Storauksjon i Oslo lørdag 15. oktober! (Oslo Akvarieklubb) (side 2)

Da er jeg blitt fortalt at selger nr. er blitt sendt ut. Har du ikke mottatt noe, ta kontakt.
Jeg har fått mitt selger nummer.
juventus
Tviler på at noen gidder å sitte 8 timer for å se alle fiskene som er til salgs. Er jævlig kjipt at fiskene blir stresset, og går jo mest ut over de som kjøper dem og tar dem med hjem. Men sånn er det desverre på auksjonen. Folk vil se hva som er og om det er noe de er interessert i. Men beste ville vært å samle dem litt i art så folk som er ute etter Coryer eller Maller løfter kun de posene i steden for alle poser for å finne dem. Det jeg er mer bekymret over er at posene blir så kalde. Er det ikke mulig å kjøre varm luftst ovner mot der posene ligger, uten at det for nærmer og blir for varmt? :)

Dette er bekymringer vi har lest flere ganger, og er derfor noe vi har diskutert mye i klubbstyret. Vi ser også andre klubber gjør ting på andre måter, men vi har enda ikke sett en løsning som virker nevneverdig bedre enn andre. Vi har også en utfordring med antall objekter som gjør at løsninger som fungerer om man omsetter 200+ levende objekter ikke er praktisk gjennomførbart med det tredobbelte...

Bekymringen med at fisk blir skadelig stresset på auksjon er en jeg ikke deler lengre. Jeg var bekymret tidligere, men etter å ha sett endel auksjoner og høstet noen erfaringer så ser jeg ikke på dette som noe stort problem. En auksjonsfisk som blir løftet en 10-20 ganger ila en dag opplever etter min mening vesentlig mye mindre stress enn en hvilken som helst butikkfisk som lever i overfylte akvarium med voksne og barn stressende forbi og som kikker inn i og dunker på akvariene deres dagen lang.

Jeg har spurt medlemmene våre, hvor mange som faktisk opplever sykdom/død på fiskene sine etter auksjoner og det er vesentlig færre enn de som opplever problemer med fisk kjøpt i butikk. Jeg tror vi kan legge den bekymringen bak oss.

Når det gjelder temperatur og bruk av varmeovner er det også diskutert, men det er ingen god idé. De aller fleste fisk tåler fint 20-21 grader, og gjør de ikke det bør det ikke medbringes på auksjon. Problemet med en varmeovn er at du da vil få jojo-temperaturer for fiskene. Når de ankommer mottaket vårt, er det få poser som holder mer enn 22 grader (vi har testet), om de så legges på et bord som varmer opp vannet til 25 grader, så blir de solgt og temperaturen synker naturligvis med en gang posen forsvinner fra det oppvarmede bordet, også skal temperaturen opp igjen på kvelden når fisken skal i akvariet. DET er mye mer stressende for fisk enn om de blir holdt på en jevn, lav temperatur dagen igjennom. I tillegg; varmere vann = mer aktive fisk, mer bruk av oksygen, avføring i vannet osv...

Men det er viktig å minne folk på at det er nok ikke alle objekter som passer på en auksjon når det er kaldt ute. Veldig små fisk, fisk som trenger konstant varmt vann o.l. tar man ikke med. Vi er også avhengig av at selgerene tar sitt ansvar for at auksjonen skal bli vellykket for alle parter, og det har stort sett gått bra.
Gleder meg jeg og, selv om jeg egentlig ikke har plass.....
Jeg får tømme et kar for salg.

En av tingene som gjør Osloauksjonene bra er kvaliteten på det som selges.

Så får en bare håpe at dette følges opp i år også. Jeg synes ikke det er gøy å bruke tid på ræl. (Hvem er egentlig interessert i f.eks. varmekolber som en ikke vet hvor lenge er brukt, eller i å kjøpe for en ikke vet hvor lenge eller hvordan er oppbevart)

Det er heller ikke gøy når fisk og planter selges i for små enheter. Det er ikke gøy å måtte by mange ganger for å få en gruppe f.eks. av coryer. Man får kanskje tilslaget på 2 stk, men er ute og tar en pause når de 3 andre av samme type selges.

Her har selgere og de som "jobber" med auksjonen en viktig oppgave:
1. Les auksjonsreglene.
2. Følg reglene.
3. Slå sammen småposer.
men ebbeto, jeg forstår at du mener at man skal slå sammen små enheter, men at du går glipp av poser pga at du tar en pause utenom de innlagte pausene, er vel helt og holdent din egen feil.

Oslo AK har vel det beste mottaket for fisk og utstyr blandt akvarieklubbene, alt blir gått igjennom av fisk og planter, utstyr osv.. Det står svært dyktige akvarister i mottaket og alt skal godkjennes, evt slås sammen der og da.

Det er vel også grunnen til at Oslo har den beste storauksjonen i landet med tanke på objekter .

Joakim

Du har helt rett i det du sier. Det har uansett gått så bra på alle auksjoner at det er bare å fortsette som det er.

Men kunne det vært en idée å slå sammen for eksempel utstyr eller dekor hvis dere ser at det kansje går for minste prisen som er 50 kr? For eksempel huler som pleier å gå for 50 kr på auksjonen bør vel gå an å selge 2 og 2?
E-Dahl
Oslo AK har vel det beste mottaket for fisk og utstyr blandt akvarieklubbene, alt blir gått igjennom av fisk og planter, utstyr osv.. Det står svært dyktige akvarister i mottaket og alt skal godkjennes, evt slås sammen der og da.

Det er synd jeg ikke har anledning til å komme, for dette blir visstnok auksjonen over alle auksjoner

Lykke til.

juventus
[QUOTE=Joakim]

Men kunne det vært en idée å slå sammen for eksempel utstyr eller dekor hvis dere ser at det kansje går for minste prisen som er 50 kr? For eksempel huler som pleier å gå for 50 kr på auksjonen bør vel gå an å selge 2 og 2?

forslaget ditt er allerde et av flere forandringer vi i mottaket har gjort for å bli enda bedre.

Janne

Det er synd jeg ikke har anledning til å komme, for dette blir visstnok auksjonen over alle auksjoner

Lykke til.

Det har vi alltid vært :o)
Saltvann
Ingen her som tilfeldigvis er ute etter LS til saltvann?
Jeg kommer til å ta med
L134
L183
L201 6-7 cm
L144
Cory Venezuleanus
sakura reker
Babaulti reker
Dolkestikktetra
botia
sae
++++++++
Vi tar også turen til auksjonen i morgen og skal ha med følgende:

Corydoras ambiacus
Corydoras gossei
Corydoras sp CW009 Green Laser
Corydoras weitzmani

Peckoltia compta (L134)

Neocaridina cf. zhangjiajiensis (Blue pearl reke)

Gleder meg til auksjonen

Da begynner det å dra seg til! I morgen skjer det, høstens storauksjon!

Vi begynner kl. 11.

Nordseter skole, Ekebergveien 200 på Nordstrand.

Vi sees!
Jeg er syk å har en slik hoste at jeg bør holde meg hjemme. Med denne hosten kan jeg jo faktisk legge inn bud uten å ha kontroll

Jeg har sendt med penger så gutta herfra skal by for, håper jeg får noe kult hjem på kvelden.

Lykke til alle sammen
Något kul hittar han säkert åt dig!

Nu har jag packat ihop mina objekt:

Xiphophorus milleri
Guppy "Japan Blue"
Javabregne "Windelöv"
Javabregne vanlig
Javamose (kan innehålla killiägg, dock ingen garanti)
Ceratopteris cornuta
Limnophila sessiliflora
Cryptocoryne affinis
Echinododrus quadricostatus magdalenensis

Nu måste jag gå och lägga mig, så att jag orkar upp till 6.30 då vi ska åka härifrån. Vad gör man inte för en auktion i Oslo? Vi ses i morgon!

Olle
Jeg har med meg:

Corydoras Arcuatus VF
Corydoras Panda
Corydoras sp. CW 023
Scleromytstax Prionotos VF (uvanlig i Norge)
Peru Altum
Apistogramma sp. Pebas VF
Veldig bra auksjon. Mye flotte objekter. Morro med litt baluba på slutten når minsteprisen forsvant. Litt synd at det blir solgt teknisk utstyr som ikke virker.
En takk til selger 58 for mye fin killi.
Er det ikke nevnt noen defekter på merkingen fra selger, og det viser seg i ettertid at utstyret har defekter, så bør dere kontakte selger. kontakt opplysninger fåes ved å ta kontakt med klubben. styret@akvarieklubb.no
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap