Sjura er nyforelska i sin nye hobby. (side 2)

Nei vrææl. Jeg spurte ettertrykkelig etter ancistrus. Siden jeg ikke ville ha noe som ble enormt. Kan ta noen flere bilder av den for å se. Hvordan ser man forskjell når de er så små? Hvis det er en gibbi så burde den heller gå tilbake og komme til noen som har plass til at den blir stor.
Mønsteret til gibbien er temmelig særegent, du kan jo sammenligne bildene i basen på gibbi og ancistrus.
Da har det skjedd en feil. Jeg er enig med deg ang mønster så her er det noe muffins altså.

Har jo ikke plass til en kar som blir 45 cm i en 200 l tank så den må byttes. Kan jo ikke ha noe som ikke vil ha det godt hos meg. De pleier å bytte fisker hvis man har fått feil gjør de ikke? Hvis ikke er jeg sikker på at hu dama som driver dyrebutikken ved siden av meg her vil ha den.
Du har fått en helt annen art enn du ba om så da har du krav på å få byttet ja. Neste gang du handler der så ikke stol på betjeningen
Nei det skal jeg ikke. Skal ærlig innrømme at jeg har null peil på disse fiskene. For meg så er det litt gresk enda. Er banani en ancistrus da? Må jo spørre om det også nå. Har ikke så godt bilde av den siden den bare piler rundt i akvariet. Ser i allefall ingen barter
Ancistrus får ikke barter før de har litt størrelse så den albinoen kan være en ancistrus, men jeg må innrømme at jeg har problem med å se forskjellen om mønsteret ikke er der. Jeg vet ikke om det finnes albino gibbi en gang for den del.

Det eneste er at gibbien har en veldig høy og stor ryggfinne i forhold til ancistrus. Mulig du kan se forskjell om du sammenligner dem? Hvis ikke så håper jeg noen med mer greie på gibbi enn meg iler til og hjelper deg. Eneste grunnen til at jeg vet såpass er at jeg tenkte på å kjøpe ancistrus en gang og kikket på masse bilder av både pleco, gibbi og ancistrus så jeg ikke skulle ende opp med et monster
Tusen takk for at du har informert meg om bruno i allefall. Skal få ordnet opp i dette i morgen. Vil jo nødig ende opp med et "monster" selv haha. Monsterfisker trenger monstertanker. Skal få sjekket opp banani med tiden også. Men håper i allefall jeg fikk en riktig. Se når den har fått roa seg i tanken og jeg kan få tatt noen skikkelige bilder.
Jeg fikk bytta bruno og har nå en ny bruno. Heldigvis.

Men de siste dagene har jeg sett noe på badisene som jeg ikke har sett før. Han jager hua og er skikkelig påpasselig med hula si. og bare hu er i nærheten jager han hu stakkaars. må fikse enda mer planter oppi der tror jeg. Ingen får nerme seg og han er nesten svart i fargen konstant. Er usikker på om det er fordi det er noe på gang i hula eller om det er noe annet. Mulig jeg flytter på litt fisk oppi der slik at det bare er badisene og banani igjen. tør ikke helt å forstyrre hula med å løfte på den.. Noen som har noen gode råd om hva jeg skal gjøre?
Så vidt jeg har skjønt så er det hannen hos badis som vokter eggene etter at de er lagt. Spørs om det allerede har vært action i karet og at det er derfor han vil ha vekk hunnen
Er jo det jeg håper på. Lest litt på internett nå men er faktisk ikke så mye å finne på badisen om oppdrett etc. Skal leite litt mer siden. Men dette er jo spennende uansett hva det er. Helt ny adferd for mine i allefall. Godt jeg handla inn en god porsjon javamose i dag. Lest at det er et godt gjemmested for yngel.

Søk på 'badis mating' ga ihvertfall, etter en rask gjennomlesning, denne og denne linken hvor det står litt om oppdrett og flere andre om du har lyst til å lete mere
Tusen takk. Den ene hadde jeg lest fra før. Men all informasjon om disse fiskene er nyttig. Hadde jo vært veldig spennende å fått til yngel på denne lille fisken med en enorm personlighet. Da skal jeg love deg at det hadde blitt julaften og bursdag på samme dag i dette huset her.
Faen faen faen. I kulpen er det ikke velstand om dagen. Hatt en syk neontetra jeg avlivet i dag. Mistenker neonsyken på den. Bare blitt pjuskere og pjuskere. Og i dag tok jeg den.

Ene guppyen er pjusk også. Har medisinert karet men det hjalp ikke på neontetraen i allefall.

Også viste det seg at jeg har nitritt i karet. 0.2 på jbl skalaen. Akkurat bytta vann for andre gang i dag. Liker ikke dette jeg altså.... Syke fisker og giftig vann er absolutt et lite mareritt.
Hvilken type medisin brukte du? Husk at enkelte medisiner dreper mer enn bare sykdomsbakterier eller parasitter... de kan drepe filterbakterier også, og derfor er det litt risky å medisinere i hytt og vær uten å kjenne effekten til medisinen man har tenkt å bruke.

Det er ikke godt å si om nitritten du opplever nå kom før medisineringen og er den indirekte årsaken til at fiskene ble syke, eller om nitritten kom etter at sykdommen slo ut og oppsto pga medisinen kverket filterbakterier også.

Jeg vet i farten bare om et par safe medisiner, de er fra Esha (Exit og 2000), men svært mange andre medisiner på markedet tar kål på filterbakterier.
Jeg brukte esha 2000 oppi der Lest at det er en god all around medisin og filtervennlig. Det er en fantastisk artikkel på forumet her om sykdom. Og den setter jeg stor pris på at noen har laget. Og jeg sjekker nitritt ofte siden det er et relativt nytt kar. kickstartet med filterguffe og har en lav belastning på det og bytter vann 2 dager i uka. Så det har vært fint til nå. Sjekka nitrikken senest på onsdag kveld siden det var da jeg så neontetraen ble syk. og da var det ingen utslag. Tenkte kanskje at det var noe med tetraen som finneråte eller parasitter innvendig. Kanskje det var noe sånt. Men den sto desverre ikke til å redde her.

guppyen er bare litt slapp. spiser godt og er aktiv men han hviler mer.

Jeg er jo så glad i fiskene og akvariene mine. Så blir veldig bekymret når noe som dette skjer. Får bare fortsette å bytte vann og følge med. Går yngel i det karet også og de ser det ut til at har det bra i allefall.
Ikke sett noe yngel på badisene. Men Houdini er tilbake i sin gamle form. Verdiene i karet ser veldig mye bedre ut men fortsetter å bytte vann. Den pjuske guppyen ser også bedre ut. Så ting ser i allefall lysere ut enn her om natta.

Legger ut noen bilder i morgen tenker jeg. skal ha litt storvask i storkaret siden det er en ukes tid siden jeg styra noe oppi der og det trengs en shinings.
Da er enda et kar på vei hjem til meg. Fant dette da jeg søkte på nanokar.
Og det var jo såååå fint. Står på et ikea nattbord. Skal på ikea snart og da skal jeg se på bordey. mulig pappa kan fikse en stålramme som kan stå på kryss inni for at det skal tåle vekten.

Falt bare helt for ideen.

Karet og en eheim liberty innvendig er på vei hjem hit fra tyskland. og uten toll kom det på 700 tilsammen. er jeg heldig så slipper jeg toll men uansett så har jeg ikke sett 60 liter i denne designen så jeg er fornøyd.
Wow, det karet var jo skikkelig stilig ;D
Ja tror det kan bli veldig fint. Heter dennerle nano cube 60 l. Hatt lyst på et kar ala nanokar en stund siden designet er så fint på de. Men bare sett ca 20 liter i butikken her. og de er jo dyre nok de. Blir spennende å innrede noe som dette her ja. Har ikke bestemt meg hva som skal bo oppi der enda da.
Sjura
Karet og en eheim liberty innvendig er på vei hjem hit fra tyskland. og uten toll kom det på 700 tilsammen. er jeg heldig så slipper jeg toll men uansett så har jeg ikke sett 60 liter i denne designen så jeg er fornøyd.

Toll kan jeg garantere at du slipper, da det ikke er toll på akvarieutstyr. Men norsk moms på 25% må du nok ut med uansett. En såpass stor pakke "glipper" ikke bare gjennom systemet, er jeg redd

PS! Hvilken tysk nettbutikk kjøpte du det i?
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap