Akvariet er satt i gang, med 8 fisker! (side 2)

Du kan jo ha vanlige gullfisker sammen siden de er kaldtvannsfisker. da trenger du ikke varmekolbe. Varmekolben er lurt for fisker som er sarte for endringer i temperaturen.

Grunnen for at akvariet skal gå i minimun 30 dager før du putter noe oppi er pga av når fiskene gir fra seg avfall så er det da kommet bakterier i filteret som bryter ned avføringen. Har man ikke bakterier i filtret blir vannet skitten og det skapes da noe som kalles for nitritt. Dette er veldig skadelig for levende vesen, og de vil da dø til slutt.

For å skape disse bakteriene må du sette opp akvariet, fyll det med sand, planter etc.. fylle på vann og sette i gang pumpen. Fremover til du kan ha fisker i, så kan du ta å ha pittelitt fiskemat i annen hver dag for at filteret skal få noe å jobbe med.

Spør gjerne noen du kjenner eller akvariebutikken om du kan få litt filterskitt i en flaske med rent vann. Dette skal du helle på filteret ditt. Da går prosessen mye raskere, men du må alikevell vente en stund før du kan ha fisker oppi.

Når disse ukene er gått setter du oppi fiskene du har. Så er det også lurt å enda ikke fylle opp akvariet med masse fisk da filteret enda ikke er helt modent til å ta seg av alt avfallet. Håper dette ga et litt lettere svar.
Tør jeg spørre hvor mye du ga for en slik "kjempe vase" ?
Jarle F
Tør jeg spørre hvor mye du ga for en slik "kjempe vase" ?


Jeg ga rundt 300 kr på Ikea Synes den er veldig grei å bruke til to små fisker, men det erjo bare midlertidig til vi får akvariet på gang
Ah ok. Da gleder jeg meg til å se det nye akvariet. Bytte 1/3 en gang i uka er en bra oppskrift når akvariet er innkjørt. I innkjøringen så burde man bytte minst mulig vann om det ikke er noe nitritt eller andre farlige stoffer i vannet. Kjøp noen store bøtter på clas ohlson og merk dem med FISK til bruk av vannbytte. Bruk dem kun til akvariebruk og ikke noe annet.
Jepp vi vurderte å kjøpe ''vindunker'' å fylle med vann et par dager før vi byttet, slik at det fikk litt grei temp og ikke var iskaldt. Vet at bøttene ikke må brukes til noe annet, pga såperester o.l
Filter og slikt, hvor ofte renser en det?
utvendig eller innvendig filter ?
innvendig. vet ikke hvilket merke, har bestilt på nett fra kina.
Som regel så ser man at vannstrømmen avtar ganske mye da er det greit å ta en sjekk. Alt fra 1-2 ganger i måneden. Er det stor belasting på filteret kan det hende at man må gjøre det oftere. Husk å kryste svampen i en bøtte med akvarievann. Jeg renset filteret grundig første gangen. Alt skulle være skinnende rent trodde jeg. Det resulterte i ny innkjøring og mer hodebry helt til jeg fant akvaforum. Lærer nye ting hver dag uansett
Bio nitived og aquatan??? hva skal dette brukes til?
Da jeg var på dyrebutikken og hørte om hvilke fisker jeg kunne ha med slørhalene.. så kjøpte jeg en slamsuger og disse to(avbildet).
Kom over en tråd der det stod at det var negativt å bruke disse, og at en ikke burde bruke dem. De sa du hadde behov for det, men at det bare var for å få mersalg.

Den ene skulle jeg ha oppi etter jeg hadde skiftet vann pga noe akvariegreier. Hva mener dere? Takk for svar
den bakteriestartern er ikke noe særlig å bruke. Det er omtrent bare vann kan man si. det er mye bedre å få filterskitt for å hjelpe på oppstarten
Når jeg skriver et nytt innlegg i tråden, kommer dette opp på '' Forum, siste innlegg''

Det første innleggget mitt var med '' Hjelp... jeg er fersk! '' som overskrift. Hvordan bytter jeg denne?
Takk for svar
Trykk på "rapporter innlegg" (står under hvert innlegg), og så ber du moderatorene om å endre overskrift.

De flaskene du har kjøpt kan kanskje ha en effekt, men du trenger dem sannsynligvis ikke. Spør om du kan få byttet dem i noe annet du
Man gjøre om navnet på personlige tråder ?
Hei Celina !

Ikke for og være noen gledes dreper, men denne vasen du har her, er ikke egnet til og ha fisk i. Vannoverflaten er for liten til volumet. Den er for trang og fiskene har lite svømmerom. Få deg ett akvarie i steden for. Denne vasen kan du kansje bruke til dvergreker.
Jeg tror det å fange opp at personen venter på et 130 liters akvarium er litt vanskelig i denne tråden så jeg stusset akkurat over det samme som du gjorde Roy Fredrik.
Skjell i akvarie, og avlivning av fisk
Hei
Jeg har som sagt et akvarie på 130 liter,som jeg venter på pumper og div. Men jeg lurte på om jeg kunne ha skjell i akvariet selv om jeg ikke har pumper og sånn? Tenkte på gule kuleskjell eller ferskvannsmuslinger. Link: http://akvariereker.no/skjell/C_62
Og jeg lurte på om noen har erfaring fra å bestille skjell over nett, slik at du får dem i posten? ser du kan gjøre det med reker også. Men det kan da neppe være sunt for dyrene?? I så fall, hvordan pakker dem inn og sånn?

Og .. Jeg har 2 slørhaler jeg vurderer å avlive. De er i en ''kjempevase'', som dere kan se bilde av på tråden. Jeg får ikke pumper til akvariet ennå, og jeg synes det er dårlig mot fiskene å ha de oppi så liten plass helt til jeg får akvariet klart. I tillegg til at de er en oppdretsform av gullfisk, og egentlig bare er ''missfostere''. Har funnet ut at de fleste her inne er i mot slørhaler, men jeg har også sett at en kan levere dem tilbake til butikken. Men hva slags liv er det for fisken? Det tar på å måtte fraktes frem og tilbake og div. Kanskje best å la dem slippe?
I så fall ville jeg brukt vannbad og nellikolje, tror jeg det heter. Hvor får en tak i denne olja?
På forhånd takk
Det går ann og ha skjell i akvariet. De filtrerer vannet og er gode nytte dyr. men det må være nok mat til dem. Man kan få kjøpt egen mat til dem. Jeg regner med at de sender dem i små isopor esker. Det går helt fint. All fisk som kommer hit til Norge blir sendt i isoporkasser.

Har du mulighet til og levere slørhalene tilbake, ville jeg gjort det.

Har aldri avlivet fisk med nellik olje. Ta heller opp fisken og legg den i en pose og kakk den i hodet med noe hardt. Posen bruker du slik at du slipper blod og gørr overalt. Raskt og effektivt.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap