Biltema sand og dårlig vann (side 2)
Ok, takk for gode råd. =) Det store karet er helt 100prosent klart i dag. Skjønner at det er god næring til fisk og andre dyr, men jeg skal kjøre inn karene i to uker før jeg skal få meg et par fisk, og vil ikke at de skal være en "suppe" før den tid. Så fort som oppblomstringen har gått i det lille karet hadde ikke det tatt lang tid.
Postet 30.09.11 kl 09:01
...lurer på en ting jeg tenkte på. Hvis jeg tømmer hele karet (er jo bare 30 liter uten fisk) også skyller jeg plantene godt, setter de i en bøtte med lys. (Hvor kaldt vann tåler slike ikea vannplanter by the way?)
Så kan jeg skylle sanden godt, vaske karet med rent vann. La det stå tomt, tømme i sanden når den er tørr/eventuelt ny sand. -Kan jeg da ta "friskt" vann fra det store karet og tømme over i det lille karet, også ta litt "suppe" fra filteret på det andre karet inn i det nye filteret i det lille karet for å speede opp innkjøringsfasen?
Edit:
Sjekket vannglassene i dag. Det ene med bare vann er fortsatt helt klart, det med biltemasand og rent vann har fått en liten oppblomstring. Begge har stått i vinduet med lys og lik temp. Kanskje det er kombinasjonen lys, varme, sand og stillestående vann som er fakoren her?
Så kan jeg skylle sanden godt, vaske karet med rent vann. La det stå tomt, tømme i sanden når den er tørr/eventuelt ny sand. -Kan jeg da ta "friskt" vann fra det store karet og tømme over i det lille karet, også ta litt "suppe" fra filteret på det andre karet inn i det nye filteret i det lille karet for å speede opp innkjøringsfasen?
Edit:
Sjekket vannglassene i dag. Det ene med bare vann er fortsatt helt klart, det med biltemasand og rent vann har fått en liten oppblomstring. Begge har stått i vinduet med lys og lik temp. Kanskje det er kombinasjonen lys, varme, sand og stillestående vann som er fakoren her?
Postet 30.09.11 kl 09:53
Endret: 30.09.11 kl 10:00
Trond F...lurer på en ting jeg tenkte på. Hvis jeg tømmer hele karet (er jo bare 30 liter uten fisk) også skyller jeg plantene godt, setter de i en bøtte med lys. (Hvor kaldt vann tåler slike ikea vannplanter by the way?) Så kan jeg skylle sanden godt, vaske karet med rent vann. La det stå tomt, tømme i sanden når den er tørr/eventuelt ny sand. -Kan jeg da ta "friskt" vann fra det store karet og tømme over i det lille karet, også ta litt "suppe" fra filteret på det andre karet inn i det nye filteret i det lille karet for å speede opp innkjøringsfasen?
ta en bøtte eller noe lignende lag et hull i sia på den, fyll sand i den.
ta av dusj hode og spyl sada ren, da vil alt finstøvet forsvinne ut av hullet og den tunge sanda blir igjen.
så hadde jeg kokt sanda i 10-15min å skylt den igjen.
du kan koke den først, men kan hende det blir litt mere lukt i huset.
plantene greier seg i vann som er romtempratur mens du gjør dette. bare fyll vann rett fra springen til dette.
jeg ville ikke brukt filterguffe fra det andre karret, det har skjedd at det slår den andre veien å blir værre.
men du kan innkjøre det med salmiak, går vist veldig fort det
men det beste er vell begynne helt fra bunnen av og starte med kaldt vann fra springen, ren sand og la det bli fillterbakterier på den naturlige måten. kommer det noe solys på akvariet? noe speil som reflekterer eller ekstremt glansfulle vegger som klarer å reflektere solys på akvariet?
Postet 30.09.11 kl 10:10
Endret: 30.09.11 kl 10:15
hvis du ser på min tråd på første siden helt NEDE så er det et bilde av en fisk med en hule/sten.
på det bilde hadde jeg et ''utbrudd' av noe rart hvitt i vannet (ligner veldig på det i ditt akvarie), varte sikkert sikkert 1 månded. flytta akvariet til en mørkere del av stua og du kan jo se resultatet på det siste bildet jeg la ut.
på det bilde hadde jeg et ''utbrudd' av noe rart hvitt i vannet (ligner veldig på det i ditt akvarie), varte sikkert sikkert 1 månded. flytta akvariet til en mørkere del av stua og du kan jo se resultatet på det siste bildet jeg la ut.
Postet 30.09.11 kl 10:38
Endret: 30.09.11 kl 10:39
Postet 30.09.11 kl 12:59
siandeJeg tror ikke sanden har noe med dette å gjøre i det hele tatt. Å ta utt alt, vaske og styre vil sikkert funke, men det er avsindig mye jobb sammenlignet med å slenge en søppelsekk over i noen dager og ikke røre det:)
ja det er nu sant
tenkte nu bare siden det virka som han skulle vaske hele karret
Postet 30.09.11 kl 14:49
Endret: 30.09.11 kl 14:51
Fant ut at jeg skulle tømme karet. Det var så mye avfall fra en plante som jeg måtte kaste, også så jeg at sneglen som jeg oppdaget på den ene planten også hadde daua. Den koste seg de første dagene, fikk til og med unger, men så plutselig oppdaget jeg at alle var døde... Skrev om snegl i denne tråden. Tempen har lagt på 24 grader hele tiden og jeg var veldig forsiktig når jeg skiftet litt av vannet her om dagen for å se om det hjalp mot oppblomstringen. Hva som har skjedd vet jeg ikke. Bestilt meg måleutstyr slik at jeg vet om vannverdiene er safe før jeg får noen dyr oppi igjen. Skulle uansett måle før jeg fikk meg fisk. Sneglene kom bare som blindpassasjer.
Nå har jeg tømt karet mitt. Tatt alt av planter over i en et plastkar fra europris, og skylt de først. Har kokt sanden og skylt den godt, så forhåpentligvis skal det ta knekken på greiene.
Karet står på kjøkkenet, så det får ikke direkte sol utenom om et par timer tidlig. Må bruke lys i karet.
Nå har jeg tømt karet mitt. Tatt alt av planter over i en et plastkar fra europris, og skylt de først. Har kokt sanden og skylt den godt, så forhåpentligvis skal det ta knekken på greiene.
Karet står på kjøkkenet, så det får ikke direkte sol utenom om et par timer tidlig. Må bruke lys i karet.
Postet 30.09.11 kl 16:49