Fiskesuppa mi :) (side 2)

Jatta, i dag skulle a mor sjekke den utvendige pumpa på 250`litern helt selv, for jeg synes den gikk litt dårlig. Å koble den av slangene etc gikk fint, ikkeno søl. Men så skulle jeg starte den igjen da.... Etter litt slark og pilling tar jeg den fra hverandre igjen. Men da må jeg ha missa en bit,for da jeg starter den igjen, så renner selvfølgelig vann tilsvarende en bøtte UT av pumpa, under akvarieskapet og mot alle ledninger og dilldall..

Jeg hyler som en gris (så guttungen holder seg for øra den neste halvtimen!) og banner og sverter. Svetten spruter ut av panna, for jeg leier leilighet og er livredd for fuktskader.. (takk og lov er det flisgulv med varmekabler, men det rant jo under listene, som er av tre...).

Vel, etter mye om og men fikk jeg dritten tett og i funksjon. Vannet i akvariet er nå helt grått og fint, etter at pumpa spytta filterguffe ut i karet igjen... Får håpe det er bedre om noen timer.

Herregud ass, dette var for et par timer siden, og pulsen er skyhøy enda!

Vel, vel.... En litt hyggeligere begivenhet i dag, er at jeg tok med meg hjem 2 stk L-144 fra dyrebutikken i dag Ikke så store enda, så enn så lenge går de i 65 liter`n. De skal opp i 250 liter`n etter hvert..

Men er det noen som vet om de kan krysse seg med vanlig ancistrus? Har nemlig en vanlig liten hann oppi der også, så må nok få flytta de nye over i storekaret ganske kjapt tenker jeg.

Jaja, dagens utblåsning!
Oi, oi, slike historier gjør meg bare enda mer skaptisk til å skaffe meg utvendig pumpe...

L144 og ancistrus blander seg ja, så du bør absolutt skille de.
Uheldig!
Jeg klarer ikke å unngå vannsøl, så selv om akvariene står i kjellerstua med flislagt gulv og søl ikke betyr noe, setter jeg filteret oppi en plastdunk som kan ta imot en 15 - 20 liter vann i tillegg til selve filteret når jeg skal rense det. Sparer mye jobb med opptørking på den måten. Dunker koster fra kr 100 og nedover på Claes Ohlsson.
Ja, blir nok den første og siste utvendige pumpa jeg skaffer meg! Jeg dåner bare ved tanken!
Det verste er at dette ikke er første gangen heller... Da vi (jeg og typen) skulle montere faenskapet (pardon my french...),så havna pakninga i feil ende... Resultat: minst 3 bøtter vann utover....!!

Skal skille de søte L-144 og den vanlige ancistrusen så fort som rå er jeg, må bare få skikk på storekaret først Er nok ingen umiddelbar fare for at de leker enda, siden de er så små. Klarer ikke se kjønnet på dem heller. L- 144 asså.
530
Uheldig! Jeg klarer ikke å unngå vannsøl, så selv om akvariene står i kjellerstua med flislagt gulv og søl ikke betyr noe, setter jeg filteret oppi en plastdunk som kan ta imot en 15 - 20 liter vann i tillegg til selve filteret når jeg skal rense det. Sparer mye jobb med opptørking på den måten. Dunker koster fra kr 100 og nedover på Claes Ohlsson.

Ah, så smart!!!

Det skal jaggu jeg gå til innkjøp av før neste "sjekke om pumpa er for tett- prosjekt"... Mer søl nå, så vokser det vel snart champinonger under listene...
Det er en forferdelig følelse man får når man oppdager vann på gulvet ja,kjenner igjen den!Men istedenfor og skrike er jeg av den typen som bare blir ståendes dumt og stirre på det,før jeg fyker rundt som en gal og prøver og få opp vannet fra gulvet og vekk fra alt av møbler/ledninger.SÅ tenker jeg på og få stoppet lekkasjen...

Er derfor jeg skal ha innvendig filter,så jeg slipper vannproblemer hvis det plutselig bestemmer seg for og streike.
Gratulerer med dine nye L-144,de erså skjønne disse L-ene.
Takk for det Animorpher De er kjempesøte ja Håper de vokser seg store og fine etter hvert

Blir nok ikke flere utvendige pumper på meg heller nei, gudbedre.... Men skal gå til innkjøp av en sånn plastdunk, det var slett ikke dumt!
Ikke helt akvariestoff.....Eller jo, på en måte....

Ble singel i dag.... Men jaggu er det godt å ha fiskene å tenke på! Å titte inn til "barna" mine, får meg på andre, og hyggeligere tanker

Så om en goooood stund, så får man titte seg rundt etter en singel akvariemann
I dag, eller rettere sagt kveld, har jeg fått tatt vannbytte på alle fire akvariene, rekekaret uten reker inkludert. Har tatt filterguffe fra et annet kar oppi der, også tenkte jeg ancistrushannen kunne få bo der til rekene skal oppi. Så filteret holder seg igang.
Da er også problemet ancistrus + L144 løst for en stund.

I 250 litern ser det ikke ut.... Måtte klippe ned den største planta for å se om den vokser ut litt finere. Nå er det ganske nakent oppi der.
Irriterer meg at jeg ikke har satt på bakgrunn også.... Grrr..

Jaja, lett å være etterpåklok!
Du får lage deg en fin bakgrunn og feste den utenpå akvariet. Har sett mange flotte eksempler på det her inne ;D
Ja, tenkt tanken Sissimor Får se hva jeg får til når ting roer seg litt ellers i livet, er snart eksamen etc på gang

Cory-egg!
I går oppdaget jeg at coryene i 64 liter`n har lagt egg! Tror det må være pandaene, de er de eneste som ser kjønnsmodne ut. Men artig a gitt ikke så mange egg, rundt 20 som jeg kan se, men er nok flere litt rundt omkring. Håper de ikke blir spist opp.

Men i morgen er egentlig vannbyttedag.... Hvordan blir dette med egg oppi der? Bør jeg vente? hvor lang tid tar det før de evnt klekker?
Grattis ;D

Alt du kan komme til å lure på vil du få svar her.
Coryeggene ble det ikkenoe av, de ble nok spist opp. Ble lagt noen flere egg etter noen dager, men også disse forsvant. Hadde egentlig ikke regnet med noe annet. Men har coryene lekt en gang, så skjer det sikkert igjen

I dag har de fått røde mygglarver og storkoser seg De er så søte, særlig pandaene.... Tror nesten de er favorittene jeg asså! De har "bosatt seg" i fronten av karet så jeg ser de stort sett hele tiden, og ikke forsvinner de når jeg kommer tett innpå heller

De skjønne grønne er også kjempeflotte, men de bor i en kokosnøtthule litt lenger bak, så de ser jeg bare om jeg sitter muuuuusestille hehe

Lampa som hørte til nanokaret mitt streika første uka, skulle få returlapp av akvariereker.no, men får ingenting.. .Så ga F... og bestilte ny fra webzoo nå Mosen oppi der vil jo ikke vokse uten skikkelig lys . Så nå håper jeg det blir fart på veksten av mose og litt alger, så jeg snart får oppi noen reker..

Dagens oppdatering fra meg
For en tid siden oppdaget jeg en sånn sandsnegle som ser ut som et kremmerhus (muligens malawisnegle eller hva det heter??? Jeg har ikke peiling på snegler...) i 250 liter`n... Den har antagelig fulgt med en plante eller lignende.

Plutselig lå den i hvert fall oppå sanda. Siden det bor en praktbotia oppi der, valgte jeg å putte snegla i nanokaret sammen med ancistrusen som bor der midlertidig.

Idag så oppdaga jeg massevis av babysnelger! Babykremmerhus! Stemmer det at disse sneglene rett og slett får barn med seg selv? Artig var det i hvert fall

Nå er det lenge siden jeg har skrevet ser jeg Har vel egentlig ikke skjedd så mye å skrive om heller hehe.
Har fremdels ikke fått tak i reker, skal bestille, men må nok vente til våren pga kulda. Haster ikke heller, er ikke fornøyd med innredning i nanokaret.

Bytta vann og renska opp litt i alle karene i dag, så nå er det jul hos fiskene også Ble så lattermild da jeg så at coryene (enten pandaene eller de skjønne grønne, er ikke sikker på hvem som leker) har lagt egg på ryggen til en sandsnelge haha

Ikke blitt noe coryyngel enda, noen egg blir spist av ancistrusen, andre bare dør rett og slett... Hm.... Skal i hvert fall få ancistrusen ut derfra etter hvert, tenkte å bytte den ut med noen ottoer i stedet. De er vel ikke like fæle eggtyver??

Klarte søle vann i dag og da, er det mulig.... stod i min egen verden da jeg hørte det plaska ved føttene mine... joda, bøtta var full og rant over! Haha Godt jeg har fliser på gulvet...

Vel, GOD JUL alle akvarister!!
Juhu! gjett hva jeg oppdaga i går! En liiiiiten corybaby! Og det ETTER at jeg hadde tatt vannbytte og skrudd opp temperaturen...(oppdaga at den hadde sunket til 19 grader i helga, fikk den opp på 21)

Så nå håper jeg den lille tassen har overlevd romsteringa til a mor. Aner ikke om det er en pandababy eller en liten, skjønn grønn. Time will show

Interessen ble vekket litt igjen i hvert fall, må innrømme at jeg har vært litt lei i det siste.
Å oppdage yngel gir alltid en skikkelig vitamininnsprøytning ;D
Ja, var morsomt Men den var så bitteliten, så om den overlever, så ser jeg den vel ikke på en stund uansett hehe.

I 30 litern min gikk den en ancistrus for å holde filteret i gang.... Hadde planer om å flytte den over til 250 litern i kveld, for den hadde vokst en del. Meeen nå fant jeg den død gitt! Æsj, meg og ancsistruser asså.... De bare dør for meg etter en stund. Andre fisker lever som bare det, men ikke disse som skal være så enkle. Jaja.

Kan jo hende at jeg var for treg med tanken på å flytte den og at den rett og slett hadde for liten plass. Er det sannsynlig?
Tilfeldig bekjentskap
© Britt Unni Haukvik
Reklame for plussmedlemskap