Sveve alger (side 2)

Kan jeg med en innvendig Fluval pumpe sette på en sånn UV greie ? Er meningen av vannet skal spyle gjennom pumpen, og så gjennom UV greia, og så strømme ut i akvariet?

eller er disse UV greiene bare for utvendige filter? For står ikke dette helt. Hjelper den også mot algevekst?
Sånn som eg har forstått det så må du enten ha ei utvendig pumpe eller ei sirkulasjonspumpe til uv filteret.
Da må jeg komme meg en enda dummere sprøsmål - her håpløs på slike tekniske ting.

Hva er forskjell på en Fluval pumpe og en sirkulasjonspumpe? Vannet sirkulerer som bare det i akvariet mitt. *rødme*
Det er ikke dumt, det som forvirrer er at folk kaller alt for pumper, også når de mener filter.

De fleste filtre har også en vannpumpe integrert (luftdrevne filtre er anderledes) som pumper vannet enten gjennom filterbeholderen (innvendige filtre) eller ved utvendige filtre: den ene slangen som er koblet til filteret virker som en hevert og suger vann ned til filterbeholderen hvoretter pumpedelen pumper vannet tilbake til akvariet gjennom den andre slangen.

En sirkulasjonspumpe gjør ikke annet enn å pumpe vann, dvs. suge det inn i ett hull og pumpe det ut gjennom et annet. Man kan koble slanger til utblåset og derved bruke den som pumpe for et UV filter som monteres utenfor akvariet.

Mange bruker sirkulasjonspumper for å skape bedre strømmingsforhold i akvariet, spesielt viktig i saltvannskar.
2 bilder av karet før og etter behandling av Clearol.

Bilde 1: fullt i svevealger
Bilde 2: 2 timer etter tilsatt cleorol.

Dette stoffet virket, men tok ett godt vannbytte etter behandling da fiskene såg ut til å få problemer.
Vannbyttet hjalp veldig på fiskene, Mistet ei reke etter behandlinga.

Har sjekket karet for nitritt hver dag etter behandling ingen forskjell. eg satt inn ett kullfilter i ett døgn dagen etterpå får å fjerne eventuelle rester av stoffet.

Hei!!

Jeg har nå fått samme problem i mitt 240liters akvarium..

Holdt det med kuren eller måtte du til med UV?

Bente
Det finnes innvendige filtre med uv, i tillegg selges det sirkulasjon pumper med uv, delte meninger om virkninga av det. Det beste er nok utvendig filter, med uv anlegg påmontert utløp slangen. Er det godt uv anlegg, du verden for en virkning grad det er på det. Løp å kjøp)
Jeg ser du ikke har oppgitt vannverdien på nitrat i første innlegget ditt? Betyr det at du ikke har målt det? Hvis du har nitrat-test liggende, kan det være lurt å ta en test på det, evt kjøpe en så du får gjort det. Det kan gi et bilde av hva som kan være skjevt i karet ditt mht balansen.

Det virker som noe ligger og råtner et sted, da kan det dukke opp svevealger. Er det lenge siden du renset filteret skikkelig? Synes du skrev noe om "hjemmelaget filter", kan du fortelle hva det vil si?
Kuppa tråd
Nå har jeg bare kuppa denne tråden fra en på 2000 tallet... Men jeg har jo dette grumsete vannet så tenkte og spørre.

har ikke tenkt å gå til ansakffelse av UV filter. Jeg har røsket ut en del planter. Slamsugd bunnen og byttet nesten halve vannet med 3-4 dagers mellomrom.. Har også satt inn en 2pluss pumpe med blåsvamp og filtervatt som skal hjelpe til. Har hatt en 3pluss pumpe gående som støtte til 305 som jeg har som hovedpumpe da denne er litt liten til 240liter. men har rengjort pumpene og i tilegg fikk jeg beskjed om at en kunne legge inn litt filtervatt og kullfilter sånn at vannet skulle bli klarere. Jeg har gått over bortimot hele bunnen og sett etter døde ting. Men har telt fisk og det eneste som kan ha dødd er yngel av ancistrus så jeg prøvde og tømme ut den ene hula som sjefen skjøl ligger i men han sperra den godt, men i dag tidlig så jeg 6 små babyer svømme rundt på glasset så de er tydligvis ikke døde. vannet er litt små gult/grått så jeg tror egentlig ikke det er svevealger eller.. Men har kuttet ned på matingen. Flyttet fisker over til ett annet akvarie og lar lyset stå på ca 5 timer om dagen... Så håper det blir bedre nå.. Tenker å fortsette med vannbytte en stund fremmover. Har hørt om mørklegging med også lest at hvis det er ifouser eller hva det var så overlevde de mørket også.. Så vet egentlig ikke hva jeg gjør.. kanskje jeg må la det stå uten vann en uke sånn at det meste dør.. Men hadde håper jeg kunne slippe det.. Men syns jo synd på de fiskene som svømmer rundt i dette akvariet.....
Har desverre ikke tester... Men burde vel ha kjøpt meg en for å måle disse verdiene.....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap