik er fornøyd! Med litt grått (blanding av sort og hvit) i forsiktige strøk litt overalt, så syntes Erik at bakgrunnen er ferdig. Han synes den blir finere for hver gang han ser den, sier han. Jeg synes kanskje den fortsatt er litt vel rød og mannen i huset tror den kanskje er for lys, men Erik er altså fornøyd, så da blir den sånn!

Nå gjelder det bare å skaffe en brukbar transparent epoxy. Skal prøve å fikse det i morgen. Vet ennå ikke helt når akvariet er i hus, men har en bestilling inne hos Aquamanias. Han hadde ikke fått det inn før han dro på tur, men vi håper han har fått det når han er tilbake rundt midten av oktober. Epoxyen må jo uansett herde en god stund, så det har ingen hast akkurat.

Vi har et helt nytt Tetratec EX 400 utvendig filter som egentlig var tiltenkt Småkaret, men der ble det ikke plass i hylla gitt. Så jeg tenker vi prøver det i 75-literen en stund. Blir det for lite, så får vi skaffe et annet. Kan vi kjøre i gang filteret i Eriks 120-liter nå tro? Og så flytte det over til 75-literen når det kommer? Selv om jeg har holdt på med akvarier tidligere, så er jeg helt nybegynner igjen nå føler jeg.

Så var det tid for mer farge.
[External Image]

Og enda litt mer farge.
[External Image]

Og så var Erik fornøyd.
[External Image]
Blir da fint dette! Spennende å se hva slags epoxy dere finner, og til hvilken pris...
sissimor
Blir da fint dette! Spennende å se hva slags epoxy dere finner, og til hvilken pris...

Takk! Ja, Erik er i hvert fall overbevist om at det blir veldig fint med grønne planter til.

Epoxyen er jeg spent på også... men har vi først kommet så langt, så kan vi ikke stoppe opp på grunn av prisen... Vi får heller lage bakgrunn til 530-literen også... har ikke helt bestemt meg for det ennå, men det kunne jo bli et spennende prosjekt det og.
Jeg skulle egentlig pusle litt ute i dag og ta inn blomsterpotter og rydde og ordne, men så kom regnet før jeg kom i gang gitt. Så da ble det en inne-pusledag med akvariene og på nett i stedet (joda, bikkja fikk skikkelig tur selvfølgelig - vi var lure og tok hovedturen før regnet kom!).

Vannbytte, slamsuging og planteluking i alle tre karene. Foreløpig bruker vi bøtter til vannbyttene, men det blir ganske så uaktuelt når vi får 530-literen i hus. Da må vi lære oss trikset med hageslange (tar gjerne imot tips der!).

Jeg hadde tre akvarier da jeg var sånn 12-13 og jeg beholdt ett til jeg var rundt 20 år. Så det er lenge siden og forumer som dette fantes jo ikke. Mens jeg holdt på i dag tenkte jeg på hvordan vi gikk fram for å fikse i akvariene da. Det jeg lærte (spør meg ikke hvor!) var at man en gang iblant, når vannet ble for grumsete eller noe, så var det bare å gyve løs og tømme hele akvariet for alt. Fisker og planter ble plassert i bøtter. Akvariet ble båret inn i dusjen og det som var av grus og stein og røtter ble grundig skrubbet og spylt. Filteret ble grundig skrubbet det også og svampene inni ble spylt skikkelig, eller byttet hvis de var veldig møkkete - ingen gode ting igjen der nei! Men det funket jo dette også. Merkelig nok, kanskje...
Da er Epoxy bestilt etter en intens research her på Akvaforum, på Nettakvariet og ellers litt rundt om på nett og per telefon. Var redd for å ende opp med 5 kg veldig dyr epoxy... Men jeg fant et alternativ jeg kan leve med. Litt koster det, men det regnet jeg med. Jeg har bestilt Aeropoxy fra Trebåten. Jeg snakket med Bjarne Ellebye der og han forklarte at den er godkjent for bruk i drikkevannstanker og også er fin å bruke i akvarier. Han anbefalte å bruke vekt for å dosere de to komponentene helt riktig.

Den minste "porsjonen" de selger er på 1,5 kg og koster meg 521,- kroner inkludert frakt. Jeg vet jo ikke helt hvor mye som kommer til å gå med til den lille bakgrunnen vår, men det kan jo bety at vi kan lage flere.

Noen ganger bare jeg ha! Og det måtte jeg da jeg fant en annonse her med to relativt nye 54 liters helglass akvarier til salgs. I dag fikk jeg hentet dem og for 300,- kr ble to akvarier med heldekkende armatur med lys, to varmekolber og to rause bøtter med Rådasand mine.
Men hvor i alle dager jeg skal ha disse her vet jeg ikke... Heller ikke hva jeg skal ha i dem, men det er nå det minste "problemet" - akkurat det er det jo bare moro å fundere på.

Jeg har tidligere nevnt at det som skulle bli mitt kontor nå i stedet blir et akvarierom. Det er et helt åpent rom som egentlig kun har én brukbar vegg. Og langs den brukbare veggen er jo planen klar; der skal 530-literen stå når den kommer. Og den kommer til å dekke den veggen i bredden. Og kontor da? Jo, det ble en Harry Potter-løsning; i kottet under trappa i kjelleren. Og der har jeg altså prøvd, etter forslag fra Erik, å få inn den ene 54-litern, men det går bare ikke, det blir for trangt. Det syns kanskje på bildet?? Det er såvidt det blir plass til PCen på pulten da jo...

Jeg må fundere videre på plasseringen av disse. Så kan jeg jo planlegge innredning og beboere også. Nå har vi jo faktisk to akvarier til som kan trenge bakgrunnsdekorasjoner.

Min lille hule.
[External Image]
Så flott at du fant epoxy, og prisen var ikke skremmende heller ;D

Skjønner godt at du bare måtte ha de to 54-literne, det var jo et kupp! Lykke til med å finne plass...
Ja, det ble ikke så helt gæærnt med den epoxyen - må bare få den i hus nå da...

I dag har jeg endelig fått kokt og skylt (og skylt og skylt...) både sand og steiner som ble med ned fra fjellet. Tror den 75-literen hvor dette skal være må hete Tjernet. Sanden er hentet i et ganske stort vann som heter ...tjern og steinene er plukket i en bekk som renner ut i det.

Og så har Erik og jeg fundert litt videre over hvor vi skal plassere de to nye akvariene da. Jeg foreslo å sette dem på rommet til minstemann på snart 4, men det syntes Erik var en dårlig idé. Han kommer bare til å knuse dem, mente han (som altså er 8,5 år). Ok, da får vi tenke videre. I stua er det ikke plass, der fikk jeg såvidt lirket inn Småkaret på 30 liter i bokhylla. Og det er ingen veggplass ellers som egner seg, alt er opptatt. Og både soverommet vårt og kjøkkenet har jeg fått nei til av mannen i huset. Men Erik har en ganske stor og solid hylle som 75-litern skal stå på og nå har vi flyttet vekk et digert Star Wars-monster derfra, så da tror jeg jammen vi skal skvise inn i hvert fall den ene 54-litern der. I hvert fall midlertidig.

Vi har jo også en kjeller og kjellerstue som skal pusses opp etterhvert (neste år antagelig), men det blir altfor lenge å vente til da.
I dag fant jeg endelig ut hvordan jeg får lagt ut store bilder i selve forumpostene. Og da tok jeg like godt å redigerte alle postene jeg har lagt bilder i så langt. Puh! Det rare var at jeg ikke fikk dette til i Explorer, men i Google Chrome går det greit.

Erik syntes det var en god idé å putte en 54-liter inn hos ham, så da blir vel det løsningen foreløpig.

Jeg rakk å sette sammen det nye Tetratec EX 400-filteret vårt, men fikk ikke satt det i gang. Det er jo aberet med å ha akvariene på et av barnerommene. Kan ikke holde på til langt på natt da. Dette filteret var tiltenkt et kar på 30 liter, men nå tenker jeg at jeg putter det i et av de nye 54-literne. Og så må jeg jo skaffe et nytt til 75-literen da...

Oppussingen av gang, trapp og kontor går sin gang. Det er en fryd å se folk jobbe! Og jeg er sååå glad for å slippe å male tak hvor takhøyden er oppe i over 4 meter flere steder (pga trapp), for ikke å snakke om å sparkle, pusse og male alle veggene! Men vaske må jeg - det er ikke fritt for at det blir en del støv. Men de er heldigvis snart ferdige med pussingen.

Holder på å vurdere å lage terrasse eller terrasser på en eller annen måte til 75-literen. Fant en del tips hos Linda (& Ove), men det ser jo ganske avansert ut da... Jeg lurer litt på å bruke styrofoamen som er igjen. Jeg har skåret av en bit til bakgrunn til en 54-liter, men har fortsatt litt igjen som kan passe til litt terrassebygging. Hmmm, må tenke litt mer på det der.
Terasse-bygging av styrofoam funker fint. Gjorde det i "Rio Fantasia"...
sissimor
Terasse-bygging av styrofoam funker fint. Gjorde det i "[URLBLOCK1]"...

Supert! Mente at jeg hadde sett noe sånt et sted ja! Og da var det jo ikke helt min egen idé da jeg tenkte på å kombinere naturstein og styrofoam heller da jeg var ute og gikk i mørket med bikkja tidlig i morges. Syntes det virket så lurt nemlig, for jeg har ikke helt klart for meg ennå hvordan jeg skal få styrofoamen til å holde seg nede på bunnen. Det kan jo være greit ikke å silikonere den fast - da kan den enkelt flyttes på. Med en kombinert løsning vil jo steinene legge til en del vekt sånn at det holder seg nede. Forhåpentligvis.
I dag kom pakken med Aeropoxy fra Trebåten -
det var kjapt levert! Godt innpakket var den og.
Men jeg har ikke fått gjort noe med den ennå fordi jeg hadde en venninne på besøk i hele kveld. Veldig hyggelig med litt annen fokus iblant. Hun er i ferd med å starte nettbutikk med garn (altså strikkegarn) og prøver å verve meg til håndarbeid igjen. Noe jeg i grunnen la ganske godt på hylla etter strikkebølgen på 80-tallet. Men det spørs om det ikke blir litt garn til en genser eller no på meg også etterhvert...

Godt polstret!
[External Image]

Og slik ser flaskene ut.
[External Image]
Dette her er en av de produktene jeg har tenkt på om jeg skal lage meg en bakgrund selv. Blir spennende å følge med tråden på resultatet. Har du lest tråden som det står litt info om aeropoxy inlegg nr 12 ?
Ja, Jarle, det er blant annet der jeg har funnet informasjon om det. Er også spent på hvordan dette vil fungere.
Liten oppdatering etter min første gang på en akvarieauksjon. Jeg er jo medlem av OAK så da hev jeg meg like godt utpå som bøssebærer noen runder. Jeg ga meg i tre-tiden og da var det fortsatt veldig mye igjen. Forunderlig mye bra som gikk svinebillig rett og slett. Mens sverddragere og platyer og annet mer vanlig gikk forholdsvis dyrt. Merkelig. Jeg holdt nesten på å slå til på en gruppe coryer (husker ikke i farten hvilken type) - de gikk for 90,- kroner! Men jeg har jo ikke plass til mer fisk riktig ennå... Måtte derfor kompensere med å i hvert fall være med å by på litt planter. Kom hjem med en plante, Cryptocoryne wendtii, kraftig og veldig rød og fin. Har ingen særlig oversikt over planter ennå og vet ikke om det var et godt kjøp - ga 120,- for den (eller de - det var mye i posen). Ingen av Linda Ws røtter med plante på ble solgt før jeg dro og det var dumt, kunne tenkt meg et par av dem...

Ellers har jeg endelig fått startet opp Tetratec-filteret i 120-literen, så nå går det og klargjør seg for en av 54-literne. Har bestemt at det får være der i stedet for i 75-literen. Og så skal jeg flytte det innvendige filteret som nå går i 120-literen over i 75-literen. Jeg kjøpte et Eheim 2224 til 120-literen for en stund siden, har bare ikke fått satt det opp ennå. Så da var vel det meste løst på filtersiden for en stund. Nå må jeg bare finne et sted å sette opp den andre 54-literen også og da må jeg nok handle litt igjen.

Jeg har så smått begynt på en bakgrunn til, til den ene 54-literen. Jeg har en plate finnfoam som egentlig var et feilkjøp. Men jeg tenkte jeg like gjerne kunne bruke den til noe, så da har jeg begynt å bearbeide en bit av den.

Fillern å at jeg ikke tok en prat med deg når du var der. For ta det en annen gang.
Klokken ble vel noen rundt 19 da vi pakket bilene for å reise hjem
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap